handdator

Visa fullständig version : "Näring", vad är det?


wormskin
2004-10-07, 10:36
Många pratar om att man bör i så stor utsträckning som möjligt äta vanlig mat framför tillskott som tex proteinpulver. Jag inser också att det borde vara vettigast att sluka tex kött, potatis och grönsaker framför en burk pulver, men vad jag inte förstår är att anledningen sägs ofta vara att tillskotten inte innehåller någon "näring".
Min fråga är nu:

Vad är näring?

Tittar man på tex en påse müsli (som borde räknas till "vanlig mat") så hittar man "Näringsvärde", där det listas energi, protein, kolisar, fetter, kostfibrer, mineraler osv.

En burk mirakelpulver har också den en lista med ungefär samma ämnen, då dessa är tillsatta.

Vad menar man nu om man säger att ett tillskott inte innhåller någon näring?
:eating:

kal_erixon
2004-10-07, 10:38
dom kanske inte har samma kvalite eller nått sånt, eller fibrer.

Ninjasmurf
2004-10-07, 10:41
tror det uttalandet kommer från personer utan riktig kunskap...
protein pulver, gainer, kolhydrat pulver ger energi alltså näring...
Man kan ju skilja på dom så ger energi och dom som enbart ger vitaminer och mineraler (vitaminpiller tex).

wormskin
2004-10-07, 10:43
tror det uttalandet kommer från personer utan riktig kunskap...
protein pulver, gainer, kolhydrat pulver ger energi alltså näring...
Man kan ju skilja på dom så ger energi och dom som enbart ger vitaminer och mineraler (vitaminpiller tex).

Den här snubben verkar ju annars ha grym koll på vad han pratar om...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=596338&postcount=4

Ninjasmurf
2004-10-07, 10:47
Grubben menar vitaminer och mineral tror jag...vilket man inte får så mycket av i proteinpulver

King Grub
2004-10-07, 11:16
Gör att misstaget att sätta likhetstecken mellan "näring" och "energi".

wormskin
2004-10-07, 11:38
Ok, men om vi återgår till frågan. Vad är näring?

MIGGE
2004-10-07, 11:40
:) ingen oms vet ingen som vet :D

Rataxes
2004-10-07, 11:44
Näring är t ex vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter och kostfibrer.

wormskin
2004-10-07, 11:48
Näring är t ex vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter och kostfibrer.

Vet du detta, eller gissar du? Med utgång från detta så är alltså fett, protein och kolhydrater inte näring?

Sverker
2004-10-07, 11:56
Liknar mer en filosofiskk fråga.

Vad är näring ?.....Kanske det som gör att du kan leva och gör att du kan hålla dig vid liv.

Näringsämnen är det som utgör näringen.

Det finns energigivande näringsämnen och det förser dig med energi.

Protein, fett, kolhydrat och alkohol.

Icke energigivande näringsämnen är: vatten, vitaminer och mineraler.
Dessa behövs för att hålla dig vid liv. Inget järn och du kommer inte att kunna transportera syre i blodet och du dör. Inget vitamin B1 och du kommer inte att kunna omvandla socker till energi osv.

Det finns energigivande näringsämnen utan näring :D och då t e x rent socker.

På samma sätt är ju ett proteinpulver urlakat på de mesta vitaminerna och mineralerna. De förlorades när man tog bort vattnet, fettet och kolhydraterna från mjölken.

morbror_sven
2004-10-07, 11:57
Näring är t ex vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter och kostfibrer.
när king grub säger näring brukar han mena det - tror jag :)

Rataxes
2004-10-07, 12:03
när king grub säger näring brukar han mena det - tror jag :)
Nu är i varje fall jag lost :confused:

Vad som är intressant är väl vad man brukar mena med termerna näringsrik och näringsfattig mat, och skillnaden mellan dessa två är väl just hur mycket av det jag listade ovan de innehåller, eller?

wormskin
2004-10-07, 12:05
Näring är alltså alla födoämnen som kan passera genom din kropp och samtidigt skapa någon form av positiv reaktion?

Om frågan kan betraktas som filosofisk så borde väl detta innebära att själva ordet "näring" är ganska abstrakt?

Styx
2004-10-07, 12:09
Nationalencyklopedin om Näring: ämne som tillförs organism och får denna att (fortsätta att) leva och växa

Alltså nästan precis det Sverker skrev...

Langster
2004-10-07, 12:14
Allt man äter är näring, typ. Sen har vissa näringsämnen ett energiinnehåll. Svårare än så är det, behöver inte bli filosofisk.

Jakobbus
2004-10-07, 16:39
King Grub som ibland säger att socker är energi utan näring... hmm... :D

King Grub
2004-10-07, 16:44
King Grub som ibland säger att socker är energi utan näring... hmm... :D

Det är det ju. Det är bara jag som säger så; det är ett vedertaget faktum. Det finns ingen näring i strösocker. Tom energi. Som Sverker skrev: "energigivande näringsämne utan näring".

Som Livsmedelsverket säger: "Från näringssynpunkt bidrar raffinerat socker enbart med energi, "tomma kalorier".

Styx
2004-10-07, 17:22
Är ju ändå en definitionsfråga, definierar man som som NE.se och även livsmedelverket (säger ju inte emot på att energi är näring) innehåller socker näring (energi) och är ett näringsämne.

stefannn
2004-10-07, 17:51
Det är det ju. Det är bara jag som säger så; det är ett vedertaget faktum. Det finns ingen näring i strösocker. Tom energi. Som Sverker skrev: "energigivande näringsämne utan näring".

Som Livsmedelsverket säger: "Från näringssynpunkt bidrar raffinerat socker enbart med energi, "tomma kalorier".

åfan är det det man kallar tomma kalorier... trodde det var nåt påhitt från nån skvallerblaska