handdator

Visa fullständig version : omräkning av mått


Nadja
2004-10-03, 20:47
Jag vet inte om jag är trött eller korkad när det gäller att väga och räkna så jag frågar er:

Vad väger 1 tsk frön (krossat linfrö)? Min matvåg bör nog bytas ut, för inte ens 4 tsk väger någonting... :rolleyes: Finns det någon tabell att gå efter när det gäller vikter av olika livsmedel? Jag menar en tesked frön respektive en tesked sylt väger väl inte samma sak?

En annan linfröfråga: hur många gram frön per dag är "maxgräns" att äta? ( tjej ca 60 kg) Har läst om de "negativa" effekterna en del..

..och: vilken typ av fibrer innehåller krossade linfrön? Min krånglande mage verkar nämligen gilla krossade linfrön men SKRIKER när den får havregrynsgröt etc. MVH Nadja

Yankeee
2004-10-03, 21:19
En tsk brukar vara runt 5g, sen beror det ju på hur tätt fröna hamnar osv.
Men ~5g.

King Grub
2004-10-04, 06:25
En annan linfröfråga: hur många gram frön per dag är "maxgräns" att äta? ( tjej ca 60 kg) Har läst om de "negativa" effekterna en del..

Två matskedar krossade per dag brukar anges som maxgräns, om man vill vara säker på att undvika överdosering av de vätecyanidproducerande glykosiderna. Linfröolja och hela frön har inte denna otrevliga effekt.