handdator

Visa fullständig version : Växer inte av knäböj?


drkrupp
2004-10-05, 23:35
Jag kunde inte hitta på något spännande att göra just nu, så jag skriver ett inlägg. Ett konstaterande och en undran, för undrandets skull.

Mellan januari och juni såg mina benpass (framsida) ut ungefär såhär:
2 set benpress, 8-15 reps, "lagom" djupt (jag kunde gå djupare om jag ville)
2 set benspark, 8-12 reps

Från mars - juni växte låren 5 cm i omkrets. Sedan dess har jag lagt in och varvat knäböj, frontböj och hacksquat i programmet. Kan se ut såhär:
3 set knäböj, 5-10 reps (max djup)
2 set benpress, 8-10 reps (max djup)

Eller:
3 set frontböj, 5-8 reps (max djup)
2 set hacksquat, 7-15 reps (max djup)

Jag mätte mig igår, före dagens benpass, och konstaterade att ingenting hänt. Inte en cm. Sedan juni. Jag har gått upp i vikt och benpassen går framåt hela tiden. Men inte på måttbandet.

Nu kan det ju förstås bero på saker som att jag mätte precis på morgonen, eller att benen växt på annat sätt än precis där jag mätte, eller att jag inte är särskilt noggrann i mätningen. Eller att jag helt enkelt har dålig teknik i böj. Eller att "man växer som mest i början". Men ändå.

Så, bara för det körde jag benpress och benspark i den här veckans benpass.

Men vänta... nu hittade jag nåt spännande att göra...

Slartibartfast
2004-10-06, 08:16
Jag växer inte heller av knäböj. Väldigt överreklamerad övning enligt mig. Jag har minskat mitt lårmått med tre cm sen jag började köra knäböj istället för bara benress!

Håll dig till benpressen!

Officer
2004-10-06, 08:20
Knäböj är en sån jävla styrkeövning så man brukar lasta på FÖR mycket vikt och glömma övningsutförandet.
Jag håller mig till benpressen o växer mycket bättre av det än vanliga övertunga knäböj där ryggen o allt annat får ta stryk.

Kompletterar med frontböjar - mycket bra om man kör strikt.

aliquis
2004-10-06, 08:28
Dels har jag väl själv funderat på om böj bygger mer BEN än en övning som bara tränar ben, då böj ju mer eller mindre tränar hela kroppen och säkerligen ger mest KROPP. Men basövningarna verkar ju vara bäst även för den kroppsdel de tar mest på, och styrkelyftarna som bara kör böj har ju rejäla ben så övningen lär det ju inte vara något fel på.

Det andra jag tänker på när jag ser ditt inlägg är att du har ändrat antal repetitioner. (Kan hända att man innan man har fått upp tekniken i böjen ligger på så låga vikter att det inte finns någon anledning för benen att växa också kanske?)

z_bumbi
2004-10-06, 08:29
Knäböj är en sån jävla styrkeövning så man brukar lasta på FÖR mycket vikt och glömma övningsutförandet.
Jag håller mig till benpressen o växer mycket bättre av det än vanliga övertunga knäböj där ryggen o allt annat får ta stryk.

Kompletterar med frontböjar - mycket bra om man kör strikt.

Varför inte köra böj med bra teknik och lagom med vikt istället?

OBS! Jag säger inte att böj är nödvändigt för att bygga skapliga lår utan undrar mer över sättet att tänka, eftersom du vet att du kör för tungt så varför gör du det?

Numero1
2004-10-06, 09:52
Ni som har gått ner i lår volym kanske visst har blivit muskulösare men mindre feta???

Förövrigt är knäböj en grymt bra övning!!!

jwzrd
2004-10-06, 10:01
Kör hårdare! Kanske är du för feg för att våga köra hårt på riktigt i böjen.

Mextreme
2004-10-06, 12:14
Om dina ben inte växer när du växlat över till knäböj från ett program utan, gör du något fel.
Jag är med jwzrd här, du måste våga mata ur vad du kan ur setten.

Officer
2004-10-06, 12:16
Varför inte köra böj med bra teknik och lagom med vikt istället?

OBS! Jag säger inte att böj är nödvändigt för att bygga skapliga lår utan undrar mer över sättet att tänka, eftersom du vet att du kör för tungt så varför gör du det?

Jag kanske inte fick mig förstådd. Jag menade att de flesta som kör böj (inte eliten då..) kör alldeles för tungt på den, just för att det är så häftigt att ha så många plattor som möjligt på stången. Jag har sett många skräckexempel på detta där de tar i med allt annat än just låren pga för mycket vikt.

Jag kör inga vanlga böj längre just pga att jag tycker att benpress och frontböjar tar mycket bättre på mina lår och jag växer mer av de övningarna än när jag kör vanliga knäböj - jag blir dessutom inte lika trött och på gränsen till övertränad som när jag kör knäböj o marklyft samma vecka.

jwzrd
2004-10-06, 12:17
Min benträning består av knäböj, frontböj, marklyft och raka marklyft. Handlade bralla i lördags och storleken stannade på 40/36. Största dom hade i affärjäveln. Behöver jag berätta att dom sitter som korvskinn?

mystic[-_-]
2004-10-06, 12:23
Körde mycket böjar innan jag skadade knät. Kör ganska mycket nu men inte lika höga viker som förut. Passen brukar bli böj,benpress,lårcurl,benspark,raka mark

jwzrd
2004-10-06, 12:24
']Körde mycket böjar innan jag skadade knät. Kör ganska mycket nu men inte lika höga viker som förut. Passen brukar bli böj,benpress,lårcurl,benspark,raka mark

Jag har sett många som kör den ordningen, men du blir den första jag frågar. Varför? Varför kör du inte bensparken direkt efter benpressen istället för att köra lårcurl mitt i framsidepasset?

mystic[-_-]
2004-10-06, 12:27
Jag har sett många som kör den ordningen, men du blir den första jag frågar. Varför? Varför kör du inte bensparken direkt efter benpressen istället för att köra lårcurl mitt i framsidepasset?

Ska jag vara ärlig så brukar jag vara helt slut i framsidan efter böj och press. Brukar bli bättre om jag kör lårcurl mellan. Men jag ska testa att köra i den ordningen du tycker imorron på benpasset.
Om man vill prioritera baksida lår något ska man då köra baksida innan framsida eller förstör det helt?

Mextreme
2004-10-06, 12:45
Min benträning består av knäböj, frontböj, marklyft och raka marklyft. Handlade bralla i lördags och storleken stannade på 40/36. Största dom hade i affärjäveln. Behöver jag berätta att dom sitter som korvskinn?


Du kan beställa Levis jeans upp till 60/30, så det är bara att köra på.....Fast de är lite snäva över baken :smokin:

Numero1
2004-10-06, 12:48
Jag har sett många som kör den ordningen, men du blir den första jag frågar. Varför? Varför kör du inte bensparken direkt efter benpressen istället för att köra lårcurl mitt i framsidepasset?

Du kör ju med baksida mitt i framside träningen :D
Jag kör två benpass. Ett för framsida/insida och ett för baksida/vader.
Har iofs taniga lår... :em:

Slartibartfast
2004-10-06, 14:14
Ni som har gått ner i lår volym kanske visst har blivit muskulösare men mindre feta???

Inte jag, det kan jag försäkra!

jwzrd
2004-10-06, 14:15
Du kan beställa Levis jeans upp till 60/30, så det är bara att köra på.....Fast de är lite snäva över baken :smokin:

Fetto-jeans brukar gå upp till både 42 och 44 i affärerna, men stannar vid runt 30 i längd.

jwzrd
2004-10-06, 14:16
Du kör ju med baksida mitt i framside träningen :D
Jag kör två benpass. Ett för framsida/insida och ett för baksida/vader.
Har iofs taniga lår... :em:

Jag kör inte marklyft på samma dag. Förra perioden körde jag dock två benpass alternerande:

pass 1:
frontböj
cleans
hängande drag

pass 2:
bakböj
marklyft

Just nu kör jag bara ett benpass, men tog med marklyften (som är på ryggdagen) just för att dom aktiverar både fram och baksidan av mina lår rätt hårt.

RobbeliRobban
2004-10-06, 15:01
Noterar med ett krystat leende att det alltid blir ramaskri så fort någon har den minsta invändning mot knäböj.

Numero1
2004-10-06, 15:17
jwzrd: ok. Bra!

RobbeliRobban: Det är ju BenövningEN!!!

Zonyk83
2004-10-06, 16:16
Knäböj är en väldigt bra basövning, men om man hade viljat bygga muskulösa ben och varit tvungen att välja mellan benpress och knäböj så tror jag att benpress hade gett störst massa...Ingen ursäkt att lägga av med knäböj dock

drkrupp
2004-10-06, 16:42
Tack för alla intressanta inlägg och utlägg. Jag gick över mer och mer från knäböj till frontböj då jag märkte att det var lättare att hålla ryggen rak i de sista repsen. Jag ska väl erkänna att jag inte går ända till failure i böj, men det är knappt att jag kommer upp på sista repet... och det är ju åtminstone nästan failure. Och jämfört med de benpressar jag gjorde förr så var inte de heller till failure. När det gäller benövningar går det "alltid en rep till", om man klarar huvudvärken.

Jag har inget emot böj, jag tycker det är en skön övning. Men om den inte ger någonting så kan det ju kvitta. Jag får gå över till benpressen några månader så får vi se om de börjar växa igen. Och kanske, kanske... kommer jag strunta i maxdjup också.

Tomas W
2004-10-06, 16:49
Kör tunga, men slarva inte med utförandet, böj med 2-4 reps ett par veckor. Så ska du se att du får fram lite massa på dem som du ssen kan finslipa med många reps.

drkrupp
2004-10-06, 16:56
Det andra jag tänker på när jag ser ditt inlägg är att du har ändrat antal repetitioner. (Kan hända att man innan man har fått upp tekniken i böjen ligger på så låga vikter att det inte finns någon anledning för benen att växa också kanske?)

Jag har ibland kört fler repetitioner än de jag angav, men oftast hamnar jag däromkring. Det du skriver inom parentes låter troligt. Det jag vet är jag blivit starkare i böj för varje pass. Inte stark, men starkare. Sist blev det 8 reps, 85 kg i djupa, kontrollerade frontböj. I benpressen gör jag 6 reps med 200 kg lastad vikt och bottendjup. Om jag tummar på djupet gör jag runt 12-13 reps på det. Eller gjorde... i juni.

drkrupp
2004-10-06, 16:57
Kör hårdare! Kanske är du för feg för att våga köra hårt på riktigt i böjen.

Det är en möjlig orsak. Å andra sidan känner jag mig lika utpressad som efter de gamla benpressarna.

drkrupp
2004-10-06, 17:02
Kör tunga, men slarva inte med utförandet, böj med 2-4 reps ett par veckor. Så ska du se att du får fram lite massa på dem som du ssen kan finslipa med många reps.

Tror du det? 4 reps har jag hamnat på några gånger, även om jag försökt ligga mellan 6-10 nånstans. Jag tror snarare att jag behöver fler reps. 12-15. Jag ska köra mitt benpress-race ett varv till, innan jag ger böj en ny chans. Möjligen kör jag något set frontböj som avslutning eller så.

drkrupp
2004-10-06, 17:03
Ny fråga till de som fortfarande läser tråden: hur djupa är era benpressar?

mystic[-_-]
2004-10-06, 17:05
Jag kör så djupt det går. Kan inte förklara bättre det tar helt enkelt stopp efter ett tag :P

Allan
2004-10-06, 17:28
Det blir inte ramaskri om någon ställer sig tveksam till knäböj; alla övningar passar inte alla. Däremot blir i varje fall jag en smula upp i varv när någon inte tränar ben alls. Sen ska man givetvis vara medveten om vad knäböjen ger när det gäller allmänstyrka.

allan

Grahn
2004-10-06, 18:00
Tror det tar ett bra tag att anpassa sig till böj som en bra benövning om man tränat ben med tex benpress el dyl innan.
Man måste helt enkelt komma ikapp med alla musklerna som jobbar i böjjen, vilket kanske kan betyda att just tex quads inte jobbar optimalt.

z_bumbi
2004-10-06, 18:05
AnabolicProtein: Då tänker vi exakt lika om böjen verkar det som.

Allan: Jag tränar bara benspark och bencurl just nu, räknas det som benträning? :angel:

tristan
2004-10-06, 18:08
Tror du det? 4 reps har jag hamnat på några gånger, även om jag försökt ligga mellan 6-10 nånstans. Jag tror snarare att jag behöver fler reps. 12-15. Jag ska köra mitt benpress-race ett varv till, innan jag ger böj en ny chans. Möjligen kör jag något set frontböj som avslutning eller så.

varför inte prova ännu högre rep. 12-15st är ju inte särskilt långt från 10!

Bolio
2004-10-06, 20:01
Jag ser nog det lite som Allan. Knäböj -> styrka -> köra tyngre på andra övningar som bygger "mer" (jag tror i själva verket att det krävs några års seriöst knäböjande för att man ska börja bygga mycket massa med övningen, det är mycket annat som måste hinna ikapp först). Jag ser det lite som bänkpress i relation till hantelpress. Det är kombinationen som är viktig här. Och allvarligt talat tycker jag att det är rätt viktigt med sådana basövningar och inte bara maskinövningar. Det är ju ingen "naturlig" (dåligt ordval, finns det bättre?) rörelsebana i exempelvis benpressen. Rent evolutionärt kan det ju inte ha varit speciellt mycket "koncentrerade" rörelser likt benpressen som har bidragit till vår anatomiska utformning av lårmusklerna. Det är just fria vikter, fritt rörelseomfång och ingen fördefinierad rörelse som är det mer ergonomiska! Visst, vi vill bygga massa, det vill jag med. Styrka är mindre viktigt. Däremot är styrka den främsta förutsättningen för att bygga massa. Och det är ju viktigt.

drkrupp
2004-10-06, 21:23
Man måste helt enkelt komma ikapp med alla musklerna som jobbar i böjjen, vilket kanske kan betyda att just tex quads inte jobbar optimalt.

Det låter också rimligt. Trist bara att man inte fått någon bonus (muskler) på flera månader av böjar.

drkrupp
2004-10-06, 21:25
varför inte prova ännu högre rep. 12-15st är ju inte särskilt långt från 10!

Jag blir sugen... måste prova.
Mmmmm, 20-reppare...

drkrupp
2004-10-06, 21:29
Det är ju ingen "naturlig" (dåligt ordval, finns det bättre?) rörelsebana i exempelvis benpressen. Rent evolutionärt kan det ju inte ha varit speciellt mycket "koncentrerade" rörelser likt benpressen som har bidragit till vår anatomiska utformning av lårmusklerna. Det är just fria vikter, fritt rörelseomfång och ingen fördefinierad rörelse som är det mer ergonomiska!

Jag förstår och håller med om det du säger, men den dagen du fastnat i fosterställning under en stenbumlig i en ravin under en bergsklättring spelar det nog ingen roll vilken övning du är bra på, så länge du är stark. Den rörelsen lär inte heller bli så naturlig.
:D

Chris
2004-10-06, 21:32
Jag har själv tänkt o sluta med knäböjen ett tag nu, har kört den varje pass i typ 2 år, och har iofs fått rätt grova lår, men har bara "stora" lår. Ska köra mer bensparkar nu för att punkförbränna lite fett och få fram droppen. :D (skojar)

Närå, men känner att det är dags att koncentrera sig på lite andra övningar nu, får att få en så mångsidig träning som möjligt.

jim
2004-10-06, 23:50
det är ju coolt å va skitstark i benen! :hbang:

*fortsätter köra tunga knäböj*

jwzrd
2004-10-07, 11:07
Det som ger bäst för mina lår storlkesmässigt är 5x5 bakböj följt av 5x5 frontböj. Fem rep gör det möjligt att använda en tung nog vikt för att öka i riktig muskelmassa, men ändå tillräckligt många rep för att få rejäl pump och "bodybuildingvolym". Självklart arslet-i-golvet-djup och surjävla-köra-tills-man-är-klar-inställning under setten.

Mextreme
2004-10-07, 12:26
Att ibland köra höga rep är enligt min mening en superboost Massa packaren "Twenty rep squat routine" är outstanding men inget man skulle vilja hålla på med jämt.

drkrupp
2004-10-07, 13:29
Tog en ny bild idag. Sämre ljus på den nya, men man ser ändå inga skillander, så...

EDIT: Tog bort dålig bild.

z_bumbi
2004-10-07, 13:50
Tog en ny bild idag. Sämre ljus på den nya, men man ser ändå inga skillander, så...

Helt omöjligt att säga något från de bilderna..

Numero1
2004-10-07, 14:16
Hårig, eru iranier? :D

Klein
2004-10-07, 14:33
Träningen är ju inte den enda parametern som spelar in på muskelutveckling. Sköter du kost och vila? Personligen tycker jag benpress är en ok övning för att bygga massa men knäböj ger mer. Med fria vikter blir det mer koordination och antagonisterna får jobba mer; du får alltså mer jämt utvecklade ben. Enligt min erfarenhet också mer separation på musklerna.

drkrupp
2004-10-07, 22:32
Hårig, eru iranier? :D

Nope. Smålänning.

drkrupp
2004-10-07, 22:41
Träningen är ju inte den enda parametern som spelar in på muskelutveckling. Sköter du kost och vila? Personligen tycker jag benpress är en ok övning för att bygga massa men knäböj ger mer. Med fria vikter blir det mer koordination och antagonisterna får jobba mer; du får alltså mer jämt utvecklade ben. Enligt min erfarenhet också mer separation på musklerna.

Mat: Jag brukar väga mig någon gång i månaden, och jag går upp i vikt. 92 kilo för tillfället (började på 78 kg augusti -03). Jag käkar runt 3100 kcal på vilodagar och kring 3500-3700 kcal på träningsdagar. ca 180 gram protein och 90 gram fett per dag. Mer på träningsdagar. Fördelningen är 25/50/25.
Träning: Jag kör fyra pass per vecka. Benen har en egen dag - tisdag. Onsdag är vilodag.
Vila: Minst 7½ timmes sömn per natt (eller dag... jag jobbar 5-skift).

En detalj jag märkt nu ett par dagar efter benpasset med benpressen - jag har träningsvärk i insida lår. Sådär så att det tar emot att ta större kliv (eller kliv överhuvudtaget). Rumpan har också sin beskärda del av träningsvärk. Dessa ställen fick jag aldrig träningsvärk på efter böjarna (mest frontböj), de verkade träffa låren mer precist istället.

Man kanske lär sig något av allt gymmande, trots allt.

Numero1
2004-10-08, 09:08
Hur placerar du fötterna på plattan i benpressen?
Brett och högt upp är min gissning, har jag rätt???

drkrupp
2004-10-08, 12:33
Hur placerar du fötterna på plattan i benpressen?
Brett och högt upp är min gissning, har jag rätt???

Nej. Om jag förstått rätt så bör man ha fötterna lågt på plattan för att träffa framsidan mer, och jag har laborerat en del med det. Jag kör med fötterna mitt på plattan, och ganska tätt ihop; kanske 15-20 cm mellan fötterna. Jag har gärna fötterna tätare, men då kommer jag inte lika djupt.

Numero1
2004-10-08, 12:34
Hmmm. konstigt att det tar så mycket på rumpa och insida i så fall....

drkrupp
2004-10-08, 12:55
Hmmm. konstigt att det tar så mycket på rumpa och insida i så fall....

Det var ju några månader sedan jag körde benpress, vissa muskler kanske vaknade till plötsligt. Och kanske går jag för djupt. (Jag sänker till ett bekvämt djup, och sedan letar mig något djupare, sedan pressar upp.)

Jag vill bara inte bli en av de som hänger på alla viktskivor och sedan kör 20 cm-repetitioner med spärren i.