handdator

Visa fullständig version : Vad är bra fett?


TylerDurden84
2004-10-07, 21:45
Eller rättare sagt vilken fett är bäst att få i sig om man vill förbränna fett under cardion? Jag vet att tonfisk och makrill har bra fetter, men vad är bäst om man ska utgå från en "ren" fettkälla? Efter vad jag förstått så måste man få i sig hyggligt mycke fett om man vill få en bra fettförbränning. Jag läser på mitt Becel-paket hemma att det är rikligt på Omega 6 syror osv vilket ska vara bra, själv tycker jag att det smakar bra mycke bättre än olja, men är det så att oliv/matolja är den bästa fettkällan om man vill FÖRBRÄNNA fett när man tränar???

Är 40% k, 40% p, 20% f bra fördelat om man vill hålla sig i deff?

Solle
2004-10-07, 21:52
Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Taget ur King Grubs Deffguide.

stefannn
2004-10-08, 08:03
Eller rättare sagt vilken fett är bäst att få i sig om man vill förbränna fett under cardion? Jag vet att tonfisk och makrill har bra fetter, men vad är bäst om man ska utgå från en "ren" fettkälla? Efter vad jag förstått så måste man få i sig hyggligt mycke fett om man vill få en bra fettförbränning. Jag läser på mitt Becel-paket hemma att det är rikligt på Omega 6 syror osv vilket ska vara bra, själv tycker jag att det smakar bra mycke bättre än olja, men är det så att oliv/matolja är den bästa fettkällan om man vill FÖRBRÄNNA fett när man tränar???

Är 40% k, 40% p, 20% f bra fördelat om man vill hålla sig i deff?


om du med "ren" fettkälla menar bara fett så är ju en olivolja etc det bästa...
becel vet jag inte vad det innehåller men det lär väl vara en hel del mättat fett även fast det ska vara nyttigare än vanligt bordsmargarin...
annars sägs väl fiskolja kunna förbättra fettförbränningen (inget jag är säker på)

Jakobbus
2004-10-08, 14:34
Jag vet att tonfisk och makrill har bra fetter
Tonfisk innehåller knappt nåt fett alls...

King Grub
2004-10-08, 14:35
Tonfisk innehåller knappt nåt fett alls...

Inte tonfisk i vatten på burk, men däremot om du köper färsk tonfisk i fiskdisken. Vilker förövrigt är mycket godare.

Jakobbus
2004-10-08, 14:37
Inte tonfisk i vatten på burk, men däremot om du köper färsk tonfisk i fiskdisken. Vilker förövrigt är mycket godare.
Det måste jag testa! Är det mycke dyrare än konserverna?

King Grub
2004-10-08, 14:37
Är det mycke dyrare än konserverna?

Ett rungande JA! :) Men det är det värt. Grillade tonfiskfiléer... Mmmm...

Callister
2004-10-08, 14:56
Det ska vara på knäckemacka också. :bow:

Frantic
2004-10-08, 15:04
Är det lättare att bränna bra fett?

Hoffa
2004-10-08, 15:08
Är det lättare att bränna bra fett?

Inget direkt svar på frågan, men jag vet att fleromättade fetter inte kan lägga sig som fett i fettdepåerna. Dom "smörjer" cellerna istället och däribland ökar insulinkänsligheten, det gör enkelomättade fetter också. Men det kanske inte är så relevant om fleromättade fetter inte kan lägga sig som fett i fettdepåerna eller inte eftersom kolhydrater kan ju omvandlas till fett och lägga sig där så allt kan ju bli fett.

[UnTr] freshmint
2004-10-08, 18:27
Inget direkt svar på frågan, men jag vet att fleromättade fetter inte kan lägga sig som fett i fettdepåerna. Dom "smörjer" cellerna istället och däribland ökar insulinkänsligheten, det gör enkelomättade fetter också. Men det kanske inte är så relevant om fleromättade fetter inte kan lägga sig som fett i fettdepåerna eller inte eftersom kolhydrater kan ju omvandlas till fett och lägga sig där så allt kan ju bli fett.

Nu är jag nog ute på djupt vatten, men är det inte så att dom väteatomer som fattas i omättade fettsyror gör att hållbarheten blir sämre, och att kroppen därför väljer att lagra in fettet i mindre utsträckning bara.
Om man t.ex. "bara" skulle äta fleromättade fettsyror men ändå ligga på "energi plus" så skulle väll kroppen ändå lagra dom, möjligen omvandla dom på nåt sätt, men dom skulle väll ändå lagras som fett? :confused:
Fick för mig att det låter logiskt, men rätta mig gärna om jag har fel :em: