handdator

Visa fullständig version : Rostade sojaböner


Fiona
2004-10-07, 19:12
undefinedHej.

Jag undra om någon hade kunnat berätta för mig hur man rostar
sojabönor..

Har sökt lite över allt men hittar inte, kanske sökt på fel sida eller något. :em:

Ni kanske kan hjälpa mig.

Halldin
2004-10-07, 19:19
[hjälpsam] Man köper färdigrostade sojabönor som finns i Risentas sortiment [/hjälpsam]

Fiona
2004-10-07, 19:24
Okej.. Men nu har min mamma köpt sojabönor som inte är rostade, så jag måste göra det själv :(

Ninjasmurf
2004-10-07, 19:51
köra dom i ugnen på 50 grader i en halvtimme kanske??
men som ska nog inte vara torkade...

Zakath
2004-10-07, 20:02
Tror inte det funkar med torkade, och vill också varna om naturellt kokta sojabönor. Det är vidrigt, uschuschuschusch!

Tolkia
2004-10-07, 21:51
Tror inte det funkar med torkade, och vill också varna om naturellt kokta sojabönor. Det är vidrigt, uschuschuschusch!
Psst, hemlis: Han ljuger! (Läs: Smaken är som baken. Och en del har smaken i baken ...).

Edit: Hittar tyvärr inget recept på rostade sojabönor, men väl på kikärtor. Inte samma sak, men kan kanske funka som "mall" (obs. dock att sojabönorna måste blötläggas och kokas innan man kan rosta dem)?

Rostade kikärtor
1 dl kikärtor
1 liter vatten
1 tsk olja
1/2 tsk salt
1/2 tsk tandoorikrydda (eller selleri/vitlökssalt)

Skölj ärtorna i ljummet vatten och låt de stå i 12-24 timmar i kallt vatten under lock. Låt dem rinna av väl.

Bred ut kikärtorna i en långpanna. Droppa oljan över och ruska om.

Rosta ca 45 minuter i 225 grader. Knapriga och gyllenbruna ska de bli. Krydda sedan.



Kryddiga kikärtssnacks
2 1/2 dl kikärter
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
1/2 msk curry
1 krm cayennepeppar
1 msk skalat sesamfrö

Gör så här:
Blötlägg kikärterna i mycket kallt vatten över natten. Häll upp i ett durkslag och skaka av allt vatten. Torka kikärterna noga i en handduk eller
med starkt hushållspapper. Häll ut på en bakplåt klädd med ugnsfolie. Blanda med olja och 1/2 salt. Rosta högst upp i ugnen på 225 grader ca 20 minuter.
Blanda kryddorna med sesamfröna och 1/2 tsk salt och rör ner blandningen i kikärterna. Rosta ytterligare 10-20 minuter. Kikärterna ska bli torra, knapriga och vackert guldbruna.

Fiona
2004-10-09, 12:34
Ska pröva och se hur det går om jag följer receptet för Kikärter.
Ska bli spännande. Hehe

Tack Zakath då vet jag det

Ha en trevlig helg

Zakath
2004-10-09, 15:08
Psst, hemlis: Han ljuger! (Läs: Smaken är som baken. Och en del har smaken i baken ...).




Har du smakat, kokta bara med salt och gillat det? Då beundrar jag dig :bow:
Själv mådde jag redigt illa, och jag är inte kräsen...


Fiona, berätta hur det går för oss!

Halldin
2004-10-24, 18:37
Ska pröva och se hur det går om jag följer receptet för Kikärter.
Ska bli spännande.
Hur gick det?