handdator

Visa fullständig version : Tips på bra vitamin tillskot/vitamin(er) som är bra för hyn


kim
2004-10-07, 23:34
Tjena börjar fundera lite på att köpa vitamin tillskot och undrar om ni har någor bra tips på nått speciellt man kan köpa.

Tillskotet får gärna lov att täcka så många av dom olika dags behoven så möjligt/ helst inte det dyraste på marknaden (lever på studiebidrag)/ en STOR fördel om tillskotet håller vad "burken" lovar (dvs gärna en beprövad produkt)/ ska gå att få tag på i konsum/ica/hälsokost eller liknade affärer.

Sedan så har jag läst (tror det va här på kolo) att zink är bra för hyn stämmer detta ? Finns det nån annan vitamin som man kan ta lite extra av för att förbättra hyn ??


Mvh: Kim

Edit: Hmm blev inte i rätt forum del nån snäll moderator som vill flytta
Edit 2: Sverker :thumbup:

Sverker
2004-10-08, 06:26
Tråden är flyttad.


Har själv inga exempel på bra vitamin/mineral-tillskott för just hyn.
Ett multitillskott ifall du skulle ha brist på något, men inga andra tips.

J_Hells
2004-10-08, 08:30
Några vitaminer/mineraler du kan kolla efter är: Kisel vilket ska vara bra för hår hud och naglar, beta-karoten ger lite färg till huden, D-vitamin ska vara bra mot finnar. Det är allt jag kan komma på. Men bäst är att ta multivitamin som tex Mivitotal och något tillskott som är bra för huden.

J_Hells
2004-10-08, 08:46
Tråden är flyttad.


Har själv inga exempel på bra vitamin/mineral-tillskott för just hyn.
Ett multitillskott ifall du skulle ha brist på något, men inga andra tips.

Du kan väl skriva nåt om fleromättade fettsyror. :D

aliquis
2004-10-08, 09:13
Zink är väl bra för sårläkning eller något? Så huden påverkar det kanske en aning. Vad som annars ÄR bra för huden är omega3. Bästa vitamintillskottet är ju mivitotal såklart ;D

mula
2004-10-08, 10:05
Zink ökar ju frisättningen av testosteron. Jag får själv alltid finnar om jag äter zinktabletter, något som tyder på detta. Därför tror jag inte du får bättre hy, men det kan kanske motverka stretchmarks däremot...

Tolkia
2004-10-08, 10:31
Absolut billigast är ju att köpa ett kombinationstillskott som täcker dagsbehovet av det mesta. Brukar själv köpa apotekets Vitamineral (även om jag just nu "fuskar" med Mitt Val Kvinna för att få upp järnintaget lite); de stora burkarna är helt klart ett prisvärt alternativ. På ICA finnas väl om jag inte minns fel åtminstone Friggs variant av samma sak, men jag tror att de är dyrare än Apotekets; vet i och för sig inte hur detär nuförtiden, men det är i alla fall bra mycket mindre burkar och det brukar ju betyda högre pris. Av vitaminerna skall väl vidare B-vitaminkomplexet vara bra för hy, hår och naglar, och de är ju vatttenlösliga, så någon större risk att överdosera lär inte finnas (annat än att det är rätt dyrt att vitaminberika toan ...). Betakarotentillskott rekommenderar jag INTE; vill man bli gul är det billigare och godare att äta mycket morötter och tomater men det är inte en snygg färg man får; man ser mer gulsotsdrabbad än solbränd ut, tro mig (been there, done that).

Sverker
2004-10-08, 11:00
Du kan väl skriva nåt om fleromättade fettsyror. :D

kim ville ha exempel på vitaminer som skulle förbättra hyn.

Fleromättat fett har inte alls de egenskaperna.

Vid uppenbara brister och vid t e x atopiskt eksem kan däremot fetter hjälpa.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8386433

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1871175

Styx
2004-10-08, 11:24
Mula>> Frågan är om zinc höjer testosteronnivåerna om man inte har brist på mineralen?

aliquis
2004-10-08, 12:58
Fleromättat fett har inte alls de egenskaperna.
Där håller jag iofs inte med, min hud blev mycket bättre efter att jag började inta udos choice/linfröolja.

Tolkia
2004-10-08, 13:12
Zink ökar ju frisättningen av testosteron ...
Frågan är varför man skulle vilja ha en överdriven frisättning av testosteron? Säkraste sättet att få en precis lämplig, individanpassad - ja, jag skulle rent av säga OPTIMAL - testosteronnivå borde väl vara att ge kroppen lagom/tillräckligt med näring, träning och sömn, d.v.s. optimera förutsättningarna för hela kroppen att överleva, växa och må bra? Hormonsystemet är SKAPLIGT effektivt som det är ...

Zonyk83
2004-10-08, 13:19
Frågan är varför man skulle vilja ha en överdriven frisättning av testosteron? Säkraste sättet att få en precis lämplig, individanpassad - ja, jag skulle rent av säga OPTIMAL - testosteronnivå borde väl vara att ge kroppen lagom/tillräckligt med näring, träning och sömn, d.v.s. optimera förutsättningarna för hela kroppen att överleva, växa och må bra? Hormonsystemet är SKAPLIGT effektivt som det är ...

Vem bestämmer när den är överdriven?

Sverker
2004-10-08, 13:37
Där håller jag iofs inte med, min hud blev mycket bättre efter att jag började inta udos choice/linfröolja.


Då hade du nog en brist av någon fettsyra.
Udos olja innehåller ju också jättenanattljusolja ( GLA ) förutom linfröolja.
GLA har ju egenskapen att den kan styra " mognaden " av huden.

morbror_sven
2004-10-08, 13:38
Zink är det enda vitamintillskott som har fungerat riktigt bra för mig. Rekomenderar! :thumbup:

kim
2004-10-08, 18:09
Zink ökar ju frisättningen av testosteron. Jag får själv alltid finnar om jag äter zinktabletter, något som tyder på detta. Därför tror jag inte du får bättre hy, men det kan kanske motverka stretchmarks däremot...


:( Stämmmer detta (ang finnarna). Har ett par små jävlar men efter att ha mått skit så pass länge för att få ner nivån till vad den ligger på nu så vill jag INTE äta nått som ökar risken för akne.

kim
2004-10-08, 18:14
Låter som att jag får kolla närmare på mivitotal/kolla på apoteket :thumbup:

B-vitaminer hjälper tydligen ochså :thumbup: