handdator

Visa fullständig version : Bra armpass`?


Suhain
2004-10-06, 19:28
Jag tränar armar en gång i veckan, då kör jag 5 övningar på biceps o tripceps o efter dem två kör ja under armar, och de tar mej 2 hela timmar :confused:
Är de brao köra så länge eller gör de inget eftersom ja kör hela armarna. :bpump:

RobbeliRobban
2004-10-06, 19:50
Orkar du köra armar i två timmar, och utvecklas bra av det är det inget fel, det finns ingen magisk tidsangivelse för maxtid på ett pass.

Skulle jag bara köra armar i ett pass, skulle jag vara halvt död efter en halvtimme...men det är jag.

Vad kör du för övningar då?

MyungChul
2004-10-06, 19:51
kör du 5+5+2? eller 5+2?

Suhain
2004-10-07, 14:23
Jaa jag orkar köra fullt genom, ja kör alltid biceps först, o efter det kör ja triceps, för jag tycker jag är mkt starkare på tricepsen efter jag har kört biceps..har ingen aning varför, kan koppla tricepsen mkt bättre iaf.

Biceps:
Hantelcurl en arm i taget - 3*10
EZ stången - 3*10
Scottcurl - 3*10
Hammercurl - 3*10
En arms koncentration - 3*10

Triceps:
Pushdown - 3*10
"Dra rep övanför huvet" - 3*10
Bänkpress med smalt grepp (ger inget, vet inte vad ja ska köra annars) - 3*10
Enarms hantelextension - 3*10
Enarms pushdowns med omvänt grepp

Underarmar:
Det vanliga men inte så hårt


Jag har tränat nu i 1 år och 3 mån, fått mina armar växa från 38 till 41½, så jag e ganska nöjd men ska få det att växa mer såklart, men bara hört att de för "mkt" så ja blev lite fundersam.

Numero1
2004-10-07, 14:33
Jag orkar inte koncentrera mig och vara motiverad i 2 timmar en funkar det för dig och du är nöjd med dina resultat så ser jag inte vad problemet är?

RobbeliRobban
2004-10-07, 14:33
Suhain: Växer du bra på ett program är det dumt att byta så länge det fungerar, så kör på ditt sätt.

Ang. ditt program tycker jag att det är väldigt massa övningar, men eftersom det fungerar så ändra inte förrän det behövs eller du vill. Enligt mig räcker det med ett fåtal övningar, biceps och triceps gör inte speciellt mycket och kräver inte träning ur alla möjliga vinklar, tex att varva mellan hantelcurl och stångcurl på biceps och dips och press runt huvudet på triceps är fullt tillräckligt, bara man kör tillräckligt hårt, och tillräckligt många set.

Numero1
2004-10-07, 14:40
Nja, för att stressa M. bicheps brachii och M. Brachialis kan det väl vara bra att variera armbågens i alla fall?? Detta gäller väl även de olika huvudena i tricpes, eller?

RobbeliRobban
2004-10-07, 14:45
Nja, för att stressa M. bicheps brachii och M. Brachialis kan det väl vara bra att variera armbågens i alla fall?? Detta gäller väl även de olika huvudena i tricpes, eller?

Kanske det kanske, mitt svar är baserat på det som fungerar för mig, att helt ignorera olika skumma vinklar, och bara köra en-max två övningar/kroppsdel, tex när jag slutade med pushdowns, frenchpress, kickbacks 99 varianter av extension och skullcrushers på triceps och bara körde smalbänk och dips så växte de markant.

Numero1
2004-10-07, 14:49
Jo, det ger inget att köra alla övningar som finns på ett och samma pass men vissa varianter Stressar ju olika mukler eller delar av en muskel olika mycket och kan vara värda att ha kvar i programmet.
Sittande och stående vadhäv är ett annat exempel!

RobbeliRobban
2004-10-07, 14:57
Jo, det ger inget att köra alla övningar som finns på ett och samma pass men vissa varianter Stressar ju olika mukler eller delar av en muskel olika mycket och kan vara värda att ha kvar i programmet.
Sittande och stående vadhäv är ett annat exempel!

Om vi lägger vaden åt sidan...Men hur mycket gör tex. triceps? Jag tror att hela triceps aktiveras nästan oavsett vad den gör för arbete. Samma sak med biceps, vilken del av muskeln är inaktiv i en hantelcurl tex. Variation är ju alltid kul, men man kan ju variera på mer sätt än att byta övningar, tex reps, intensitet, hastighet...

Numero1
2004-10-07, 15:16
Eftersom M. brachialis utspringer ifrån överarmen och M. Biceps brachii från skulderbladet så torde en biceps curl i t.ex cabel crossens övretrissa (med överarmen parallell med golvet) stressa M. Brechiallis mer (eftersom M. briceps brachiis ursprung och fäste är närmare varandra och muskeln blir slakare) än när armarna är parallella med kroppen som i en stående skivstångscurl.

Likaså gäller för det långa huvudet av M. Triceps brachii som fäster på skulderbladet och inte på överarmen som de övriga huvudena.

RobbeliRobban
2004-10-07, 19:41
Eftersom M. brachialis utspringer ifrån överarmen och M. Biceps brachii från skulderbladet så torde en biceps curl i t.ex cabel crossens övretrissa (med överarmen parallell med golvet) stressa M. Brechiallis mer (eftersom M. briceps brachiis ursprung och fäste är närmare varandra och muskeln blir slakare) än när armarna är parallella med kroppen som i en stående skivstångscurl.

Likaså gäller för det långa huvudet av M. Triceps brachii som fäster på skulderbladet och inte på överarmen som de övriga huvudena.

OK, då har jag lärt mig lite om anatomi, om jag orkar skall jag klämma in en övning till på både biceps o triceps, o se vad som händer. Tack för lektionen.