handdator

Visa fullständig version : Varför innehåller måltidsersättare Maltodextrin?


tejpis
2004-10-04, 13:33
Alla måltidsersättare jag har hittat har innehållit maltodextrin, varför? Maltodextrin har ju skyhögt GI.

Bästa jag kunde hitta var
Complex Carbohydreate Blend(Maltodextrin, Amalopectin(Waxy Starch), Resistence Starch) Där stärkelsen borde slöa ner GI.

Finns det inga bättre pulverformer av kolhydrater?

Kolla den här också, är den helt kass?
Bioengineered Protein Complex(Unique blend of Whey Protein Concentrate, Calcium Caseinate, Egg Albumin, L- Glutamine, Milk Protein Isolate & NitroZyme™ ), Maltodextrins, Natural and Artificial Flavors, Vitamin and Mineral Blend, Partially Hydrogenated Canola Oil, Corn Syrup Solids, Medium Chain Triglycerides, Xanthan Gum, Sodium Chloride, Acesulfame Potassium & Sucralose

z_bumbi
2004-10-04, 13:51
Jag gissar att du har letat ganska noga?

Kolla i webshopen så hittar du en med fruktsocker och maltodextrin, den kanske passar bättre?

King Grub
2004-10-04, 13:54
Alla måltidsersättare jag har hittat har innehållit maltodextrin, varför?

Billigt. :)

aliquis
2004-10-04, 16:21
Hur är det med fruktsocker egentligen, stannar det mesta i levern tills den behöver det? Byggs det om till glukos och går ut i blodet? Eller byggs det om till fett?

King Grub
2004-10-04, 16:27
Hur är det med fruktsocker egentligen, stannar det mesta i levern tills den behöver det? Byggs det om till glukos och går ut i blodet? Eller byggs det om till fett?

Vid behov omvandlas fruktoset till glukos, ja. Nu kan inte levern hålla hur mycket glykogen som helst, och ett överskott vid det tillfället skulle innebära enkel fettinlagring. Svårt att uppnå vid fruktätning, men inte otänkbart om man supplementerar med ren fruktos.

tejpis
2004-10-05, 00:24
Hur skulle då en "optimal" pulverkolhydratsblandning se ut, med såna varor som är lätta att få tag i (fruktos, dextros, maltodextrin osv)?

Zonyk83
2004-10-05, 15:59
Alla måltidsersättare jag har hittat har innehållit maltodextrin, varför? Maltodextrin har ju skyhögt GI.

Bästa jag kunde hitta var
Där stärkelsen borde slöa ner GI.

Finns det inga bättre pulverformer av kolhydrater?

Kolla den här också, är den helt kass?

Just därför köper man inte måltidsersättare utan proteinpulver med någon frukt till eller liknande, billigare och nyttigare

Edit: Hur kan man ens kalla detta för måltidsersättare? Blodsockret åker berg-och-dalbana och pengarna rinner i sjön, man kan lika bra äta en snickers om man vill kalla det en måltid...