handdator

Visa fullständig version : Magträning


Zipic
2004-10-06, 16:12
Hej!
Har tränat i snart ett halvår nu och är ganska nöjd med resultaten hittils, utom på en punkt.. Magen. Känns alldrig som att magen blir ordentligt tränad. Får ingen träningsverk och ser inga resultat.

Mitt träningsshema ser ut såhär:

Måndag: Ben & Vader
Knäböj - 3 Set/ 6reps
Utfall - 2 Set / 6reps
Stela Marklyft - 3 Set / 6 reps

Stående vadpress- 3 Set / 8 reps
Sittande vadpress - 3 Set / 8 reps

Tisdag: Bröst & Underarmar
Butterfly - 2 Set / 6 reps
Sned Bänkpress - 3 Set / 6 reps
Bänkpress - 3 Set / 6 reps

Handlescurl med skivstång - 3 Set / 8 reps
Underarmscurl med skivstång - 3 Set / 8 reps

Onsdag: Rygg & Traps
Skivstångsrodd - 2 Set / 6 reps
Latsdrag med V-handtag - 2 Set / 6 reps
Chins - 2 Set / 6 reps
Sittande kabelrodd - 2 Set / 6 reps
Marklyft (tyndlyftarstil) - 2 Set / 6 reps

Skivstångsshrugs - 3 Set / 6 reps

Torsdag: Axlar & Triceps
Sittande hantelpress - 3 Set / 6 reps
Militärpress - 2 Set / 6 reps
Stående hentellyft åt sidan - 2 Set / 6 reps

Liggande Tricepspress - 3 Set / 6 reps
Pushdowns - 2 Set / 6 reps
Enarms hantelsträck - 1 Set / 6 reps

Fredag: Biceps & Mage
Skivstångscurl - 3 Set / 6 reps
Hammercurl - 2 Set / 6 reps
Hantelcurl - 1 Set / 6 reps

Benlyft med vikt - 3 set / 12 reps
Repcrunches - 3 Set / 12 reps

Så vad kan jag göra ifall jag vill öka träningen för magen? Köra sittupps varje kväll? Träna magen två gånger i veckan?
Hjälp!

Mvh / Jocke

Köttbullen
2004-10-06, 18:38
Magen är en jävligt stor muskel , svårt o få tränings verk i... då får köra den ännu mera o hårdare.

Zonyk83
2004-10-06, 18:39
Hej!
Har tränat i snart ett halvår nu och är ganska nöjd med resultaten hittils, utom på en punkt.. Magen. Känns alldrig som att magen blir ordentligt tränad. Får ingen träningsverk och ser inga resultat.

Mitt träningsshema ser ut såhär:

Måndag: Ben & Vader
Knäböj - 3 Set/ 6reps
Utfall - 2 Set / 6reps
Stela Marklyft - 3 Set / 6 reps

Stående vadpress- 3 Set / 8 reps
Sittande vadpress - 3 Set / 8 reps

Tisdag: Bröst & Underarmar
Butterfly - 2 Set / 6 reps
Sned Bänkpress - 3 Set / 6 reps
Bänkpress - 3 Set / 6 reps

Handlescurl med skivstång - 3 Set / 8 reps
Underarmscurl med skivstång - 3 Set / 8 reps

Onsdag: Rygg & Traps
Skivstångsrodd - 2 Set / 6 reps
Latsdrag med V-handtag - 2 Set / 6 reps
Chins - 2 Set / 6 reps
Sittande kabelrodd - 2 Set / 6 reps
Marklyft (tyndlyftarstil) - 2 Set / 6 reps

Skivstångsshrugs - 3 Set / 6 reps

Torsdag: Axlar & Triceps
Sittande hantelpress - 3 Set / 6 reps
Militärpress - 2 Set / 6 reps
Stående hentellyft åt sidan - 2 Set / 6 reps

Liggande Tricepspress - 3 Set / 6 reps
Pushdowns - 2 Set / 6 reps
Enarms hantelsträck - 1 Set / 6 reps

Fredag: Biceps & Mage
Skivstångscurl - 3 Set / 6 reps
Hammercurl - 2 Set / 6 reps
Hantelcurl - 1 Set / 6 reps

Benlyft med vikt - 3 set / 12 reps
Repcrunches - 3 Set / 12 reps

Så vad kan jag göra ifall jag vill öka träningen för magen? Köra sittupps varje kväll? Träna magen två gånger i veckan?
Hjälp!

Mvh / Jocke

Orkar inte läsa igenom allt det där, kör mage 1-2 ggr i veckan. Det finns bättre övningar än situps i t.ex. kabelmaskinen då man kan lägga på rejält med vikt utan att belasta ryggen alltför mycket. Fäst ett grepprep i översta, ner på knä och dra ner repet så att du har det nära huvudet sedan drar du ner så att huvudet nästan nuddar marken, den övningen funkar jättebra, får otrolig träningsvärk men vet inte vad den heter...Annars kan du rulla med en vanlig stång t.ex. som i TV-Shop reklamen fast utan fjantfjäder

Zakath
2004-10-06, 18:55
Vill du ha träningsvärk och styrka - MAGRULL med skivstång! För mig är det inte ovanligt att värken sitter i 4-6 dagar :love:
Sök bara lite på forumet så hittar du nog en förklaring, annars är det ungefär som med tv-shop grejerna du vet ;)

MyungChul
2004-10-06, 19:54
fler övningar och fler dagar, och kör tills du inte orkar köra mer.. gå inte hem bara för att du är "klar".. för du blir aldrig klar :thumbup:

Mirre
2004-10-06, 21:08
Du kan köra hur många reps och massor med övningar utan att få resultat. Det viktiga för att uppnå detta är att kontrahera magen ordentligt. Låtsas att du får ett slag i magen varje gång du drar ihop musklerna i toppläget. Andas även inte under själva rörelsen då du exponerar ryggen vid andning. Passa på att andas i toppläget. Släpp inte bara på nervägen. Om du fixar fler än 20 gör du troligtvis fel. Kör hårt så det svider! :thumbup: När det svider gör du ett par reps till! :D

Mirre
2004-10-06, 21:10
Förresten, magen är som vilken muskel som helst. Överträna den inte!

Zipic
2004-10-06, 21:13
Orkar inte läsa igenom allt det där, kör mage 1-2 ggr i veckan. Det finns bättre övningar än situps i t.ex. kabelmaskinen då man kan lägga på rejält med vikt utan att belasta ryggen alltför mycket. Fäst ett grepprep i översta, ner på knä och dra ner repet så att du har det nära huvudet sedan drar du ner så att huvudet nästan nuddar marken, den övningen funkar jättebra, får otrolig träningsvärk men vet inte vad den heter...Annars kan du rulla med en vanlig stång t.ex. som i TV-Shop reklamen fast utan fjantfjäder

Okej. Men Repcrunches brukar jag köra. Fast jag tycker att det kan göra ont i händerna när man har lagom vikt för magen. Repet skaver liksom. Annars är det en skön övning.

Zipic
2004-10-06, 21:16
Tack för alla svar :)

Mirre:
Jag ska tänka på det med andningen och med att spänna varje gång man går upp. Har nog slarvat med det.
Sen tror jag att jag lägger in ett magpass till i veckan. Har inte gjort det tidigare för att jag inte velat överträna. Men jag ska testa.