handdator

Visa fullständig version : gott recept på torsk/sej?


rutan
2004-10-06, 12:35
tänkte äta fisk i kväll..det ska va lätt å laga,å bra för en deffande..

finns det nått gått man kan göra i en form,å ställa in i ugnen?är så trött på torsk å ris,blir så tort...

Sputnik
2004-10-06, 12:47
Min variant:

Ta en ugnsfast form och häll lite passerade/krossade tomater i botten. På med ett torskblock, pensla med lite olivolja, krydda valfritt (jag brukar köra salt, peppar och citronpeppar). Skär en purjo och lägg över fisken, avsluta med mer passerade eller krossade tomater över alltsammans. Häll vatten i formen om det börjar bränna fast. 200 grader 20-25 min. Äts med potatis eller ris. :cheers:

kelk
2004-10-06, 12:51
Visst finns det lite härliga torskrecept men dom kanske inte lämpar sig så bra under deff.
Här kommer lite recept som jag har samlat på mig under årens gång.


Torsk med jordnötstäcke

4 pers
400 g djupfryst torskfilè
1 bit purjolök
1 äpple
0,5 dl jordnötter
2 msk senap
1 dl majonnäs

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg det djupfrysta torskblocket i en smord ugnsfast form. Salta och peppra. Hacka purjolök, äpple och jordnötter och blanda med majonnäs och senap. Bred smeten över fisken och sätt den i ugnen i 45 minuter.
__________________________________________________ ______________________

Ingredienser
400 gr fiskfilé (torsk, sej)
75 gr mjölkfritt margarin
2 tsk paprikapulver
salt
peppar
50 gr färska champinjoner
1 purjolök
1 dl smulat, vitt bröd (mjölk- och sojaproteinfritt)
ca 1 dl vatten


Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Fryst fiskblock tinas något och skärs i bitar. Lägg fisken på ugnssäkert fat, smord med mjölkfritt margarin. Smält fettet i en kastrull. Krydda med paprikapulver, salt och peppar. Fräs hacket i mjölkfritt margarin ca 5 minuter. Rör ned smulat bröd och späd med vatten. Fördela blandningen över fisken. Gratinera ca 30 minuter tills gratängen fått fin färg och är klar.
Serveras till pressad potatis och någon grönsak.
__________________________________________________ ______________________
4 portioner
ugnstemperatur 250°C

Ingredienser
600 g torskfilé
1 ägg, uppvispat
1 tsk salt
1 dl ströbröd
matfett till formen
1 gul lök, hackad
1 dl vermouth, torr eller torr cider


Skölj och torka av fiskfiléerna. Panera dem i ägg och saltat ströbröd. Lägg löken i en smord ugnsform och fiskfiléerna ovanpå. Låt stå i mitten av ugnen ca 10 minuter. Slå på vermouth eller cider och låt stå i ugnen ytterligare 5-10 minuter.

Servera med snabbris och kall sås gjord på crème fraiche blandad med hackade färska örtkryddor till.
__________________________________________________ ______________________
Inte direkt nyttiga recept men du kanske har fått lite inspiration? :)
Vet tyvärr inte vart jag hittade recepten så källa kommer ej med...

rutan
2004-10-06, 18:14
tack för svaren..

sputnik...testade ditt recept..var riktigt gott :bow:

nu har man en maträtt mer att äta. :)

MacLeod
2004-10-06, 22:08
Har själv testat att hälla över lite färdig tacosås över torsken. Gissar att det kanske är lite socker i den färdiga produkten men det går ju att göra en salsa själv oxå. Ganska likt Sputniks recept fast med lite mer fräs.

Rocco
2004-10-07, 09:56
Ett enkelt torskrecept som jag brukar tillaga är följande...

800 g torskfilé (det ska ju räcka till en matlåda också) läggs i en ugnsfast form och täcks med ett tjockt lager pesto. Runt torskblocken lägger man paprikabitar i olika färger som man pressar lite vitlök över. Häll gärna på lite olivolja innan du lagar i ugnen på 200 grader tills torsken är klar. Servera med kokt potatis. Borde väl funkar utmärkt under deff?


Torsk med jordnötstäcke

4 pers
400 g djupfryst torskfilè
1 bit purjolök
1 äpple
0,5 dl jordnötter
2 msk senap
1 dl majonnäs

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg det djupfrysta torskblocket i en smord ugnsfast form. Salta och peppra. Hacka purjolök, äpple och jordnötter och blanda med majonnäs och senap. Bred smeten över fisken och sätt den i ugnen i 45 minuter.


Låter kanongott, kelk... Uppsatt på nästa veckas matsedel :eating: