handdator

Visa fullständig version : B&K's Tävlingsdiet av Ove Rytter.


AdrenalineRush
2004-10-05, 19:52
Läste precis här på tävlingsdelen av kolo, B&K's Tävlingsdiet av Ove Rytter. Enligt han är det okej att ha fördelningen 65-70/15/15, K/P/F. Men hur kommer detta påverka kroppen? Man ska väl ligga runt 25-30% fett, (bra fetter) för att hålla förbränningen uppe och 2-3g protein per kroppskilo?? Hur går det här ihop och är det någon som testat denna energifördelningen med lycka?

Mindek
2004-10-05, 19:55
1g fett och 2-3g protein per kg kroppsvikt brukar väl Grubs rekommendation vara. Fyller man sedan ut med kolhydrater kan man hamna på den fördelningen beroende på hur mkt man tränar :)

AdrenalineRush
2004-10-05, 20:06
1g fett och 2-3g protein per kg kroppsvikt brukar väl Grubs rekommendation vara. Fyller man sedan ut med kolhydrater kan man hamna på den fördelningen beroende på hur mkt man tränar :)

Man lär ju inte hamna på 1g fett och 2-3g protein per kg kroppsvikt om man ska gå efter Ove Rytters uppdelning. Tex om jag ska deffa och ligga på 2500kcal, då bli fördelningen:

68,8% Kolhydrater = 420g - 1720kcal
15,6% Protein = 95g - 390kcal
15,6% Fett = 41g - 390kcal

King Grub
2004-10-05, 20:10
Rytter går efter 80-talsfilosofin med lågfettsdieter. Jag har svårt att förstå fördelarna, då det är bevisat att ett högre fettintag (från bra fetter) med samma energiintag innebär bättre fettförbränning, fördelaktigare hormonnivåer och bättre immunförsvar.

Hoffa
2004-10-05, 20:22
Men det mesta som står om kost o näring i rytters artiklar/böcker är ju skrivet av paulun elle`? Ove Rytter har väl knappast läst näringsfysiologi? Paulun förespråkar lite konstiga saker också. såsom låg intensiv före hög intensiv osv, men det verkar han ha ändrat sig på nu.

AdrenalineRush
2004-10-05, 21:14
Okej. Vad ska man lita på nu då? :D

Kan någon lägga upp negativa/positiva sidor på lågfettsdiet och Högfettsdiet??
Kan minnas att jag läste att Sverker här på forumet kör med mycke kolhydrater under diet.

Action
2004-10-05, 21:52
Min kropp har alltid svarat bäst när jag kör lågfettsdiet. Ibland så lågt som 7-8E% Oftast runt 15%. Ligger jag högre så går jag inte ner lika mycket.

Jag är även en person som behöver mycket kolhydrater för att fungera i privatlivet och på jobbet, samt givetvis för att orka träna! Inleder ofta dieten på ca 60%kolisar, 30% protein, 10% fett

Slutar på runt 40%kolisar, 53%Protein, 7% fett!

ceflower
2004-10-05, 22:17
Mitt dagliga fettintag motsvarar ungefär 6-9% av den totala energimängden, hade tänkt utöka detta då (som ni säger) det ska vara bättre för fett förbränningen. Min plan är att konsumera någon matsked olja till lunch och/eller middag... Så, en OT-fråga: Vilken olja är bäst, om man bara vill få i sig bra fetter?

no1fitness
2004-10-06, 05:41
Jag brukar ligga på 50% protein, 35% kolhydrater och 15% fett under hela min diet. Kan till och med i slutet dra upp fettet mer och minska lite på kolhydraterna. :)

Sverker
2004-10-06, 06:55
Äter alltid en kost med mycket kolhydrat. Försöker få i mig 60 % K, 20 % P och 20 % F.
Det jag ändrar är mängden mat under en deff. Sänker några hundra kalorier och rör mig mer.

Jag är av den åsikten att det är vansinnigt att använda protein som energi så jag utnyttjar kolhydraternas proteinsparande effekt. Protein mättar bättre under en diet men annars så är det onödigt dyrt att elda upp det i kroppen.


Men nu håller jag på att ändra mig........
Det sista 18 månaderna har jag höjt andelen protein till 25 energi% och sänkt kolhydraterna motsvarande.
Svårt att utvärdera nu men träningen går bra och humöret är på topp så nästa gång jag tävlar vet jag hur det fungerade.

För mig fungerar 20 energi% fett bra. Det är främst från havregryn och fisk det kommer ifrån, lite ifrån magert kött och någon sked linolja då och då.

aliquis
2004-10-06, 09:59
Mitt dagliga fettintag motsvarar ungefär 6-9% av den totala energimängden, hade tänkt utöka detta då (som ni säger) det ska vara bättre för fett förbränningen. Min plan är att konsumera någon matsked olja till lunch och/eller middag... Så, en OT-fråga: Vilken olja är bäst, om man bara vill få i sig bra fetter?
VARFÖR vill folk äta olja? Groteskt, varför inte äta något gott med mycket fett? Nötter eller avokado förslagsvis.

Karl_alfred
2004-10-06, 10:44
VARFÖR vill folk äta olja? Groteskt, varför inte äta något gott med mycket fett? Nötter eller avokado förslagsvis.

Bra fett och smakar inte så illa!

Hård_men_rättvis
2004-10-06, 11:11
I teorin är det väl egentligen ingenting fel med Rytters diet, problemet är att hunger skulle bli ett problem för många med den höga mängden kolhydrater.

Det beror givetvis på vad man använder för kolh källor men hade man baserat sitt intag på pasta/ris så hade iaf jag haft svårt med en sådan diet.
Kolhydratkällor med lågt GI hade kanske funkat.
Personligen föredrar jag en uppdelning på 40-40-20( pro/kolh/fett).

I slutändan är det den totala mängden energi som räknas. Personliga preferenser bör sedan utgöra den specifika makrouppdelningen.

aliquis
2004-10-06, 11:39
Men inte smakar 1dl olivolja gott, eller 1msk, eller vad man nu tar, varför inte käka en näve cashewnötter istället, mycket godare och näringsrikare.

mystic[-_-]
2004-10-06, 12:20
Den dagen jag väl kör en deff så blir det FLEX diet.

Hoffa
2004-10-06, 13:48
Fördelning av makronutrienterna tycker jag oftast ska vara i relation till träningsdosen för att ge bäst resultat.

Ingen aktivitet what so ever, då gäller nästan en ketogen diet med protein 3 g/kg och fett 1g/kg.

Desto mer du rör på dig desto mer kolhydrater behövs, och det på bekostnad av protein och fett kanske? Eller om det är bäst att behålla fett högt men bara sänka proteinet eftersom kolhydrater också är muskelsparande som Sverker säger.

Denna artikel som jag pratade om förut visar dock på att en del presterar lika bra oavsett mängd kolhydrater.

http://thebull.bulknutrition.com/ma...eID=4&pageID=68

Vad som är skillnaden mellan en icke-tränings deff och hårt och mycket tränings deff tycker jag är hormon utsöndringen som är positiv.
Ett högre fett intag ger också positiv hormonutsöndring om det är från bra fetter.

Jag personligen tror, utan att ha belägg för allt. Att en diet med mycket styrketräning och cardio samt 30-40 E% Fett, 20 E% Protein, 40-50 E% Kolhydrater. Då får man mest positiva hormoner utsöndrade och ändå orkar träna. Protein reglerar ju också aptiteten som dom diskuterade i vetenskapens värld

Klein
2004-10-06, 15:52
Det folk ofta glömmer bort är att kolhydrater inte bara sparar protein utan också fett vilket knappast är önskvärt. Att kolhydrater sparar pengar är egentligen ovidkommande för det man är ute efter är väl att äta så optimalt som möjligt? Kolhydrater hämmar utsöndringen av Human Growth Hormone och detta urhormon är något man vill ha så mycket som möjligt av på naturlig väg.