handdator

Visa fullständig version : Trappmaskinen


Karl_alfred
2004-10-06, 14:10
Med risk för att de vart upp förr =) Är rätt ny på trappmaskinen (2 st pass), men har lagt märke till en sak, som jag genast kom att fundera över. Ser att i stort sett alla som kör trappmaskinen står och hänger på sidohandtagen eller håller i de övre handtagen. För mig verkare detta oerhört korkat, men jag kan ha fel. Bör man inte låta armarna hänga fritt och enbart använda benen? Alltså inte ta hjälp av armarna.

Några mer tips på denna maskin?

King Grub
2004-10-06, 14:13
Bör man inte låta armarna hänga fritt och enbart använda benen?

Jo.

Karl_alfred
2004-10-06, 14:15
Tack tänkte väll de. Man skulle ju kunna gå fram till 99% och säga bra statisk armträning :D

Mirre
2004-10-06, 14:19
Helt rätt. Trampa även hela vägen och inte bara uppe på toppen! Hoppas du förstår vad jag menar med det. Ta alltså ut hela rörelsen. Utförandet ska vara precis vad namnet säger TRAPP-maskin. Låtsas att du går i trappor. Man kan använda handtagen som lite stöd men inte hänga i dom. På sikt blir det en fin liten välformad rumpa du kan stoltsera med! :booty:

King Grub
2004-10-06, 14:21
Jag föredrar relativt korta trampningar i övre halvan, vilket tillåter mig att hålla betydligt högre intensitet och tempo, med högre pulsnivå och energiförbrukning som följd. Kort sagt: löpning, fast i trappmaskin. Inga långa jättekliv.

Mirre
2004-10-06, 14:28
Jag föredrar relativt korta trampningar i övre halvan, vilket tillåter mig att hålla betydligt högre intensitet och tempo, med högre pulsnivå och energiförbrukning som följd. Kort sagt: löpning, fast i trappmaskin. Inga långa jättekliv.

Visst kan man köra så om man tycker det är jobbigt att köra på riktigt! :D
Karl_Alfred: Testa vilket du tycker känns bäst helt enkelt. Alla är vi olika. Var inte rädd för att höja upp intensitetsnivån. Man ska bli rejält svettig! :)

Karl_alfred
2004-10-06, 14:30
Helt rätt. Trampa även hela vägen och inte bara uppe på toppen! Hoppas du förstår vad jag menar med det. Ta alltså ut hela rörelsen. Utförandet ska vara precis vad namnet säger TRAPP-maskin. Låtsas att du går i trappor. Man kan använda handtagen som lite stöd men inte hänga i dom. På sikt blir det en fin liten välformad rumpa du kan stoltsera med! :booty:

Japp men de där med att ta ut hela rörelsen kommer ju med rätt intensitet, och genom att inte hänga på handtagen. Såg en tjej idag som hängde samt att hon trampade fjuttigt, tror de har ett samband. Håller man inte upp sig blir de väldigt svårt med de fjuttstegen om man inte har en väldans låg intensitet. Tack för svaret :thumbup:

King Grub
2004-10-06, 14:30
Visst kan man köra så om man tycker det är jobbigt att köra på riktigt! :D

Betydligt jobbigare att köra på maxfart och kortare tramptag. ;) Ingen kan köra fulla tramptag på högsta fart, i alla fall inte på våra trappmaskiner.

Karl_alfred
2004-10-06, 14:32
Visst kan man köra så om man tycker det är jobbigt att köra på riktigt! :D
Karl_Alfred: Testa vilket du tycker känns bäst helt enkelt. Alla är vi olika. Var inte rädd för att höja upp intensitetsnivån. Man ska bli rejält svettig! :)
Jupp blir att köra denna fler gånger känns ordentligt effektivt, har väldigt svårt att svettas faktiskt trots att jag brukar ta ut mig ordentligt, så rejält svettig lär jag inte bli =)

Karl_alfred
2004-10-06, 14:34
Betydligt jobbigare att köra på maxfart och kortare tramptag. ;) Ingen kan köra fulla tramptag på högsta fart, i alla fall inte på våra trappmaskiner.

Hehe näe då lär man både va kvick och ha en rejäl kondis. Går det att ställa in tiden på intervallerna? Har kört 1 min (vet inte om de går att ändra), men skulle vilja ha 30 sek intervaller om de går.

Mirre
2004-10-06, 14:35
Betydligt jobbigare att köra på maxfart och kortare tramptag. ;) Ingen kan köra fulla tramptag på högsta fart, i alla fall inte på våra trappmaskiner.
Då kanske man ska sänka farten! ;)
Sorry...för att jag retas lite...men humöret är sådant idag! :D

King Grub
2004-10-06, 14:36
Då kanske man ska sänka farten! ;)

Då blir intensitetsnivån, eneriförbrukningen och ansträngningsgraden lägre. ;) När jag sade att det inte går syftade jag inte på hur jobbigt konditionsmässigt det var, utan att det inte är mänskligt möjligt att lyfta benen i den takten så långt.

Mirre
2004-10-06, 14:38
Hehe näe då lär man både va kvick och ha en rejäl kondis. Går det att ställa in tiden på intervallerna? Har kört 1 min (vet inte om de går att ändra), men skulle vilja ha 30 sek intervaller om de går.
En idé för att det ska vara lite omväxling:
Varför inte köra intervaller med King Grubs högintensiva "trampa på toppen" metod varvat med mina "trampa nästan i botten" metod...

Karl_alfred
2004-10-06, 14:40
En idé för att det ska vara lite omväxling:
Varför inte köra intervaller med King Grubs högintensiva "trampa på
toppen" metod varvat med mina "trampa nästan i botten" metod...

Sant de borde funka! Ska testa!

Mirre
2004-10-06, 14:40
Då blir intensitetsnivån, eneriförbrukningen och ansträngningsgraden lägre. ;) När jag sade att det inte går syftade jag inte på hur jobbigt konditionsmässigt det var, utan att det inte är mänskligt möjligt att lyfta benen i den takten så långt.
Men om du trampar ner lite djupare, ett mellanting mellan våra alternativ, får du mer motstånd och därmed högre ansträgningsgrad osv...

King Grub
2004-10-06, 14:42
Jag räknade just ut att jag spenderat minst 2000 timmar på trappmaskinen de senaste 11 åren.

:( eller :) ?

Karl_alfred
2004-10-06, 14:44
Jag räknade just ut att jag spenderat minst 2000 timmar på trappmaskinen de senaste 11 åren.

:( eller :) ?


:) för formen
:( för vad du kunde gjort istället

Mirre
2004-10-06, 14:46
Jag räknade just ut att jag spenderat minst 2000 timmar på trappmaskinen de senaste 11 åren.

:( eller :) ?
*asg* Vet du hur många trappsteg det motsvarar? :D

MasterChief
2004-10-06, 17:22
Jag räknade just ut att jag spenderat minst 2000 timmar på trappmaskinen de senaste 11 åren.

:( eller :) ?

Så då är du endast en högvolymare när det gäller styrketräning om jag förstått rätt. Mellan 94-95 så lade jag ner den tiden på cykel. Att du var en sån lågvolymskille förvånar mig. :D :cool: