handdator

Visa fullständig version : Skillnaden på chins och pullups?


RobbeliRobban
2004-10-06, 11:23
Jag har en egen definition, men vill se om den är rätt eller inte, så vad är skillnaden mellan chins och pullups?

Überbiffen
2004-10-06, 11:29
Jag tänker; chins = som latsdrag mot bröst. Pullups = relativt smalt grepp med handflatorna mot sig.

Edit: Typ

jwzrd
2004-10-06, 11:29
Chins är specialfallet av pullups där man håller pronerat och brett (och alla andra regler som gäller det man kör som del av en fitnesstävling). Vanligtvis menar man nog någon variant av att häva sig upp med ett axelbrett grepp.

Numero1
2004-10-06, 13:57
Jag tänker spontant att i Chins har du tummarna mot varandra och pull-ups tummarna från varandra.

Sheogorath
2004-10-06, 14:09
Den klassiska definitionen är att pullups har pronerat grepp (dvs. överhandsgrepp = handflatorna bort från dig om du hänger i en stång) medan chins (eller chinups, samma sak) antingen har supinerat eller semi-supinerat grepp (underhands- eller neutralt grepp: handflatorna mot dig eller mot varandra om du hänger i en stång).

Genom fitnesstävlingen har det blivit en begreppsförväxling där tävlingsmomentet heter "chins" trots att man egentligen gör en pullup. När jag skrivit pullups i min träningsdagbok går jag efter den klassiska definitionen. Notera att övningen "pullup i V-grepp" egentligen skulle kallas för "chin/chinup med smalt, semi-supinerat grepp" för att vara konsekvent, men "pullup i V-grepp" är lättare att både förstå och skriva.