handdator

Visa fullständig version : Bra värde på HIIT träning?


johnnytex
2004-10-05, 17:29
Körde ett intevallpass (HIIT) på stepmaskinen idag på gymet (16min). Läste av den raden där hur mkt kalorier man brände, mest för att sedan ha nåt att jämföra med senare. Så man kan se om man ökar.

Iaf det jag undrar :D är 668 kalorier ett bra värde för ett intervallpass? Jag menar ligger jag låååångt efter hur ett HIIT ska vara lr är detta ett bra värde? Vad ska man ligga på ett ungefär?

King Grub
2004-10-05, 17:31
Du skriver ju inte ens hur lång tid det tog. Och nej, antalet kcal är varken en bra metod att mäta effektiviteten hos ett pass eller speciellt tillförlitligt, med tanke på att de flesta konditionsmaskiner ger ett inexakt och för högt värde.

johnnytex
2004-10-05, 17:32
Du skriver ju inte ens hur lång tid det tog.

Jo. 16min.

johnnytex
2004-10-05, 17:33
Du skriver ju inte ens hur lång tid det tog. Och nej, antalet kcal är varken en bra metod att mäta effektiviteten hos ett pass eller speciellt tillförlitligt, med tanke på att de flesta konditionsmaskiner ger ett inexakt och för högt värde.

Men det kan vara bra för att just mäta om man ökat i intensitet? Jag menar även om värde inte stämmer kan man ju ändå se om det ökar. Right?

King Grub
2004-10-05, 17:40
Jo, som referensram kan du naturligtvis använda värdet för att se framsteg. Det finns däremot inget fastställt värde på vad du "bör" eller "skall" förbruka på en viss tid för att det skall räknas som lyckat. :)

johnnytex
2004-10-05, 17:51
Ah okey ;) Då får jag hoppas att blodsmaken i munnen indikera att jag jobba hårt iaf :D

hampaN
2004-10-05, 19:45
Ah okey ;) Då får jag hoppas att blodsmaken i munnen indikera att jag jobba hårt iaf :D

Det skulle inte jag göra, för när jag hade varit hos tandläkaren så fick jag blodsmak efter 1 set bänkpress. Sen gick jag och spottade blod hela träningen.


P.S Bedövning suger :furious: :furious: :furious:

MasterChief
2004-10-05, 20:03
johnnytex: Tänk på att kalibreringen kan skilja rätt rejält mellan två likadana maskiner. Därför kan det vara vanskligt att titta för mycket på siffror som watt och kcal. Att du brände 668 kcal på 16 minuter är fullständigt felaktigt. Vad är det för märke?

Köp en pulsklocka och börja köra pulsbaserad HIIT istället!

johnnytex
2004-10-06, 08:21
johnnytex: Tänk på att kalibreringen kan skilja rätt rejält mellan två likadana maskiner. Därför kan det vara vanskligt att titta för mycket på siffror som watt och kcal. Att du brände 668 kcal på 16 minuter är fullständigt felaktigt. Vad är det för märke?

Köp en pulsklocka och börja köra pulsbaserad HIIT istället!

Jag brände inte 668 kcal utan 668 cal!? Väl?

MasterChief
2004-10-06, 09:05
Kaloriförbrukning anges i kcal. Ett rimligt värde är runt 150-300 kcal beroende på maximal syreupptagningsförmåga.

johnnytex
2004-10-06, 14:36
Oh, my bad. Det ska vara med ett K framför ja. Ah, okey var kanske en tosig tanke av mig att använda detta värde som maskien spottade ut.