handdator

Visa fullständig version : chins, ojojoj!!!


stenis
2004-10-05, 14:45
Vilken kanonövning! La in den i mitt ryggpass för första gången igår! Har tidigare inte kunnat göra några chins eftersom jag inte varit tillräckligt stark.!

Nu orkade jag 4x5. Är detta ok? Kommer jag utvecklas o bli bättre i chins med de antelet reps? Eller måste jag be om assistans för att orka göra fler, för att utvecklas?

Kan säga att jag aldrig haft sådan tränignsvärk i latsen dagen efter ett ryggpass som idag! Hu då va skönt :):)

mvh stenis

Rocco
2004-10-05, 15:01
Bara att köra vidare, du kommer att bli starkare så småningom och orka ännu fler. Jag är själv svag (tung) och orkar 5-6 stycken per set. Brukar se till att ha assistans som hjälper till och pressa upp mig med en hand mellan skulderbladen. På så sätt kan jag köra några strikta till på slutet och verkligen satsa på att hålla emot på nervägen...

Yoshdu
2004-10-05, 15:13
Nu orkade jag 4x5. Är detta ok?

Kunde du inte göra övningen alls förut och kan göra 4x5 nu så är det väl väldigt ok. Tycker jag iallafall.

Herkulez
2004-10-05, 15:13
kul =)

jorå reppen kommer, kommre ihåg när jag började med chins orkade typ 3st, men det tog inte lång tid innan jag gjorde 15-20 chins, obs ej tävlingsgodkända :D

stenis
2004-10-05, 15:19
Tack så mycket för svaren! :)

Ne de var riktigt skönt faktiskt att få känna hur träningsvärk i latsen kändes, aldrig känt det tidigare så de var riktigt roligt :)

mvh stenis

Herkulez
2004-10-05, 15:23
Tack så mycket för svaren! :)

Ne de var riktigt skönt faktiskt att få känna hur träningsvärk i latsen kändes, aldrig känt det tidigare så de var riktigt roligt :)

mvh stenis
haha visst känns det som att man blivit frälst, har först nu börjat få det själv efter ´hjag ändrat träningsätt så man hoppas latsen börjar växa från urusla till usla iaf

stenis
2004-10-05, 15:50
haha visst känns det som att man blivit frälst, har först nu börjat få det själv efter ´hjag ändrat träningsätt så man hoppas latsen börjar växa från urusla till usla iaf

haha ja de var något alldeles extra :)

jaha va kul :):) då får man önska lycka till, hoppas de börjar växa så de knakar för dig nudå! *håller tummerna* :thumbup:

mvh stenis

Billy
2004-10-05, 16:49
Chins är lätt bästa övningen för latsen. Helt omöjligt att inte få kontakt i den övningen :)

jocke19
2004-10-05, 16:51
Ngn som har en länk till en bild på latsen och en bild på övningen chins :em:

Sparrisen
2004-10-05, 17:05
Ngn som har en länk till en bild på latsen och en bild på övningen chins :em:


Latsen "vingarna" du har/kommer att få under armarna... dvs "breda" ryggmuskeln, de som ger den eftertraktade v-formen. Latissimus Dorsi.

Chins är detsamma som räckhäv, dvs du hänger fastklamrad i en stång (lite bredare en axelbrett) och drar hela dig uppåt, gärna tills dess att hakan passerat stången.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

http://www.exrx.net/Muscles/LatissimusDorsi.html

jocke19
2004-10-05, 17:13
Fan vad schysst, tack swedeforce! ;)

pellepedal
2004-10-05, 17:34
Om du vill köra fle rreps än du klarar.
Kör chins i en knäböjställning i stället för i en stång i taket.
Då kan du pusha dig själv lite med fötterna i golvet. Du kan då köra chins utan en passare.

muddler
2004-10-05, 18:06
Om du vill köra fle rreps än du klarar.
Kör chins i en knäböjställning i stället för i en stång i taket.
Då kan du pusha dig själv lite med fötterna i golvet. Du kan då köra chins utan en passare.

fan hur kort är du egentligen?? lr har du en ultrahög knäböjställning lr menar du ett powerrack månne??? :confused:

pellepedal
2004-10-05, 18:09
fan hur kort är du egentligen?? lr har du en ultrahög knäböjställning lr menar du ett powerrack månne??? :confused:

Jag är 180.
Om jag lägger upp stången på högsta läget och böjer benen vid knäna när jag hänger längst ner, så går det bra.
Grejen är att jag ska kunna ha fötterna i golvet och hjälpa till lite när jag är längst upp i chinsrörelsen.
Hänger du med eller måste jag starta upp MS Paint?

Numero1
2004-10-06, 10:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30605