handdator

Visa fullständig version : Koffeintabletter receptbeläggs.


gasoliner
2004-10-05, 18:12
Fyra svenskar dog efter en överdos av koffein. Två personer hade avsiktligt förgiftat sig. Nu har Läkemedelsverket beslutat att koffeintabletter i storförpackning ska receptbeläggas

"Dödsfallen rapporterades i en internationell tidning i januari i år. Svenskarna hade fått i sig stora mängder koffein och två av dem hade medvetet tagit en överdos.

I fortsättningen kommer det därför krävas recept för tabletterna Koffein Recip. Beslutet gäller förpackningar med 100 respektive 250 tabletter. Däremot kommer en ny receptfri förpackning med 30 tabletter, meddelar Läkemedelsverket.
Beslutet gäller så snart som den nya förpackningen finns ute på apoteken."

källa: expressen.

Så nu vet ni alla koffeinjunkies.. ;)

EDIT: Nån rapp mod kan väl flytta denna till den tidigare koffeintablettråden kanske? :bow:

kal_erixon
2004-10-05, 18:34
vad är de som är så bra me koffein

Glenno
2004-10-05, 18:47
Man blir pigg av det :hbang: :)

kal_erixon
2004-10-05, 18:51
ät ett russin :booty:

Zonyk83
2004-10-05, 19:01
ät ett russin :booty:

Det är perfekt om man känner sig hängig och vill masa sig till gymet, höjer smärttröskeln, förbättrar uthålligheten, höjer förbränningen och sinnet blir skarpare vilket i sig gör mycket när man pressar vikter.

kal_erixon
2004-10-05, 20:12
men är det inte lite fusk att äta piller för att få högre smärttröskel?
jag tycker mitt protein och kreatin tillskott är på gränsen

SleDgeHammeR
2004-10-05, 21:07
Blir ner till apoteket och bunkra upp med några burkar nu då?

Jompi
2004-10-05, 22:47
Blir ner till apoteket och bunkra upp med några burkar nu då?

Jajjemen, koffein är oerhört bra tycker iallafall jag innan passet, hjälper mig hålla extremt mycket bättre fokus.

MacLeod
2004-10-05, 22:55
Helt jävla sjukt attt man ska receptbelägga skiten.
Inte fan måste man gå till en läkare för att köpa alkohol eller tobak!
Hur jävla många tabletter måste man inte äta för att dö?
Kan ge mig fan på att dom kommer ta mer betalat för de mindre paketen oxå.

Jompi
2004-10-05, 23:00
Helt jävla sjukt attt man ska receptbelägga skiten.
Inte fan måste man gå till en läkare för att köpa alkohol eller tobak!
Hur jävla många tabletter måste man inte äta för att dö?
Kan ge mig fan på att dom kommer ta mer betalat för de mindre paketen oxå.

Ja det är åt helvete, min faster är som tur är läkare, ska fråga om hon kan skriva ut åt mig.

Nitrometan
2004-10-06, 07:39
Över 100 tabs behövs. Tur att man känner ett par läkare som gärna skriver recept.

Fast en sak jag undrar över är hur man motiverar det när man går till en läkare man inte känner?
"Jo, jag känner mig ofta trött på morgonnen innan jag går till jobbet." Nåt i den stilen kanske?

Grahn
2004-10-06, 07:44
Kul för läkarna som får onödigt extrajobb.... not

mentzer
2004-10-06, 08:08
Ska man köpa kaffe på apoteket också? Och red bull mm?

vurt
2004-10-06, 08:43
Ska man köpa kaffe på apoteket också? Och red bull mm?

Lite svårt att överdosera kaffe, och nog rätt extremt svårt att överdosera redbull då det knappt innehåller någon koffein vad jag vet (inte den som säljs numera i alla fall).

Men visst, lite töntigt är det ju ändå, det går inte att komma ifrån..

adde
2004-10-06, 08:52
Lite svårt att överdosera kaffe, och nog rätt extremt svårt att överdosera redbull då det knappt innehåller någon koffein vad jag vet (inte den som säljs numera i alla fall).

Men visst, lite töntigt är det ju ändå, det går inte att komma ifrån..


Jag vet flera som fått hjärtproblem (dubbelslag mm) efter att ha hällt i sig redbull.

/adde

Langster
2004-10-06, 09:00
men är det inte lite fusk att äta piller för att få högre smärttröskel?
jag tycker mitt protein och kreatin tillskott är på gränsenFusk mot vem? Mot dig själv? Det är du själv som bestämmer vad du vill stoppa i dig när du tränar... Så länge det är lagligt iaf. Om ett lagligt preparat kan hjälpa dig att nå dina mål snabbare är det väl bara positivt? Att du skulle ha nån typ av högre moral för att du tycker att allt annat än vanlig mat är fusk är det ingen som kommer att bry sig om.

Mirre
2004-10-06, 09:42
Jag vet flera som fått hjärtproblem (dubbelslag mm) efter att ha hällt i sig redbull.

/adde

Redbull kombinerat med alkohol är verkligen inte bra. Jag fick hjärtklappningar dagen efter båda gångerna jag testade denna drink.
Koffeintabs är inte alls på samma nivå tycker jag. Men det finns alltid människor som inte inser att förmycket av något innebär en risk. Då kavlar staten upp armarna och omyndigförklarar resten av befolkningen genom förbud. Man dör av förmycket alkohol, man dör av förmycket rökning, man kan halka och dö av att springa i en hal trappa. Förbjud allt detta då en promille av vår befolkning inte använder hjärnan!!

Tompi
2004-10-06, 14:16
Är redan receptbelagt, skulle handla på mig lite idag. Men de gick inte. Man kommer att få köpa burkar med 30tab. Vet inte hur många man får köpa åt gången.
Men jag tycker de är lite meningslös regel. Man kan ju ta ihjäl sig på 30st oxå :smash:

christian
2004-10-06, 15:17
Värdelöst. 30-burkarna kommer säkert bli dyrare också.. :insane: :furious:

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=854&a=7170&t=2240

Nate
2004-10-06, 16:01
Är väl bara att köpa flera små förpackningar då? Jävla förmyndarapotek...

blekfet2
2004-10-06, 16:07
men bajs...upptäckte nyss att det var recept-belagt...

cjs
2004-10-06, 16:18
Var just på apoteket själv nyss, tanten sa direkt "Nänä det är receptbelagt! Drick kaffe istället".

Jo, bruna tänder vill jag ju alltid få mer av. Snacka om förmynderi. Nu känns det ju lika bra att köra eca, faktiskt lättare att få tag på. ;)

Zonyk83
2004-10-06, 16:23
men är det inte lite fusk att äta piller för att få högre smärttröskel?
jag tycker mitt protein och kreatin tillskott är på gränsen

Om du tycker de som dricker kaffe knarkar så visst :D Annars är det något jag starkt rekommenderar

Zonyk83
2004-10-06, 16:26
Hmm men man kan inte beställa från utlandet då? Vad händer om man sticker till Danmark och handlar hem nåra burkar, blir man tagen i tullen för narkotikasmuggel? :thefinger

vurt
2004-10-06, 21:54
Jag vet flera som fått hjärtproblem (dubbelslag mm) efter att ha hällt i sig redbull.

/adde

Konstant hjärtproblem av Redbull? Det lär ju knappast varit av den Red Bull som säljs idag i alla fall.. Tur dom inte testat kaffe i så fall om dom är så känsliga.

adde
2004-10-07, 16:40
Konstant hjärtproblem av Redbull? Det lär ju knappast varit av den Red Bull som säljs idag i alla fall.. Tur dom inte testat kaffe i så fall om dom är så känsliga.

Killen är sponsrad av RedBull och drack MYCKET. Men vi snackar inte kroniska problem, nej.

/adde

Styx
2004-10-07, 17:43
Koffein ger ofta hjärt-arrytmier (rubbningar i hjärtats rytm) men är ju självklart en fråga om dos.

CroCop
2004-10-07, 17:49
Hur många tabletter tar ni per dag i vanliga fall då? och hur många måste man äta för att man ska riskera skador/död?
Tänkte om man kanske skulle byta ut sitt kaffedrickande mot att knapra i sig nån/några såna där tabletter!

Biceps
2004-10-07, 17:53
koffein rockar!
tur man har halva 250-pillersburken kvar... hihi
hjärtklappningar har jag aldrig fått av koffein. har dragit upp till 7-8 fulredbull vid samma tillfäll eutan några som helst symtom förutom att man blir piggare då :)

Edit: jo CroCop jag kör så.. hatar smaken av kaffe och dessutom missfärgar det tänderna. bättre med koffeintabs!

Action
2004-10-07, 17:58
Helt jävla sjukt land man lever i.... Dags att receptbelägga allt snart. Salt kanske vore dags att kräva recept för att köpa. Man kan ju ta livet av sig genom att trycka i sig mängder med salt.. bara man kan låta bli att spy så... ;)

Tur det finns många apotek i STHLM så får man ta en liten runda o köpa fler burkar helt enkelt....

vurt
2004-10-07, 19:55
Killen är sponsrad av RedBull och drack MYCKET. Men vi snackar inte kroniska problem, nej.

/adde

Ok. Vill inte verka dryg, men dricker man några liter om dagen så motsvarar det ändå inte mer än c:a 3-4 koppar kaffe.. Snarare var det nog allt socker som tillfälligt gav förhöjt blodtryck.. socker är f.ö ett betydligt större hot mot vår hälsa än vad koffeinet någonsin varit.

MojjMojj
2004-10-07, 21:02
Köp Ephedra ist, lr Stacker. :hbang:

MacLeod
2004-10-07, 21:44
Självklart kan man få dubbla hjärtslag av red bull. Alla har, och får någon gång ibland dubbla hjärtslag. Det är helt normalt.

Styx
2004-10-07, 22:32
Ja, extraslag kanske du tänkte på,
sker därför att hjärtat hoppar över ett slag (eller tillfälligt stannar kan man också säga :) ) och efter det kommer ett extra hårt slag(alltså inte extraslag som i ett dubbelslag). Det extra hårda slaget sker därför att hjärtat kommer att hinna blodfyllas extra mycket och ju mer fyllt det är ju hårdare slår hjärtat (Frank-Starlings hjärtlag). Dessa extraslag vet man inte vad de beror på men förekommer mer eller mindre hos alla, kan upplevas obehagligt och koffein brukar öka frekvensen av dessa.

bear.flowertwig
2004-10-19, 17:34
Köp Ephedra ist, lr Stacker. :hbang:

Var? Länk?

AcidSleeper
2004-10-19, 17:53
ephdra är klassat som dopingmedel! (har jag för mig!)

Mindek
2004-10-19, 19:26
ephdra är klassat som dopingmedel! (har jag för mig!)


Inte tillåtet på tävlingar, men det har koffien inte heller varit förrän alldeles nyss om jag minns rätt. Det är inte dopingklassat i stil med AAS...

Nitrometan
2004-10-20, 12:44
Följande stimulantia är förbjudna, inklusive deras D- och L- isomerer:
adrafinil, amfepramon, amfetamin, amfetaminil, amifenazol, benzfetamin, bromantan,
carfedon, clobenzorex, dimetylamfetamin, efedrin**, etilamfetamin, etilefrin,
fendimetrazin, fenetyllin, fenfluramin, fenkamfamin, fenmetrazin, fenproporex,
fentermin, furfenorex, katin*, kokain, mefenorex, mefentermin, mesocarb,
metamfetamin, metylamfetamin, metylenedioxyamfetamin,
metylenedioxymetamfetamin, metylefedrin**,
metylfenidat, modafinil, niketamid, norfenfluramin, parahydroxyamfetamin, pemolin,
prolintan, selegelin, stryknin
och andra substanser med liknande kemisk struktur eller liknande farmakologiska effekter***.
* Katin är förbjudet om dess koncentration i urinen överstiger 5 mikrogram per
milliliter.
** Såväl efedrin som metylefedrin är förbjudna om deras koncentration i urinen
överstiger 10 mikrogram per milliliter.

Nog är det förbjudet. Tidigare fanns det en gräns för koffeinet men den var ganska generös och är numera borttagen.

MEGA_MAN
2004-10-20, 16:25
Någon som köpt någon av de nya burkarna med 30 tabs i och vet vad de kostar?
Har för mig att jag set andra sidor på internett som säljer "naturliga droger" som även säljer koffein tabs, blir väl till att köpa från någn sådan sida.

LunaSpice
2004-10-20, 16:48
...och koffein brukar öka frekvensen av dessa.

Dessutom så frigör koffein katekolaminer -> beta-1-stimulering -> ökad hjärtfrekvens. Jag har , som du, läst nånstans att detta kan leda till måttliga dubbelslag och i vissa fall även arytmier. Vet inte om det finns någon annan mekanism bakom det hela förutom adrenalinpåverkan.

Styx
2004-10-20, 17:02
Lunaspice>>> Skulle tro att det förmodligen är via adrenalinet det verkar, kan inte komma på någon annan mekanism.

ceflower
2004-10-20, 17:21
Stacker är fan otäckt... jävlar, tar man 4st stacker 7 sover man inte så mycket, man blir sjukt mätt och allmänt överaktiv. Rekomenderas ej.

Zonyk83
2004-10-20, 19:38
ephdra är klassat som dopingmedel! (har jag för mig!)

Beros väl på vilka mängder vi snackar om, säljs ju massvis med ephedra i vanliga hälsoaffärer

Linusen
2004-10-21, 07:37
Är det nån som köpt 30 packet keffein på apoteket än da??

jag har inte hittat det nånstans än, och vet inte vad dom kostar,NÅN??

Lina

AcidSleeper
2004-10-21, 08:08
Beros väl på vilka mängder vi snackar om, säljs ju massvis med ephedra i vanliga hälsoaffärer

Jo och mängden har har vi ju redan pratat om! Se! :)

** Såväl efedrin som metylefedrin är förbjudna om deras koncentration i urinen överstiger 10 mikrogram per milliliter.

Petta
2004-10-21, 09:16
Är det nån som köpt 30 packet keffein på apoteket än da??

jag har inte hittat det nånstans än, och vet inte vad dom kostar,NÅN??

Lina

Finns att köpa på apoteket nu. Kostar 40,00 kr för 30 st.

Zonyk83
2004-10-21, 10:47
Jo och mängden har har vi ju redan pratat om! Se! :)

:em: hehe sorry missade det

watertouch
2004-10-21, 11:49
Går det att få tag på 30 burkarna nu eller??
Var på vårdcentralen o försökte fixa ett recept. Sa nånting med att jag behöver det för att stacka mitt effe det skulle jag aldrig ha gjort, hon skrev upp det i min journal o sa att ingen läkare skulle skriva ut koffein till mig. JÄVLA IDIOTER fan ge mig nått receptbelagt som funkar då istället för att låta mig må så här. Är fan så förbannad just nu. Läkarna är fan inte där för att direkt hjälpa en dom är bara där för att få sin lön. Känns som dom inte lyssnar på mig gahhhh!!!

Hehe kändes skönt att få skriva av sig ;)

LunaSpice
2004-10-21, 14:25
Går det att få tag på 30 burkarna nu eller??
Var på vårdcentralen o försökte fixa ett recept. Sa nånting med att jag behöver det för att stacka mitt effe det skulle jag aldrig ha gjort, hon skrev upp det i min journal o sa att ingen läkare skulle skriva ut koffein till mig. JÄVLA IDIOTER fan ge mig nått receptbelagt som funkar då istället för att låta mig må så här. Är fan så förbannad just nu. Läkarna är fan inte där för att direkt hjälpa en dom är bara där för att få sin lön. Känns som dom inte lyssnar på mig gahhhh!!!

Hehe kändes skönt att få skriva av sig ;)

Är det av medicinsk anledning som du tar efedrin? Om inte så får du faktiskt skylla dig själv om du är så korkad att du tror att en läkare skulle skriva ut koffein bara för att du kan "stacka" ditt efedrin i träningssyfte.

adde
2004-10-21, 14:39
Går det att få tag på 30 burkarna nu eller??
Var på vårdcentralen o försökte fixa ett recept. Sa nånting med att jag behöver det för att stacka mitt effe det skulle jag aldrig ha gjort, hon skrev upp det i min journal o sa att ingen läkare skulle skriva ut koffein till mig. JÄVLA IDIOTER fan ge mig nått receptbelagt som funkar då istället för att låta mig må så här. Är fan så förbannad just nu. Läkarna är fan inte där för att direkt hjälpa en dom är bara där för att få sin lön. Känns som dom inte lyssnar på mig gahhhh!!!

Hehe kändes skönt att få skriva av sig ;)

Vad menar du? Mår du inte bra av att inte äta koffein till ditt effedrin? Vilken funktion är det du är ute efter (du vill ha nått som funkar..)?

Läkarna är på vårdcentralen FÖR ATT HJÄLPA SJUKA!!!

/adde

blunder
2004-10-21, 15:23
Går det att få tag på 30 burkarna nu eller??
Var på vårdcentralen o försökte fixa ett recept. Sa nånting med att jag behöver det för att stacka mitt effe det skulle jag aldrig ha gjort, hon skrev upp det i min journal o sa att ingen läkare skulle skriva ut koffein till mig. JÄVLA IDIOTER fan ge mig nått receptbelagt som funkar då istället för att låta mig må så här. Är fan så förbannad just nu. Läkarna är fan inte där för att direkt hjälpa en dom är bara där för att få sin lön. Känns som dom inte lyssnar på mig gahhhh!!!

Hehe kändes skönt att få skriva av sig ;)

Du skämtar va? Säg att du skämtar?

Zonyk83
2004-10-21, 18:56
Går det att få tag på 30 burkarna nu eller??
Var på vårdcentralen o försökte fixa ett recept. Sa nånting med att jag behöver det för att stacka mitt effe det skulle jag aldrig ha gjort, hon skrev upp det i min journal o sa att ingen läkare skulle skriva ut koffein till mig. JÄVLA IDIOTER fan ge mig nått receptbelagt som funkar då istället för att låta mig må så här. Är fan så förbannad just nu. Läkarna är fan inte där för att direkt hjälpa en dom är bara där för att få sin lön. Känns som dom inte lyssnar på mig gahhhh!!!

Hehe kändes skönt att få skriva av sig ;)

Om det nu är så att du inte har astma eller liknande och tar effedrin av andra anledningar, och sen tror att läkaren ska skriva ut koffein till dig...mja....jag säger inget mer

Grahn
2004-10-21, 19:28
Går det att få tag på 30 burkarna nu eller??
Var på vårdcentralen o försökte fixa ett recept. Sa nånting med att jag behöver det för att stacka mitt effe det skulle jag aldrig ha gjort, hon skrev upp det i min journal o sa att ingen läkare skulle skriva ut koffein till mig. JÄVLA IDIOTER fan ge mig nått receptbelagt som funkar då istället för att låta mig må så här. Är fan så förbannad just nu. Läkarna är fan inte där för att direkt hjälpa en dom är bara där för att få sin lön. Känns som dom inte lyssnar på mig gahhhh!!!

Hehe kändes skönt att få skriva av sig ;)

Skojjar du eller?
Tror du läst för mycket på forum om hur tillåtet och lagligt effe är....

watertouch
2004-10-22, 14:38
Nej asså jag är trött o hängig men får ingen hjälp för det så jag har börjat testa lite energizers o skit för att se om det hjälper, så när jag endå var på vårdcentralen så tänkte jag passa på att få koffeintabletter utskrivna eftersom min mage inte klarar av kaffe. Men jag blir så lack på att dom inte vill skriva ut nått så sketet som koffein sa till henne oxå att jag lika gärna kunde dricka kaffe istället men magen klarar inte av det.

watertouch
2004-10-22, 14:40
Att tillägga var att det var ingen läkare jag talade med ut en 25 årig sjuksköterska.

King Grub
2004-10-22, 14:42
Nej asså jag är trött o hängig men får ingen hjälp för det så jag har börjat testa lite energizers o skit för att se om det hjälper, så när jag endå var på vårdcentralen så tänkte jag passa på att få koffeintabletter utskrivna eftersom min mage inte klarar av kaffe. Men jag blir så lack på att dom inte vill skriva ut nått så sketet som koffein sa till henne oxå att jag lika gärna kunde dricka kaffe istället men magen klarar inte av det.

Är du trött och hängig är det väl orsaken du skall ta itu med, inte försöka förtränga symptomen genom att manipulera bort dem med koffein?

watertouch
2004-10-22, 14:45
Är du trött och hängig är det väl orsaken du skall ta itu med, inte försöka förtränga symptomen genom att manipulera bort dem med koffein?


Det är ju det som är problemet jag får ju ingen hjälp dessutom hjälper inte koffeinet heller det ska jag bara ha för att slippa dra dubbla dosen effe för att det ska "slå"

Nitrometan
2004-10-23, 15:04
Trött och hängig?

Kan det vara
* Infektion?
* Överträning?
* Begynnande depression?
* För lite sömn över en längre period?
* Nåt bristsymptom?

Kan säkert vara annat också.

LunaSpice
2004-10-23, 17:09
Att tillägga var att det var ingen läkare jag talade med ut en 25 årig sjuksköterska.

En sjuksköterska med förskrivningsrätt för koffein kommer heller inte att skriva ut koffein till dig när du uttrycker dig som du gjorde. Som King Grub säger, känner du dig trött och hängig så ta reda på varför det kan vara så. Kan du inte själv komma på orsaken så är det dessa symtom som du ska beskriva för sjuksköterska/läkare...inte att du ska stacka ditt efedrin.

Popeye
2004-10-24, 09:37
Hehe, i bästa fall amatörmässigt att låta henne skriva in det i pappren. :)
Man kan alltid kräva att det man diskuterar INTE skall skrivas in i journalen.

mentzer
2004-10-24, 17:04
Stacker är fan otäckt... jävlar, tar man 4st stacker 7 sover man inte så mycket, man blir sjukt mätt och allmänt överaktiv. Rekomenderas ej.

Tror att de flesta kan räkna ut att 4st stacker är otäckt. Hyfsad överdosering?

FUn-tex SSwinger
2004-10-25, 08:59
Lite OT men ändå inte,

Nån som testat nått av dessa produkter? kanske kan funka som substitut?

http://www.dino.se/product.php?pid=232&PHPSESSID=2edb073c7d1ff8673b7d482dac6d964f

http://www.dino.se/product.php?pid=71

Dav0d
2004-10-25, 09:17
Det är ju det som är problemet jag får ju ingen hjälp dessutom hjälper inte koffeinet heller det ska jag bara ha för att slippa dra dubbla dosen effe för att det ska "slå"

Kanske Effe som är problemet ?
Om det nu är det, och du fortsätter ta dubbla doser så kommer det förvärra allt för varje dag som passerar. Ta itu med problemet, lägg av med träningen kanske ett tag. Byt kost, byt vanor för det kan vara mycket psykiskt också.
Nåja, jag är inte utbildad inom området men logisk tänkande har svaren för dom flesta frågor brukar jag säga, så tänk logisk.

Bamse
2004-11-02, 10:37
Vad är dödlig dos på ephedra/efedrin?

z_bumbi
2004-11-02, 10:45
Kanske Effe som är problemet ?

Märker man inget effekt av det längre har man använt det för länge. Det är bara att sluta använda det och träna utan då det är ännu värre att öka dosen eller att börja blanda in mer koffein.

LunaSpice
2004-11-02, 11:37
Vad är dödlig dos på ephedra/efedrin?

Efedrin:
Toxicitet: Individuellt mycket varierande känslighet (thyreotoxikosfall är särskilt känsliga). 10 mg till 8 mån barn gav lindrig till måttlig intoxikation. 15-20 mg gav lindrig, 50-75 mg lindrig-måttlig, 100-150 mg måttlig, 150-250 mg måttlig-allvarlig intoxikation hos barn över 2 år.
Symtom: Trötthet, sluddrigt tal, tremor, huvudvärk, oro, irritabilitet, takykardi, palpitationer.Illamående, kräkningar. Vid höga doser även somnolens, mydriasis, excitation, hallucinationer, kramper, hypertermi, blodtrycksstegring (senare ev. blodtrycksfall), arytmier.Hypokalemi. Urinretention. I allvarliga fall ev. risk för rhabdomyolys och njursvikt.
Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol, ev. laxantia. Övervakning av medvetandegradoch cirkulation. I allvarliga fall kontinuerlig EKG-övervakning. Vid kramper diazepam 5-10mg till vuxen (0,1-0,2 mg/kg till barn). Vid symtomgivande takykardi metoprolol alt atenolol.Vid behandlingskrävande hypertoni ges dessutom alfablockerare t ex fentolamin. Alternativtkan labetalol prövas. Symtomatisk behandling.

Källa: http://www.mpa.se/spc_pil/pdf/humspc/Lergigan%20Comp%20tablets.pdf

Bamse
2004-11-02, 12:35
Efedrin:
Toxicitet: Individuellt mycket varierande känslighet (thyreotoxikosfall är särskilt känsliga). 10 mg till 8 mån barn gav lindrig till måttlig intoxikation. 15-20 mg gav lindrig, 50-75 mg lindrig-måttlig, 100-150 mg måttlig, 150-250 mg måttlig-allvarlig intoxikation hos barn över 2 år.

Men för vuxna...?

ceflower
2004-11-02, 13:22
Tror att de flesta kan räkna ut att 4st stacker är otäckt. Hyfsad överdosering?

Mjo, lite kanske. Hade ett gäng bekanta innan som tog Stacker som uppåttjack. 8st stacker 7. Brukade resultera i blodiga uppstötningar och en amfetaminliknande effekt.

Och så är koffeintabletter receptbelagda :smash:

z_bumbi
2004-11-02, 13:27
Och så är koffeintabletter receptbelagda :smash:


Efedrin är också receptbelagt och får bara säljas på apoteket så skillnaden är?

Grahn
2004-11-02, 13:37
Hur sköts det praktiskt egentligen? Har man en motbok där man får införskaffa 30piller i veckan eller vad?! I annat falla så är det ju mest en ekonomisk fråga fast det är ju klart de ökade läkarbesöken för att få piller måste ju finansieras med....

LunaSpice
2004-11-02, 17:10
Men för vuxna...?

Så långt läste jag inte. :)

Det är svårt att hitta ang. dödlig dos eftersom denna är väldigt individuell och beroende av många faktorer. Här är dock allmänt om efedrin och toxicitet.

The ephedrine concentrations in three fatalities were 3.49, 7.85, and 20.5mg/L (Kelley 1998). However survival at levels of 23mg/L has been reported (Baselt and Cravey 1995). (OBS! Detta är alltså värden ur blodet. Inte värden för peroralt intag).

http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim209.htm#DivisionTitle:7.2.1.1%20%20Adults

Gurley BJ, Gardner SF, White LM, Wang PL. Ephedrine pharmacokinetics after the ingestion of nutritional supplements containing Ephedra sinica (ma huang). Ther Drug Monit. 1998 Aug;20(4):439-45.

Abstract: Nutritional supplements containing Ephedra sinica (ma huang), a botanical source of ephedrine alkaloids, have been linked to several episodes of ephedrine toxicity and at least 17 deaths, yet these products remain unregulated. Ten subjects were enrolled in a randomized, crossover study aimed at characterizing the pharmacokinetics of ephedrine after the ingestion of three commercially available ma huang products compared with a 25-mg ephedrine capsule. Pharmacokinetic parameters for botanical ephedrine were similar to those for synthetic ephedrine hydrochloride. Gender-based comparisons of Vss/F and CL/F revealed higher values for women than for men (Vss/F, 3.49 +- 1.04 vs 2.98 +- 0.73 l/kg; CL/F, 0.48 +- 0.11 vs 0.37 +- 0.11 1/hourcntdotkg). The current study suggests that the increased incidence of ma huang toxicity does not stem from differences in the absorption of botanical ephedrine compared with synthetic ephedrine; rather, it results from accidental overdose often prompted by exaggerated off-label claims and a belief that "natural" medicinal agents are inherently safe.

Övriga toxicitetslänkar:
http://www.maripoisoncenter.com/ctr/9607ephedra.html
http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim209.htm
http://toxsci.oupjournals.org/cgi/content/full/55/1/133
http://www.vitacost.com/ephedrabad/fda1.html
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=155439

Nucleus
2005-12-12, 01:28
Tja.

Hva är stacker 7 ???
Jag så at nån refererade till det i denna tråden.

/N

Nitrometan
2005-12-12, 09:28
Nucleus: Google is your friend.

Nucleus
2005-12-12, 09:36
Nej, seriöst så hittade jag lite info, och det ser ut som om det finns till salgs i webbutiker fortfarande ?.

Have a good one.

/N

Xforce
2005-12-12, 15:40
Hur kommer det säg att exempelvis en av nordens största kosttillskottsshop säljer 200mg koffeintabletter i 100 pack..

När det är receptbelagt på apoteket???

Nucleus
2005-12-14, 16:49
det betyr at vi bor i en bananrepublik.

Kaboffastar
2005-12-14, 17:15
Hur kommer det säg att exempelvis en av nordens största kosttillskottsshop säljer 200mg koffeintabletter i 100 pack..

När det är receptbelagt på apoteket???

En utomordenkligt genomarbetad första post det där :)
Jag köpte min burk med koffeintabletter igår utan recept.

everete
2005-12-14, 22:03
det bästa med koffein är ändå att man får mjölballe och måste pissa hela tiden :O

Inzza
2005-12-15, 11:42
Stacker är fan otäckt... jävlar, tar man 4st stacker 7 sover man inte så mycket, man blir sjukt mätt och allmänt överaktiv. Rekomenderas ej.

Kankse därför rekomenderad dos är 1-2tabbar per dag?

Xforce
2005-12-17, 13:29
En utomordenkligt genomarbetad första post det där :)
Jag köpte min burk med koffeintabletter igår utan recept.

Det är inte så att jag menar 100 pack koffeintabletter på Apoteket?

Måntro? *screwy*

Om 100 pack på Apoteket är receptbelagda för att hela förpackningen resulterar i en dödlig dos.. Varför är då 100 pack koffeintabletter tillåtna i andra butiker.. när de dessutom är starkare?

viktor88
2005-12-17, 14:30
Det är inte så att jag menar 100 pack koffeintabletter på Apoteket?

Måntro? *screwy*

Om 100 pack på Apoteket är receptbelagda för att hela förpackningen resulterar i en dödlig dos.. Varför är då 100 pack koffeintabletter tillåtna i andra butiker.. när de dessutom är starkare?


vilka butiker?

Nitrometan
2005-12-17, 15:50
Om 100 pack på Apoteket är receptbelagda för att hela förpackningen resulterar i en dödlig dos.. Varför är då 100 pack koffeintabletter tillåtna i andra butiker.. när de dessutom är starkare?
Därför att de vet att kontrollen av butiker och webbutiker i Sverige är extremt dålig?

Det är kommunens ansvar att inspektera alla butiker och se till att de inte hittar på nåt olagligt. T.ex. kontrollera om det finns bakterier i självplocken av marinerade räkor på ICA.

Men det görs sällan.

Xforce
2005-12-17, 16:48
vilka butiker?

Andra butiker som konkurerar med kollo.. och därför kommer inte att nämnas.. :booty:

Nitrometan:. Intressant synpunkt!..
(Kom även att tänka på vissa andra substanser som inte är tillåtna i sverige typ vissa stackers.. som ändå säljs..)