handdator

Visa fullständig version : Druvsocker - SÖTT


Zakath
2004-10-07, 14:17
har ni några tips på hur man ska få bort åtminstone lite av sötman på druvsockret när man tar det efter träningen? Tips snabbt!

Tack på förhand!



EDIT: Fel forumdel, förlåt! Skulle vara på kosttillskott...

Honn
2004-10-07, 14:35
Mycket kanel tycker jag fungerar bra.

King Grub
2004-10-07, 14:49
Man väljer maltodextrin i stället. :thumbup:

aliquis
2004-10-07, 21:37
Kanske inte stör så mycket om man har i en matsked kakao också?

Monoxide
2004-10-07, 21:43
Jag har inga tips för att få ner sötman, men sötman blir lite mindre påfrestande ifall du stoppar ett tuggummi eller två i munnen direkt i efter drinken.

Zonyk83
2004-10-07, 21:57
Man väljer maltodextrin i stället. :thumbup:

Passar på att fråga när du tar upp malto, vad är det för för/nackdelar mellan druvsocker och maltodextrin? Druvsocker har snäppet högre GI är allt jag vet, något annat man bör veta om man tänkte inta detta som extra energi under träning?

Pez
2004-10-07, 22:34
Passar på att fråga när du tar upp malto, vad är det för för/nackdelar mellan druvsocker och maltodextrin? Druvsocker har snäppet högre GI är allt jag vet, något annat man bör veta om man tänkte inta detta som extra energi under träning?
Marginellt högre GI för druvsocker, frågan är om det gäller alla mätningar eller om de helt enkelt ligger runt samma ungefär? Brukar variera lite beroende på vems tabeller man kollar.

I övrigt - druvsocker är sötare (sliskigare) och binder upp vätska i magsäcken i högre grad, vilket kan ge illamående och i värsta fall *huääägggghh*. Beroende på mängd då såklart.

Zonyk83
2004-10-07, 22:41
Marginellt högre GI för druvsocker, frågan är om det gäller alla mätningar eller om de helt enkelt ligger runt samma ungefär? Brukar variera lite beroende på vems tabeller man kollar.

I övrigt - druvsocker är sötare (sliskigare) och binder upp vätska i magsäcken i högre grad, vilket kan ge illamående och i värsta fall *huääägggghh*. Beroende på mängd då såklart.

Hahah då är det kanske en smaksak mer eller mindre, i rent byggningsyfte så uppfattar jag det som att det inte spelar någon roll, thx

nisnom
2004-10-07, 22:41
blanda med kreatin citrat......den jävulusikt sura smaken dödar sötslisket på ett formidabelt sätt! :thumbup:

King Grub
2004-10-08, 06:21
Passar på att fråga när du tar upp malto, vad är det för för/nackdelar mellan druvsocker och maltodextrin? Druvsocker har snäppet högre GI är allt jag vet, något annat man bör veta om man tänkte inta detta som extra energi under träning?

Maltodextrin ger snabbare glykogeninlagring än dextros.

Zonyk83
2004-10-08, 09:38
Maltodextrin ger snabbare glykogeninlagring än dextros.

Marginellt eller är det så pass stor skillnad att man bör köpa malto istället för druvsocker?

King Grub
2004-10-08, 10:05
Tillräcklig för att jag skulle välja maltodextrinet om jag kände behovet av snabb återhämtning.

kal_erixon
2004-10-08, 14:53
Marginellt högre GI för druvsocker, frågan är om det gäller alla mätningar eller om de helt enkelt ligger runt samma ungefär? Brukar variera lite beroende på vems tabeller man kollar.

I övrigt - druvsocker är sötare (sliskigare) och binder upp vätska i magsäcken i högre grad, vilket kan ge illamående och i värsta fall *huääägggghh*. Beroende på mängd då såklart.



så de är därför jag blir ganska illamående efter en del träningspass... bra att veta, jag som trodde de berodde på lågt blodsocker. thx :bow:

morbror_sven
2004-10-08, 15:00
Mycket kanel tycker jag fungerar bra.
Det kan väl inte vara bra att ha kanel i gainern? Det sänker ju II

Honn
2004-10-08, 15:09
Tror inte den praktiska betydelsen av kanelens II sänkande effekt är så stor, däremot är smakvinsten enorm.

Pez
2004-10-08, 15:35
Marginellt eller är det så pass stor skillnad att man bör köpa malto istället för druvsocker?
Ser inga fördelar med druvsocker gentemot maltodextrin utöver att det finns att köpa på de flesta livsmedelsbutiker, snarare tvärtom.

Själv kör jag med druvsocker, malto eller godis.. det beror på vad jag har hemma mest.

King Grub
2004-10-08, 15:38
Själv kör jag med druvsocker, malto eller godis.. det beror på vad jag har hemma mest.

Godis för jämnan, med andra ord. ;)

Frantic
2004-10-08, 15:39
Håll för näsan och svep drinken så snabbt du kan:)

n1tro
2004-10-08, 19:10
om man kollar rent "tandmässigt" då? vilket tar mindre på tänderna?

King Grub
2004-10-08, 19:32
om man kollar rent "tandmässigt" då? vilket tar mindre på tänderna?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31250

MunsöHustla
2004-10-09, 00:51
Tillräcklig för att jag skulle välja maltodextrinet om jag kände behovet av snabb återhämtning.

Men 50/50 blandingen är fortfarande mest optimal eller?

Slartibartfast
2004-10-09, 10:20
Jag FATTAR inte varför man ska köra med druvsocker då det finns maltodextrin! :confused:

King Grub
2004-10-09, 13:08
Jag FATTAR inte varför man ska köra med druvsocker då det finns maltodextrin! :confused:

Lätt att hitta på ICA eller något, kanske?

Beast
2004-10-09, 13:56
Ta först en smaksatt c-vitamin brus i ett glas. Sen häller du i druvsockret.. vipps så har du saft :D

Pez
2004-10-10, 00:35
Ta först en smaksatt c-vitamin brus i ett glas. Sen häller du i druvsockret.. vipps så har du saft :D
Är det bara smaksättningen som är problemet finns det bättre lösningar... och brustabletter i en shaker? Yup.. smart move. :thumbup:

jim
2004-10-10, 00:41
Jag FATTAR inte varför man ska köra med druvsocker då det finns maltodextrin! :confused:

billigare! :hbang: (jag lär iofs köra bara malto nu blir så satans sött me dextro)

Beast
2004-10-10, 03:24
Är det bara smaksättningen som är problemet finns det bättre lösningar... och brustabletter i en shaker? Yup.. smart move. :thumbup:

Blanda druvsockret i shakern?? Inte som att det är svårt att blanda ut. och om man nu tvunget måste ha det i shakern ha utan lock såklart.

Nu när ja tänker efter har jag gjort den tabben för länge sen. Mindre kul att
torka bilen.
Han tyckte det var sött, och c-vitamin brus tar bort mycket av den söta smaken.

Zakath
2004-10-10, 17:09
Nu är det så att jag bara har tillgång till druvsocker så ni behöver inte nämna maltodextrin.

nisnom nämnde "kreatin citrat", vad är det och var får man tag på det? Om det är kopplat till kreatin så är jag absolut inte intresserad...

Några andra tips? Citronsaft? MASSA vatten?

bear.flowertwig
2004-10-14, 02:00
Vart får man tag på malto om man inte vill köpa på sig ett mindre lager(25 kg här)?

Beast
2004-10-14, 02:04
"kreatin citrat" Smaka på ordet.. vad tror du att det är? ;)
Varför inte köra kreatin? Kom nu inte med nån trög doping påpekning.

z_bumbi
2004-10-14, 08:11
Marginellt högre GI för druvsocker, frågan är om det gäller alla mätningar eller om de helt enkelt ligger runt samma ungefär? Brukar variera lite beroende på vems tabeller man kollar.

Kanske beroende på vilken typ av maltodextrin man har använt i mätningen?

Maltodextrin är inget standardiserat utan det finns ganska stora variationer i längden på molekylerna t ex och det kanske påverkar?

Gissningar och/eller aningar men någon annan kanske vet säkert?

JAM
2004-10-15, 23:32
Vart får man tag på malto om man inte vill köpa på sig ett mindre lager(25 kg här)?
Väntar du dig att någon ska länka eller...? :rolleyes:

Castro
2004-10-15, 23:53
Är det fel på mitt druvsocker eller på mina smaklökar om jag inte tycker att mitt druvsocker är sött?

JAM
2004-10-15, 23:58
Är det fel på mitt druvsocker eller på mina smaklökar om jag inte tycker att mitt druvsocker är sött?
Jag sätter 100 kr på smaklökarna! ;)

bear.flowertwig
2004-10-16, 00:04
Väntar du dig att någon ska länka eller...? :rolleyes:

väntade mig ett tips om det bara. är det konstigt? :confused:

Jejje
2004-10-16, 00:15
jag håller med castro.. nåt måste va fel på mig också för druvsocker är inte såå jävla sött.. tycker det är rätt gott.. inte så "huuga" som vissa verkar tycka att det är..

Castro
2004-10-16, 00:19
jag håller med castro.. nåt måste va fel på mig också för druvsocker är inte såå jävla sött.. tycker det är rätt gott.. inte så "huuga" som vissa verkar tycka att det är..

Antar att vi köpt från samma ställe då.

jim
2004-10-16, 00:58
väntade mig ett tips om det bara. är det konstigt? :confused:


PGW på söder?

bear.flowertwig
2004-10-16, 01:03
PGW på söder?

Fick just ett PM om det men tack ändå :thumbup:

Sverker
2004-10-16, 07:24
Är det fel på mitt druvsocker eller på mina smaklökar om jag inte tycker att mitt druvsocker är sött?

Druvsocker/glukos är inte så förbaskat lätt att lösa i vatten. Vanligt socker löser sig snabbt men glukos tar lite längre tid på sig.

Jag gissar att små kristaller fortfarande simmar runt i drycken och inte hunnit lösa sig. Skaka shakern lite till och låt den stå någon minut så kommer säkert smaken fram.

zam
2004-10-16, 08:50
Tycker druvsocker är rätt genialt,det ev.lilla sötsug man kan ha blir helt bortblåst den dagen.

kal_erixon
2004-10-16, 14:40
Är det fel på mitt druvsocker eller på mina smaklökar om jag inte tycker att mitt druvsocker är sött?


smaklökarna kanske vänjer sig.
tydligen om man avstår helt från socker i sylt, godis och allt med påtaglig sockersmack några veckor så får man en chock när man väl börjar igen. ska tydligen vara ganska starkt.
har aldrig orkat prova i och för sig :P

Castro
2004-10-16, 15:12
Druvsocker/glukos är inte så förbaskat lätt att lösa i vatten. Vanligt socker löser sig snabbt men glukos tar lite längre tid på sig.

Jag gissar att små kristaller fortfarande simmar runt i drycken och inte hunnit lösa sig. Skaka shakern lite till och låt den stå någon minut så kommer säkert smaken fram.

Jag använder stavmixer, men smaken kommer ändå inte riktigt fram. Skumt.

Castro
2004-10-16, 15:17
smaklökarna kanske vänjer sig.
tydligen om man avstår helt från socker i sylt, godis och allt med påtaglig sockersmack några veckor så får man en chock när man väl börjar igen. ska tydligen vara ganska starkt.
har aldrig orkat prova i och för sig :P

Nej, i mitt fall tror jag inte att det handlar om att smaklökarna vänjt sig. Jag äter aldrig något sött (och då är jag så pass noga att jag ser till att jag inte får i mig något som helst socker från "vanlig" mat som ketchup, tomatpuré, olika såser och dylikt. Jag äter maten torr, kött/fisk/fågel stekt med antingen pasta eller ris. Det absolut enda raffinerade sockret jag får i mig är det jag tar innan och efter träningen och såhär har jag levt i bra många månader. Men är verkligen bryggsocker (det som jag har) och druvsocker exakt samma sak?

kal_erixon
2004-10-16, 15:20
Nej, i mitt fall tror jag inte att det handlar om att smaklökarna vänjt sig. Jag äter aldrig något sött (och då är jag så pass noga att jag ser till att jag inte får i mig något som helst socker från "vanlig" mat som ketchup, tomatpuré, olika såser och dylikt. Jag äter maten torr, kött/fisk/fågel stekt med antingen pasta eller ris. Det absolut enda raffinerade sockret jag får i mig är det jag tar innan och efter träningen och såhär har jag levt i bra många månader. Men är verkligen bryggsocker (det som jag har) och druvsocker exakt samma sak?


jag vet inte om de spelar roll hur mycket socker du får i dig i vanliga fall. jag själv äter heller inte mycket socker. inte lika noga som dig men äter tex nästan aldrig godis.
men jag körde me druvsocker tidigare och efter nån vecka var dom inte alls lika söta, men som sagt jävligt söta i början.
bryggsocker? e inte de malto dårå?

z_bumbi
2004-10-16, 15:21
Men är verkligen bryggsocker (det som jag har) och druvsocker exakt samma sak?

Inte alltid, har du tur har du fått maltodextrin istället och det är inte sött.

Castro
2004-10-16, 15:28
Inte alltid, har du tur har du fått maltodextrin istället och det är inte sött.

Hmm...men det skumma är att jag beställde både Maltodextrin och Bryggsocker. Bryggsockret var mycket billigare, men jag ville såklart köra på Grubens 50/50-optimala drink. Men jag tycker inte alls att bryggsockret är sötare än maltodextrinet. :confused: Men egentligen spelar det väl ingen roll.

Zakath
2004-11-27, 13:46
Tänk vad lätt det var. Att få bort den översöta smaken är väldigt enkelt!

SAFT
Att ta bort sött med sött funkar :thumbup:

HarD
2004-11-27, 14:34
Hur blandar du då? Har du i saften tillsammans med pulvret innan du åker till träningen?

LunaSpice
2004-11-27, 14:59
Håll för näsan och svep drinken så snabbt du kan:)

Att hålla för näsan hjälper inte nämnvärt mot sötman. Det är lika sliskigt ändå. :D

Zakath
2004-11-27, 16:49
Hur blandar du då? Har du i saften tillsammans med pulvret innan du åker till träningen?



Jag häller i saft och socker först. Sen precis innan passet blandar jag med vatten. Det smakar nämligen inget vidare när sockret jäst :D