handdator

Visa fullständig version : Jogging


davv3
2004-10-06, 08:24
Jag undrar hur länge det är rimligt att jogga för att bränna fett utan att påverka musklerna?
Jag vill även träna min kondition, så jag vill inte gå några promenader och HIIT tar lite för kort tid (15min) eftersom jag tycker om att springa. Jag brukar springa i ca 30 min rätt så intensivt det blir kanske en 6km, och äter en timme innan. Har ju hört att efter 20 min så utsöndras det katabola substanser i kroppen osv.
Ska man hålla sig till långa promenader eller HIIT, hur är det att göra som mig lägga sig mitt emellan ? Och när är det rimligt att springa? Jag brukar springa på kvällen 2-3 timmar efter jag har gymmat.

King Grub
2004-10-06, 08:32
Det låter som en utmärkt idé. Förutsatt att du sköter kost och återhämtning innebär konditionsträning (även sådan som överstiger 20-30 minuter ;) ) inte muskelnedbrytning sett under ett längre perspektiv än tiden du håller på med aktiviteten i fråga. Som vanligt är det så långt ifrån ett styrkepass som möjligt som är bäst.

Xponent
2004-10-06, 20:43
Om du nu skall bättra på din kondition, så glöm inte de lågintensiva passen. Nu pratar jag alltså inte om promenader, men om joggingpass med hjärtfrekvens en bit under mjölksyratröskelfrekvensen.
Du får inte samma typ av träningseffekt av intensiva pass.

Whey
2004-10-06, 21:12
Måste man verkligen köra maratonpassen? Finns inget kortvarigt substitut?

King Grub
2004-10-07, 06:24
Måste man verkligen köra maratonpassen? Finns inget kortvarigt substitut?

Vill du bli bra på långvarigt aerobt arbete? Då är svaret nej.

Whey
2004-10-07, 18:54
Om jag nu skulle vara lite dum och enbart vill värna om en bra hälsa då?

King Grub
2004-10-07, 19:07
Om jag nu skulle vara lite dum och enbart vill värna om en bra hälsa då?

Det är nog inte dumt - tvärtom! :) För god hälsa krävs varken maratonpass eller intervallträning till blodsmak. En timmes fysisk aktivitet per dag utövar vardagsaktiviten är de nordiska rekommendationerna, och det behöver inte vara tills man stupar på något sätt.

Whey
2004-10-13, 21:17
Det är nog inte dumt - tvärtom! :) För god hälsa krävs varken maratonpass eller intervallträning till blodsmak. En timmes fysisk aktivitet per dag utövar vardagsaktiviten är de nordiska rekommendationerna, och det behöver inte vara tills man stupar på något sätt.
1. Vad klassas som fysisk aktivitet då?

När tråden ändå handlar om jogging:
2. Kan två 20 minuterspass @ 80-90% maxpuls per vecka räcka för att förbättra konditionen, eller krävs det som många påstår "minst 3" för att uppnå sådan effekt?

3. Jag har vid ett tillfälle lyckats få upp min puls i 209(om jag minns rätt) bpm enligt min konditionsmaskins mätare. Kan detta anses vara ett bra värde för min maxpuls? (Min ålder på 17 år ger ju enligt den ungefärliga beräkningen en maxpuls på 203 bpm så det verkar troligt enligt mig.)

4. När man räknar % av maxpuls, skall man då ta hänsyn till vilopulsen? Eller är 180bpm 90% av max för en person med 200bpm som maxpuls?

King Grub
2004-10-14, 06:32
1. Fysisk aktivitet. Motion. Svårare än så är det inte.

2. Det kan det säkert. Passen blir vad du gör dem till. Tre skadar dock inte.

3. Låter rimligt, men det är individuellt.

4. Procent av maxpuls är procent av maxpuls, inget annat.