handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott som mellanmål eller frukost?


Nixxon
2004-10-06, 07:11
Undrar när proteintillskottet gör mest nytta, om vi nu bortser ifrån "efter träningsdryck". Kan på grund av diverse anledningar (njurar) inte äta hur mycket protein som helst och begränsar just tillskotts biten till 2 ggr per dag, en gång efter träning naturligtvis. Spelar det någon roll om det andra tillfället blir som ett mellanmål på eftermiddagen eller som t.ex. frukost?

King Grub
2004-10-06, 07:20
Som en del av frukostens proteinintag passar vassle utmärkt. Vassle är ett snabbt protein, till skillnad från protein från vanlig mat, och det toppar redan efter en timme eller kortare tid, vilket gör det unikt. Vid vissa tillfällen, som vid frukost när du varit utan protein länge, och före och efter träning, då du snabbt vill ha ut aminosyror i omlopp, är ett snabbt protein att föredra. Vid andra tillfällen är det bättre med ett protein som ger långsam och långvarig aminosyreutsöndring, så du har tillgång till aminosyror under en längre tid. Ett långsamt protein är antikatabolt, medan ett snabbt är anabolt. Vid träning är ett anabolt protein en fördel, medan ett anti-katabolt kan vara bäst vid andra tillfällen och innebär minskad proteinnedbrytning och kan innebära bättre proteinstats över en längre tidsperiod. Det finns pulver med långsamt protein också, kaseinbaserade sådana, om man till äventyrs skulle vilja supplementera med sådant till mellanmål och liknande. Både vassle och kasein är mjölkproteiner, så det är inget konstgjort eller onaturligt.

Styx
2004-10-06, 11:16
Dessutom har jag läst att mjölprotein är skonsammare mot njurarna än vad animaliskt protein är. Vågar inte sätta pengar på att det är det vedertagna dock, förstår inte heller varför det skulle vara så.

aliquis
2004-10-06, 11:39
Dessutom har jag läst att mjölprotein är skonsammare mot njurarna än vad animaliskt protein är. Vågar inte sätta pengar på att det är det vedertagna dock, förstår inte heller varför det skulle vara så.
Animaliskt protein innehåller mer svavel och gör saker o ting surare än vegetabiliskt protein.

Styx
2004-10-06, 12:19
Men mjölkproteiner innehåller också mycket svavel eftersom det regenerar glutation väldigt bra? Och mjölkproteiner är ju också animaliskt.
Relativt till annat animaliskt vet jag dock inte.

z_bumbi
2004-10-06, 12:30
Nixxon: Lägg tillskottet vid den måltid där du tycker dig behöva mer protein, har man bara möjlighet att äta en begränsad mängd varje dag så skulle jag sprida ut det ganska jämt över alla mål.
Det kanske t o m är läge att dela drinken på flera delar om man i övrigt har en del protein i alla måltider, det viktiga är även att räkna efter hur mycket protein man verkligen äter så man inte tillför något i onödan.

Jag vet inte om det är någon skillnad på vassle och andra proteintillskott för njurarna men borde det inte vara sämre för njurarna om man får en större mängd aminosyror från maten på en gång dvs en hög top från vasslen jämfört med andra annan mat som ger en mycket lägre topnivå?

Om så är fallet skulle jag kanske undvika vassleprotein efter träningen också.