handdator

Visa fullständig version : Vad tar ni i benpress?


Popeye
2004-10-07, 17:49
Idag blev jag lite ställd när jag var på gymmet. :confused:
Jag är inte speciellt stark när man jämför med de stora grabbarna men efter att jag lastat på 330kg på benpressen upptäckte jag en avsaknad av vikter?
Det fanns helt enkelt inga fler lediga 20kg plattor? Totalt fanns det 4st 20kg plattor till i gymmet utöver de jag hade på pressen? När jag pratade med flickorna i receptionen fick jag som svar att det inte behövdes fler vikter? :confused:
Sååååå, hur mkt lyfter ni i benpress? Vad är normalt då de har en sådan inställning?

Allan
2004-10-07, 17:52
Ärligt talat, totalt omöjligt att svara på. Det finns ingen fastställd "norm" för hur benpressen ska utföras, och det kan skilja oerhört mycket från maskin till maskin. Vi brukar nöja oss med att jämföra tävlingslyften.
Ni andra får gärna svara, men tänk på ovanstående...

Edit// Det skiljer mellan t ex Nordic och andra märken, beroende på vinkeln.

allan

Zakath
2004-10-07, 17:53
Jag tror att benpressar kan variera lite, men mest beror det på hur tung släden är. Själv har jag väl gjort som mest en 6-10reps (snäppet kortare än normala reps) på 350kg+släde (20-30kg) efter knäböjen. Fast då hade jag bara övat med en riktig benpress några få pass, finns ingen på mitt vanliga gym :cryout:
Tar relativt lite i böj jämfört med pressen, tror det beror på min kroppsbyggnad, som lyckligtvis spelar mindre roll i pressen! Fast nu är knäet skadat...

pellepedal
2004-10-07, 17:54
Brukar ligga mellan 200 och 400 kilo. Men då kör jag helst rätt många reps med.

Det beror ju helt på hur djupt folk kör med. En del böjer knappt på knäna när de kör tungt.

Grahn
2004-10-07, 17:56
Håller med Allan, menlöst att jämföra.

Popeye
2004-10-07, 18:04
Obs jag är inte ute efter en vetenskaplig, statistiskt korrekt vikt här, bara lite hum om pressarna runt om i landet.
Om vi skall speca utförande så kan vi väl säga att man sänkter vikten tills benen/knäna har en 90 graders vinkel. Vinkel på maskin är svårt att speca då maskiner är olika men vi kan väl anta att maskinen är väloljad och inte kärvar. :)

gTab
2004-10-07, 18:06
Benpressen på mitt gym går bara upp till 160kg(!). Så man kna inte maxa :(

Men sen är det Friskis & Svettis också...

Spiffy
2004-10-07, 18:09
Vet i alla fall att när vi bytte benpress på gymmet, så fick man halvera vikterna. Vilket var skönt, de där jäkla tunna 25orna är otympliga som satan.

Allan
2004-10-07, 18:13
På simhallen har jag haft alla stora vikter osm fanns i gymet, två fyrtioåttakiloshantlar och en ryska på 52 kg = ca 500 kg och gjort en skaplig sexa...

allan

Sverker
2004-10-07, 18:16
Kanske skall införa World Class-standard :D Stort åbäke men stabil konstruktion med 45° vinkel.

Betydligt roligare än gamla Avancia med 70° vinkel. Sedan finns nog allt där emellan.

Vad jag tränar på ? Inte så mycket eftersom jag vill ha bra vinkel i knäna.

abjorn
2004-10-07, 18:34
På gymmet hemma har dom en world class, den kan jag lassa full med 20or och reppa en del på. På iksu har dom en som man inte kan lassa fullt så mycket på. Ärligt, vem orkar räkna plattorna på benpressen ;)

mystic[-_-]
2004-10-07, 18:35
kassa reps eller fullt djup? :P Jag kör iaf alltid fullt djup och jag räknar inte plattorna längre :P

TheSQUAT
2004-10-07, 19:32
På simhallen har jag haft alla stora vikter osm fanns i gymet, två fyrtioåttakiloshantlar och en ryska på 52 kg = ca 500 kg och gjort en skaplig sexa...

allan

Liten nätt ryska på 52 :D Får mig att småle för jag drar mig plötsligt till minnes nåt hemmapass du nämnde nån gång i din gamla träningsjournal. Måste se om jag hittar.... Allt som går att lyfta är användbart! Hinkar, barn, ryskor osv osv.. :thumbup:


Till topicen: Blir bara dumt att göra jämförelser i en övning som benpress. Svårt med tanke på olika maskiner, olika utförande osv.
I böj är jag normalt jävligt stark för min storlek. När jag kör benpress handlar det däremot icket om några herrejössesvikter. 350 kg exkl släden är skittungt för mig. Jag kör riktigt djupt och med fötterna långt ner på fotplattan

Allan
2004-10-07, 19:40
Jag kör riktigt djupt och med fötterna långt ner på fotplattan

Man rörs till tårar...

:thumbup:

allan

Zakath
2004-10-07, 19:57
Man rörs till tårar...

:thumbup:

allan


Hru brett är det man ska ha fötterna nu igen?

Ninjasmurf
2004-10-07, 20:06
vill också kunna köra benpress ordentligt igen :cryout: skit rygg...

just nu klarar jag en 10:a med 150kg med ett ben i taget

Köttbullen
2004-10-07, 20:08
Beror ju lite på hur långt man går ner , om jag går helt ner e de ca 200 kg.
Om jag går ner nästan hela e de väl ca 250 kg...

RobbeliRobban
2004-10-07, 20:09
Gillar att köra benpress i smith, liggande på golvet... fast vågar nog inte skriva ut vikten och bli dwarfad bland era 150/ben 350+släde etc.

Zodd
2004-10-07, 20:49
140kg*2 men det är nån konstig polsk benpress, ingen normal som colemans.

Jorgen
2004-10-07, 20:51
Körde på 220 kg idag. I en Nordic benpress. Kan med lätthet slänga på 100 kg till när jag tränar på Athletic i deras benpress. Olika maskiner liksom va. ;)

//Jörgen

Styrkebyggare
2004-10-07, 20:56
De flesta jag har sett som lastar på rejält i benpressen kör fjantigt korta rörelser. Själv kör jag nästan aldrig övningen (större ben är det sista jag önskar mig), men jag har tryckt åttor med skapligt djup (så djupt man kommer utan att börja rulla upp häcken) på 450-500 kg. Uppåt 500 kg så börja maskinen gnissla och kärva nåt infernaliskt, så nåt maxande lär det aldrig bli tal om. Värdet av att jämföra varandras prestationer i benpress på detta sätt är ju, som tidigare nämnts, också givetvis starkt begränsat.

lauria
2004-10-07, 21:09
en 2a på 400kg gjorde jag för nån vecka sen..Men jag lovar att jag skulle kunna köra en 4minst men det är så att jag kan inte alls andas när jag ligger i benpressen :insane: :insane:

Yankeee
2004-10-07, 21:22
Hmm, själv klarar jag max en 4:a på 200kg (utan släde).
Orkar inte gnälla egentligen, men det är lite kul att de som ligger en bit efter en i böj tar dubbelt så mycket som en i benpress. Seeing is beliving, som man brukar säga ;)

scythe
2004-10-07, 21:49
Orkar inte gnälla egentligen, men det är lite kul att de som ligger en bit efter en i böj tar dubbelt så mycket som en i benpress.
Håller med.
Det är få som kör på så lite som jag gör i benpress. :smokin:

Yooo
2004-10-07, 21:51
men det är så att jag kan inte alls andas när jag ligger i benpressen :insane: :insane:


Samma här, fattar inte vad som händer. Kroppen glömmer att andas eller något.

drkrupp
2004-10-07, 22:06
Om vi skall speca utförande så kan vi väl säga att man sänkter vikten tills benen/knäna har en 90 graders vinkel.

90 grader? Är det lönt? Stoppet är till och med djupare än så i vår benpress. De gånger jag fuskar med djupet kör jag ändå mycket djupare än så.

:confused:

Bjorne
2004-10-08, 02:56
Man ska väl komma så djupt så man fortfarande kan trycka ifrån med hälarna?

z_bumbi
2004-10-08, 06:58
Man ska väl komma så djupt så man fortfarande kan trycka ifrån med hälarna?


Och häcken fortfarande är i dynan.

Numero1
2004-10-08, 08:44
Jag håller bena smalt och långt ner på plattan. I den nyaste Technogym benpressen brukar jag ligga och reppa på runt 150.

Piranha
2004-10-08, 08:50
Som sagt benpressar finns i 1000 olika modeller..

Nordicpressen har jag lastat på 10 x 25 på vardera sida och reppat på , vad det sen blir i kilo belastning på benen har ja inte en susning om ..

Har en kill på gamla gymmet i Bålsta som jag sett köra med 6 x 50 på vardera sida plus vikter ovanpå , djupt och strikt .. men han reppar å andra sidan på 250 i böjen ..

Numero1
2004-10-08, 08:52
900 inlägg....vad jag har slösat tid på detta forum :)

Styrkebyggare
2004-10-08, 15:23
Teorin bakom den faktiska belastningen på benen är ju tämligen enkel. På de flesta benpressar så är höjden och djupet lika stor (A=B i figuren nedan). Vinkel x blir då 45 grader och belastningen sin(45)*slädens vikt vilket blir 70,7%. Om jag inte minns fel så har nordic 50 grader på sin benpress vilket i så fall gör ytterligare knappt sex procent (76,6).

Sen kan man naturligtvis inte säga att 400kg i benpress motsvarar runt 300 kg i knäböj eftersom det ju är en helt annan sak att stå med vikten på axlarna. Dessutom har man större delen av kroppsvikten att lyfta i knäböj.

Mina erfarenheter säger att någon som är ordentligt stark i knäböj klarar att köra med ungefär hälften mot vad han kan lasta på släden i benpressen. Det är dock inte ovanligt att enorma styrkemän inom benpressegmentet får gå ner till en fjärdedel när de skall köra vettiga böjar.

Popeye
2004-10-08, 16:15
Styrkebyggare> Det stämmer rätt ok på mig :)
Jag brukar köra på ca. 150kg i böjen...

Pingu
2004-10-08, 22:46
630 kg x 8 i våran stenålders press

laktosintolerant
2004-10-09, 00:51
Kom att tänka på en ganska rolig sak då jag läste i den här tråden, för ett par år sen slog jag vad med min gamle far om vem egentligen var starkast i benen av far och son. Farsan skulle nog inte bli en alltför svår nöt att knäcka tänkte jag då jag satte mig i det gamla Smidefix bygget, jag fick till ett bra lyft på 600 kg och var helnöjd, gubben kom efter viss möda ner i "fåtöljen" och jag föreslog att jag skulle plocka av lite vikter så han fick känna sig för. Tjurskallig som han är lyssnar han inte utan släpper spärren, fullföljer en 6:a utan problem. Koltrasten hade vid det här laget kunnat bygga ett bo i min mun!! Innan vi lämnade Smidefixen hade gubben lyft 800kg+. Han hade varken före eller efter detta besökt ett gym.. Och om detta fick jag nog höra i ett halvår :)


Sensmoral: ta aldrig med er era fäder till gymet!

Bolio
2004-10-09, 01:13
Det där låter väldigt underligt. Att en person kan reppa på 800kg+ i benpress utan att någonsin ha besökt ett gym. Hur kan han ha fått musklerna? Det är ju inte lite han tar.

Slartibartfast
2004-10-09, 10:17
Jag kör 400 kg 8-12 reps beroende på maskin. Jag har ännu inte sett någon live som kör tyngre i benpress än jag. :cool:

Däremot gör jag bara 142 kg x 5-6 reps i böj. :D :em:

Popeye
2004-10-09, 11:49
Inte så att pappan i fråga är gammal timmerhuggare eller något liknande?
:)

z_bumbi
2004-10-09, 19:25
Jag kör 400 kg 8-12 reps beroende på maskin. Jag har ännu inte sett någon live som kör tyngre i benpress än jag. :cool:

Då har du tränat på fel gym. :D

laktosintolerant
2004-10-09, 20:56
Inte så att pappan i fråga är gammal timmerhuggare eller något liknande?
:)

Jo, han gav hela livet till skogen. En riktig näsbränna var det för mig iallafall :)

Slartibartfast
2004-10-10, 11:44
Då har du tränat på fel gym. :D

Elller rätt, beroende hur man ser på det ;)

Emil_Larsson
2007-07-27, 14:29
Bump:

Whattafuck, 600kg??

Jag reppade nyss på 150kg, vad är det för maskiner ni kör med?

Petf
2007-07-27, 14:32
Bump:

Whattafuck, 600kg??

Jag reppade nyss på 150kg, vad är det för maskiner ni kör med?

glädjemaskiner :D

Rambo
2007-07-27, 14:35
Ärligt talat, totalt omöjligt att svara på. Det finns ingen fastställd "norm" för hur benpressen ska utföras, och det kan skilja oerhört mycket från maskin till maskin. Vi brukar nöja oss med att jämföra tävlingslyften.
Ni andra får gärna svara, men tänk på ovanstående...

Edit// Det skiljer mellan t ex Nordic och andra märken, beroende på vinkeln.

allan

Tycker Allan har förklarat redan.......

JohnRick
2007-07-27, 15:30
Vore kul att veta hur många av 500+kg's-repparna som går så djupt att knäskålarna får tjäna som vikarierande haklappar? Många kan böja tung-tungt ner till 90 grader.

Rambo
2007-07-27, 15:33
Vore kul att veta hur många av 500+kg's-repparna som går så djupt att knäskålarna får tjäna som vikarierande haklappar? Många kan böja tung-tungt ner till 90 grader.

Beror ju oxå på hur stor mage man har .............

Rock'nRoll
2007-07-27, 15:36
0,0 kg.

Morris
2007-07-27, 16:19
0,0 kg.

Hahahha klockrent *flex*, Mange du är ju stark i benen.. skulle ta mycket i benpressen, trode att du brukade köra det.

Faan vad alla är starka i benpress... men som tidigare är sagt så skiljer det en hel del mellan olika märken, märktes tydligt nu då jag bytte gym från Skip till Delta.

JohnRick
2007-07-27, 18:01
Beror ju oxå på hur stor mage man har .............

Bara att suga in med transversus. Annars så får man loosa lite i stället för att göra avkall på formen.

Rambo
2007-07-27, 18:06
Bara att suga in med transversus. Annars så får man loosa lite i stället för att göra avkall på formen.

Va Va Va

Allan
2007-07-27, 18:08
Det är inte svårt att köra tungt i benpressen. Däremot är det svårt att köra strikt och bra. Dagligen ser jag utföranden som får det att skära i mig - man lyfter hela korsryggen, kör med knäna mot bröstet, rör släden 10 centimeter, har fötterna nära nog utanför plattan - men tungt är det.
Jag har sagt det förr - benpressen kommer överta hackens roll som knäsabbare

Rambo
2007-07-27, 18:11
Det är inte svårt att köra tungt i benpressen. Däremot är det svårt att köra strikt och bra. Dagligen ser jag utföranden som får det att skära i mig - man lyfter hela korsryggen, kör med knäna mot bröstet, rör släden 10 centimeter, har fötterna nära nog utanför plattan - men tungt är det.
Jag har sagt det förr - benpressen kommer överta hackens roll som knäsabbare

Ja det är väldigt konstigt att många är så viktkåta när dom kör benpress ...kör man den strikt och bra då tar den ganska så bra;)

Bönne
2007-07-27, 18:18
Jag tror att benpressar kan variera lite, men mest beror det på hur tung släden är.Tror lutningen är en större faktor.

Nilsjohan
2007-07-27, 18:20
Vad är det med alla de som håller på knäna när de kör benpress? det ser ibland helt galet ut när de "styr" knäna. Finns det något positivt med att utföra en benpress på det sättet som jag missat? För som jag ser det så är det bara en ökad skaderisk.

Allan
2007-07-27, 18:21
För som jag ser det så är det bara en ökad skaderisk.

Japp

Rambo
2007-07-27, 18:22
Tror lutningen är en större faktor.

Ja både lutning och lutning på fotplattan :thumbup:

Bönne
2007-07-27, 18:33
Ja både lutning och lutning på fotplattan :thumbup:Lutningen på fotplattan påverkar nog inte särskilt mycket (förutom att en lite högre lutning hjälper de lite oviga), utan lutningen på rälsen är nog den absolut mest avgörande faktorn också såklart även friktionen mellan släde och räls, fast antar att den rent generellt inte varierar särskilt mycket.

Rambo
2007-07-27, 18:38
Lutningen på fotplattan påverkar nog inte särskilt mycket (förutom att en lite högre lutning hjälper de lite oviga), utan lutningen på rälsen är nog den absolut mest avgörande faktorn också såklart även friktionen mellan släde och räls, fast antar att den rent generellt inte varierar särskilt mycket.

Hm det beror på vilken maskin ....På Nordic så kan man skruva fotpattan ganska mycket och jag kan säga det blir en rejäl skillnad...

Det är väldigt stor skillnad på benpressar ..det är säkert den övningen man minst kan jämföra.

Jag har kört på 3 olika och det är väldigt stor skillnad

Bönne
2007-07-27, 19:05
Hm det beror på vilken maskin ....På Nordic så kan man skruva fotpattan ganska mycket och jag kan säga det blir en rejäl skillnad...

Det är väldigt stor skillnad på benpressar ..det är säkert den övningen man minst kan jämföra.

Jag har kört på 3 olika och det är väldigt stor skillnadHur fotplattan skulle påverka motståndet kan jag inte se, blir ju bara en annan vinkel i fotleden, dock var man placerar fötterna, blir det en annan vinkel i knäna.

Fast jag kan inte det där, ville bara skriva. Körde faktiskt benpress för första gången på väldigt länge idag :)

X-ecuter
2007-07-27, 19:43
bara o jämföra om man vill :) samma som att man inte kan jämföra bänkpress, mark, böj mellan gymmen, då skitgym inte har godkända tävlingsvikter lr stänger för den delen... Så när jag kommer till Friskis lr något annat crapgym ( sats, sportlife Listan går att göra lång, ) då åker tyngre vikter upp... *cupid* förresten tar jag under 300 om man räknar repp-vikter