handdator

Visa fullständig version : Mat innan man lägger sig?


Ungtuppen
2004-10-05, 12:43
Tjena. Jo det är så att jag undrar om det är bra att äta mat innan man lägger sig? Jag har hört att på natten så ska kroppen vila och inte jobba med massa mat som man slängt i sig. Men jag har även hört att kroppen behöver energi när den sover och har den ingen mat att ta ifrån så tar den ifrån muskel cellerna.

Skulle gärna vilja ha klart för mig hur det ligger till med detta. Så jag hoppas att någon kunnig person berättar för mig hur det egentligen är :)

Tack på förhand.

King Grub
2004-10-05, 13:08
Att inte se till att du har byggstenar innan du går och lägger dig är en katastrof. Tänk på att du skall ligga där i kanske åtta timmar utan näring - att ytterligare förlänga den tiden vore direkt kontraproduktivt. Basera måltiden på protein och en del bra fett, men endast mindre mängd kolhydrat. Stora portioner kolhydrat innan sängdags innebär minskad frisättning av tillväxthormon, medan protein stimulerar den. Fett förlänger aminosyreutsöndringen så du har tillgång till protein längre tid.

Em1l
2004-10-05, 14:30
proteinshake, lite havregryn och lite omega 3 i magen direkt innan sömn alltså?

King Grub
2004-10-05, 14:32
proteinshake, lite havregryn och lite omega 3 i magen direkt innan sömn alltså?

Inte om proteinshaken är vassleprotein. Och varför använda pulver överhuvudtaget? Varför inte äta någon proteinrik mat så man får i sig lite näring på kuppen? Om du vill använda proteinpulver så bör det vara ett kaseinbaserat sådant.

Ungtuppen
2004-10-05, 15:58
Inte om proteinshaken är vassleprotein. Och varför använda pulver överhuvudtaget? Varför inte äta någon proteinrik mat så man får i sig lite näring på kuppen? Om du vill använda proteinpulver så bör det vara ett kaseinbaserat sådant.

Tackar så mycket för svaret.

Zonyk83
2004-10-05, 17:56
Inte om proteinshaken är vassleprotein. Och varför använda pulver överhuvudtaget? Varför inte äta någon proteinrik mat så man får i sig lite näring på kuppen? Om du vill använda proteinpulver så bör det vara ett kaseinbaserat sådant.

Jag förstår att vassle tas upp av kroppen snabbare och att det är utmärkt till frukost och efter ett pass, men vad är det som är dåligt med att inta vassle på kvällen jämfört med kasein? Går en del vassleprotein förlorat genom kroppen?

OggeP
2004-10-05, 18:02
Tonfisk, någon småfransk och lite fiskolja borde väl funka. Eller?

Menigar
2004-10-05, 18:13
Jag förstår att vassle tas upp av kroppen snabbare och att det är utmärkt till frukost och efter ett pass, men vad är det som är dåligt med att inta vassle på kvällen jämfört med kasein? Går en del vassleprotein förlorat genom kroppen?

Kasein ser till att du har jämt flöde med näring under en längre tid. Aminosyreutsöndring toppar vid ungefär 4 h har jag för mig. Medans ett vassleprotein toppar redan efter en(1) timme.

Gruben får väl rätta mig om jag har fel :rolleyes:

Hoffa
2004-10-05, 18:28
Hamburgerkött med majonäs... :eating:

Makrill/Tonfisk med smörstekta (olja/becel) kantareller... :eating:

King Grub
2004-10-05, 18:42
Kasein ser till att du har jämt flöde med näring under en längre tid. Aminosyreutsöndring toppar vid ungefär 4 h har jag för mig. Medans ett vassleprotein toppar redan efter en(1) timme.

Gruben får väl rätta mig om jag har fel :rolleyes:

Behövs inte. ;)

Med tanke på hur länge man skall vara utan sömn är det en fördel om proteinet är långsamt, dvs att aminosyreutsöndringen varar under lång tid. Vassle är det protein som har i särklass snabbast upptag.

Zonyk83
2004-10-05, 19:04
Behövs inte. ;)

Med tanke på hur länge man skall vara utan sömn är det en fördel om proteinet är långsamt, dvs att aminosyreutsöndringen varar under lång tid. Vassle är det protein som har i särklass snabbast upptag.

Jag som ofta tagit en vassledrink innan sängen...Får väl köra med kesella eller sojaprotein framöver :eating: Bra att veta!

Zonyk83
2004-10-05, 19:05
Kasein ser till att du har jämt flöde med näring under en längre tid. Aminosyreutsöndring toppar vid ungefär 4 h har jag för mig. Medans ett vassleprotein toppar redan efter en(1) timme.

Gruben får väl rätta mig om jag har fel :rolleyes:

Detta oavsett mängd vassle man fått i sig eller?
Edit-> jag gissar på det men ville ändå fråga för att vara säker

jocke19
2004-10-05, 19:31
jag käkar en burk tonfisk + avocado smoothie. Avocado juicen består av cirkus 5 dl mjölk, en dl vanilj kesella, en avocado och lite socker för att göra den god. FUnkar detta kvällsmål mån tro? fett finns ju i avocadon! jag e inte rädd för några extra kalorier då jag e smal! ;)

emlo
2004-10-06, 09:18
Tonfisk, någon småfransk och lite fiskolja borde väl funka. Eller?
Småfranska är väl inte den bästa kolhydratskällan direkt. Bättre att välja ett fullkornsbröd, vars fibrer dessutom saktar ner magsäckstömningen ytterligare.

jocke19 > Det låter som ett bra kvällsmål. Men är det verkligen gott med söt avocadosmak? :confused:

Bite
2004-10-06, 11:50
Makrill är ju alldeles ypperligt, hyfsat med protein och rik på bra fett, och dessutom rätt god om man inte föräter sig, passar bra på grovt bröd.

GhostRider
2004-10-06, 16:31
Tonfisk + Raps eller olivolja.

Klein
2004-10-06, 17:13
För att få maximalt med tillväxthormonsutsöndring under sömnen så bör man inte äta under de två sista timmarna innan man lägger sig.

HenrY
2004-10-06, 17:13
För att få maximalt med tillväxthormonsutsöndring under sömnen så bör man inte äta under de två sista timmarna innan man lägger sig.

Källa?

z_bumbi
2004-10-06, 17:47
Källa?

Svälter man hela dagen innan man ska sova så utsöndras det ännu mer tillväxthormon totalt sett. :D

King Grub
2004-10-06, 18:19
Det är väl diskussion om huruvida GH stimulerar muskeltillväxt direkt eller inte överhuvudtaget. Förvisso stimulerar det IGF-I, och där råder det ju inget tvivel.

Callister
2004-10-06, 18:22
Vi har gått igenom det där och kommit fram till att det är MINDRE optimalt att inte kunna sova (pga. att man inte ätit precis innan sömnen) än om man äter 2 timmar tidigare t.ex. :)

fintelligens
2004-10-06, 18:31
Keso, lätt och gott.

Klein
2004-10-06, 20:04
Vi har gått igenom det där och kommit fram till att det är MINDRE optimalt att inte kunna sova (pga. att man inte ätit precis innan sömnen) än om man äter 2 timmar tidigare t.ex. :)

Givetvis är det ju en grundförutsättning att du faktiskt förmår sova. Äter du bra under hela dagen så lär du inte känna dig hungrig under de sista timmarna du är vaken.

Klein
2004-10-06, 20:08
Det är väl diskussion om huruvida GH stimulerar muskeltillväxt direkt eller inte överhuvudtaget. Förvisso stimulerar det IGF-I, och där råder det ju inget tvivel.

GH är väl i mångt och mycket ett indirekt hormon som stimulerar andra hormoner som verkar längre fram i tiden. Och det är när dessa hormoner sätter igång som det är viktigt att tillföra näring. Och så är cirkeln sluten.

morbror_sven
2004-10-06, 20:43
klein ska alltid vara kärringen mitt i strömmen :thefinger

aliquis
2004-10-07, 08:18
Givetvis är det ju en grundförutsättning att du faktiskt förmår sova. Äter du bra under hela dagen så lär du inte känna dig hungrig under de sista timmarna du är vaken.
Jo, det är ju just om jag äter bra som jag gör det, för då blir ju min kropp lite lagom hungrig regelbundet, om jag däremot åt dåligt o proppade i mig mat kl 18 skulle jag kanske hålla mig från hungern.

Sverker
2004-10-07, 09:08
Det är väl diskussion om huruvida GH stimulerar muskeltillväxt direkt eller inte överhuvudtaget. Förvisso stimulerar det IGF-I, och där råder det ju inget tvivel.

Tillväxthormon är ju också ett av få hormon som påverkar direkt på fettcellerna och får dem att frisätta mer fett.



De andra två är glukagon och adrenalin som är betydligt lättare att påverka än tillväxthormonet.

z_bumbi
2004-10-07, 10:00
Sverker: Är det inte den funktionen man mäter just vid sömnexperimenten, dvs har du ätit innan du går och lägger dig så behöver man inte utsöndra tillväxthormon för att frigöra fett eftersom du har energi i kroppen.

Att jag sen tvivlar starkt på att man växer bättre bara för att man är utan mat i 8 timmar istället för 6 timmar är väl ganska uppenbart.

Klein
2004-10-07, 10:52
Jo, det är ju just om jag äter bra som jag gör det, för då blir ju min kropp lite lagom hungrig regelbundet, om jag däremot åt dåligt o proppade i mig mat kl 18 skulle jag kanske hålla mig från hungern.

Det där är vad som händer om man äter en massa kolhydrater.

Klein
2004-10-07, 10:58
Sverker: Är det inte den funktionen man mäter just vid sömnexperimenten, dvs har du ätit innan du går och lägger dig så behöver man inte utsöndra tillväxthormon för att frigöra fett eftersom du har energi i kroppen.

Att jag sen tvivlar starkt på att man växer bättre bara för att man är utan mat i 8 timmar istället för 6 timmar är väl ganska uppenbart.

Det är den omedelbara effekten av hormonet ja. De indirekta effekterna är dock lika intressanta.

Tillväxthormonet skjuter iväg efter nån timmas sömn och några gånger där efter och ju djupare sömn desto mer utsöndring. Inte mycket som händer i tillväxthormonväg i slutet av sömnen och därav fördelen med fastan innan läggdags.

AdrenalineRush
2004-10-07, 18:50
Hur mångs gram kolhydrater betraktas som för "stor" mängd innan nattens vila för att påverka hormonutsöndringen negativt?

MrBoris
2004-10-08, 13:07
Hur mångs gram kolhydrater betraktas som för "stor" mängd innan nattens vila för att påverka hormonutsöndringen negativt?

Det vill jag också veta :) Känns som man vill ha i sig lite kolhydrater iaf såsom en portion havregrynsgröt tillsammans med makrillen eller tonfisken och olivoljan ;)

MVH

AdrenalineRush
2004-10-08, 17:34
Verkar inte vara någon som kan ge en ungefärlig indikation... Om vi säger såhär istället, hur många gram per kroppskilovikt är "okej" nån timme innan läggdags??

Krabban
2004-11-21, 13:52
Fullkornsmackor med skinka och funlight är alltså inget bra alternativ innan man sover med andra ord? 2 råaägg + fjällbrynt och olivolja, skulle det fungera? Verkar lite klurig blanding tycker jag =)

Wooch
2004-11-21, 14:04
Varför råa ägg?
Du tar en risk genom att äta det rått pga salmonellan. Sen har jag för mig att upptaget av biotin är sämre då ägget är rått.

Krabban
2004-11-23, 17:08
Varför råa ägg?
Du tar en risk genom att äta det rått pga salmonellan. Sen har jag för mig att upptaget av biotin är sämre då ägget är rått.

Men risken för salmonellan är inte så tror vad jag hört. Vad är biotin?

kharon
2004-11-23, 17:42
Men risken för salmonellan är inte så tror vad jag hört. Vad är biotin?

Sök.


Jag kan inte förstå hur folk kan äta råa ägg? Tror ni att musklerna växer snabbare av att låtsas vara hardcore och äta råa ägg? Eller tycker ni på riktigt att det är gott?

Skivstång
2004-11-23, 17:48
Råa ägg smakar ju inte så mkt direkt...man häller det bara i sig! Det är bra om man ska äta mkt då rymms det mer annan mat.

Varför testar ni er inte bara fram hur mkt ni kan äta på kvällen utan att det lägger sig fett på kroppen?
Känner man att man börjar bli fet är det ju bara att dra ner på kolisarna.

Allting är ju individuellt det finns ingen EXAKT siffra på hur mkt JUST DU kan äta.

kharon
2004-11-23, 17:58
Råa ägg smakar ju inte så mkt direkt...man häller det bara i sig! Det är bra om man ska äta mkt då rymms det mer annan mat.



OK, jag har aldrig förstått mig på folk som inte kan äta tillräckligt så jag ger mig.
Men varför inte äta mer av "annan mat" istället för att hälla i sig råa ägg?

Men det är kanske att äta "for performance, not pleasure" som gäller..

Skivstång
2004-11-23, 18:04
OK, jag har aldrig förstått mig på folk som inte kan äta tillräckligt så jag ger mig.
Men varför inte äta mer av "annan mat" istället för att hälla i sig råa ägg?

Men det är kanske att äta "for performance, not pleasure" som gäller..

Om man inte orkar mer av "annan mat" så orkar man ju inte, då är det ju bra o enkelt att komplettera med råa ägg som tar liten plats i magsäcken.

kharon
2004-11-23, 18:16
Om man inte orkar mer av "annan mat" så orkar man ju inte, då är det ju bra o enkelt att komplettera med råa ägg som tar liten plats i magsäcken.

Ok, ryms det inte i magen så gör det inte. Jag skulle kunna komma på sätt att få i mig mängden som råa ägg utgör, men som skulle smaka avsevärt mycket bättre.
Alla har vi våra problem, själv önskar jag att man kunde förstora maten på något sätt så man slapp gå omkring hungrig med skrikande mage hela dagen. :(

Skivstång
2004-11-23, 18:23
Ok, ryms det inte i magen så gör det inte. Jag skulle kunna komma på sätt att få i mig mängden som råa ägg utgör, men som skulle smaka avsevärt mycket bättre.
Alla har vi våra problem, själv önskar jag att man kunde förstora maten på något sätt så man slapp gå omkring hungrig med skrikande mage hela dagen. :(

Själv så tycker jag inte råa ägg smaka nånting men alla är vi olika.
Du kanske äter för lite o sällan

kharon
2004-11-23, 18:30
Själv så tycker jag inte råa ägg smaka nånting men alla är vi olika.
Du kanske äter för lite o sällan

Men smakar det gott?

Jag äter för mycket även om jag äter så kalorisnålt som möjligt.
Är t.o.m. hungrig då jag bulkar och äter 6+ stora mål mat om dan.


Har just ätit 300g kyckling, 200g morot, 200g broccoli.
därefter
Gröt på 100g havregryn. 0.5l blåbärssoppa.

Nu önskar jag bara att jag kunde äta lika mycket till...
Kanske man borde göra en magsäcksförminskning... :em:

Skivstång
2004-11-23, 18:35
Men smakar det gott?

Jag äter för mycket även om jag äter så kalorisnålt som möjligt.
Är t.o.m. hungrig då jag bulkar och äter 6+ stora mål mat om dan.


Har just ätit 300g kyckling, 200g morot, 200g broccoli.
därefter
Gröt på 100g havregryn. 0.5l blåbärssoppa.

Nu önskar jag bara att jag kunde äta lika mycket till...
Kanske man borde göra en magsäcksförminskning... :em:

Ja du verkar ju kunna äta iaf....hur brukar en dag se ut för dig??

kharon
2004-11-23, 18:45
Ja du verkar ju kunna äta iaf....hur brukar en dag se ut för dig??

Beror helt på mängden träning. Nu då jag inte kör så hårt så blir det mindre,
men 5-6 sådana mål är ingen omöjlighet. Gäller bara att anpassa träningen och käket så fläsket inte kommer smygande som en äggfis under täcket en söndagsmorgon... :smokin:

För att inte kidnappa tråden för mycket så kan jag tipsa om omelett eller kokta ägg innan läggdags, till det lite tonfisk, makrill, ost, kött, räkor, whatever nåt gött proteinrikt! Brukar jag stå mig på i alla fall. :thumbup:

bear.flowertwig
2004-11-23, 19:00
Men smakar det gott?

Jag äter för mycket även om jag äter så kalorisnålt som möjligt.
Är t.o.m. hungrig då jag bulkar och äter 6+ stora mål mat om dan.


Har just ätit 300g kyckling, 200g morot, 200g broccoli.
därefter
Gröt på 100g havregryn. 0.5l blåbärssoppa.

Nu önskar jag bara att jag kunde äta lika mycket till...
Kanske man borde göra en magsäcksförminskning... :em:

Är det inte en våldsam massa socker i blåbärssoppa eller har du hittat nån schysst light-variant? :naughty: :eating:

kharon
2004-11-24, 10:34
Är det inte en våldsam massa socker i blåbärssoppa eller har du hittat nån schysst light-variant? :naughty: :eating:


I Finland finns åtminstone blåbärs-, jordgubbs-, hallon- och rabarbersoppa i light version sötad med aspartam och himmelskt god. 8kcal/100g! Kolla efter Valio i kylen, är dock osäker på att det finns i Sweden, såg inget på valio.se nämligen... :(

http://www.valio.fi/gifs/tuotteet/tuote/6514.jpg

Frazze
2004-11-24, 11:04
Tar ett kokt ägg upp mer plats i magsäcken? :confused:

Skivstång
2004-11-24, 11:20
Tar ett kokt ägg upp mer plats i magsäcken? :confused:

Blir mättare av fast form än flytande form

Krabban
2004-11-24, 20:23
Sök.


Jag kan inte förstå hur folk kan äta råa ägg? Tror ni att musklerna växer snabbare av att låtsas vara hardcore och äta råa ägg? Eller tycker ni på riktigt att det är gott?


Jag äter råa ägg endast för att de går så fort att äta. 2 ägg , krossa i ett glas röra om och dricka. Snabbt och mättar ganska bra tycker jag.

Sverker
2004-11-24, 20:40
Du har inte tänkt på att koka åtta ägg samtidigt ?

Spara i kylskåpet och du har snabbfika närhelst du är hungrig. Kokta ägg håller några dagar i kylskåpet

Ulf A Big
2004-11-25, 22:12
Nu när jag är på jäsning kör jag med min specialgröt:
2dl frukt och nöt Müssli en dl fiberhavre och 25 gr cachewnötter , lite havssalt som kokas ihop med vatten. Till denna måltid blandar jag i 2.5 dl Rödmjölk.
Läste en intressant artikel om just den feta mjölkens tillväxtbefrämjande komponenter.
Vet inte om det stämmer än men tänkte att jag provar det ett tag så får vi se.
Har ökat i vikt och minskat totala fetprocenten (nästan 1% idag 10,1%) och känner mig bra mycket piggare och haräven ett bättre tryck i musklerna. Allt kanske inte beror på mjölken, har även ökat intaget av taurin 1-2 gr(tot) och L-arginin(tot) 2-4 gr och spetsar det med kreatincitrat 3 gr.

Fatalist
2004-11-26, 10:48
Men risken för salmonellan är inte så tror vad jag hört. Vad är biotin?


Tror jag läste att 1/3 av alla Europeiska ägg bär på salmonella ;)

Skivstång
2004-11-26, 10:51
Tror jag läste att 1/3 av alla Europeiska ägg bär på salmonella ;)


Tror det är liten risk i Sverige...själv har jag ätit riktigt många ägg råa och aldrig drabbats av nåt

Metal_boy_
2004-11-26, 11:48
En burk kessella 2dl havregryn och lite krossade linfrön samt en omega-3 kapsel + ett glas juice är min kvällsmat..den håller dig anabol heeeeela natten :thumbup: