handdator

Visa fullständig version : Behöver verkligen råd och hjälp nu!!!


Gabber
2004-10-05, 14:04
Tja,

Min lillebror har sålt sin dator för 10000 till en kille som svarade på annonsen. Inget konstigt med det eller hur?


Säljaren satt och provade datorn ett par timmar och konstaterade att allt funkade perfekt vilket han sade till brorsan. Och brorsan har ju använt datorn i 1 år utan problem på alla LAN turneringar och annat skit han går på utan problem.

1 vecka efter han köpt datorn ringer han och säger att det är fel på datorn. Den startar om och håller på säger han. Notera att han inte kan så mycket om datorer.

Lillebrorsan har varit vänlig nog och fixat fel som uppstått. Men felen är inga hårdvarufel utan mjukvara och piratOS som killen installerat själv efter köpet.

Min lillebror sålde en formaterad ren dator.

Brorsan fixade lite kopplingar han hade gjort fel och det funkade hos oss.

Han hämtar dator och ytterligare några dagar senare ringer han igen och säger att det är något fel. Han lämnar dator hos brorsan igen och JAG får gå dit och fixa den. Kopplade in han diskar osv o installerad klart allt åt honom, tog hela jävla dagen. NU har man väl passerat gränsen för vänlighet mot främligar tycker man ju.

Dator testkörs 2 dagar med spel och annat skit utan problem. Han hämtar datorn och nån dag senare ringer han och vill komma och lämna tillbaka datorn.

Nu tänker jag be honom dra åt helvete så långt han bara kan för om jag ser honom igen vet jag inte vad jag gör med hans dator.

Jag har läst på Konsumentverket att det köp vi gjort är PRIVATKÖP och där står det om säljaren undanhåller info vid försäljning så kan köparen häva köpet. Detta har vi inte gjort. Han sa själv att allt är perfekt.

Så min fråga är vem har rätt här, är det vi eller är det han? Det kan ju absolut inte vara han då han kan inget om datorer och har stoppat in en massa piratfiler och OS som till följd orsakade en massa fel då han lämnade in den till mig. All fel som uppstår beror på inställningar och mjukvara säger jag.

Jag är utbildad sysAdmin och kan skilja på fel och fel men det kan inte han och han tror tydligen att vi är hans privata helpdesk och ONOFF/SIBA samtidigt där han bara kan komma och lämna in den gratis för att få skiten fixad.

Vad säger ni med lite IT kunskaper och ni andra också självklart. Jag är så jävla förbannad nu.....

Pudzianovski
2004-10-05, 14:08
Du skulle skrivit ett modifierat kvitto.

Du har inte gjort ngt fel. Be honom snällt att försvinna ur din åsyn.

Vi rättsliga åtgärder så har du rätten på din sida iaf.


/Sitter mest o gissar :D

Body Guard
2004-10-05, 14:16
Du skulle skrivit ett modifierat kvitto.

Du har inte gjort ngt fel. Be honom snällt att försvinna ur din åsyn.

Vi rättsliga åtgärder så har du rätten på din sida iaf.


/Sitter mest o gissar :D

tycker samma sak...du har gjort mer än vad det flesta skulle göra...om det nu går upp i rätten så kan du ju alltid berätta att han kört diverse piratprogram och på så sätt så vill han nog inte ta upp det i rätten...

hoppas det löser sig..du har inte gjirt ngt fel det e fel på honom...vad du än gör häv inte köpet...

Gabber
2004-10-05, 14:17
jag lovar att inte häva köpet, han kan dra åt helvete. men jag orkar inte ens dalta med honom och han har lämnat röstmeddelande på mobilen. jag vägrar ringa upp alltså, jag är för arg just nu. han kan återkomma när jag inte jobbbar, gymmar eller sover... tack grabbar, det lättade på trycket lite.

stenis
2004-10-05, 15:00
ignorera.. ni är inte skyldiga honom någonting.!

mvh stenis

Piranha
2004-10-05, 15:07
Det är upp till köparen att kontrollera vad han köper vid privata affärer.
Han skall med andra ord testköra alla komponenter i den.

Sen att han är helt okunnig på mjukvara är inte din brors fel.
Sen var han drar gränsen är upp till honom.


Jag har själv suttit i den där sitsen , speciellt om man säljer nåt till nån polare förväntas lifstidssupport. surt ...

Megatuttarna
2004-10-05, 15:07
Då det är frågan om två privatpersoner som ingår i ett köpeavtal med varandra så är Köplagen tillämplig. Då varan redan överlämnats och datorn är i det skick som behövs för att kunna använda den ordentligt så har du ingen skyldighet att häva köpet. Att han inte kan konfigurera den rätt, med privatkopior dessutom, så kan inte ni hållas till svars för det.

Skit i den sopan, han har ingen som helst rätt.

Grahn
2004-10-05, 15:38
Svårt för han att påvisa ngt fel rättsligt då han använder piratmjukvara ;) förklara att felen ligger i handhavande och att ni inte är en mjukvarusupport.

Fattar han inte så är det hans problem.

Köttbullen
2004-10-05, 18:27
Be han dra åt helvete, efter en affär är gjord är den gjord.
Ta fan betallt för fixa fel han åstadkommit själv.

Skillnad om hårdisken gått sönder 1 dag efter han köpt den.

:hbang:

Garnax
2004-10-05, 21:06
Tycker absolut inte du ska be killen dra åt helvete.

Tycker du ska prata med honom 1 gång, berätta att det är inte något fel på hårdvaran som han köpt och att felen beror på honom och hans användande och att han trotts detta fått mer hjälp än vad som kan förväntas och sen be honom låta bli och ringa och förklara att han får be mer kunniga vänner eller familj att fixa hans mjukvara problem. Sen tackar för dig o lägg pa luren.

Vara otrevlig ligger till hans fördel om det sker rättsliga saker senare

Fors
2004-10-05, 21:26
Har han barn? Isåfall skall du söka upp hans hem, klättra in genom barnens fönster och skära dem i ansiktet. Då lär han sig!!!!

Sallae
2004-10-05, 21:33
Har han barn? Isåfall skall du söka upp hans hem, klättra in genom barnens fönster och skära dem i ansiktet. Då lär han sig!!!!

ja, det är moget!! :thumbup:

Löjtnant Blank
2004-10-05, 22:00
ja, det är moget!! :thumbup:
Ja? Vad skulle du ha gjort?

Garnax
2004-10-05, 23:00
Har han barn? Isåfall skall du söka upp hans hem, klättra in genom barnens fönster och skära dem i ansiktet. Då lär han sig!!!!

Vi är i Sverige nu...

Flygplan
2004-10-05, 23:38
ja, det är moget!! :thumbup:

Vafan har hans barn med saken att göra?? Idiot


edit:Menade att quoata killen som sa det..

Löjtnant Blank
2004-10-05, 23:39
Ironin går verkligen hem i den här tråden, ser jag. I'm out.

Herkulez
2004-10-06, 06:51
Har han barn? Isåfall skall du söka upp hans hem, klättra in genom barnens fönster och skära dem i ansiktet. Då lär han sig!!!!
hahaha :D

Hades
2004-10-06, 07:30
Har han barn? Isåfall skall du söka upp hans hem, klättra in genom barnens fönster och skära dem i ansiktet. Då lär han sig!!!!
Haha :laugh:

Ännu roligare blir det när folk inte förstår ironi, haha

palme
2004-10-06, 08:01
Vi är i Sverige nu...

Får vi inte skära barn här?


Prata med han och säg att affären är avslutad och att han inte ska surfa på porrsidor så han får massa spyware.

aliquis
2004-10-06, 15:26
Som sagt, om ni själva vet att det inte hade varit något strul med den förr skulle jag bara ge blanka fan i det, installerar han en massa dynga som dör får han väl skylla sig själv.

Börja ta betalt för supporten med ;D

edit: han kanske skulle ringa microsofts support o be om hjälp :booty:

Gabber
2004-10-06, 15:44
jag har nu skrivit ett långt och fint formulerat brev till honom. han har inte ringt efter brevet men han borde väl göra det.

hoppas han fattar vinken nu och ger sig lugnt.

stefannn
2004-10-06, 17:38
Haha :laugh:

Ännu roligare blir det när folk inte förstår ironi, haha



kan bara hålla med :laugh: :laugh:

AcidSleeper
2004-10-06, 18:00
Som någon sa i ett inlägg lite längre upp... Det är hans piratkopior som orsakar problemen, säg det! Och om han fortfarande efter ni pratat med honom fortsätter att klaga och kräver återköp....

Hota med Tvistedommare lr domstol och säg att dom kan se vad som lagts in på datorn! Tror han lugnar sig då... :D

Jense
2004-10-06, 18:07
säg att det inte är något fel på hårdvaran, det är inte ert fel att han sabbar sin nya dator. be han söka hjälp på annat håll

fortsätter han sen trakassera er så anmäl honom.kommer han hem till er, in i er lägenhet eller hus . så får ni slå honom på käften.

Gabber
2004-10-07, 11:14
Efter mailet jag skickade honom har han ringt mig tre gånger på mobilen och ett par ggr hem och pratat med min fru. Jag har varit på jobbet och kan ju inte svara, och även om jag kan vill jag inte heller. Han har även ringt och pratat med min lillebror, morsa och farsa, ja alla som svarat har han sagt att han vill lämna tillbaka datorn.

Nu har han även involverat sin farsa och han säger att han är polis :) kul att veta det.

Jag har nu idag fått höra av min fru som var hemma när han ringde.

han - hej, det gäller datorn som vi ska lämna tillbaka
frugan - jag vet inget om det där, prata med min man
han - han är upptagen hela tiden
frugan - jo, jag vet
han - du kan säga till honom att vi vill lämna tillbaka datorn och om han kan ge större delen av pengarna tillbaka så kan vi vänta lite med resten
frugan - ring honom, jag vet ingenting, han hade mailat er och sagt att det inte var något fel med dator
han - grabben spelar spel och det startar om, och han skrev svårt
frugan - jag vet inte
han - vi förstod inget av det han skrev
....hejdå

jag skrev i brevet två svåra ord kanske som jag tror han kanske inte förstod och det vara OPERATIVSYSTEM och SERVICE PACK 2.

resten var enkel svenska då jag hade G i Svenska :)

så vi har en dum grabb, en polis som inte kan svenska och en fungerande dator med porr i.

nu har jag mailat igen och beskrivit enklare om vad han kan testa osv och vad som kan vara fel.

det som är irriterande är att han stör alla andra, jag är bra på att ignorera folk men resten av familjen blir bara orolig och tror de har gjort något fel. speciellt lillebrorsan som tror han är skyldig de allt han äger. han har problem att sova nu då idioten ringer hela tiden och frågan vart JAG är och när de kan komma för att lämna in datorn.

nu har jag skickat två snälla mail och varit snäll och pedagogisk.
ni vet säkerligen hur mail 3 kommer se ut va, för jag ger upp helt enkelt och blir skitförbannad.

några kommentarer till denna utveckling? vad hade ni gjort? visst är det roligt?

Grahn
2004-10-07, 11:19
fy fan vad jobbigt :( såntdär strul som gör att man aldrig orkar sälja ngt.....

s_himself
2004-10-07, 11:23
några kommentarer till denna utveckling? vad hade ni gjort? visst är det roligt?


Ja, ne.. du gör rätt tycker jag. Nästa mail så kan du be honom fara och flyga och se till att hans son inte gör olagliga saker som att sno sprit och installera dail up program till porrsidor så dom slipper virus och skit... ;)

AcidSleeper
2004-10-07, 11:25
Ring honom en sista gång och be han endast prata med dig inte andra i familjen....

Sen så säger du helt lugnt att det var inga fel när vi sålde den och det är du som orsakat problemen, vi är ingen support m.m.

Därefter om han ringer igen, ring Polisen och säg att du har en kille som trakasserar dig och din familj! Något måste ju göras varför inte involvera polisen!?

Gabber
2004-10-07, 11:38
grejjen är att jag inte vill prata med honom på telefon, gör jag det kommer jag att be honom dra åt helvt och det vill jag inte.(ännu)

och att han är polis själv och har en son som har porr och pirat i datorn är ju lite märkligt också. han verkat ju inte ha en susning om vad som finns i datorn utan ringer bara för sonens skull.

i nästa mail kommer han att få den informationen och då blir det säkert roliga stunder hemma hos de.

Tricklev
2004-10-07, 12:33
:laugh:

GO Gabber! fortsätt uppdatera oss om vad som händer senare! :D

Jense
2004-10-07, 12:39
hela situationen är absurd. jag hade gått hem till honom & hans far och berättat precis alla fel de själv åstakommit. om de då inte förstår kan de ställa frågor.

ett sammandrag om du så vill. ringer de upp efter så får du fan börja ta betalt för dina tjänster.

kelk
2004-10-07, 12:45
Idioten har väl förmodligen åkt på blaster så datorn startar om då och då?
Då är det ju bara att slänga in lite updates så funkar det...

Men det borde han få lista ut själv :)

Gabber
2004-10-07, 12:53
det kan ju vara hur mycket fel som helst. en grej jag reagerade på när jag hjälpte honom för första gången var att han hade SP2 brandväggen igång och Norton Firewall igång, NOD32 och Norton Antivirus installerade samtidigt.

Och i loggboken som för övrigt är helt röd stod det bara om fel om NORTON/Symantec.

vad säger man...

Grahn
2004-10-07, 12:57
Iofs ombootande dator under spel brukar väl bero på andra saker... ;) typ drivers el felande grafikkort/ram/cpu/mb.

Coldsmith
2004-10-07, 13:05
ja vilket mörker. Vad ska man säga. Du verkar ju vara på rätt äg iaf. Att inte häva köpet. Detta får ju dom stå för. Man kan ju inte ha en support helt gratis. Skaffa ett betalnummer, 20 spänn i minuten. Blir en bra timpenning, kanske du kan byta jobb ;).

kelk
2004-10-07, 13:07
Visst kan det vara vilket fel som helst. Tycker dock att du ska förklara för killen vad som gäller vid privatköp sedan dumpa honom. :thumbup:

AcidSleeper
2004-10-07, 13:21
mm, håll oss uppdaterade!!

Verkar spännade! :D

Garnax
2004-10-07, 13:40
Vad du en gör låt de inte lämna tillbaka burken.

Polisen kan iaf inget göra så länge det inte finns något fel på hårdvaran...vilket det MYCKET sällan gör i en dator. i 99,99999% av alla fall med strulig dator är det mukvara. Vilket du inte har något snavsar för.

Är hans pappa polis borde det juh vara enklare. En polis ska juh inte vara polis om han inte fixar att prata med människor på ett normalt vis.

Du kan juh säga att du fixar hans mjukvara problem igen mot betalning säg 700kr :)

Gabber
2004-10-07, 14:53
Iofs ombootande dator under spel brukar väl bero på andra saker... ;) typ drivers el felande grafikkort/ram/cpu/mb.

jo, men hur förklarar du att brorsan och även jag använt datorn i 10 månader i SPEL och utanför utan problem och han får problem efter 1 veckas spelande?

det har inget med hårdvaran att göra, det är som det sägs här nedan sällan det är fel på hårdvaran.

han har mailat mig nu men har inte accepterat att jag vägrar ta emot datorn. han hävdar så här.

1. att han installerat om allt 10 ggr
2. att han INTE kan fixa felet
3. att datorn är värdelös och han inte kan sälja den, måste sälja den i delar till billigare pris
4. att jag är skyldig att ta tillbaka datorn

jag pallar inte detta längre, idag ska jag till gymmet och frigöra lite negativ energi på vikterna . fyfan vad jag är förbannad.

Klein
2004-10-07, 15:12
Enda sättet att bli av med honom är ju att gå dit och fixa datorn så den funkar. Ändamålet helgar medlen och ändamålet är att få problemet ur världen.

Formatera, installera om, kolla så att allt funkar och gör en mirror på operativsystemsdisken/partitionen.

Frantic
2004-10-07, 15:19
3. att datorn är värdelös och han inte kan sälja den, måste sälja den i delar till billigare pris
4. att jag är skyldig att ta tillbaka datorn




3. Det är väl inte ditt problem om han inte kan sälja den?

4. Skyldig enligt vem/vad?

morbror_sven
2004-10-07, 15:21
Jag sålde en dator till en kille från afganistan för ett par månader sen. Har samma problem. Killen ber sin "expertkompisar" om hjälp när något slutar fungera.
Kompisarna begriper inte vad felet är och installerar om windows. De installerar fel drivrutiner, datorn "går sönder", jag måste komma till undsättning.

Tycker dock att det är ok eftersom han påstår att han vill använda datorn till att lära sig svenska.

Styrkebyggare
2004-10-07, 15:30
Gör ett kort statement för honom om att ni vid tre tillfällen (vid köpet, senare din brorsa och sist du) har bevisat att prylarna funkar som de skall, och att felen helt och hållet beror på hans klåfingrighet med allt bös han kör in i burken.

Stäng sen ner alla kontakter med honom (så gott det går) och försök trötta ut honom. Det verkar vara en energisk och otålig jävel, så det kan säkert bli mycket liv i början - förhoppningsvis tar det dock (som en hagelskur) slut relativt fort.

Att göra honom mer förbannad (be honom dra åt helvete mm) tror jag gör mer skada än nytta eftersom en "mindre seriös" attityd kan få honom att än mer tro att ni försökt blåsa honom och nu försöker hota bort honom.

#Valle#
2004-10-07, 16:08
Du är absolut inte skyldig att ta tillbaka datorn. Du har varit snäll nog och fixat den flera gånger vilket du inte heller hade behövt göra. Du har lagen på din sida!!
Vet du att farsan är polis eller är det bara han som har sagt det, isf tycker jag det verkar som ett desperat försök att skrämma upp dig. Om farsan mot all förmodan är polis hoppas jag att han byter yrke inom kort :rolleyes:

illuminaughty
2004-10-07, 18:34
Jag kollade igenom både köplagen och konsumentköplagen och jag hittar ingenstans där köparen har rätt att häva köpet i det här fallet, så du kan sova lugnt. Förutsatt att det är som du säger.
Bara för att killen är polis behöver det inte innebära att han har rätt, det är få poliser som har koll på samtliga lagar. Hade han däremot varit jurist hade det varit något att komma med.

Mitt tips är att ta datorn en sista gång, blås rent den, installera nånting, och demonstrera för honom personligen att det fungerar. Då kan han inte säga någonting eftersom det uppenbarligen inte är fel på hårdvaran, och alla fel som uppstår i efterhand är självförvållade.

Känns lite som om man skulle köpt en bil och fyllt bensintanken med sand och klagat på att bilen inte går.

aliquis
2004-10-07, 21:55
Farsan SÄGER ju kanske bara att han är polis, och han har väl inga specialrättigheter ens om han är det.
Trodde däremot man var ansvarig vid köp under 3månader iom nya konsumentköpslagen, men den kanske inte gällde allt... men jag trodde det ;D

aliquis
2004-10-07, 22:00
Polisen kan iaf inget göra så länge det inte finns något fel på hårdvaran...vilket det MYCKET sällan gör i en dator. i 99,99999% av alla fall med strulig dator är det mukvara. Vilket du inte har något snavsar för.
Snack, beror ju lite på användaren dock.

aliquis
2004-10-07, 22:01
Enklaste lösningen är ju att installera linux/bsd och ge grabben en vanlig användare. Så kommer nog datorn helt plötsligt vara funktionsduglig ;D

Jet
2004-10-07, 22:46
Affären är ju avslutad, vad är problemet? Kvittar väl om hans farsa e astronaut, det har ingen betydelse, affären är avslutad...
Ring honom och meddela dem att du inte längre är intresserad av vidare kontakt då datorn togs emot utan anmärkningar. Om de har några synpunkter på affären får de vända sig till polisen, vilket de inte gör, och om de gör det så kommer utredningen att läggas ner lika fort som den tas upp.....

Meddela även dem att deras ringande uppfattas kränkande och påfrestande för er familj, och att ni därför ber dem slute med ringandet, annars kommer ni att anmäla dem för trakasserier(vilket förmodligen inte heller någon bryr sig om, men gubben kanske klappar igen k--ten)... :smash:

Garnax
2004-10-08, 00:47
Snack, beror ju lite på användaren dock.

Det är juh så, hur vanligt är det inte med virus,spywere, fel på drivrutiner, drivrutiner som krockar. Massa skräp filer som ligger kvar sen gamla installationer.

Av alla gånger jag hjälpt folk med datorerna, och det har vart miljarder olika fel med dem så har ALLA löst genom att fixa med mjukvara...i ett fall byta ut en skärmkabel som inte var som den skulle.

Om jag fått 100kr/tim medans jag hjälp folk hade jag kunnat gå i pension nu...

Hårdvaran felar sällan...och gör den det så spel stängs ner har det ofta med kylning att göra. Burken blir för varm vid tunga spel o stänger ner som sakerhetsåtgärd...mycket vanligt under AMDs värmekänsliga period t.ex

Jense
2004-10-08, 01:22
Affären är ju avslutad, vad är problemet? Kvittar väl om hans farsa e astronaut,


jet.. förfan, polis var han.

AcidSleeper
2004-10-08, 07:25
jet.. förfan, polis var han.
Ironi!!! ;)

Yankeee
2004-10-08, 07:32
Ironi!!! ;)

Right back at ya ;)

mmartin
2004-10-08, 07:50
ähh varför råder ni han till att hjälpa köparen igen???

du har hjälpt, han har strulat till det och du är inte skyldig honom ett skit!

Skit i honom fullständigt, ringer han eller mailar han så be han att ta si i a¤%¤t! att han far är polis spelar ingen roll så länge du inte gör något direkt "hot" att ha ihjäl killen eller nått :D

du känner ju inte personen, varför ska du då hjälpa han? visst för vänlighet mn det har du gjort och uppenbarligen gnäller han ändå- nä nu får du säga ifrån och det har du rätt till! finns väl annat roligare att lägga tiden på isf?

mvh

Pdaddy
2004-10-08, 08:01
Hårdvara felar rätt ofta !!!

Jag är HP tekniker och vi byter en jävla massa hårdvara...

Men om man räknar till antalet pc's som finns så är de ju lite iof :D

Brukar ofta va minnes fel eller systemkort.. Trasigt minne kan göra så att burken bara dör¨å bootar om, sammma gäller modekort.


M

physique
2004-10-08, 08:55
Oj jag har sålt mycket hårdvara under mina dagar. Tur att jag inte stött på en sådanhär idiot, hade blivet väldigt frustrerad då. Kan väl inte tilläga något nytt egentligen, men efter att ni stängde ytterdörren med pengarna i näven har ni ingen som helst förpliktekse att ens ptata med dem igen om ni inte vill.

Gabber
2004-10-08, 10:53
idiotin fortsätter, han han nu ringt hem till min fru medans jag var o tränade och bett henne lämna tillbaka pengarna.

föräldrarna är hur oroliga som helst och lillebrorsan är fuc*ed också. jag däremot är skitförbannad.

jag har mailat en sista gång och berättat i klartext att affären är härmed avslutad.

vi väntar nu på svar från de. han har gjort att alla sitter och är oroliga i familjen vilket jag inte tolererar.

more to come...

Tricklev
2004-10-08, 10:56
GABBER!

Ringer han igen så ring hem till han, svär som fan om det nu råkar bli så, se bara till att du inte på något sätt säger något som kan uppfattas hotfullt, sålägne du iteng ör det kan du sjunga könsord i 25minuter i telefonen utan att han kan göra något anant än att lägga på eller stå ut med det.

Halldin
2004-10-08, 11:05
Du skulle inte lagt in SP2, det har mer kompabilitetsproblem än hans hjärna.

Be honom vända sig till en datorsupport nästa gång.

Gabber
2004-10-08, 11:35
Du skulle inte lagt in SP2, det har mer kompabilitetsproblem än hans hjärna.

Be honom vända sig till en datorsupport nästa gång.

det är han själv som har gjort det + Nortons Antivirus/Brandvägg.

Jag vill bara få ett slut på detta. Ringer jag honom då blir det bråk, mestadels från min sida vilket säkert gynnar honom i framtiden ifall det går nån vart.

Pudzianovski
2004-10-08, 11:41
Hur gammal är du egentligen? Låter som om du precis köpt din första legoborg och det fattas en bit men du inte vågar gå tillbaka till lekaffären och säga att du vill ha en ny bit.

Lägg ner det där nu.

Gabber
2004-10-08, 11:47
Hur gammal är du egentligen? Låter som om du precis köpt din första legoborg och det fattas en bit men du inte vågar gå tillbaka till lekaffären och säga att du vill ha en ny bit.

Lägg ner det där nu.


har inget med åldern att göra, jag är 25. jag är bara för vänlig ibland. dessutom vill jag inte i onödan fixa problem. om han inte ger sig så ringer jag upp honom och säger att jag tänker göra en anmälan om han ringer igen. vad tycks? är det rätt? kan jag göra det?

privatköp lagligt kan väl inte behöva gå till något sådant.

aliquis
2004-10-08, 12:20
Varför inte bara leta upp någon som KAN konsumentköpslagar o liknande, på typ närmaste bibiliotek eller var de nu kan hålla hus och fråga?
Vad gäller hårdvaran kan den visst strula, såklart.

Mitt nintendo strulade massor, antar att det är lätt errodering på kasetterna. Min amiga 1200 med 030-kort vill gärna låta bli att boota, antar att det är lite errodering till turbokortet alternativt romchipen (en av färgerna jag ibland får på skärmen skall betyda just det).
Min pc strular också, kör den underklockad 25%, kan bero på en massa, personligen tror jag det är för att fläkten till nordbryggan dog, men den skall inte behövas (kt400 chipset), kan ju även vara cpuflänsen som inte har riktigt lika bra kontakt... Men ett datorfel skulle ju även såklart kunna vara exempelvis minnesmoduler som har råkat ut för lite statiskt elektricitet när man har flyttat på dem eller något.

Skulle tro statisk elektricitet är den vanligaste dödsorsaken för mer avancerade tekniska prylar, följt utav värme- och fuktskador. I just hårddiskar lär ju mekaniska skador vara vanligare dock.

mini
2004-10-08, 12:30
Det brukar finnas konsumentrådgivare på kommunen. Ring dit.

Gabber
2004-10-08, 13:06
jag har tagit reda på alla lagar och det är köpelagen som gäller, där har jag all rätt. han har inget att säga längre men det jag försöker få slut på nu är att HAN inser detta pch slutar ringa hema hela tiden.

han har fortfarande inte svarat på mailet!

#Valle#
2004-10-08, 14:03
Lägg ner nu :rolleyes:

Du har ingen som helst skyldighet att hjälpa eller ge honom pengarna tillbaka och förstår han inte det kan han gå och gråta ut pappa polis.

Hör han av sig igen hade jag sagt att nästa gång blir det polisanmälan

Callister
2004-10-08, 14:45
Hota med att polisanmäla honom

Yankeee
2004-10-08, 15:40
Hota inte bara med polisanmälan, polisanmäl honom direkt.

ErikWrestlingFreaket
2004-10-08, 18:33
Fortsätt hålla oss uppdaterade :)

Majsan
2004-10-08, 18:48
Hallå.. vill bara skriva några ord..


DU SKA ABSOLUT INTE TA TILLBAKA DATORN ELLER HÄVA KÖPET!!!

Stå på er !!



SBT-fel :D (skit bakom tangentbordet) hehe..

Tomten
2004-10-08, 20:31
Skulle tro statisk elektricitet är den vanligaste dödsorsaken för mer avancerade tekniska prylar, följt utav värme- och fuktskador. I just hårddiskar lär ju mekaniska skador vara vanligare dock.

Nej. Strömspikar och skador vid transport, skulle jag nog säga.

Värmeskador beror nästan uteslutande på att andra komponenter slutar fungera, så det är snarare frågan om att t.ex en fläkt har dåliga lager, så att grafikkortet/processorn blir överhettad. Idag ska dock inte det vara ett problem, då moderkorten slår av sig själva om processorn blir för varm. Grafikkort har också jäkligt svårt att pajja av hetta, och datorn börjar boota om och uppföra sig allmänt konstigt om grafikkortet blir för varmt, och då är det ju lätt gjort att byta ut den trasiga fläkten.

Pdaddy
2004-10-08, 21:05
HAr han pillat i den.. bytt n[ kort, satt i minne mm..

Is[fall om han ej var ESD (Electro static disscharge) skyddad så kan han ha blåst något själv :D

De e värst me adidas overall, fliströjor å heltäckningsmatta... Även att bara lägag ett minne eller graffa kort på ett papper inebär stora risker.. papper kan hålla höga statiska laddningar (upp till 2000 V eller mer).

Regel numro 1 Använd ESD skydd
2, aldrig lägga känslig elektronik på papper
3, om inget esd skydd finns, håll i chassit under mekning så att du håller samma nolla (jord) som datorn.
5, ta alltid på skyddade stäleln på komponenter, på kanten av minnet eller processorn tex.
5, Är du i en affär å köper nå minne, processor mm mm.. ser du att säljaren tar på komponenterna utan esd skydd, be om en ny genast..

Är vi å servar saker på tec ericsson och inte använder ESD skydd och de sen påpekas till deras representanter så får va MYCKET SKIT..

ESD ESD ESD :D

MArcus

J_Hells
2004-10-09, 08:32
HAr han pillat i den.. bytt n[ kort, satt i minne mm..

Is[fall om han ej var ESD (Electro static disscharge) skyddad så kan han ha blåst något själv :D

De e värst me adidas overall, fliströjor å heltäckningsmatta... Även att bara lägag ett minne eller graffa kort på ett papper inebär stora risker.. papper kan hålla höga statiska laddningar (upp till 2000 V eller mer).

Regel numro 1 Använd ESD skydd
2, aldrig lägga känslig elektronik på papper
3, om inget esd skydd finns, håll i chassit under mekning så att du håller samma nolla (jord) som datorn.
5, ta alltid på skyddade stäleln på komponenter, på kanten av minnet eller processorn tex.
5, Är du i en affär å köper nå minne, processor mm mm.. ser du att säljaren tar på komponenterna utan esd skydd, be om en ny genast..

Är vi å servar saker på tec ericsson och inte använder ESD skydd och de sen påpekas till deras representanter så får va MYCKET SKIT..

ESD ESD ESD :D

MArcus


Kan inte göra annat än att hålla med. De flesta skiter i ESD men faktum är att det förstör kretskort förr eller senare om man inte har ESD-armband. Har själv haft sönder ett dyrt Nforce2 (när det var nytt) trots att det var i chassit och jag nuddade nästan konstant nätagget.

ErikWrestlingFreaket
2004-11-11, 21:23
Hur blev det nu då? :)

Metal_boy_
2004-11-11, 21:45
du har inte en ända anledning att hjälpa han från början om inte du själv vetat om nått skumt med datorn och i vilket fall så vet ju aldrig han om du vet det, pluss att han provade den innan o den verkade funka bra enligt honom så är köp ett köp och finns inget kvitto kan du skita i det också

inte fan om jag säljer min bil hjälper väl jag köparen att fixa hans avgassystem som inte han lyckas sätta dit pga att han gått och köpt ett sportavgas eller nått, eller om nått pajjar när han har det...vill han ha garanti får han köpa en bil på en bilfirma ,,, va fan annars kostar en bil med lika värde 10-20 tusen mer än om du handlar en privat?? jo för du får garanti och att handlarn ska gå +

Axon
2004-11-11, 22:52
Ahh shiet , jobbig situation...
Hur har det gått då?

Tigerkotten
2004-11-12, 07:53
inte läst hela tråden, men såg att han gnällde att datorn startades om.
Då är det väl troligen blaster, och det handlar ju inget om var man surfar osv.

Bara ge han patchen mot det.

AngelLove
2004-11-12, 11:22
En enkel fråga, hur kan du läsa i hans mail sparad på disken att ingen köpte datorn som köptes av er om han hade sålt disken till dig innan allt sket sig ??
Jaja, det är möjligt jag tolkade dig fel...

Ett enkelt råd, säljer ni något på Privatannons..
Se till att ni har skrivit en lapp/kvitto innan på VAD SOM SÄLJS, i vilket skick det säljs och att både köpare/säljare skriver under varsitt exemplar.

Då kan de aldrig komma med att detta fungerar inte etc etc och jag vill häva köpet.. Då hade du ju haft ett papper där hans själv skrivit under att datorn var i perfekt skick vid köpet..

Axon
2004-11-12, 12:15
skönt att det löste sig till slut :)

AngelLove
2004-11-12, 14:28
Då tolkade jag inte dig fel... Men jag hoppades att jag hade gjort det.

Hade jag varit dig så hade jag tagit bort det svaret eftersom du förmodligen faktiskt gjort ett lagbrott...

Gabber
2004-11-12, 15:40
Då tolkade jag inte dig fel... Men jag hoppades att jag hade gjort det.

Hade jag varit dig så hade jag tagit bort det svaret eftersom du förmodligen faktiskt gjort ett lagbrott...

håller med