handdator

Visa fullständig version : Gillar ni fantasy eller ej?


Allan
2004-10-04, 18:42
Med risk för att bli ovän med min kollega K.Grub, och avsevärda delar av forumet, lägger jag nu en poll för att utröna det faktiska intresset för fantasy. En eventuell definition av begreppet bör väl de frälsta stå för - min skulle antagligen bli hysteriskt elak...Dessutom är det väl på sin plats med en rejäl fantasytråd eftersom varenda litteraturtråd som dykt upp tenderar att förgiftas av Drakar&demoner&liknande...Så ös på bara!


allan

RobbeliRobban
2004-10-04, 18:45
Fantasy mixat med skräck...receptet på bra litteratur!

Grahn
2004-10-04, 18:46
TIllhör skaran som tycker denna världen är allt för tråkig så ja jag gömmer mig i fantasy böcker och spel.

Skyldig :D

Mart|n
2004-10-04, 18:49
Gillar fantasy väldigt mycket, men läser inget :em:

Daniiiel
2004-10-04, 18:50
fantasy är inte nått man läser, fantasy är en livsstil. :D

Yankeee
2004-10-04, 18:50
Läser inte böcker :)

Tomten
2004-10-04, 18:51
TIllhör skaran som tycker denna världen är allt för tråkig så ja jag gömmer mig i fantasy böcker och spel.

Skyldig :D

Haha, får väl gå med i klubben :D

Läser just nu Fool's Fate av Robin Hobb

King Grub
2004-10-04, 18:56
Fantasy och science fiction regerar fullständigt.

Årets bästa böcker: The Dark Tower av Stephen King, System of the World av Neal Stephenson, Runes of the Earth av Stephen R Donaldson och Shadowmarch Vol 1 av Tad Williams (de två sistnämnda kommer inte ut i affärerna förrän nästa månad, men rekommenderas varmt).

Edit: lägg till The Iron Council av China Miévilla och Jonathan Strange And Mr Norrell av Susanna Clarke till den listan.

Johan O
2004-10-04, 19:00
Fantasy - :love:

Gillar du inte Fantasy Allan, så berätta gärna vilka böcker du läst som fått dig att tycka så.

s_himself
2004-10-04, 19:02
Fantasy is the cuulest!

King Grub
2004-10-04, 19:06
Mina favoritförfattare: James P Blaylock, Jonathan Carroll, Tim Powers, Stephen King, George R R Martin, Tad Williams, Charles de Lint, Stephen R Donaldson, Peter F Hamilton, Iain M Banks, Arthur C Clarke, Dan Simmons, JRR Tolkien, Graham Joyce, Michael Moorcock.

Hades
2004-10-04, 19:06
Det är fantasytiskt tycker jag!

kroy
2004-10-04, 19:33
Haha, får väl gå med i klubben :D

Läser just nu Fool's Fate av Robin Hobb


det hör inte till vanligheterna att jag kommenterar här på forumet, men när jag ser nån annan som läser min favoritförfattare blir jag bara sååå glad :) :hbang: :cheers:

...sen måste jag väl fråga vilka böcker du hunnit med, samt om du även läst megan lindholm's böcker (samma författare, annat pseudonym)

MasterChief
2004-10-04, 19:33
Allan: En fråga vi är fullständigt överens i, kors i taket. Fantasy är verkligen fantasilöst. :D Däremot går en del SF bra.

Styrkebyggare
2004-10-04, 19:38
Är rätt kräsen vad gäller fantasy. Tolkien är dock fullständigt lysande :thumbup:

Frantic
2004-10-04, 19:38
De enda fantasyböckerna jag har läst är SoR-triologin +Bilbo och de är iaf underbara

Allan
2004-10-04, 19:39
Allan: En fråga vi är fullständigt överens i, kors i taket. Fantasy är verkligen fantasilöst. :D Däremot går en del SF bra.

Åja, vi har väl haft gemensam uppfattning i andra trådar också. Och jag kan hålla med om att en del SF - som är RIMLIG - är helt OK. Men tomtar och troll och folk med långa öron...näääääääää


allan

emmzan
2004-10-04, 19:42
Jag har är och förblir helsåld på Terry Pratchett.. Är man trött kör man översättningarna, annars njuter man av det engelska språket!

King Grub
2004-10-04, 19:49
Jag har är och förblir helsåld på Terry Pratchett.. Är man trött kör man översättningarna, annars njuter man av det engelska språket!

Jag läser Going Postal just nu. :thumbup:

Callister
2004-10-04, 19:51
Är Harry Potter det? :thumbup:
Jag gillar iaf HP-serien, vissa tycker det är barnsligt men folk borde läsa innan de sätter upp en uppfattning om dem. :devil:

King Grub
2004-10-04, 19:54
Är Harry Potter det? :thumbup:
Jag gillar iaf HP-serien, vissa tycker det är barnsligt men folk borde läsa innan de sätter upp en uppfattning om dem. :devil:

Ja, Harry Potter är fantasy.

Jag tycker inte Potter-böckerna är några mästerverk, men underhållande, och kan de få fler barn och ungdomar att läsa böcker (vilket de uppenbarligen kan) så är saken alldeles lysande på den fronten.

Lasse Kongo
2004-10-04, 19:54
Fantasy Äger!!!!!!

Zodd
2004-10-04, 20:05
Fantasy och science fiction regerar fullständigt.
:thumbup:
Men jag föredrar att se filmer/serier, jobbigt att läsa. :notme:

Daniiiel
2004-10-04, 21:03
Läs Paksenarrion av Elizabeth Moon..bästa böckerna evah!


Off topic: Zodd haru möjligen sett berserk anime?

Crystal
2004-10-04, 21:05
å där kommer den där orcen med den feeta 2h hammarn..... :D

Zodd
2004-10-04, 21:17
Off topic: Zodd haru möjligen sett berserk anime?

Japp flera ggr, läst berserk mangan också. :thumbup:

Tomten
2004-10-04, 21:25
det hör inte till vanligheterna att jag kommenterar här på forumet, men när jag ser nån annan som läser min favoritförfattare blir jag bara sååå glad :) :hbang: :cheers:

...sen måste jag väl fråga vilka böcker du hunnit med, samt om du även läst megan lindholm's böcker (samma författare, annat pseudonym)

"Farseer Trilogy" och "Liveship Traders". "Tawny Man" böckerna blir så mycket bättre om man har all backstory från Hobb's tidigare verk.

Har tyvärr inte läst böckerna hon skrivit som Megan Lindholm, men det är ett framtida projekt!

kroy
2004-10-04, 21:30
"Farseer Trilogy" och "Liveship Traders". "Tawny Man" böckerna blir så mycket bättre om man har all backstory från Hobb's tidigare verk.

Har tyvärr inte läst böckerna hon skrivit som Megan Lindholm, men det är ett framtida projekt!

okej, själv ska jag äntligen läsa sista delen i the tawny man.. läste näst sista för över ett halvår sedan.. den har inte kommit ut i bokhandeln förrän nu (pocket dvs).. så man är lite förväntansfull över vad som ska hända dem :)

mangemani
2004-10-04, 21:32
älskar fantasy(till en viss gräns).
det är helt ok om det handlar om odöda,alver,dvärgar,orcher osv osv,men när det kommer till rymd fantasy eller warhammer 40k eller vad det nu heter så har det gått för långt för mitt intresse.
älskar alla dessa fantasy spel,inte bara data spel utan även bord spel som vanliga warhammer osv...spelade och spelar mycket även idag,warhammer,bloodbowl,viking,DD osv.

men ett fantasy spel som aldrig kommer att åka ner från plats nr1 på min favoritlista över bästa spel genom tiderna och som verkligen fick en att öppna ögonen för hur bra och helt underbart ett äventyr/fantasy kan vara och det är ett spel som egentligen inte behöver nån som helst presentation........FINAL FANTASY VII....minnena från första gången man spelade det kommer aldrig att raderas.

sen har vi alla dessa fantasy filmer,listan blir för lång om jag ska mata in alla här,men kan nämna 2,en som jag såg mycket på när jag var liten,willow och en av dagens filmer,sagan om ringen.

så ja,jag älskar fantasy :thumbup:

Buckethead
2004-10-04, 21:37
Gillar verkligen fantasy, våran lärare läste en massa C.S. Lewis böcker för oss när vi gick i lågstadiet. I mellanstadiet blev det Bilbo och sagan om ringen.
Nu försöker jag läsa lite då och då, men det blir mest under jullovet och sommarlovet eftersom man har så mycket att göra under studieveckorna.
Började med Robert Jordans Wheel of Time för några år sedan, men den verkade ju aldrig ta slut. :MrT:

Tomten
2004-10-04, 21:47
Japp flera ggr, läst berserk mangan också. :thumbup:

passar på att slå ett slag för alla anime fanatiker.

Torrents och Fansub groups

www.baka-updates.com
www.animenfo.com
http://www.shinsen-subs.org/
http://www.animeforever.org/
http://www.animesuki.com
http://www.anime-keep.org/
http://www.gotwoot.net/

Rekommenderade serier

Full Metal Alchemist
Samurai 7
Ghost in the Shell : Stand Alone Complex
Macross Zero
Gantz
Samurai Champloo
Naruto ;)

Daniiiel
2004-10-04, 21:58
Japp flera ggr, läst berserk mangan också. :thumbup:


ok nice..den är underbar! finns inget råare än berserk mangan..hoppas säsong 2 kommer till anime..tyckte jag kände igen ditt namn:D


aah naruto e också underbart..ska jag rekomendera nått så rekomenderar jag Kenshin..en helt underbar anime serie:D

Tomten
2004-10-04, 22:11
ok nice..den är underbar! finns inget råare än berserk mangan..hoppas säsong 2 kommer till anime..tyckte jag kände igen ditt namn:D


aah naruto e också underbart..ska jag rekomendera nått så rekomenderar jag Kenshin..en helt underbar anime serie:D

Lite mer ny anime

Bakuretsu Tenshi
Kenran Butoh Sai - The Mars Daybreak
Otogizhoushi (av production I.G. Grymt animerad)
Kurau - Phantom Memory
Elfen Lied (B-splatterfilm i animeförpackning)
2x2 Shinobuden (sjuk japansk komedi)
Sakigake!! Cromartie High (ännu sjukare japansk komedi)
Tenjou Tenge (fighting, gogo)

Daniiiel
2004-10-04, 22:29
Lite mer ny anime

Bakuretsu Tenshi
Kenran Butoh Sai - The Mars Daybreak
Otogizhoushi (av production I.G. Grymt animerad)
Kurau - Phantom Memory
Elfen Lied (B-splatterfilm i animeförpackning)
2x2 Shinobuden (sjuk japansk komedi)
Sakigake!! Cromartie High (ännu sjukare japansk komedi)
Tenjou Tenge (fighting, gogo)


Otogizhoushi är grym som fan

tack för tipsen ska checka upp dem lite..gillar inte när de lägger in humor i anime..japansk humor suger:P

Tolkia
2004-10-04, 22:38
Personligen älskar jag fantasy - d.v.s. BRA fantasy. För fantasy är ju inte annorlunda än annan litteratur när det gäller att historien måste hålla måttet för att man skall orka läsa ut boken. Bra fantasy är en bra historia som blir ännu bättre av att den utspelas i en tilltalande (för oss som gillar sagor ...) miljö - en dålig historia blir inte bättre bara för att man låter den utspela sig bland alver, drakar och magiska svärd.

Men strunt är strunt och snus är snus,
om och i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.
(G. Fröding)

scythe
2004-10-04, 23:08
Läser mycket Tolkien, men jag skulle nog föredra att kalla hans verk för mytologi, snarare än fantasy. I vissa avseenden, i alla fall.

Slayerized
2004-10-04, 23:11
Tolkien är ohyggligt bra! Något annat har jag inte koll på...

m-sundsvall
2004-10-05, 05:21
Tolkien är väl den jag helst läser, har dock bara läst, Lord of the rings och The Hobbit(There and back again) samt Gilles bonden från Ham.

Annat jag verkligen gillar är Eddings, lite dåligt rykte kanske, men underhållande då jag är svag för riddare och magi :)

Neil Gaiman's Stjärnstoft är en liten söt saga :)

King Grub
2004-10-05, 06:37
Min ranking över SF- och fantasyserier, klippt och klistrad från ett annat forum:

First level:
George R R Martin - A Song of Ice and Fire
JRR Tolkien - Lord of the Rings
Dan Simmons - Hyperion Cantos
Peter F Hamilton - The Night's Dawn Trilogy
Stephen King - Dark Tower
Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn
Michael Moorcock - The Eternal Champion Cycle
James P Blaylock - Elfin
Stephen R Donaldson - The First Chronicles of Thomas Covenant

Second level:
Stephen R Donaldson - The Second Chronicles of Thomas Covenant
J V Jones - The Sword of Shadows
Robin Hobb - Farseer
Arthur C Clarke - Rama
Iain M Banks - Culture
Steven Erikson - Malazan
Merwyn Peake - Gormenghast
Orson Scott Card - Ender
Ursula Le Guin - Earthsea
Tad Williams - Otherland
Guy Gavriel Kay - The Fionavar Tapestry
C S Lewis - Narnia
Lloyd Alexander - Prydain

Third level:
Susan Cooper - The Dark is Rising
Greg Keyes - The Kingdoms of Thorn and Bone
Weis & Hickman - Deathgate
Raymond E Feist - Midkemia
Frank Herbert - Dune
Orson Scott Card - Alvin Maker
David Brin - Uplift
Robin Hobb - The Tawny Man
Terry Pratchett - Discworld
J V Jones - The Book of Words
C J Friedman - Coldfire
Isaac Asimov - Foundation
J K Rowling - Harry Potter
R A Salvatore - DemonWars
Lynn Flewelling - Nighrunner
Gene Wolfe - The Book of the New Sun / The Urth Cycle
Robert Jordan - Wheel of Time books 1-5

Fourth level:
David Gemmell - Drenai
Roger Zelazny - Amber
Lois Bujold - Miles Vorkosigan
Terry Goodkind - The Sword of Truth
Robin Hobb - Liveship
Weis & Hickman - DragonLance Chronicles
R A Salvatore - Dark Elf
David Farland - Runelords
Terry Brooks - Shannara
Fritz Leiber - Fafhrd and the Gray Mouser

Fifth level:
Robert Jordan - Wheel of time books 6+
David Drake - Lord of the Ilses
David Eddings - The Belgariad
David Eddings - The Malloreon
Anne McCaffrey - Pern
James Barclay - Chronicles of the Raven

Sixth level:
Mercedes Lackey - Valdemar
Piers Anthony - Xanth
David Eddings - The Elenium
David Eddings - The Tamuli
Janny Wurts - The Wars of Light and Shadows

Tolkia
2004-10-05, 07:01
Läser mycket Tolkien, men jag skulle nog föredra att kalla hans verk för mytologi, snarare än fantasy. I vissa avseenden, i alla fall.
Nog för att jag är Tolkiendyrkare av första graden, men så långt som till att kalla hans verk för MYTOLOGI (SAOB: Mytologi: Sammanfattande, om ett icke kristet folks l. en viss tids myter o. därmed förknippade religiösa föreställningar, gudalära; äv. om skrift som redogör för ett folks gudalära o. d. Den antika, germanska, nordiska mytologien.) skulle jag inte gå.

Grub: Imponerande lista, men nog tycker jag att David Gemmell fått en oförtjänt hög placering ... måste säga att det är sällan jag läst samma historia fast med olika namn på huvudpersonerna så många gånger.

King Grub
2004-10-05, 07:08
Grub: Imponerande lista, men nog tycker jag att David Gemmell fått en oförtjänt hög placering ... måste säga att det är sällan jag läst samma historia fast med olika namn på huvudpersonerna så många gånger.

Förvisso. :) Men är det mindless action-fantasy man är sugen på är han inte helt fel.

Mextreme
2004-10-05, 07:51
Jag är med Allan här, fattar inte prylen alls.

Tolkia
2004-10-05, 07:59
Förvisso. :) Men är det mindless action-fantasy man är sugen på är han inte helt fel.
Mindless action ... jo, det är väl det minsta man kan säga (mindre verserat uttryckt kunde man kanske också kalla det "hack and slash"?). Misstänker dock att jag som tjej kanske retar mig mer på hans stil än killar gör - hans sätt att skildra kvinnor får ju närmast Eddings och Jordan att verka inkännande, varierade (vilket, i synnerhet när det gäller Jordan, inte vill säga lite) och trovärdiga ... :D

RobbeliRobban
2004-10-05, 08:08
Jag är med Allan här, fattar inte prylen alls.

För att verkligen uppskatta, och förstå fantasy, skall man nog helst vara född sent på 70-talet eller möjligtvis väldigt tidigt 80-tal, så att man är lite för gammal för att ha växt upp med avancerade dataspel, och lite för ung för att ha blivit alldeles förstörd och förvirrad av "lillstrumpan och syster yster" eller "vilse i pannkakan"

För att riktigt uppskatta genren som vuxen måste man ha växt upp lite "geekig", istället för att spela fotboll, så skall man istället ha spelat "penna och papper"-rollspel.

Stämmer man in på ovanstående (som jag) är man förmodligen ett riktigt fantasy-fan även som vuxen.

JJ
2004-10-05, 08:16
Gillar Tolkien, men annars har jag inte riktigt gett det en chans. Kanske ska prova någon av Grubs favoriter.

King Grub
2004-10-05, 08:23
Gillar Tolkien, men annars har jag inte riktigt gett det en chans. Kanske ska prova någon av Grubs favoriter.

De i mitt tycke två bästa fantasyserierna med samma känsla är i sådana fall George R R Martins A Song Of Ice And Fire, där den första boken heter A Game Of Thrones, och Tad Williams Memory, Sorrow And Thorn, där den första bokens titel är The Dragonbone Chair. Fördelen med den senare är att den är avslutat. A Song Of Ice And Fire kommer inte att blir färdig inom de närmaste tio åren.

JJ
2004-10-05, 08:37
De i mitt tycke två bästa fantasyserierna med samma känsla är i sådana fall George R R Martins A Song Of Ice And Fire, där den första boken heter A Game Of Thrones, och Tad Williams Memory, Sorrow And Thorn, där den första bokens titel är The Dragonbone Chair. Fördelen med den senare är att den är avslutat. A Song Of Ice And Fire kommer inte att blir färdig inom de närmaste tio åren.

Slog till.

Antal ISBN Författare: Titel Pris/styck Pris totalt


1 0553573403 MARTIN, GEORGE R. R.:GAME OF THRONES

1 055357342X MARTIN, GEORGE R. R.:STORM OF SWORDS

1 0553579908 MARTIN, GEORGE R. R.:CLASH OF KINGS

1 0886773849 WILLIAMS, TAD:DRAGONBONE CHAIR

King Grub
2004-10-05, 08:51
:hbang:

emlo
2004-10-05, 11:04
Gillar fantasy väldigt mycket, men läser inget :em:
Du får spela rollspel istället då. Varning: är starkt beroendeframkallande! En varning också för mindre personlighetsklyvningar. En del av mig tror sig vara en supersmidig tjuvkrigare som har dedikerat sitt liv åt att förinta slaveri... :D

En hel tråd om fantasy! :love: :love:

Snart är Fool's Fate färdigläst och i saknaden efter Fitz och co måste jag påbörja en ny superserie så snart som möjligt. Och här verkar det finnas en hel del tips! :thumbup: Keep it coming!

Tricklev
2004-10-05, 11:12
HATAR fantasyböker och filmer, fantasilösa och tråkiga.

Dock så är fantasy spel okey, men det är om det är bra spel, vem bryr sig huruvida det är fantasy eller ej då.

Papi
2004-10-05, 11:13
Läser nästan bara fantasy och sci-fi! :bow:
Håller med föregående talare: George Martins serie som börjar med Game of Thrones är den bästa fantasyn som skrivits! Slår Tolkien med hästlängder.
Plöjde genom Stephen Kings serie Dark Tower (7 böcker) under sommaren nu. Mycket bra! :thumbup:
Skönt att äntligen få läsa färdigt serien, började läsa den på 80-talet nån gång...
Tyckte att Tad Williams Memory, Sorrow & Thorn var ganska bra, men tyvärr är författaren väldigt långrandig och lite seg.
Annars är Raymond Feists böcker som börjar med Magician rätt bra. Lite simplare, men underhållande.
Stephen Donaldsson är mycket bra, helt unik värld, oförutsägbar story. Liten varning för att storyn är rätt deprimerande (men vacker) och att man antagligen kommer att tycka illa om huvudpersonen.
Vill man ha "tonårsfantasy" med mycket action och rakt-på-sak handling och roliga men stereotypa karaktärer ska man läsa R.A. Salvatores Dark Elf böcker...

Neal Stephensons böcker är otroligt bra sci-fi, välskrivna, hysteriskt roliga och helt vansinniga! Rekommenderas varmt! Börja med Snowcrash.

Det var allt från Boktipset den här veckan! :cool:

Chris
2004-10-05, 11:19
Japp flera ggr, läst berserk mangan också. :thumbup:

Misstänkte du hade snott namnet därifrån. :thumbup:

Zodd är grym!

Jimbo
2004-10-05, 11:42
läser nästan bara fantasy fast det går i perioder ibland läser man som fan sedan nästan inget alls är inne i ett inget alls period nu och med fantasy ska det vara magi riddare osv det är det jag är svag för iaf =)

King Grub
2004-10-05, 13:13
Stephen Donaldsson är mycket bra, helt unik värld, oförutsägbar story. Liten varning för att storyn är rätt deprimerande (men vacker) och att man antagligen kommer att tycka illa om huvudpersonen.

Nästa månad kommer första delen i The Third Chronicles Of Thomas Covenant ut. :thumbup: Runes Of The Earth heter den, och den är riktigt bra.

Buckethead
2004-10-05, 13:20
HATAR fantasyböker och filmer, fantasilösa och tråkiga.

Eh? Vad räknas då som en film eller bok med fantasi enligt dig? :confused:

Peter
2004-10-05, 13:39
Vanligaste anledningen till att jag inte gillar en film eller bok är att jag upplever att handlingen är overklig. Antar att det är svar nog.

Grahn
2004-10-05, 15:40
Vanligaste anledningen till att jag inte gillar en film eller bok är att jag upplever att handlingen är overklig. Antar att det är svar nog.

Stör mig på samma saker men det hindrar inte att jag gillar fantasy eller SciFi, verklighet utgår ju från realism tillämpad på den värld som det utspelar sig i.

Tricklev
2004-10-05, 15:46
Eh? Vad räknas då som en film eller bok med fantasi enligt dig? :confused:

tex Lotr?

Ninjasmurf
2004-10-05, 16:21
bryr mig inte så mycket om vilken genre det är, om historien och karaktärerna är intressanta läser jag klart boken...

spas
2004-10-05, 16:38
tex Lotr?

Fattar nada nu, du gillar inte fantasy efterssom du tycker det är fantasilöst men du gillar lord of the ring efterssom den är fantasifull?

Tricklev
2004-10-05, 16:42
Fattar nada nu, du gillar inte fantasy efterssom du tycker det är fantasilöst men du gillar lord of the ring efterssom den är fantasifull?

OJ! missupfattade hans fråga :D

Hatar fantasy, all fantasy iform av böcker eller filmer.

Hmm, läser bara filosofi, så vet inte vilka slags böcker jag skulle kalla fantasifulla, filosofi kanske? :D

RobbeliRobban
2004-10-05, 19:27
Ett tips till fantasyfantaster: James Lowder - Knight of the Black Rose

Ibland står det mer än titeln i stor stil på framsidan av böckerna, då gäller det att undvika följande: "Forgotten Realms" ,"Spelljammer", "Greyhawk" och "Dark Sun" istället välj en titel med "Ravenloft" på eller mindre gärna men ok "Dragonlance"

King Grub
2004-10-05, 19:51
Skall det vara DragonLance skall det stå Weis & Hickman som författare. Deras Death Gate Cycle är dock ännu bättre.

RobbeliRobban
2004-10-05, 20:06
Skall det vara DragonLance skall det stå Weis & Hickman som författare. Deras Death Gate Cycle är dock ännu bättre.

Hmm. skall jag vara ärlig så har jag bara läst DragonLance av Weis & Hickman, (om det är dom med Dragons of Autumn twilight??? och resten i samma trilogi)

Som gammal fd. ad&d spelare, är det dock främst Ravenloft som gäller (nu som litteratur), med rätt författare får man verkligen känslan av hopplösheten och den "dova" stämningen, mest gripande fantasyvärlden, tom bättre än Tolkiens Midgård, men så gillar jag skräck mer än fantasy iofs.

King Grub
2004-10-05, 20:17
Hmm. skall jag vara ärlig så har jag bara läst DragonLance av Weis & Hickman, (om det är dom med Dragons of Autumn twilight??? och resten i samma trilogi)

Som gammal fd. ad&d spelare, är det dock främst Ravenloft som gäller (nu som litteratur), med rätt författare får man verkligen känslan av hopplösheten och den "dova" stämningen, mest gripande fantasyvärlden, tom bättre än Tolkiens Midgård, men så gillar jag skräck mer än fantasy iofs.

Gillar du skräck, prova Dan Simmons (Carrion Comfort, Summer of Night), Graham Masterton, eller för riktigt blodig, snabb äckelskräck, Richard Laymon. Hans Island är omöjlig att släppa.

RobbeliRobban
2004-10-05, 20:43
Gillar du skräck, prova Dan Simmons (Carrion Comfort, Summer of Night), Graham Masterton, eller för riktigt blodig, snabb äckelskräck, Richard Laymon. Hans Island är omöjlig att släppa.

Will do :love:

Just nu läser (ja inte precis nu men you get the point) jag "Monster Island" på denna sidan, helt suverän hittils även om man är tvungen att stirra in i en dataskärm. Har iofs inget alls med fantasy att göra, men men...

http://www.undeadanthology.com/

Leta runt där, om du vill hitta samma story (klicka på old news så finns en länk)

King Grub
2004-10-05, 20:46
http://www.ains.net.au/~gerlach/rlrvis.htm

Jense
2004-10-05, 21:57
Ogillar det väldigt mycket.. det biter inte tag i mig lika bra som mycket annat, exempelvis mafiafilmer, deckarböcker osv

Papi
2004-10-05, 22:40
Nästa månad kommer första delen i The Third Chronicles Of Thomas Covenant ut. :thumbup: Runes Of The Earth heter den, och den är riktigt bra.

Har väntat på den boken LÄNGE! :)
Men jag kommer kanske vänta tills de andra böckerna i serien blir klara, avskyr att behöva vänta länge på att en serie ska bli klar. George Martin någon... :insane:
Kollar hans hemsida varje dag i spänd förväntan...

Papi
2004-10-05, 22:44
Tips på bra skräckbok:
The Descent av Jeff Long
Riktigt otäck, särskilt i början. Svår att släppa, sträckläste den nästan.

Trance
2004-10-05, 22:59
Mindless action ... jo, det är väl det minsta man kan säga (mindre verserat uttryckt kunde man kanske också kalla det "hack and slash"?). Misstänker dock att jag som tjej kanske retar mig mer på hans stil än killar gör - hans sätt att skildra kvinnor får ju närmast Eddings och Jordan att verka inkännande, varierade (vilket, i synnerhet när det gäller Jordan, inte vill säga lite) och trovärdiga ... :D

Jordan är ju grym när det gäller kvinnor...

"och hon var underbart vackrer, blonda håret svallade!"
"och hon var underbart vackrer, bruna håret svallade!"

osv.. hehe

Grub, platsar inte ens paksenarrion på din lista?

King Grub
2004-10-06, 06:46
Har väntat på den boken LÄNGE! :)
Men jag kommer kanske vänta tills de andra böckerna i serien blir klara, avskyr att behöva vänta länge på att en serie ska bli klar.

Då får du vänta! Donaldson har sagt att det skall bli fyra delar, och de lär inte komma tätare än med fem års mellanrum.

King Grub
2004-10-06, 06:48
Grub, platsar inte ens paksenarrion på din lista?

Det var bara en lista över några exempel. Jag har läst tusentals böcker. ;) Paksenarrion skulle hamna någonstans i mitten.

Papi
2004-10-06, 08:59
5 år mellan varje bok!? :cryout:
Ska han göra en George Martin? :rolleyes:
De tidigare trilogierna har han ju skrivit i rätt snabbt tempo...

King Grub
2004-10-06, 09:04
Han är inte samme författare längre. Både enligt egen utsago och med tanke på hur Runes of the Earth är skriven. Den skiljer sig markant från de tidigare Covenantböckerna i stämning och sättet den är skriven.

Klein
2004-10-06, 09:13
Jag är förvånad över att Tigana inte är med på Grubs fantasy/sf-lista. Den är ungefär oändligt mycket bättre än Fionavars vävnad av samma författare.

Och egentligen så är det H.P Lovecraft som äger all fantasy/skräck med klassiker som the Case of Charles Dexter Ward, At the Mountains of Madness och The Lurking Fear.

King Grub
2004-10-06, 09:28
Jag är förvånad över att Tigana inte är med på Grubs fantasy/sf-lista. Den är ungefär oändligt mycket bättre än Fionavars vävnad av samma författare.

Tittar du noga ser du att det är en lista över serier, inte fristående böcker. En sådan skulle se helt annorlunda ut, med The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock i topp, följda av The Anubis Gates och The Stress of Her Regard av Tim Powers, The Land of Laughs av Jonathan Carroll, för att ta några exempel.

emlo
2004-10-06, 10:05
Min ranking över SF- och fantasyserier, klippt och klistrad från ett annat forum:

[...]



Vad menar du med de olika levlarna? Är det någon form av rangordnign eller olika typer av genrer? :confused:

Papi >> Jo, jag försökte mig på att läsa Donaldson's böcker om T. Convenant, men blev mycket riktigt bara våldsamt irriterad och äcklad av huvudpersonen. Dessutom så var han så otroligt mjäkig! Och då det är svårt att leva sig in i en bok där man följer en person som man inte kan sympatisera med jag gav upp... :em:

Papi
2004-10-06, 10:28
Jo, Donaldsons böcker är en djupdykning i en störd mans psyke. Han är ju spetälsk och är tvungen att sätta otroligt hård disciplin på sig själv och leva mycket rutinartat för att överleva. När han utsätts för allt knäppt i boken så reagerar han med förnekelse för att orka stå ut.
Jag rekommenderar dig att fortsätta, 2:a och 3:e boken är otroligt bra!
Det jag gillar bäst med de böckerna är att Donaldsons värld är helt unik, liknar ingen annan fantasy jag läst iaf. Inga stereotypa dvärgar, alver och orcher t ex

Tolkia
2004-10-06, 10:36
Jo, jag försökte mig på att läsa Donaldson's böcker om T. Convenant, men blev mycket riktigt bara våldsamt irriterad och äcklad av huvudpersonen. Dessutom så var han så otroligt mjäkig! Och då det är svårt att leva sig in i en bok där man följer en person som man inte kan sympatisera med jag gav upp... :em:
Hur långt läste du? För jag hatade Covenant hjärtligt (svårt att inte göra det med en hjälpte som inleder sin vistelse i "landet långt, långt borta" med en brutal våldtäkt på den första som tar kontakt med honom ...) åtminstone genom större delen av bok 1, men omvärderade honom så småningom (ungefär i takt med att HAN började omvärdera världen omkring sig och inse att det han gjorde - och undlät att göra - faktiskt påverkade de som levde i den högst påtagligt). Och sedan blev historien betydligt bättre, just för att man kunde sympatisera med huvudroillsinnehavaren.

King Grub
2004-10-06, 13:13
Vad menar du med de olika levlarna? Är det någon form av rangordnign eller olika typer av genrer? :confused:

First lever = bäst. Osv. Ner till Eddingsnivå, som innebär "bottenlöst usel".

Tolkia
2004-10-06, 13:53
... Eddingsnivå, som innebär "bottenlöst usel".
Måste fråga om du alls differentierar mellan olika Eddingsböcker? Själv tycker jag, även om jag numera känner att jag något växt (i betydelsen åldrats) ur målgruppen, att "Belgariad" håller viss klass (även om slutet är ett hopplöst standard-Eddingsslut där alla gifter sig med alla, och alla kvinnor är på sin rätta plats vid spisen, givetvis höggradigt gravida och därför i viss mån förvandade till hormonmonster ...). Att resten av hans författarskap är aningen deprimerande, kan jag hålla med om, men jag skulle nog inte placera just "Belgariad"-böckerna UNDER Weis & Hickmans Dragonlanceböcker eller David Gemmells Drenai-dito.

King Grub
2004-10-06, 13:58
Måste fråga om du alls differentierar mellan olika Eddingsböcker? Själv tycker jag, även om jag numera känner att jag något växt (i betydelsen åldrats) ur målgruppen, att "Belgariad" håller viss klass (även om slutet är ett hopplöst standard-Eddingsslut där alla gifter sig med alla, och alla kvinnor är på sin rätta plats vid spisen, givetvis höggradigt gravida och därför i viss mån förvandade till hormonmonster ...). Att resten av hans författarskap är aningen deprimerande, kan jag hålla med om, men jag skulle nog inte placera just "Belgariad"-böckerna UNDER Weis & Hickmans Dragonlanceböcker eller David Gemmells Drenai-dito.

Som du ser på listan klassar jag Belgariad och Malloreon snäppet högre än hans senare "praktverk".

Semiramis
2004-10-06, 14:05
Jag började läsa Fantasy redan innan begreppet egentligen fanns, för sådär 35 år sedan. Då var det mest hård SF som fanns i butikerna och man fick leta för att hitta något Fantasy-artat. En del författare skrev Fantasy förklädd till SF som var mer accepterat. Den sorgliga sanningen är att de senaste åren har jag börjat tröttna på Fantasy. Jag tycker att många böcker är för endimensionella och fulla av klichéer och även om jag gillar långa böcker kan det bli litet för mycket av det goda ibland. Men - man glömmer väl aldrig helt sin första kärlek, jag tycker fortfarande att det inte finns något bättre än en riktigt bra Fantasy-bok, bara att det är svårare att hitta dessa, om det beror på att jag har blivit mer grätten eller att det som publiceras idag håller en lägre kvalitet låter jag vara osagt. kanske är det helt enkelt en generationsfråga.

emlo
2004-10-06, 14:37
Hur långt läste du? För jag hatade Covenant hjärtligt (svårt att inte göra det med en hjälpte som inleder sin vistelse i "landet långt, långt borta" med en brutal våldtäkt på den första som tar kontakt med honom ...) åtminstone genom större delen av bok 1, men omvärderade honom så småningom (ungefär i takt med att HAN började omvärdera världen omkring sig och inse att det han gjorde - och undlät att göra - faktiskt påverkade de som levde i den högst påtagligt). Och sedan blev historien betydligt bättre, just för att man kunde sympatisera med huvudroillsinnehavaren.
Jag minns inte riktigt hur långt jag läste faktiskt, men det som du skriver inger ju onekligen en del hopp. Det kanske är värt att ge de spetälske, negativa och triste Covenant en chans till, även om det är svårt att komma över det första intrycket... ;)

King Grub >> Ok, tackar. Jag tror att jag börjar att testa böckerna på level 2 eftersom favoriten Hobb finns först där. ;)

Klein
2004-10-06, 14:50
Tittar du noga ser du att det är en lista över serier, inte fristående böcker. En sådan skulle se helt annorlunda ut, med The Last Coin och The Paper Grail av James Blaylock i topp, följda av The Anubis Gates och The Stress of Her Regard av Tim Powers, The Land of Laughs av Jonathan Carroll, för att ta några exempel.

Nu när du säger det så. Jag ber om ursäkt. Undrar dock var Isaac Asimov är någonstans. Foundation-serien med tyngdpunkt på trilogin är ju litteratur av yppersta klass. Nåja, alla måste ju inte tycka likadant. Jag ska sluta tjaffsa nu...

King Grub
2004-10-06, 14:54
Nu när du säger det så. Jag ber om ursäkt. Undrar dock var Isaac Asimov är någonstans. Foundation-serien med tyngdpunkt på trilogin är ju litteratur av yppersta klass. Nåja, alla måste ju inte tycka likadant. Jag ska sluta tjaffsa nu...

Jo, jag gillar också Foundation, men som jag skrev tidigare i tråden: listan är bara exempel på några serier och var de hamnar. Jag har läst många, många fler än så, men jag kan inte sitta och räkna upp och rangordna 2000+ böcker. :)

Edit: vänta ett ögonblick! Foundation är med!

Klein
2004-10-06, 14:57
Jo, jag gillar också Foundation, men som jag skrev tidigare i tråden: listan är bara exempel på några serier och var de hamnar. Jag har läst många, många fler än så, men jag kan inte sitta och räkna upp och rangordna 2000+ böcker. :)

Edit: vänta ett ögonblick! Foundation är med!

Jo jag såg det men jag hade förväntat mig den på första eller andra nivå...

King Grub
2004-10-06, 15:10
Som tur är har alla inte samma smak; det vore rätt tråkigt. :)

Klein
2004-10-06, 15:19
Om man tar en serie som Rama så är ju första delen helt fantastisk medan det går stadigt utför i de följande böckerna. Gentry Lee tillför inget gott.

Foundation håller jämförelsevis hög och jämn nivå.

Förvisso är det skilda typer av science fiction där Clarke erbjuder glimtar av främmande världar sett genom några människors ögon medan Asimov uppehåller sig mer på samhällsnivå med maktpolitik och konspirationer. Båda två är utmärkta koncept men jag tycker att Clarke (läst Gentry Lee) riktigt sabbade det i Rama 2 och framåt då handlingen fokuserade på individerna och deras små problem vilket jag fann ungefär lika spännande som mitt eget liv. Det hade varit bättre om han inte skrivit någon fortsättning utan lämnat Rama där den var, outgrundlig och fantasi-eggande.

DjaN
2004-11-15, 18:29
Min Absoluta favoritserie är terry Goodkind's Sword of Truth.. :bow: Är det bara jag som uppskattar den serien? :( King, har du läst alla böckerna av honom?

*ser fram emot Januari då Chainfire släpps* :rolleyes:

Trance
2004-11-15, 19:08
Jag minns inte riktigt hur långt jag läste faktiskt, men det som du skriver inger ju onekligen en del hopp. Det kanske är värt att ge de spetälske, negativa och triste Covenant en chans till, även om det är svårt att komma över det första intrycket... ;)

King Grub >> Ok, tackar. Jag tror att jag börjar att testa böckerna på level 2 eftersom favoriten Hobb finns först där. ;)

Jag måste bara rekommendera The deeds of Paksenarrion, måste väl vara lättare att sympatisera med en kvinnlig hjälte :)

Dessutom är de böckerna grymt bra...

King Grub
2004-11-15, 19:22
Min Absoluta favoritserie är terry Goodkind's Sword of Truth.. :bow: Är det bara jag som uppskattar den serien? :( King, har du läst alla böckerna av honom?

*ser fram emot Januari då Chainfire släpps* :rolleyes:

Ja, jag har läst alla, men jag tycker inte något vidare om dem; storyn är undermålig, personbeskrivningarna likaså, och Goodkind använder historien som en språngbräda för att förmedla sina tveksamma moralistiska värderingar istället för att sätta berättandet i första rummet. Otrevlig som person är han också. :D

DjaN
2004-11-15, 19:27
Haha ok.. I och försig så gillar jag nästan att han lägger in lite moraliska värderingar :P men det är väl en smaksak. Otrevlig som person? pratat med honom? :D jag har bara lyssnat på en massa interjuver.. låter lite stel kanske, men otrevlig? :smokin:

Ska faktiskt erkänna att jag inte har läst den tredje boken av Martin ännu.. Vet inte varför :confused: Ska göra det när jag "avslutat" jordan :thumbup:

King Grub
2004-11-15, 19:34
Otrevlig som person? pratat med honom?

Ja, det har jag. Inte i "real life", men väl elektroniskt. Namnet King Grub är välkänt bland fantasyförfattarna. ;) Jag korresponderar med Robin Hobb, Stephen R Donaldson, Terry Brooks, RA Salvatore, Neil Gaiman, China Miéville och Terry Pratchett, för att nämna några. Dessutom har jag ätit middag med Gaiman, in person. :thumbup: Inte ensam, men väl i samband med en litteraturkongress. Miéville, Pratchett och Hobb har jag också samtalat med i verkliga livet.

mangemani
2004-11-15, 19:35
älskar sånna där fantasyböcker där man själv får välja hur det ska gå för karaktären.

typ när äventyret börjar så kanske det står nått i stil med "du går på en stig,stigen leder till en korsning,väljer du att gå åt norr gå då till sidan 45,väljer du att gå åt öst gå då till sidan 80"...och sen går man till sidan 80 tex och då står det kanske "du vandrar på stigen,plötsligt möter du ett troll som ser aggresivt ut,vad väljer du?att slåss gå då till sidan 5,vill du fly gå då till sidan 34"

hade en sån bok förut som man satt med rätt så mycke(finns ju en hel del avslut på boken).

King Grub
2004-11-15, 19:37
älskar sånna där fantasyböcker där man själv får välja hur det ska gå för karaktären.

typ när äventyret börjar så kanske det står nått i stil med "du går på en stig,stigen leder till en korsning,väljer du att gå åt norr gå då till sidan 45,väljer du att gå åt öst gå då till sidan 80"...och sen går man till sidan 80 tex och då står det kanske "du vandrar på stigen,plötsligt möter du ett troll som ser aggresivt ut,vad väljer du?att slåss gå då till sidan 5,vill du fly gå då till sidan 34"

hade en sån bok förut som man satt med rätt så mycke(finns ju en hel del avslut på boken).

Lone Wolf och Fighting Fantasy. :thumbup:

Lone Wolf (Ensamma Vargen) finns på nätet:

http://www.projectaon.org/

DjaN
2004-11-15, 19:54
Ja, det har jag. Inte i "real life", men väl elektroniskt. Namnet King Grub är välkänt bland fantasyförfattarna. ;) Jag korresponderar med Robin Hobb, Stephen R Donaldson, Terry Brooks, RA Salvatore, Neil Gaiman, China Miéville och Terry Pratchett, för att nämna några. Dessutom har jag ätit middag med Gaiman, in person. :thumbup: Inte ensam, men väl i samband med en litteraturkongress. Miéville, Pratchett och Hobb har jag också samtalat med i verkliga livet.

Haha, ok då :D Lite schysst.. Det skulle jag också vilja :MrT:

Du är inte medlem i fantasyklubben då? Kan garantera att folk skulle avguda dig där ;)

mangemani
2004-11-15, 20:05
Lone Wolf och Fighting Fantasy. :thumbup:

Lone Wolf (Ensamma Vargen) finns på nätet:

http://www.projectaon.org/


tack så mycket för länken grub :)
har länge sökt efter dessa böcker :)
du råkar inte veta vad böckerna kallas för? :confused:

King Grub
2004-11-15, 20:13
tack så mycket för länken grub :)
har länge sökt efter dessa böcker :)
du råkar inte veta vad böckerna kallas för? :confused:

Menar du själva genren? Det är "gamebooks". Inom genren finns det många olika serier med böcker, där Lone Wolf är en.

Här har du mycket info, med massor av gratis nedladdningsbara böcker:

http://www.the-underdogs.org/gamebook.php

King Grub
2004-11-15, 20:14
Haha, ok då :D Lite schysst.. Det skulle jag också vilja :MrT:

Du är inte medlem i fantasyklubben då? Kan garantera att folk skulle avguda dig där ;)

Bokklubben? Nej, jag läser inte fantasy eller SF på svenska (om böckerna inte ursprungligen är skrivna på svenska, förstås).

isato
2004-11-15, 23:08
wow vad många som gillar fantasy.....har trott att det var mest för finniga tonåringar ..... men det verkar inte så

Metal_boy_
2004-11-16, 01:50
Det är spännande och mysigt

King Grub
2004-11-16, 07:28
wow vad många som gillar fantasy.....har trott att det var mest för finniga tonåringar ..... men det verkar inte så

Medelåldern för fantasyläsare i USA (där mer än 50 % av böckerna skrivs) är en bra bit över 30.

Faktum är att medelålderns för serietidningsläsare är 31 i USA! Ett välkommet faktum för oss som är i den åldern, eftersom det betyder att tidningarna och böckerna skrivs av oss, för oss, i princip. Inga barnprodukter, alltså. Nackdelen är försäljningssiffrorna och det faktum att det är svårt att locka nya läsare.

raZmus
2004-11-16, 09:43
Var på "tokrea" igår och handlade 5st pocketböcker för 30 kronor. Lyckades faktiskt ta en fantasybok. En Pratchett, får väl läsa den nu då ;)

DjaN
2005-05-13, 15:12
Tänkte sparka upp den här tråden igen. Är det nån som läser någon bra fantasybok just nu? Skulle sitta fint med lite tips på böcker. Har läst en hel del, men finns ju hur många författare som helst :) Har läst listan av Grub, men ni nadra kanske också har några?

AngelLove
2005-05-13, 15:28
Fantasy :thumbup: :thumbup:

Grub, jösses :bow:

Fast jag gillar Wheel of Time skarpt, likaså Tolkien samt Brooks två olika serier om Shannara. Men iofs läste jag Shannara för hiskeliga många år sen känns det som så det är möjligt att jag inte hade gillat dem idag.

Eddings fixa jag inte många sidor av...

King Grub
2005-05-13, 15:45
Jag kan meddela att George R R Martin nu bara har ett kapitel kvar på A Feast For Crows (bok fyra i den bästa high fantasy-serien A Song Of Ice And Fire), och att de tidiga delarna av boken redan finns hos förläggaren för redigering. Boken kommer att ges ut i år, antagligen sen höst. Och det blir årets (årtiondets?) bok.

Baan
2005-05-13, 15:49
har väl läst en del själv ävne om det blivit rätt lite på sista tiden, men kan nog tänka mig läsa någon bok till när det blir lite lök juni/juli/augusti

bäst hittills är nog george r r martins böcker -- han har lyckats få till en bra och trovärdigare värld än många andra (oftast känns världen väldigt väldigt liten i fantasyböcker tycker jag....) sen så känns berättelserna befriade från vanlig fantasybs, karaktärerna är helt enkelt mänskliga.

gillar brooks serie också, tycker han får till en bra mystik, sen kan man klaga lite på logiska luckor i berättelserna, att böckerna kan vara riktigt sega sen ibland riktigt tråkiga.

katherine kerrs serie om en sorts keltisk fantasyvärld som jag läste för länge sen var rätt okej den med, lite annorlunda från resten...

raymond e. feist har skrivit en del intressanta böcker med, har dock inte läst dom flesta..

turtledoves hm fyra (?) böcker om en romersk legion som hamnar i en fantasyvärld är rätt kul den med...

Margaret Weis hade en intressant serie, Dragonlance chronicles som jag aldrig läst klart :(

japp, dte var dom som fastnade iaf :P

DjaN
2005-05-13, 15:53
Jag kan meddela att George R R Martin nu bara har ett kapitel kvar på A Feast For Crows (bok fyra i den bästa high fantasy-serien A Song Of Ice And Fire), och att de tidiga delarna av boken redan finns hos förläggaren för redigering. Boken kommer att ges ut i år, antagligen sen höst. Och det blir årets (årtiondets?) bok.

haha ok. *popcorn* Men det tog ett tag, eller? Jag gillar också A song of ice and fire. Var iockförsig ett tag sedan jag läste den, men visst är det så att det är lite mer politik i temat än det vanligtvis är i fantasyböcker? Har för mig att det var dels detta jag gillade.
Men jag står fortfarande fast vid att Terry Goodkind är den bäste :cool: . Vet att ni kanske inte håller med, men jag tycker om de moraliska värderingar han lägger in. Speciellt i Faith of the Fallen, vilken är min favoritbok. Kan läsa den hur många gånger som helst :)

LexSinner
2005-05-13, 15:55
Kul.. Hade ingen anning att det var så många som gillade fantasy / sf här.. Inte sett denna tråd förräns den kom upp nu :)

Och som nån tidigare sa:

Grub: :bow: :bow:

Baan
2005-05-13, 15:57
haha ok. *popcorn* Men det tog ett tag, eller? Jag gillar också A song of ice and fire. Var iockförsig ett tag sedan jag läste den, men visst är det så att det är lite mer politik i temat än det vanligtvis är i fantasyböcker? Har för mig att det var dels detta jag gillade.
Men jag står fortfarande fast vid att Terry Goodkind är den bäste :cool: . Vet att ni kanske inte håller med, men jag tycker om de moraliska värderingar han lägger in. Speciellt i Faith of the Fallen, vilken är min favoritbok. Kan läsa den hur många gånger som helst :)

för mig känns det som att goodkind kunde ha avslutat serien lätt vi 4-5 böcker men nej då, man får slägna in lite nya fiender och lite nya möjligheter för huvudkaraktären att utveckals på, sen lite moralfrågor att lösa osv sen kan man skriva en del böcker till :) det är det jag personlige inte gillar, när man borde avsluta en serie men väljer att fortsätta tjöta..
iofs är dte ingen som knäcker jordan på det.

King Grub
2005-05-13, 16:05
Goodkind är branschens största arsel; en självupptagen tölp som sätter sig själv på piedestal och bara vill prata om hur mycket han tjänar och säljer.

Ett chat med honom:

http://www.terrygoodkind.com/chats/PIchat5.php

Min favoritdel är nedanstående. Helt otroligt.

"What I have done with my work has irrevocably changed the face of fantasy. In so doing I've raised the standards. I have not only injected thought into a tired empty genre, but, more importantly, I've transcended it showing what more it can be-and is so doing spread my readership to completely new groups who don’t like and wont ready typical fantasy. Agents and editors are screaming for more books like mine.
They can’t find any-for 3 reasons. One, copying innovation is an impossibility. Two, individually cannot be copied. They don’t grasp the essence of my work. What they end up with are authors who imitate some of the nonessential elements unique to my books, believing they must be the secret to success, much as my publishers at first believe that it was the red dragon that defined my work.
Why are editors trying to get more books like mine? Because any one of my backlist sells more copies in a month than most fantasy authors' books sell in their entire run. NAKED EMPIRE has been on the NY Times list for two months now. Far more importantly, I break genre lines and draw my ever growing sales from the much larger pool of general fiction readers who embrace my books
Typical fantasies saturate the core fantasy readers and can't grow beyond. Only a few have, like Tolkien which is why every fantasy book blurts out "The Next Tolkien!" It's a lie that only fantasy readers believe or care about. My novels are best sellers in over twenty countries, including countries like Japan where fantasy just doesn’t sell. In Australia alone, the sales of NAKED EMPIRE more than doubled over the previous book, a best seller itself."

bedlam
2005-05-13, 16:14
Jag kan meddela att George R R Martin nu bara har ett kapitel kvar på A Feast For Crows (bok fyra i den bästa high fantasy-serien A Song Of Ice And Fire), och att de tidiga delarna av boken redan finns hos förläggaren för redigering. Boken kommer att ges ut i år, antagligen sen höst. Och det blir årets (årtiondets?) bok.

OooOoOoOooooooh, satan vad man har väntat på den boken...helt sjukt vilken tid mannen tar på sig. Men man vet ju att det lätt är värt det när den väl kommer! Vilket geni han är.

för övrigt började jag läsa en bok av China Mieville(felstavning?) men jag var alldeles för slut i huvudet för att läsa den. Perdido street station var det. Jag har dock hört att andra av hans böcker är lite mer lättlästa. Jag har läst mkt william gibson som har tämligen tungt språk men China tar lätt priset.

DjaN
2005-05-13, 16:50
Goodkind är branschens största arsel; en självupptagen tölp som sätter sig själv på piedestal och bara vill prata om hur mycket han tjänar och säljer.

Ett chat med honom:

http://www.terrygoodkind.com/chats/PIchat5.php

Min favoritdel är nedanstående. Helt otroligt.

"What I have done with my work has irrevocably changed the face of fantasy. In so doing I've raised the standards. I have not only injected thought into a tired empty genre, but, more importantly, I've transcended it showing what more it can be-and is so doing spread my readership to completely new groups who don’t like and wont ready typical fantasy. Agents and editors are screaming for more books like mine.
They can’t find any-for 3 reasons. One, copying innovation is an impossibility. Two, individually cannot be copied. They don’t grasp the essence of my work. What they end up with are authors who imitate some of the nonessential elements unique to my books, believing they must be the secret to success, much as my publishers at first believe that it was the red dragon that defined my work.
Why are editors trying to get more books like mine? Because any one of my backlist sells more copies in a month than most fantasy authors' books sell in their entire run. NAKED EMPIRE has been on the NY Times list for two months now. Far more importantly, I break genre lines and draw my ever growing sales from the much larger pool of general fiction readers who embrace my books
Typical fantasies saturate the core fantasy readers and can't grow beyond. Only a few have, like Tolkien which is why every fantasy book blurts out "The Next Tolkien!" It's a lie that only fantasy readers believe or care about. My novels are best sellers in over twenty countries, including countries like Japan where fantasy just doesn’t sell. In Australia alone, the sales of NAKED EMPIRE more than doubled over the previous book, a best seller itself."

Det är mycket möjligt att han är en "tölp". Men det ändrar ju inte det faktum att man kan gilla vad han skriver. Jag struntar väl i om han är arrogant och självupptagen. Huvudsaken är ju att man tycker om det han skriver. Jag tänker inte umgås med honom *screwy* Och det är ju som han säger; hans böcker är inte direkt som andra. Men visst, han verkar lite självupptagen.. I'll give you that ;P

Och angående att serien är ganska utdragen. Det håller jag med om. En bok för exempel: Pillars of Creation. Den tycker jag är helt onödig (nästan) =P. Sen lägger han in nya personer då och då som också är onödiga egentligen. Men men.. Jag gillar storyn som helhet iallafall :) Rickard är grym :D

Papi
2005-05-31, 14:59
Jag vägrar att läsa Terry Goodkinds böcker just på grund av att han verkar vara en sån skitstövel. Tänker inte bidra till att han tjänar mer pengar.
Sedan så verkar de inte särskilt bra heller om man ska tro på vad de flesta säger om böckerna.
Avslutade just Robin Hobbs Liveship Trader-trilogi. Den var mycket bra, bortsett från att den blir rätt seg ibland. Sista boken höll inte riktigt måttet tyckte jag.
Sedan undrar man ju varför hon framställer nästan alla män i boken som antingen inkompetenta, avdankade drogmissbrukare, fjolliga eller elaka och ondsinta. Kvinnorna däremot... :D
Nu ska jag ta itu med hennes sista trilogi, efter att ha läst Röde Orm först!

Trance
2005-05-31, 15:03
Jag vägrar att läsa Terry Goodkinds böcker just på grund av att han verkar vara en sån skitstövel. Tänker inte bidra till att han tjänar mer pengar.
Sedan så verkar de inte särskilt bra heller om man ska tro på vad de flesta säger om böckerna.
Avslutade just Robin Hobbs Liveship Trader-trilogi. Den var mycket bra, bortsett från att den blir rätt seg ibland. Sista boken höll inte riktigt måttet tyckte jag.
Sedan undrar man ju varför hon framställer nästan alla män i boken som antingen inkompetenta, avdankade drogmissbrukare, fjolliga eller elaka och ondsinta. Kvinnorna däremot... :D
Nu ska jag ta itu med hennes sista trilogi, efter att ha läst Röde Orm först!

Nja, det tycker jag nog inte. Dessutom så är det väl väldigt sällan kvinnor har nyanserade roller i fantasy-böcker.

Karate_kid
2005-05-31, 15:05
nej

King Grub
2005-05-31, 15:07
Avslutade just Robin Hobbs Liveship Trader-trilogi. Den var mycket bra, bortsett från att den blir rätt seg ibland. Sista boken höll inte riktigt måttet tyckte jag.
Sedan undrar man ju varför hon framställer nästan alla män i boken som antingen inkompetenta, avdankade drogmissbrukare, fjolliga eller elaka och ondsinta. Kvinnorna däremot... :D
Nu ska jag ta itu med hennes sista trilogi, efter att ha läst Röde Orm först!

Nästa månad kommer Hobbs Shaman's Crossing, första delen i The Soldier Son Trilogy!

TheLoser
2005-05-31, 15:09
Öken är inte rätt ordet... Något som är så mycket värre än det. Herregud i öken finns ju värme, det är alltid positivt. I Fantasy finns ingetting!

//TheLoser...

Papi
2005-05-31, 15:09
Sant, det är inte ofta, men jag tyckte inte att Liveship Traders var särskilt nyanserad heller. :D
Däremot var den väldigt bra, något annat påstår jag inte!

Hon kanske tröttnade på "sanningen" att man inte kan ha kvinnliga huvudroller i fantasy eftersom det inte säljer lika bra, och ville bevisa att det visst gick.

Leon
2005-05-31, 18:51
Nej läser ingen fantasylitteratur. Tycker om biografier och verklighetsskildringar av personer och händelser.

Johan O
2005-05-31, 19:56
Har blivit aldeles makalöst förälskad i R.A Salvatore. Läser Legacy of the Drow just nu. *popcorn*

Slartibartfast
2010-05-11, 13:50
De i mitt tycke två bästa fantasyserierna med samma känsla är i sådana fall George R R Martins A Song Of Ice And Fire, där den första boken heter A Game Of Thrones, och Tad Williams Memory, Sorrow And Thorn, där den första bokens titel är The Dragonbone Chair. Fördelen med den senare är att den är avslutat. A Song Of Ice And Fire kommer inte att blir färdig inom de närmaste tio åren.

Grub, har du nån insider info om när A Dance with Dragons kommer bli klar?

Numse
2010-05-11, 13:56
Fantasy :bow:

King Grub
2010-05-11, 14:03
Grub, har du nån insider info om när A Dance with Dragons kommer bli klar?

April 15 skrev Martin "(((Soon)))".

Slartibartfast
2010-05-11, 14:06
April 15 skrev Martin "(((Soon)))".

personlig korrespondens eller på allmänt forum? *popcorn*

Krampus
2010-05-11, 14:11
personlig korrespondens eller på allmänt forum? *popcorn*

Grub skrev tio år. Så bumpa upp den här tråden 5år igen..:D

MojjMojj
2010-05-11, 14:28
Började precis läsa om "Wheel of time". I like!

Sedan blir det GRRM igen, förhoppningsvis med fortsättningen.

Numse
2010-05-11, 14:31
Du kommer gilla wheel of time till typ bok 7-9 när du förstår att halva serien består av kvinnobabbel :)

Anton Fräs
2010-05-11, 14:35
Jag har läst Wheel of Time inte mindre än 4 ggr. Min absoluta favoritserie.
Gillar också Sannings Svärd, alla David Eddings m.fl. :)

Dags att börja fixa nya böcker till sommaren!

Numse
2010-05-11, 14:39
Wheel of time fyra gånger? Respekt! :D
Sword of truth är riktigt bra, boken Faith of the fallen i serien är en av de bästa böcker jag läst.

fiskebulle
2010-05-11, 14:46
Sword of truth är riktigt bra, boken Faith of the fallen i serien är en av de bästa böcker jag läst.

Jag tröttnade helt ärligt på Sword of Truth någonstans runt bok nr. 12 tror jag. Visste ni förresten om att de släppt en serie som heter Legend of the Seeker, den är baserad på Sword of Truth, dock ganska fristående och inte riktigt jättebra...

Numse
2010-05-11, 14:49
Yes, såg typ 10 avsnitt på serien men blev förbannad över hur dålig den var, och för att de inte följer böckerna.

Vissa böcker i serien är inge vidare, och storyn håller inte hela vägen, men just Faith of the fallen gör att serien blir läsvärd.

Jag är dock mer förtjust i 3-6 böckers serier. När man börjar kommer upp i 8-9 böcker och fler så blir det nästan alltid mycket onödigt ordbajs och konstigheter i storyn.

bengdoktor
2010-05-11, 14:58
Sjukt ointressant!

HulkH
2010-05-11, 15:05
Inge fel med lite fantasy lite då och då :)

Alter ego
2010-05-11, 15:11
Fantasy och spänningsnoveller är min melodi. Synd bara att man ska ha så många serier igång samtidigt, det kan bli lite rörigt.

http://pici.se/pictures/gCXlJGjnE.jpg

Har tyvärr lånat ut en del. Gillar det inte men har svårt att neka ifall någon frågar.

vicarious
2010-05-11, 15:13
Wheel of Time är grymt bra. R.I.P Robert Jordan.

Osten80
2010-05-11, 15:13
Nej, det har aldrig tilltalat mig.

Numse
2010-05-11, 15:19
Fantasy och spänningsnoveller är min melodi. Synd bara att man ska ha så många serier igång samtidigt, det kan bli lite rörigt.

Våra bokhyllor skulle gilla varandra :thumbup:

Ashenshugar777
2010-05-11, 15:29
Ahh fantasy.

Gillar Robert jordans Wheel of time. Stephen donaldsons Thomas serie är också bra, det jag har läst.

Steven Erikson är dock i en klass för sig. Böckerna översätts inte till Svenska men för de som bemästrar det engelska språket är det verkligen fantasy man älskar (eller hatar som han skriver i förordet). :D

frambogir
2010-05-11, 15:32
Ja.
Joe Abercrombies The first law-triologi är en personlig favorit!

Anton Fräs
2010-05-11, 16:30
Wheel of time fyra gånger? Respekt! :D
Sword of truth är riktigt bra, boken Faith of the fallen i serien är en av de bästa böcker jag läst.

I´m a very very quick reader :hbang:

spoon
2010-05-11, 16:38
I´m a very very quick reader :hbang:

Tror jag läste den första boken för 10 år sedan. Har inte läst dom senaste än. Im very very slow. Tappade dock intresset då serien aldrig verkade närma sig ett slut. Kanske dags att beta av dom sista böckerna nu.

Three pigs
2010-05-11, 17:49
Gillade det när jag var 9.

Inget illa till de som läser, men det är så ointressant tycker jag.

r3mpuh
2010-05-11, 17:54
David Eddings, 10st följande böcker:
Sagon om Belgarion (5)
Sagon om Mallorea (5)

Tycker jag är ytterst trevliga. :)

Rockhard
2010-05-11, 18:24
Jag gillar mest rymd-fantasy.

Sundsarn
2010-05-11, 19:25
Våra bokhyllor skulle gilla varandra :thumbup:

Isf skulle nog vara bokhyllor nog gilla varandra åsse!

I´m a very very quick reader :hbang:

Dem blir bättre för var gång, eller hur? (har läst dem 3 iaf *popcorn*)


Edit: om det inte var uppenbart så ja, jag gillar fantasy.

krellik
2010-05-11, 19:26
Är arg på att jag inte beställt George R Martins första än, läste lite i den engelska på biblioteket för några månader sen efter att ha hört om honom här och spontant jävligt bra läsning. Får se till att få tummen ur påminde den här tråden mig om...

MojjMojj
2010-05-11, 19:45
Du kommer gilla wheel of time till typ bok 7-9 när du förstår att halva serien består av kvinnobabbel :)

Läst fram till bok 12 förut så jag vet, men jag gillar den som fan. Peter F Hamilton's och GRRM delar första plats för mig med denna story :)

King Grub
2010-05-11, 19:48
Mitt i en tråd om bra fantasy så dyker David Eddings namn upp. Helt otroligt. Eddings namn borgar, seriöst, för bland den sämsta litterära kvalitet man kan tänka sig.

forslund
2010-05-11, 19:55
Läser nästan uteslutande fantasy. Håller för tillfället på med Sword of Truth-serien.

LOTR, Bilbo en gång varje år i 6 år nu. Alla tillhörande böcker har också lästs minst en gång.

Wheel of Time, Eragon-serien, A Song of Ice and Fire, Harry Potter etc. Good stuff!

Det är det hela att slippa alla vardagsgrejer, teknologi, bilar etc, tråkiga deckare som går ut på samma sak. Visst kan man säga samma sak om fantasy-serier, men äh. Att slippa nutiden, alltid få vistas i miljöer, ofta utomhus, utan teknologi är det som tilltalar mig mest med fantasy. Skönt att drömma sig bort. :thumbup:

Bäst är nog George RR Martin, efter Tolkien, som är oslagbar i mina ögon.

Alter ego
2010-05-11, 19:58
Är väl inget fel på Eddings. Den värsta smörjan jag läst är Tolkiens "Silmarillion" (fysisk plågsam) och "Jonathan Strange & Mr. Norrell" av Susanna Clarke (booooring!!).

När tusan kommer det något nytt i Katharine Kerrs Deverry-serie?

King Grub
2010-05-11, 20:04
När tusan kommer det något nytt i Katharine Kerrs Deverry-serie?

Inte. The Silver Mage var sista delen.

The_RobRoy
2010-05-11, 20:15
Inte blivit så mycket på sistone.

Men en jobbarkompis rekommenderade och lånade ut den svenska boken Svavelvinter till mig, den var helt lysande! Hoppas på fler delar, men det verkar gå sjukt trögt.

Numse
2010-05-11, 21:03
"Jonathan Strange & Mr. Norrell" av Susanna Clarke (booooring!!).

Håller med. Det var fan det sämsta bokköp jag gjort :D

Är dock beredd att hålla med Grub här. Har läst många av Eddings böcker när jag var ung (typ 12 lr något) och jag skulle nog inte klara av att läsa dem nu. De är inte fasligt dåliga, men de ligger absolut sist bland alla de serier jag läst.

Alexton
2010-05-11, 21:10
Jodå, läste några av George RR Martins böcker och de lyfte verkligen vad fantasy kan vara i mina ögon. Otroligt bra böcker.. så det blir nog mer på den fronten.

Alter ego
2010-05-11, 21:15
Inte. The Silver Mage var sista delen.

Tre böcker som inte blivit översatta då, eller så har jag missat det. Med tanke på att dom blivit utgivna 2007, 2008 och 2009 så får jag nog byta till engelska eller vänta i en evighet till. :(

Columbia
2010-05-11, 21:52
Dålig fantasy är det värsta och fånigaste som finns, men en bra och episk fantasysaga slår verkligen allt.

ceejay
2010-05-11, 22:02
Aldrig riktigt fastna för att läsa böcker egentligen. Dock läste jag typ 5-6 karin fossum deckare på 1 månad för ett tag sedan.

Är bra fantasyböcker verkligen så brA?

Sundsarn
2010-05-11, 22:11
Håller med. Det var fan det sämsta bokköp jag gjort :D

Är dock beredd att hålla med Grub här. Har läst många av Eddings böcker när jag var ung (typ 12 lr något) och jag skulle nog inte klara av att läsa dem nu. De är inte fasligt dåliga, men de ligger absolut sist bland alla de serier jag läst.

Agreed. Var en bra start i bokläsandet för min del men jag testade att läsa Sagan om Elenien (Spjuthök) för ett par år sedan och visst märks det att det är en bok för högstadieelever (inte kvalitativt men med tanke på sexuellt innehåll osv). Lite nostalgiskt iaf. Samtidigt finns det en liten charm med att han delar upp saker och ting så väldigt svart och vitt, även om jag föredrar de gråaste historierna.

Edit: En annan favorit sen barnsben är The deed of Paksenarion av Elizabeth Moon

stevebc
2010-05-11, 22:31
Gillar inte fantasy, men funderar på att ta mig an Discworld-serien av Terry Pratchett. Det är en serie böcker som en hel del i min umgängeskrets läst och njutit av utan att gilla fantasy mer än andra.

thenut
2010-05-11, 23:46
Börjar allvarligt fundera på en resa till USA för att med våld tvinga Martin att släppa A Dance with Dragons... :(

Han var väl uppe i 1200 sidor senast jag såg han kommentera boken, släpp den nu o spara resten till nästa del!!!

Klein
2010-05-12, 03:54
Det verkar publiceras oerhört mycket fantasy nuförtiden; iaf att döma av fantasyhyllorna i random bokhandel. Man behöver dock bara titta på omslagen för att begripa att det inte är läsvärt. Fantasilösa böcker om alver, dvärgar och magiker. Det är lägre nivå än vad jag själv höll i 12-årsåldern. Pinsamt att det sätts i print.

Tacka vet jag Lovecraft, Robert E. Howard, Tolkien, Michael Moorcock och Fritz Leiber.

Rahf
2010-05-12, 04:34
Aldrig riktigt fastna för att läsa böcker egentligen. Dock läste jag typ 5-6 karin fossum deckare på 1 månad för ett tag sedan.

Är bra fantasyböcker verkligen så brA?

Bra fantasy är bra, om ens egen fantasi går på högvarv medan man läser. Man måste läsa dem med öppet hjärta och verkligen låta bilderna flöda, för allt det visuella skapar man ju själv.

Fantastiskt egentligen att om 100 miljoner människor läst en fantasy-bok, så finns det 100 miljoner olika visuella bilder och tolkningar på hur saker ser ut, låter och upplevs i bokens värld.

Termy
2010-05-12, 05:35
Tre böcker som inte blivit översatta då, eller så har jag missat det. Med tanke på att dom blivit utgivna 2007, 2008 och 2009 så får jag nog byta till engelska eller vänta i en evighet till. :(

Dom kommer inte att bli översatta, vilket är synd. Jag började läsa första böckerna när jag var 14 eller nått (på svenska) och nu är dom sista 3 böckerna på engelska... inte för att det är nått problem i sig, men det blir ju en liten annan känsla när man byter språk.

Alter ego
2010-05-12, 08:52
Dom kommer inte att bli översatta, vilket är synd. Jag började läsa första böckerna när jag var 14 eller nått (på svenska) och nu är dom sista 3 böckerna på engelska... inte för att det är nått problem i sig, men det blir ju en liten annan känsla när man byter språk.

That makes me a sad panda :(. Inom just fantasy-läskretsar har jag fått intrycket av att majoriteten läser på engelska och ser ner på oss som nöjer oss med svenskan. Jag har svårt att förstå dom. Det enda jag stött på som inte fungerar är Terry Pratchetts böcker eftersom han leker med orden i så stor utsträckning. Annars är svenskan/modersmålet att föredra anser jag, för precis som med musik så blir det helt enkelt mer personligt och träffande. För mig då.

Nåväl. Jag får väl ta och skaffa mig böckerna för att få ett avslut.

Numse
2010-07-25, 12:37
Behöver tips om någon bra serie, vill ha något nytt att läsa. Gärna något med måttliga mängder politik och dösnack :)

Kan dra upp lite serier jag läst så ni inte tipsar om dem. Typ allt av Tad Williams, Tolkien, Terry Brooks, Robert Jordan, Raymond E. Feist, Terry Goodkind, David Eddings, J.K. Rowling, Christopher Paolini och Trudy Canavan.

Har kikat lite på R.A Salvatores, Robin Hobbs och Steven Eriksons böcker, är de bra? Vill gärna ha skön "old school fantasy" :)

Kwon
2010-07-25, 12:41
Gillar att varje litteratur-tråd förgyllas av Drakar&Demoner och liknande! :)

Anton Fräs
2010-07-25, 12:44
Ska nog få tummen ur röven och fixa George RR Martins böcker. Verkar bra.

Sjoba
2010-07-25, 12:47
Stephen Kings "The Dark Tower" serie skulle du nog vilja ge en titt :)

Numse
2010-07-25, 12:50
A Song of Ice and Fire verkar bra, men har fått för mig att det just är mkt politik och dösnack, någon som läst den?

Numse
2010-07-25, 12:51
Stephen Kings "The Dark Tower" serie skulle du nog vilja ge en titt :)

Ah, det ska jag göra :)

Kurash
2010-07-25, 13:01
Behöver tips om någon bra serie, vill ha något nytt att läsa. Gärna något med måttliga mängder politik och dösnack :)

Kanske lite mycket dösnack för din smak men Stephen Donaldsons "The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever" är riktigt bra. Läser om dem för tredje gången nu.

forslund
2010-07-25, 13:26
A Song of Ice and Fire verkar bra, men har fått för mig att det just är mkt politik och dösnack, någon som läst den?

Jag har inte ens en femöring till övers för politik, men GRRM tillhör det allra bästa jag läst och då har jag läst väldigt många olika författare.
Kan inte säga att jag upplevt att böckerna innehållit ett enda kapitel som jag inte tycker har sin plats i storyn.

Läs!

Tolkia
2010-07-25, 18:26
A Song of Ice and Fire verkar bra, men har fått för mig att det just är mkt politik och dösnack, någon som läst den?
Jag tycker att den är bra. Inte "jakten på den heliga grunkan"-fantasy, men dösnack skulle jag inte säga. Relativt ovanlig i genren genom personteckningen, ett av problemen med fantasy är ju annars att det lätt blir lite som Star Trek - varje karaktär har ETT personlighetdrag och inga fler.

Robin Hobb bör man absolut läsa, i varje fall de två Fjärrskådarserierna. Jag tycker att de är sjukt bra. Däremot är Liveshipserierna sämre.

Tipset om Donaldson ovan plusettar jag, med tillägg för Spegelporten/The mirror of her dreams.

The_RobRoy
2010-07-25, 19:03
Behöver tips om någon bra serie, vill ha något nytt att läsa. Gärna något med måttliga mängder politik och dösnack :)

Kan dra upp lite serier jag läst så ni inte tipsar om dem. Typ allt av Tad Williams, Tolkien, Terry Brooks, Robert Jordan, Raymond E. Feist, Terry Goodkind, David Eddings, J.K. Rowling, Christopher Paolini och Trudy Canavan.

Har kikat lite på R.A Salvatores, Robin Hobbs och Steven Eriksons böcker, är de bra? Vill gärna ha skön "old school fantasy" :)

En personlig favorit är David Farlands böcker.

Lite motsatsen till GRRM som jag upplever som lite sega.

Tolkia
2010-07-25, 19:57
En personlig favorit är David Farlands böcker.

Lite motsatsen till GRRM som jag upplever som lite sega.
Jag är inte så förtjust i Farland (jag antar att jag befinner mig i segänden av skalan, då jag gillar GRRM). Däremot tycker jag absolut att man skall läsa dem om man är intresserad av fantasy, eftersom de har en annorlunda och intressant värld (svårt att beskriva mer i detalj utan att spoila totalt). Marsch iväg till bibblan.

Sundsarn
2010-07-25, 20:20
Behöver tips om någon bra serie, vill ha något nytt att läsa. Gärna något med måttliga mängder politik och dösnack :)

Kan dra upp lite serier jag läst så ni inte tipsar om dem. Typ allt av Tad Williams, Tolkien, Terry Brooks, Robert Jordan, Raymond E. Feist, Terry Goodkind, David Eddings, J.K. Rowling, Christopher Paolini och Trudy Canavan.

Har kikat lite på R.A Salvatores, Robin Hobbs och Steven Eriksons böcker, är de bra? Vill gärna ha skön "old school fantasy" :)

Jag tycker du ska försöka läsa Deeds of Paksenarion (eller sagan om Paksenarion) av Elizabeth Moon. Den är ifs ganska lättsam ändå men jag fastnade sjukt mycket för den. Jag minns att jag hade svår ångest över att jag närmade mig slutet av tredje och sista delen *rolleyes* Det var dock ett antal år sedan. För mig håller dem mer än måttet fortfarande iaf, men det kanske är nostalgivärdet som drar upp den :)

Katharine Kerrs böcker om Deverry är väl en hel del politik i om jag inte minns fel.

Skuggvargen
2010-07-25, 20:25
Kollade igenom morsans bokhylla nu på semestern och började läsa Sagan om isfolket av Margit Sandemo. Till min förvåning så gillar jag dom skarpt, är på bok 27 nu ^^. Ibland kanske det blir lite väl mycket "tantsnusk" med stora demonpenisar osv.. men det är oftast riktigt mysigt ;D

ingen direkt fantasy utan mer åt folklore hållet.. ish

3,5 av 5 demonpenisar får den allt.

Numse
2010-07-25, 21:37
Tack för alla tips! Sa kika på:

Stephen Donaldsons - The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever
George RR Martins - A Song of Ice and Fire
David Farland - The Runelords

Elizabeth Moon böcker hittade jag väldigt lite info om

@Tolkia
Det var The Farseer Trilogy av Robin Hobb du menar? Är den fristående?

@Skuggvargen
tantsnsk och demonpenisar? :D

The_RobRoy
2010-07-25, 21:55
David Farland (hans riktiga namn Dave Wolverton) har ju även varit med och skapat karaktärerna i Starcraft. Säger ju allt om hur grym han är :)

"He is also responsible for the concept of "lurkers" in the well-known RTS (Real-time strategy) game Starcraft: Brood War."

filmjölk
2010-07-25, 21:58
Inget fantasyfan...men stephen kings fantasybokserie det svarta tornet är tamigtusan bland det bästa jag läst. Rekommenderas varmt.

pclillen
2010-07-25, 22:15
Behöver tips om någon bra serie, vill ha något nytt att läsa. Gärna något med måttliga mängder politik och dösnack :)

Kan dra upp lite serier jag läst så ni inte tipsar om dem. Typ allt av Tad Williams, Tolkien, Terry Brooks, Robert Jordan, Raymond E. Feist, Terry Goodkind, David Eddings, J.K. Rowling, Christopher Paolini och Trudy Canavan.

Har kikat lite på R.A Salvatores, Robin Hobbs och Steven Eriksons böcker, är de bra? Vill gärna ha skön "old school fantasy" :)

Svärdens väktare, en lååång serie av nick perumova(?) kanske lite felstavat på efternamnet. :P Dock så har ju inte alla böckerna översatts än från ryska.. Men de är lite old school med olika raser, världar, magi etc :P Och den är "mörk" oxå, lite mer evil :D

Kurash
2010-07-25, 22:18
Death Gate Cycle är en annan trevlig serie i 7 delar. Av Margaret Weis och Tracy Hickman.

Drakenn
2010-07-25, 22:51
Nick Perumov serie Diamantsvärdet och träsvärdet är verkligen förjävla bra när man kommit förbi de 2 första böckerna (byter översättare om jag inte minns fel).

Har man inte läst de och gillar tex George RR Martins böcker så är det verkligen något att skaffa :)

Numse
2010-07-25, 23:20
Nick Perumov serie Diamantsvärdet och träsvärdet är verkligen förjävla bra när man kommit förbi de 2 första böckerna (byter översättare om jag inte minns fel).

Har man inte läst de och gillar tex George RR Martins böcker så är det verkligen något att skaffa :)

Har spanat på den serien länge, men inte börjat då hela serien inte var ute förut. Har sista delen kommit nu?

Sundsarn
2010-07-26, 00:48
Elizabeth Moon böcker hittade jag väldigt lite info om

http://en.wikipedia.org/wiki/Paksenarrion

Böckerna heter Fåraherdens dotter, Dubbla lojaliteter och Trohetseden på svenska om jag minns rätt. Väldigt sällsynta på svenska så det kan vara en idé att kolla efter de engelska versionerna.

Hela historien (1216 sidor) finns som pocket på adlibris, 157 kr
(http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1841498548) :)

Skuggvargen
2010-07-26, 01:53
http://en.wikipedia.org/wiki/Paksenarrion

Böckerna heter Fåraherdens dotter, Dubbla lojaliteter och Trohetseden på svenska om jag minns rätt. Väldigt sällsynta på svenska så det kan vara en idé att kolla efter de engelska versionerna.

Hela historien (1216 sidor) finns som pocket på adlibris, 157 kr
(http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1841498548) :)

hörde denna talbok på mina morgonpromenader, antar att det var fåraherdens dotter!? körde också igenom sagor från dranei.. tokmysigt då man knatar runt i regnkläder :thumbup:

pclillen
2010-07-26, 09:58
Har spanat på den serien länge, men inte börjat då hela serien inte var ute förut. Har sista delen kommit nu?

Nej, är en hel del böcker kvar.. 4st tror jag (i den svenska utgåvan). Håller med at dem 2 första är lite sämre men sen när det handlar mest om en person blir den bättre, och lite m,örkare minsann :)

Librish
2011-07-13, 18:09
Nu har det bjudits upp till dans. Någon som har hunnit läsa den och vill ge ett (spoilerfritt) utlåtande? Ska förmodligen köpa den imorgon.

The Draf
2011-07-14, 07:56
Tack för alla tips! Sa kika på:

Stephen Donaldsons - The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever
George RR Martins - A Song of Ice and Fire
David Farland - The Runelords

Elizabeth Moon böcker hittade jag väldigt lite info om

@Tolkia
Det var The Farseer Trilogy av Robin Hobb du menar? Är den fristående?

@Skuggvargen
tantsnsk och demonpenisar? :D

Dude, stay away from Thomas. Den boken var knappt bra då jag var 14, undra hur illa den egentligen är nu. Paxenarion är väl ok att lyssna i som ljudbok, men att läsa den är inget jag rekommenderar, den var inget vidare.

Kwon
2011-07-14, 08:27
Med risk för att bli ovän med min kollega K.Grub, och avsevärda delar av forumet, lägger jag nu en poll för att utröna det faktiska intresset för fantasy. En eventuell definition av begreppet bör väl de frälsta stå för - min skulle antagligen bli hysteriskt elak...Dessutom är det väl på sin plats med en rejäl fantasytråd eftersom varenda litteraturtråd som dykt upp tenderar att förgiftas av Drakar&demoner&liknande...Så ös på bara!


allan

Fantasy är kanon, gärna lite skräck också. Antingen eller funkar!

King Grub
2011-07-14, 08:51
Dude, stay away from Thomas. Den boken var knappt bra då jag var 14, undra hur illa den egentligen är nu. P

Den kanske var "knappt bra" just eftersom du bara var 14. Det är vuxenböcker. Donaldsons böcker (särskilt första trilogin) är klassiker i genren av en anledning.

kaer
2011-07-14, 08:57
Den kanske var "knappt bra" just eftersom du bara var 14. Det är vuxenböcker. Donaldsons böcker (särskilt första trilogin) är klassiker i genren av en anledning.

Läste dem själv när jag var i högstadieåldern, i ärlighetens namn tyckte inte jag de var superbra, men man var ju rejält svältfödd på fantasy på den tiden (sent 80tal) så man tog vad man kom över.

The wounded land var den första bok jag läste på engelska =D

King Grub
2011-07-14, 09:07
Dom är i alla fall ett antal gånger bättre än 90% av all skräpfantasy som produceras, inklusive det mesta som nämnts i den här tråden. Eddings, Weis & Hickman, Farland... argh.

Librish
2011-07-15, 00:22
Dom är i alla fall ett antal gånger bättre än 90% av all skräpfantasy som produceras, inklusive det mesta som nämnts i den här tråden. Eddings, Weis & Hickman, Farland... argh.

I slutändan så handlar det ju om ifall man har kul när man läser dem. Jag kan uppskatta författarkonsten och psykologin till en viss grad, men i slutändan så är böckerna för "mörka" för min smak och Covenant är ärligt talat en riktig gnällspik.

Jag gjorde dock misstaget att läsa om Eddings en andra gång för något år sen. Första gången jag läste dem var jag runt tio och de var bland mina första fantasyböcker. Har alltid haft fina minnen om att det var skitbra böcker. De minnena kan man ju förkasta nu :furious:

Själv sitter jag och läser Malazan just nu, hade missat den på något sätt och jag stormtrivs. Dock så är jag kluven ifall jag ska ta en paus och läsa igenom Dance with Dragons, därför undrar jag om någon annan kan berätta om den håller samma höga klass som övriga böcker i serien.

Tolkia
2011-07-15, 05:12
Jag vill nog ändå hålla med Grub och uppvärdera Donaldson/Covenant, även om jag tycker att Donaldson lider av lite samma problem som VÄLDIGT många andra fantasyförfattare (av vilka Eddings väl är paradexemplen; kan inte finnas någon som tuggat om samma material så många gånger som han), att han borde ha slutat i tid. Efter den första serien dippar det. Jag kan dock mycket väl förstå att man inte gillar Covenantböckerna när man är 14, de är vuxenböcker på att helt annat sätt än mycket annan fantasy. Jag hatade både böckerna och huvudpersonen genom åtminstone halva första boken (var väl kanske 23 när jag läste den första serien).

Eddings skall man läsa när man är i högstadie- eller gymnasieåldern, tror jag, och man skall nöja sig med de första böckerna. Jag verkligen älskade böckerna om Belgarion när jag var typ femton och sörjde när karln smutsade ned sitt eget namn genom att senare, som jag skrev ovan, tugga om samma material i femton olika (sämre) versioner.

Edit: Är det någon som har lust att föreslå lite vuxenfantasy, förresten (utöver Martin, där jag redan har fastnat); jag får ju semester snart? Jag har inte läst Dune; hur placerar de sig på skalan?

Klein
2011-07-15, 05:50
Jag vill nog ändå hålla med Grub och uppvärdera Donaldson/Covenant, även om jag tycker att Donaldson lider av lite samma problem som VÄLDIGT många andra fantasyförfattare (av vilka Eddings väl är paradexemplen; kan inte finnas någon som tuggat om samma material så många gånger som han), att han borde ha slutat i tid. Efter den första serien dippar det. Jag kan dock mycket väl förstå att man inte gillar Covenantböckerna när man är 14, de är vuxenböcker på att helt annat sätt än mycket annan fantasy. Jag hatade både böckerna och huvudpersonen genom åtminstone halva första boken (var väl kanske 23 när jag läste den första serien).

Eddings skall man läsa när man är i högstadie- eller gymnasieåldern, tror jag, och man skall nöja sig med de första böckerna. Jag verkligen älskade böckerna om Belgarion när jag var typ femton och sörjde när karln smutsade ned sitt eget namn genom att senare, som jag skrev ovan, tugga om samma material i femton olika (sämre) versioner.

Edit: Är det någon som har lust att föreslå lite vuxenfantasy, förresten (utöver Martin, där jag redan har fastnat); jag får ju semester snart? Jag har inte läst Dune; hur placerar de sig på skalan?

Mina tips är:

Bernard Cornwell - The Warlord Trilogy (3 delar)
Guy Gavriel Kay - The Sarantine Mosaic (2 delar)
Guy Gavriel Kay - Tigana
Louis L'amour - The Walking Drum (Inte säker på om denna har fantasy-element i sig - minns bara att jag gillade den när jag var i tidiga tonåren och min mormor älskade den)
Marion Zimmer Bradley - The Mists of Avalon

Guy Gavriel Kay och Marion borde tilltala läsare av båda könen. Bernard Cornwell och Louis L'amour är mer grabbiga.

Ch4rles
2011-07-16, 10:35
Hur är Witcher-böckerna? Har inte spelat någon av spelen, men har hört att dom ska vara bra. Tänkte att de kanske blir ännu bättre om man läst böckerna innan.

C h r i s
2011-07-16, 12:19
Är det någon som har lust att föreslå lite vuxenfantasy, förresten (utöver Martin, där jag redan har fastnat); jag får ju semester snart? Jag har inte läst Dune; hur placerar de sig på skalan?

Om du har lust att läsa lite Sci-fi (Dune) kan jag rekommendera Commonwealth Saga + Void Trilogy av Peter F. Hamilton.

Jockefoten
2011-10-16, 11:58
Någon som vet var man kan köpa The Dunk and Egg tales av George Martin i Sverige? Verkar totalt omöjligt..

begt
2011-10-16, 12:12
Är rätt kräsen vad gäller fantasy. Tolkien är dock fullständigt lysande :thumbup:

Jag var som besatt av Tolkiens böcker i några år. Jag har läst Silmarillion mer än ett dussin gånger exempelvis och då är man Tolkiennörd ut i fingerspetsarna.

Pirko
2011-10-16, 12:46
Någon som läst Paksenarrion trilogin, eller Aurian (8 böcker)?

Läst dom för länge sedan, men tänkt på att läsa om dom igen då jag har ett fördjävla kasst minne och knappt fattar vad dom handlat om längre.

Sparven från Minsk
2011-10-16, 12:51
Någon som läst Paksenarrion trilogin, eller Aurian (8 böcker)?

Läst dom för länge sedan, men tänkt på att läsa om dom igen då jag har ett fördjävla kasst minne och knappt fattar vad dom handlat om längre.

Japp har läst Paksenarrion, alla 3 och läser faktiskt om ettan just nu :)

Du får allt läsa den igen, fåraherderns dotter som blir soldat och sen....
Ingen spoiler här inte! Vill du få fler minnestips om böckerna får du PM:a ;)

Pirko
2011-10-16, 12:55
Japp har läst Paksenarrion, alla 3 och läser faktiskt om ettan just nu :)

Du får allt läsa den igen, fåraherderns dotter som blir soldat och sen....
Ingen spoiler här inte! Vill du få fler minnestips om böckerna får du PM:a ;)

Sweet!
Ska försöka hitta böckerna och sen börja läsa om dom, ska ha alla på svenska någonstans!

Sparven från Minsk
2011-10-16, 12:59
Sweet!
Ska försöka hitta böckerna och sen börja läsa om dom, ska ha alla på svenska någonstans!

Första gången läste jag dem på svenska, nu kör jag engelsk pocketvariant :)
Är i topp 3 bästa fantasy jag någonsin läst. :thumbup:

LadyG
2011-10-16, 13:00
Patrick Rothfuss, The name of the wind och The wise man's fear, tycker jag om. Det stör mig att det dröjer innan nästa del kommer.

Thewind
2011-10-16, 13:17
I stort sett enbart för RPG-spel typ Elderscrolls och Diablo.

Pirko
2011-10-16, 13:22
Första gången läste jag dem på svenska, nu kör jag engelsk pocketvariant :)
Är i topp 3 bästa fantasy jag någonsin läst. :thumbup:

Tycker dom gör sig bättre på engelska, eller är det samma?

Sparven från Minsk
2011-10-16, 13:25
Tycker dom gör sig bättre på engelska, eller är det samma?

Stort sett detsamma, beror ju mer på om man är van swe eller eng. :)

<Mike>
2011-10-16, 15:04
Nån som läst "Malazan book of the fallen" av Steven Erikson? Funderar på att läsa serien eftersom många verkar gilla den.

Magnus N
2011-10-16, 15:45
Nån som läst "Malazan book of the fallen" av Steven Erikson? Funderar på att läsa serien eftersom många verkar gilla den.

läst alla böckerna förutom den sista, väntar på pocketutgåvan.

Gillar serien skarpt, många karaktärer och många olika trådar att hålla reda på så man faller inte i sömn av någon enkelspårighet iaf :D

<Mike>
2011-10-16, 16:31
läst alla böckerna förutom den sista, väntar på pocketutgåvan.

Gillar serien skarpt, många karaktärer och många olika trådar att hålla reda på så man faller inte i sömn av någon enkelspårighet iaf :D

Låter nice! :) Har du läst "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin också? De brukar ofta jämföras nämligen, och den senare råkar vara min favoritserie atm (liksom många andras). Ifall du läst båda, skulle du säga att de är skriva i liknande stil? Dvs oförutsägbar handling, till synes viktiga karaktärer som plötsligt dör, etc?

Magnus N
2011-10-16, 16:36
Låter nice! :) Har du läst "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin också? De brukar ofta jämföras nämligen, och den senare råkar vara min favoritserie atm (liksom många andras). Ifall du läst båda, skulle du säga att de är skriva i liknande stil? Dvs oförutsägbar handling, till synes viktiga karaktärer som plötsligt dör, etc?

Nog kan man säga att det finns likheter, handling etc så gillar man song of ice and fire så kommer man gilla malazan också, iaf vad jag tror :)

<Mike>
2011-10-16, 16:59
Ok nice då blir det till att skaffa dom böckerna! :D