handdator

Visa fullständig version : Hur många ggr per vecka för volym/styrka?


Stoltz
2004-10-06, 12:38
Har hört en del roliga slutsatser om hur många gånger i veckan man ska träna en muskelgrupp för att få styrka eller volym. Jag använde sökningen här men tyckte inte riktigt att den gav ett ordentligt svar, utan mer snareliknande, och jag försöker få ett rätt och slätt svar. Så...

A, Om jag vill ha volym, hur många gånger i veckan ska jag träna en (1!) muskelgrupp?


B, Om jag vill ha styrka, hur många gånger i veckan ska jag träna en (1!) muskelgrupp?

Inga överträningsideér nu, sånt har jag fått nog av ;)

mystic[-_-]
2004-10-06, 12:42
Styrkeprogram då skulle jag köra 3-dagars split

Måndag: BEN
Knäböj
Benpress
Raka mark
Lårcurl
Stående/sittande vadpress

Onsdag: BRÖST/AXLAR/TRICEPS
Bänkpress
Lutande bänkpress
Dips med vikt
Drag till hakan med skivstång

Fredag: RYGG/BICEPS
Chins
Marklyft
Stångrodd/T-Bar
Skivstångscurl
Alternerande hantelcurl

Frantic
2004-10-06, 13:05
jag tänkte bara inflika att ett träningsschema inte behöver baseras på en vecka!!
jag har aldrig riktigt förstått det. Det funkar lika bra att köra igenom kroppen på fem, sex eller åtta dagar.

Så, det var bara det jag ville säga:)

Numero1
2004-10-06, 13:09
Det har även med antal set, reps och antal kilon du lyfter att göra inte bara hur många pass/vecka.

pellepedal
2004-10-06, 13:11
Har hört en del roliga slutsatser om hur många gånger i veckan man ska träna en muskelgrupp för att få styrka eller volym. Jag använde sökningen här men tyckte inte riktigt att den gav ett ordentligt svar, utan mer snareliknande, och jag försöker få ett rätt och slätt svar. Så...

A, Om jag vill ha volym, hur många gånger i veckan ska jag träna en (1!) muskelgrupp?


B, Om jag vill ha styrka, hur många gånger i veckan ska jag träna en (1!) muskelgrupp?

Inga överträningsideér nu, sånt har jag fått nog av ;)

Jag kör varje muskel 3 ggr/vecka just nu. mellan 3-5 set per muskel per gång.
Har aldrig ökat i volym som jag gör just nu. :smokin:

Numero1
2004-10-06, 13:13
VA?!?! Hur många pass kör du? Vilket upplägg?
Jag kör varje muskel 1 pass/v och jag tränar mycket tycker jag.

pellepedal
2004-10-06, 13:18
VA?!?! Hur många pass kör du? Vilket upplägg?
Jag kör varje muskel 1 pass/v och jag tränar mycket tycker jag.

Jag kör enligt Serious Growth med lite justeringar.
Kolla i min eller Medusas dagbok för lite mer info.

Stoltz
2004-10-06, 13:36
Självklart handlar det om antalet sets o reps, jajg fokuserade för mycket på antalet pass.

Ok, vi utvidgar frågan, hur Många reps/sets rekomenderar ni för styrka respektive volym?


Pellepedal, jag körde också en muskelgrupp 3 ggr i veckan innan sommaren och nog sjutton går man upp i volym av det! Men, jag blev varnad av flera stycken att det leder oftast till överträning, men är det inte så?

Numero1
2004-10-06, 13:43
Jag kör enligt Serious Growth med lite justeringar.
Kolla i min eller Medusas dagbok för lite mer info.

Kollade lite och det ser helt galet ut! :D
Intressant att det funkar...

...det bästa du skrev va doch om din son och inget om träningen! :bow:
Jag håller med; träningen är inget värt utan nära och kära!

Lycka till med din satsning.

pellepedal
2004-10-06, 14:07
Självklart handlar det om antalet sets o reps, jajg fokuserade för mycket på antalet pass.

Ok, vi utvidgar frågan, hur Många reps/sets rekomenderar ni för styrka respektive volym?


Pellepedal, jag körde också en muskelgrupp 3 ggr i veckan innan sommaren och nog sjutton går man upp i volym av det! Men, jag blev varnad av flera stycken att det leder oftast till överträning, men är det inte så?

Folk är aldeles för rädda för överträning nu för tiden. Om jag tränade 20-30 set per muskelgrupp skulle jag oxå vara rädd. Faktum är att lite överträning kan du använda till din fördel. Ska skriva lite om det i min dagbok snart...

pellepedal
2004-10-06, 14:08
Lycka till med din satsning.

Tackar! Ses på scenen Dec 2005?

Numero1
2004-10-06, 14:13
Nej, jag har inget intresse av att gå upp på scen. Min idrottsliga karriär är över, nu får träningen fortsätta att vara mitt största intresse, men det är dags att, som du, skaffa familj och satsa på de saker som har blivit lidande tidigare...

Allan
2004-10-06, 20:10
Folk är aldeles för rädda för överträning nu för tiden. Om jag tränade 20-30 set per muskelgrupp skulle jag oxå vara rädd. ...

Det har jag och många i mitt umgänge kört i många år, och vad har det blivit av oss? Lite svenska mästare, lite VM-tvåor, en jävla massa byggarfolk som stått på scen helt enkelt. Plus en räcka grova tjejer och killar.
Lyssna på din kropp - det ska till en helvetes massa träning för att du ska bli övertränad.

allan

RobbeliRobban
2004-10-06, 20:23
Ang styrka och massa, oavsett vad expertpanelen säger (om olika fibrer, vinklar, explosivitet, nervimpulser mm mm) växer dina muskler- blir resultatet att du blir starkare, blir du starkare (förutsatt att du inte har förbättrat din teknik) - växer dina muskler.

Alltså, förbättrar du inte din teknik och blir starkare är det även en väldigt stor sannolikhet att dina muskler växer.

Slutsats, träna för att bli starkare.