handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin bättre för tänderna än dextropur?


stålcalle
2004-10-05, 20:41
Som topicen lyder: är maltodextrin bättre(mindre dåligt) för tänderna än dextropur?

/Calle

King Grub
2004-10-05, 20:44
Nej. Men om du dricker det är det ingen längre tids påfrestning på tandemaljen i vilket fall; skölj munnen med vatten efteråt eller tugga Xylitolsötat tuggummi om du vill. Normal saliv tar annars hand om och reparerar eventuella skador.

Glenno
2004-10-05, 21:23
Det kan inte vara så där jätte nyttigt att käka maltodextrin va?
Socker är väl alltid socker? [dock i lite olika utföranden]

Morsan lyckades skrämma upp mig med att surra om diabetes, nån risk att få det? :confused:

King Grub
2004-10-06, 06:29
Det kan inte vara så där jätte nyttigt att käka maltodextrin va?
Socker är väl alltid socker? [dock i lite olika utföranden]

Morsan lyckades skrämma upp mig med att surra om diabetes, nån risk att få det? :confused:

Det är inte nyttigt alls. Det finns inga näringsämnen i maltodextrin eller annat socker. Nu är det inte heller målet med efterträningdrinken att tillfredsställa näringsbehovet; det har man förhoppningsvis fler mål under dagen på sig att göra. Efter träningen är målet snabb återhämtning och att snabbt komma ur den katabola fasen och in i den anabola. Och då är maltodextrin det bästa kolhydratvalet. I samband med träning finns det ingen "risk för diabetes"; du behöver inte frisätta lika mycket insulin då som vid samma intag i vila. Inte ens då är det något enstaka livsmedel som kommer att ge diabetes, utan anlag och livsstilen som helhet.

Styx
2004-10-06, 07:08
Skulle nog tro att maltodextrin är bättre än dextropur eftersom bakterierna kan tillgodogöra sig glukosen direkt men glukospolymererna i maltodextrinet inte kan tillgodogöras lika snabbt och effektivt.

Styx
2004-10-06, 07:14
Inte värre än strösocker i alla fall:

"An evaluation of the acidogenic potential of maltodextrins in vivo.

Al-Khatib GR, Duggal MS, Toumba KJ.
Division of Child Dental Health, Leeds Dental Institute, University of Leeds, Clarendon Way, LS2 9LU, Leeds, UK.

Maltodextrins are a group of oligosaccharides, which are being increasingly used as a source of carbohydrate in many commercially available foods and drinks. This study investigated the effect of three different maltodextrins on the pH of dental plaque, in vivo, in 10 adult volunteers using the plaque harvesting method. The three maltodextrins tested in this study were DE=5.5, 14.0 and 18.5 (DE=dextrose equivalents), made up as 10% solutions. Also, three commercially available maltodextrin containing children's drinks were evaluated for their acidogenicity. 10% sucrose and 10% sorbitol solutions were used as positive and negative controls, respectively. The minimum pH achieved for DE=5.5, 14.0 and 18.5 was 5.83+/-0.30, 5.67+/-0.24 and 5.71+/-0.29, respectively, and were significantly higher as compared with that for 10% sucrose (5.33+/-0.17). The area under the curve was the least for DE=5.5 (12.03+/-4.64), followed by DE=18.5 (13.13+/-8.87) and DE=14.0 (17.35+/-6.43), but were all significantly smaller as compared with 10% sucrose (24.50+/-8.64). The minimum pH achieved for the infant drinks was 6.01+/-0.24, 5.99+/-0.28 and 5.8+/-0.19 for the Lemon Barley and Camomile Herbal baby drink, Mixed Citrus and Hibiscus baby drink, and Infant Milk, respectively. It was concluded that though maltodextrins appeared to be significantly less acidogenic than 10% sucrose, they can lead to a substantial drop in plaque pH and may, therefore, have a potential to cause demineralisation of enamel."

Glenno
2004-10-06, 20:12
Hmmm... Ska snart börja käka whey-100 och är lite fundersam...

Det känns inte bra att käka ca 4dl Maltodextrin om dagen.
Jag tänkte ta så mycket, 1 dos på morgonen 1/5 dos direkt innan träning och 1 dos direkt efter träning. [ca 75g Maltodextrin i varje hel dos]

1. Är det någon som käkar så mycket?

2. Läste att en kille här inte tog nå Maltodextrin i sin morgon dos, och att han tog den 15min innan han käkade "vanlig" frukost. Är det så man ska göra?

3. Hur ska man ta proteinet dagar då man inte tränar? Bara på morgonen?

4. Efter man tränat och tagit sin dos protein ska man då äta riktig mat inom en timme?

5. Och hur mycket protein rekomenderar ni att en kille på 21år 190cm lång och 73kg tung ska ta? 40g? [ska försöka att köra hårda pass på gymmet]

MVH Glenn

King Grub
2004-10-06, 20:14
1. Är det någon som käkar så mycket?

På morgonen skall du INTE INTE INTE ta snabba kolhydrater till proteinet!

2. Läste att en kille här inte tog nå Maltodextrin i sin morgon dos, och att han tog den 15min innan han käkade "vanlig" frukost. Är det så man ska göra?

Ta den tillsammans med frukosten, men UTAN maltodextrinet.

3. Hur ska man ta proteinet dagar då man inte tränar? Bara på morgonen?

Ja. Eventuellt kan du komplettera upp proteinfattiga måltider.

4. Efter man tränat och tagit sin dos protein ska man då äta riktig mat inom en timme?

Ja.

5. Och hur mycket protein rekomenderar ni att en kille på 21år 190cm lång och 73kg tung ska ta? 40g? [ska försöka att köra hårda pass på gymmet

Det låter rimligt. :thumbup:

morbror_sven
2004-10-06, 20:55
4 dl låter lite wierd :MrT: :)

Glenno
2004-10-06, 21:18
Tack så mycket igen då för svaren.

Som vanligt så kör vi en liten följdfråga... :em:

Jag antar att man inte ska ta nå maltodextrin när man "komplettera upp proteinfattiga måltider" heller ?


Nu blir det ca: 2,25dl maltodextrin/dag. [kan f*n inte vara bra för kroppen]
Man lär väl få nå sockertrippar så man springer omkring som om man hade tagit Ectazy. Ska bli intressant att se hur man kommer att må, tycker det låter som mycket socker.
Ska sluta helt med att äta vanligt godis iaf...

Glenno
2004-10-06, 21:45
Nu blev jag riktigt förvirrad...
Satt och läste lite här på forumet och då såg jag att Grub hade skrivit [I]"Absolut inte proteindrink+snabba kolhydrater innan träningen. Det skall du ta EFTER passet."

Som jag skrev tidigare så tänkte jag ju ta 1/5 dos Whey-100 med Maltodextrin innan träning och en hel dos efter träning. Är detta fel eller?

JAM
2004-10-06, 23:56
Tack så mycket igen då för svaren.

Som vanligt så kör vi en liten följdfråga... :em:

Jag antar att man inte ska ta nå maltodextrin när man "komplettera upp proteinfattiga måltider" heller ?


Nu blir det ca: 2,25dl maltodextrin/dag. [kan f*n inte vara bra för kroppen]
Man lär väl få nå sockertrippar så man springer omkring som om man hade tagit Ectazy. Ska bli intressant att se hur man kommer att må, tycker det låter som mycket socker.
Ska sluta helt med att äta vanligt godis iaf...
Jag antar att man inte ska ta nå maltodextrin när man "komplettera upp proteinfattiga måltider" heller ?

Korrekt!

JAM
2004-10-07, 00:01
Nu blev jag riktigt förvirrad...
Satt och läste lite här på forumet och då såg jag att Grub hade skrivit [I]"Absolut inte proteindrink+snabba kolhydrater innan träningen. Det skall du ta EFTER passet."

Som jag skrev tidigare så tänkte jag ju ta 1/5 dos Whey-100 med Maltodextrin innan träning och en hel dos efter träning. Är detta fel eller?
Riktlinjer i anslutning till träning:
0,8-1,2 g snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt.
0,5-1,0 g protein (vassle (whey)) per kilo kroppsvikt.

För din del blir det alltså ca 75 g snabba kolhydrater tillsammans med 55 g protein i anslutning till passet. Allt direkt efter passet eller hälften innan och hälften efter.

Endast du själv vet hur mycket just du behöver. Mät upp själv och bry dig inte om deras "doser" och mått.

King Grub
2004-10-07, 06:28
Nu blev jag riktigt förvirrad...
Satt och läste lite här på forumet och då såg jag att Grub hade skrivit [I]"Absolut inte proteindrink+snabba kolhydrater innan träningen. Det skall du ta EFTER passet."

Gammalt inlägg, som sagt. Jag förbehåller mig rätten att ändra mig. Och vem säger att jag alltid har rätt? Jag skriver bara det jag tror på, även om jag försöker se till att ha någon vetenskaplig förankring.

Maltodextrin+vassle före och efter passet är bra. Direkt före och direkt efter. Använder du vassleprotein vid övriga tillfällen skall du låta bli de snabba kolhydraterna. Snabba kolhydrater endast i samband med ansträngning. Svårare är det inte.

Vid ansträngning får du heller inte de negativa effekterna som ett sockerintag vid vila skulle innebära; inte lika mycket insulin behöver frisättas vid intensiv aktivitet för att "ta hand" on glukoset.