handdator

Visa fullständig version : Två tanker - mängd reps och utförande


Bjorne
2004-10-08, 03:04
Tjo!

Hade varit sugen på lite ändringar i mitt utförande och antal reps.

Jag hade tänkt mig att jag under 3 veckor ska köra stentungt, max 5 reps och minst 3. Under dessa veckor gå på kreatin.

Sedan efter dess tre veckor köra lite lättare vikter och försöka hamna mellan minst 7 och max 10 reps. Å då ha uppehåll från kreatinet.

Sedan kör hårt igen osv, ni förstår :)

Sedan tänkte jag på utförandet av vissa övningar, ex skivstångscurling (ge mig gärna förslag på fler övningar som det går), ifall man kan köra korta reps, dvs inte komma riktigt ända upp med vikten, utan bara lite mer än halvägs, försöka få upp lite sving och verkligen pumpa ut sig på så kort tid som möjligt.
:bpump:
Haft tankar på det länge, men läste ett inlägg här i kväll som utlöste behovet av att få svar :)

Så, vad anser ni om dessa två tankar? :MrT:

EDIT: Glömde att tillägga att jag främst är ute efter volym :em:

ölobrännvin
2004-10-08, 05:06
Det blir större skaderisk, jag skulle lägga in lite högreps 10-15 emellanåt också. Du får väl prova dej fram !

Numero1
2004-10-08, 08:57
Glöm inte att vila ordentligt efter de hårda veckorna.
Ett förslag: en vecka med 10:r sedan tre veckors hårdträning och sedan en aktiv veckas vila.

Tung träning sliter på kroppen.

pellepedal
2004-10-08, 12:09
Varför köra onödigt tungt och ostrikt om du är ute efter volym?

Medusa
2004-10-08, 13:30
Varför köra onödigt tungt och ostrikt om du är ute efter volym?
Efter styrka följer volym...Ökade krav på styrka betyder större muskler...

För övrigt tycker jag det låter bra, men ta de tunga veckorna och försöka hålla form och hela rörelsebanan i dina reps, det är spänningen som bygger muskelmassa...

Sen kan du trappa ner lite och köra 8-12 reps för att utnyttja din nyvunna styrka för att bygga maximal volym.

Bjorne
2004-10-08, 13:59
Så det låter alltså bra? Tack så mycket för all respons hit intills.

Angånde full rörelse eller inte, vad har ni för personliga åsikter där? När man kör fler reps så kör man 70% av rörelsen, ex inte sträcka ut armarna alls mycket i latsdrag, eller i skivstångscurling inte gå riktigt enda upp och inte ena ner. Eller har ni andra tankar? :MrT:

pellepedal
2004-10-08, 18:41
Efter styrka följer volym...Ökade krav på styrka betyder större muskler...

För övrigt tycker jag det låter bra, men ta de tunga veckorna och försöka hålla form och hela rörelsebanan i dina reps, det är spänningen som bygger muskelmassa...

Sen kan du trappa ner lite och köra 8-12 reps för att utnyttja din nyvunna styrka för att bygga maximal volym.

Jag kör mer efter tankesättet, Med volymen följer styrkan. :cool: