handdator

Visa fullständig version : Svält?


Jejje
2004-10-06, 00:40
Jag jobbar i en fabrik och där käkar vi 17.00 och jag slutar 23.00.. alltså 6h.. under denna tiden händer det IBLAND att jag inte får i mig någon mat.. hinner kroppen gå ner på svält under denna tiden och ta bort massa muskler.. eller bör jag inte oroa mig SÅ mycket över det.. tar det längre tid? för jag vet ju att "optimalt" är att käka var 3:e timme men som sagt det är inte alltid en möjlighet.. jag kommer hem efter jobbet och käkar mig nåt gott innan läggdags.. typ kesella och lite gott protein.. typ kalkon eller kyckling..

hur länge tar det helt enkelt innan kroppen går in i svältstadiet?

no1fitness
2004-10-06, 05:43
En "gainer" av något slag borde du hinna svepa i dig även om du han knappt med tid...
Eller mixa havregryn, proteinpulver och någon olja har jag läst att folk gör, men hur det smakar är ju en annan sak... ;)

Hades
2004-10-06, 08:41
En "gainer" av något slag borde du hinna svepa i dig även om du han knappt med tid...
Eller mixa havregryn, proteinpulver och någon olja har jag läst att folk gör, men hur det smakar är ju en annan sak... ;)
Smakar inte så mycket ;)

Em1l
2004-10-06, 09:02
havregryn, protein och udos smakar bra faktiskt! :thumbup:

z_bumbi
2004-10-06, 09:18
Äter du en rejäl måltid innan så är 6 timmar ingen katastrof, du sover väl 8 timmar per natt och du krymper inte ihop av det heller.

Proteus
2004-10-06, 18:12
Törs man anta att han använder sig av aningen mer energi när han går omkring och jobbar i en fabrik än när han sover? :rolleyes:

Någon form av mellanmål kan väl inte vara alltför svårt att ha med sig? Du har väl säkerligen någon rast under de 6 timmar som du jobbar... Vad som helst är ju bättre än inget...

Callister
2004-10-06, 18:19
Och om du är slö och inte-grub-optimal kan du väl halsa en liter yoghurt, bättre än inget. :)

Jejje
2004-10-07, 23:01
jo visst ibland tar jag me mig nåt mellanmål.. finns automater också.. men de är alltid tomma.. men blir som sagt bara ibland.. man orkar/hinner inte ta me sig VARJE dag alltid.. så är det ju..

jobbar på en chokladfabrik så kan ju äta choklad.. men det är ju inte så "optimalt" : P

Hades
2004-10-08, 09:02
man orkar/hinner inte ta me sig VARJE dag alltid.. så är det ju..

Säger du det så.... :rolleyes:

Jejje
2004-10-08, 18:27
kl 4.00 på morgonen är iaf inte JAG så pigg på att hitta på nåt att ta med.. förutom en eventuell matlåda till lunchen.. mellanmål hinns inte med ibland.. men kanske bara jag som e lite trött vid den tiden?!

Johan
2004-10-08, 20:33
kl 4.00 på morgonen är iaf inte JAG så pigg på att hitta på nåt att ta med.. förutom en eventuell matlåda till lunchen.. mellanmål hinns inte med ibland.. men kanske bara jag som e lite trött vid den tiden?!
Jag håller med dig, ibland är det verkligen tråkigt att fixa matlådor när man ska jobba, enda tipset jag har är att förbereda dig kvällen innan, äggmackor eller nån shake.

morbror_sven
2004-10-08, 21:45
Gör en rejäl "lunchlåda" med köttbullar och spagetti. Ha ett storkok i frysen, sedan tar du ut önskad mängd och lägger det i en gammal glasskartong ett par timmar innan jobbet så är det tinat och gott när du ska käka det sen...

Annars kan du ta ägg eller tonfisk, huvudsaken är att det är bra mat.

En gainer till mellanmål försämrar bara insulinkänsligheten.

Jejje
2004-10-08, 22:05
jo brukar ha me mig bra mat.. fixar ibland kvällen innan.. ibland på morgonen.. typ tonfisk.. lite pasta.. snor grönsaker på jobbet.. finns massor där : P och bönor och skit.. men värre att orka svänga ihop nåt "mellanmål" varje dag också.. men händer..

Whey
2004-10-08, 22:25
Äter du en rejäl måltid innan så är 6 timmar ingen katastrof, du sover väl 8 timmar per natt och du krymper inte ihop av det heller.
Förbrukningen vid fabriksarbete kan ju verkligen jämföras med sömn.

jim
2004-10-08, 23:15
ska inte va så svårt att få ihop något lätt.. ja brukar göra en smoothie av 1 banan, 4dl minimjölk och prottepulver (choklad), smakar mumma ochhar inte uberhögt GI heller..