handdator

Visa fullständig version : Ny forskarrapport angående Ulcerös Kolit


Trance
2004-10-05, 23:14
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1954&a=7075&t=2240

Det verkar som om stora mängder kött verkar öka risken för skov pga av svavel, gäller det även fisk osv?

Även alkohol ökar risken, men jag dricker inte så ofta ändå.

heinz
2004-10-06, 01:55
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1954&a=7075&t=2240

Det verkar som om stora mängder kött verkar öka risken för skov pga av svavel, gäller det även fisk osv?

Även alkohol ökar risken, men jag dricker inte så ofta ändå.

Lider du av sjukdomen ulcerös kolit? För det gällde bara dom vad jag förstår

Sverker
2004-10-06, 07:19
Det är när du äter mycket protein på en gång !

Personerna åt köttportioner på 172 g vilket kanske motsvarar 35 g rakt av.
35 g är mycket för en normal inte tränande person och det mesta proteinet omvandlas alltså till energi.
När svavelaminosyrorna omvandlas till energi bildas en del andra svavelföreningar.

z_bumbi
2004-10-06, 08:21
"Förklaringen till framför allt köttets skovutlösande effekt ligger i matens svavelinnehåll, tror de engelska forskarna. Analyserna visar nämligen skoven var vanligare hos de patienter som får i sig mycket svavel. Och tidigare forskning har visat att just kött och charkprodukter är svavelrik mat."

Det kan inte vara något annat än just svavlet?
Jag har inte läst rapporten och med tanke på att apoteket inte anger titeln eller forskargruppen så måste jag skaffa fram tidningen "Gut" vilket iofs verkar vara rätt tidning för mig.

TheSQUAT
2004-10-06, 08:44
Har ju själv Ulcerös Colit sen 17 år tillbaka. Jag upptäckte rätt snabbt att tarmen håller sig betydligt lugnare när jag undviker rött kött. Fågel och fisk funkar fint för mig.

Trance
2004-10-06, 09:33
Lider du av sjukdomen ulcerös kolit? För det gällde bara dom vad jag förstår

Japp tyvärr...

Styx
2004-10-06, 11:12
"Förklaringen till framför allt köttets skovutlösande effekt ligger i matens svavelinnehåll, tror de engelska forskarna. Analyserna visar nämligen skoven var vanligare hos de patienter som får i sig mycket svavel. Och tidigare forskning har visat att just kött och charkprodukter är svavelrik mat."

Det kan inte vara något annat än just svavlet?
Jag har inte läst rapporten och med tanke på att apoteket inte anger titeln eller forskargruppen så måste jag skaffa fram tidningen "Gut" vilket iofs verkar vara rätt tidning för mig.

z_bumbi>> Artikelförfattarens mail fanns där, maila henne och fråga slipper du leta :).
madeleine.back@apoteket.se