handdator

Visa fullständig version : hård av gröt?


Jejje
2004-10-03, 18:13
jag har för mig att jag någonstans läst att man blir "hård" av havregrynsgröt..
tänkte käka det idag för 2:a gången då jag älskar havregrynsgröt.. men det ÄR ju kolhydrater.. men jag bör inte tänka så va? för havregrynsgröt är bland de bästa kolhydraterna man kan käka eller hur? går iaf inte över min kcal-nivå.. så då är det lugnt

men som sagt.. har jag drömt fram det där med att bli hård av havregrynsgröt eller vad kan jag ha fått det ifrån?

King Grub
2004-10-03, 18:17
Du blir inte automatiskt hård av något livsmedel. Det finns inga "negativa kalorier". Havregrynsgröt är en bra kolhydratkälla (utmärkt, förresten), med lågt GI lågt II, mycket av rätt sorts fibrer och fett. Det finns inget som hindrar att du använder gröt som kolhydratbas flera gånger om dagen, men automatisk fettnedgång leder det inte till.

Mirre
2004-10-03, 18:20
Du blir inte automatiskt hård av något livsmedel. Det finns inga "negativa kalorier". Havregrynsgröt är en bra kolhydratkälla (utmärkt, förresten), med lågt GI lågt II, mycket av rätt sorts fibrer och fett. Det finns inget som hindrar att du använder gröt som kolhydratbas flera gånger om dagen, men automatisk fettnedgång leder det inte till.

Passa på o släng med lite psylliumfrön o linfrön med grynen för att få mer fett och lägre GI.

Jejje
2004-10-03, 18:21
nej det förstås..

har nåt i bakhuvet som säger att jag läst något i stil med att man blir "hård av gröt".. vetefan hur det skulle gå till.. men iaf.. blir en fin havregrynsgrötprotion med banan+kanel om en 20min.. med makrill+tonfisk som protein på sidan av..

hur många portioner gröt brukar ni köra på? 1dl eller kör ni flera portioner? hur många kcal blir 1portion gröt.. och då menar jag BARA.. vi har ingan "förpackning" utan har grynen i en speciell box. så kan inte läsa..

King Grub
2004-10-03, 18:22
Passa på o släng med lite psylliumfrön o linfrön med grynen för att få mer fett och lägre GI.

Varför? Lägre GI är inte alltid bättre, och havregrynsgrötens GI behöver inte sänkas. Ett lågt blodsocker innebär bara nackdelar och är inget att eftersträva. Linfröna för fettets skull, okej - men psylliumfrö i något som redan har lågt GI och II? :confused:

Everest
2004-10-03, 18:38
Finns det någon fördel att blanda 50% havregryn och 50% rågflingor som jag gör i min gröt?

King Grub
2004-10-03, 18:47
Finns det någon fördel att blanda 50% havregryn och 50% rågflingor som jag gör i min gröt?

Inte direkt. Annan fibersammansättning och olika mängd vitaminer/mineraler/antioxidanter. Inga signifikanta nackdelar heller. Låt smaklökarna avgöra i det här fallet.

emlo
2004-10-03, 19:24
nej det förstås..

har nåt i bakhuvet som säger att jag läst något i stil med att man blir "hård av gröt".. vetefan hur det skulle gå till.. men iaf.. blir en fin havregrynsgrötprotion med banan+kanel om en 20min.. med makrill+tonfisk som protein på sidan av..

hur många portioner gröt brukar ni köra på? 1dl eller kör ni flera portioner? hur många kcal blir 1portion gröt.. och då menar jag BARA.. vi har ingan "förpackning" utan har grynen i en speciell box. så kan inte läsa..
1 dl gryn är ca 35 gram och ger ca 110 kcal. Jag tar minst ett par dl för att bli mätt.

Det går åt havregryn i en rykande fart här hemma. Gröt 2-3 ggr/dag! :thumbup:

Jejje
2004-10-03, 19:45
våra tallrikar blir FULLA av typ 1.5dl havregryn.. så det är det jag brukar göra på.. får nog införskaffa större och djupare tallrikar tror jag.. men brukar skiva ner en banan och proteinpulver.. så det blir rätt mastigt ändå.. men gröt är djävulskt gott.. och bra att det är nyttigt också.. tänkasig

z_bumbi
2004-10-03, 20:00
Jejje: Många serveringskålar är perfekta, det ryms utan problem 4 dl gryn för tillagning plus protein, mjölk mm. :thumbup:

Jejje
2004-10-03, 20:05
jag kör alltid utan mjölk.. men jag gillar VIDA skålar.. men ska nog fixa mig en riktigt schysst och stor GRÖTskål tror jag.. finns säkert nån det står GOD JUL på eller nåt.. : P

Hoffa
2004-10-03, 20:15
Jag dränker min havregrynsgröt i kanel... :eating:
Godast är det med risgrynsgröt och kanel men det
blir inte lika ofta eftersom II:et är aning för högt...

King Grub
2004-10-03, 20:27
Jag dränker min havregrynsgröt i kanel... :eating:
Godast är det med risgrynsgröt och kanel men det
blir inte lika ofta eftersom II:et är aning för högt...

Gör det så mycket, eftersom det är mjölkproteinet som står för det höga värdet? Riset har lågt II, även vitt sådant. Kokar du gröten själv bestämmer du ju fetthalten på mjölken och sockermängden själv. Och kanel sänker II. ;)

"The insulin responses were similar for the three rice meals"

Eur J Clin Nutr. 2000 May;54(5):380-5.

Där ett av rismålen baserades på vitt polerat ris och de andra på olika grader av parboiled.

Jejje
2004-10-03, 20:36
kanel? hur bra är det? jag menar man tar ju aldrig på några MÄÄÄÄNGDER... men ibland känner man för mycket kanel på gröten.. är kanel en krydda så relativt ofarligt att köra på? socker+kanel är ju just vad jag skrev.. SOCKER+kanel.. men bara kanel? ofarligt?

King Grub
2004-10-03, 20:38
kanel? hur bra är det? jag menar man tar ju aldrig på några MÄÄÄÄNGDER... men ibland känner man för mycket kanel på gröten.. är kanel en krydda så relativt ofarligt att köra på? socker+kanel är ju just vad jag skrev.. SOCKER+kanel.. men bara kanel? ofarligt?

Ofarligt? Vad menar du? Kanel är inte skadligt på något sätt. Ökar energiförbrukningen, sänker II, med mycket mer.

Jejje
2004-10-03, 20:41
nej jag vet väl inte.. kanel känns så "gott" och "lyxigt".. att man inbillar sig att det kanske borde vara dåligt på nåt sätt..

King Grub
2004-10-03, 20:47
Absolut inte! :thumbup: Det finns inget onyttigt eller dåligt eller fettinlagrande eller muskelnedbrytande eller vad som helst negativt med kanel.

Mirre
2004-10-03, 20:49
Varför? Lägre GI är inte alltid bättre, och havregrynsgrötens GI behöver inte sänkas. Ett lågt blodsocker innebär bara nackdelar och är inget att eftersträva. Linfröna för fettets skull, okej - men psylliumfrö i något som redan har lågt GI och II? :confused:
Troligtvis äter du inte bara havregrynsgröt..lite torrt! ;)

Hoffa
2004-10-03, 21:12
Gör det så mycket, eftersom det är mjölkproteinet som står för det höga värdet? Riset har lågt II, även vitt sådant. Kokar du gröten själv bestämmer du ju fetthalten på mjölken och sockermängden själv. Och kanel sänker II. ;)

"The insulin responses were similar for the three rice meals"

Eur J Clin Nutr. 2000 May;54(5):380-5.

Där ett av rismålen baserades på vitt polerat ris och de andra på olika grader av parboiled.

Joja, sockret kan man ju ju ersätta med sötningsmedel, 2 dl mjölk som är det som man behöver till 2 portioner som jag nog äter, det är ju i och för sig bara 80-120 kcal vilketär hälften av 240 kcal som II:et är satt vid när dom testat livsmedlena.

Men jag trodde man inte kunde sänka II? blodsocker höjs och sänks
men II adderas bara på.

Tolkia
2004-10-03, 21:53
Finns det någon fördel att blanda 50% havregryn och 50% rågflingor som jag gör i min gröt?
Ja, två: Konsistensen bli trevligare och smaken blir godare. :eating:

aliquis
2004-10-03, 22:34
Varför? Lägre GI är inte alltid bättre, och havregrynsgrötens GI behöver inte sänkas. Ett lågt blodsocker innebär bara nackdelar och är inget att eftersträva. Linfröna för fettets skull, okej - men psylliumfrö i något som redan har lågt GI och II? :confused:
Jag fick för mig att jag ville ha havregryn OCH bröd, och då blir det inte 2dl havregryn utan bara 1, och 1dl i en stor kastrull blir bara gegga på bottnen, så jag micrade den istället, och då måste det väl vara ok att kompensera med lite psylliumfrön? Gröt är ju inte direkt något man gör 5 portioner och ställer i kylskåpet...

King Grub
2004-10-04, 06:26
Men jag trodde man inte kunde sänka II? blodsocker höjs och sänks men II adderas bara på.

Visst kan du sänka II, men inte genom mer energigivande protein, kolhydrat eller fett. Det finns andra sätt; genom att göra magsäckstömningen långsammare, t ex. Loppfrön och vinäger är synnerligen effektiva.

emlo
2004-10-04, 08:50
Absolut inte! :thumbup: Det finns inget onyttigt eller dåligt eller fettinlagrande eller muskelnedbrytande eller vad som helst negativt med kanel.
Följdfråga: Hur mycket kanel skall man använda för att få den II-sänkande effekten? Jag använder minst en matsked i min morgongröt. Men då II:t knappast är något man vill sänka på morgtonen kanske en matsked kanel gör "mer skada än nytta".

Frazze
2004-10-04, 09:07
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=213851&previousRenderType=6

En liten länk. Sedan vill jag bara påpeka att kanel väl har testosteronhöjande effekt också?

King Grub
2004-10-04, 09:22
Hur mycket kanel skall man använda för att få den II-sänkande effekten?

Det sänks naturligtvis direkt, och sänkningen är i proportion till dosen.

Men då II:t knappast är något man vill sänka på morgtonen kanske en matsked kanel gör "mer skada än nytta".

Tänker du verkligen i sådana banor? :( Då har det gått långt.

mangs
2004-10-04, 09:56
Man måste ju kunna äta något som är gott eller i alla fall ätbart också. Kanel är ju bra på alla sätt och vis så varför skippa det pga att man inte vill sänka IIt?

På morgonen vill man ha lågt GI men högt II om jag förstått skaen rätt så det är inte optimalt med Micrad havregrynsgrt med Psylliumfrön då? Kanske skulle man fokusera mer på mejeriprodukter på morgonen för att få ett högt II men lågt GI, sedan kan man ta gröten som mellanmål senare på dagen.


Det skulle vara intressant att se ett optimalt kostschema för maximala resultat. Antar att det är väldigt individuellt men i stora drag kam man ju snickra ihop något då man vet hur ett stort antal av dagens mål skall intas.

Davil
2004-10-04, 10:08
Jag brukar hälla i ca 1dec sojaproteinpulver i ca 2dec havregryn, blandar med vatten i en djup tallrik och in i micron några minuter. Äter med lite lingonsylt och mjölk som kvällsmat. Det är mkt gott tycker jag ! :eating:

z_bumbi
2004-10-04, 10:24
Den dagen havregrynsgröt med mjölk blir en dålig frukost så lägger jag av med att träna, oavsett om man räknar på GI, II, SI så är gröt bra mat.

Dagens frukost
Gröt
Mjölk
Drivor av mormors äpplemos.
Kaffe
Apelsin

Kunde jag äta bättre? Ja lite mer protein skulle kanske inte skada men jag kommer inte att dö av undernäring i alla fall.
Häng inte upp er på små detaljer som vad kryddor gör och liknande, det är grunden som är det viktiga och är den bra så kommer resten att funka det också.

Fury
2004-10-04, 10:33
har ju börjat tröttna lite på havregrynsgröt till frukost.. o nu läser man att man kan äta underbart god risgrynsgröt oxå..

Men måste man laga den själv, eller funkar även den färdiga man köper i affären o bara värmer upp?

Tolkia
2004-10-04, 10:41
Absolut inte! :thumbup: Det finns inget onyttigt eller dåligt eller fettinlagrande eller muskelnedbrytande eller vad som helst negativt med kanel.
Jo, överdoser ger en skön halsbränna (kanske en lärdom att dela med sig av innan the Grub Fanclub börjar käka direkt ur burken ... :D ).

Hoffa
2004-10-04, 12:03
Jo, överdoser ger en skön halsbränna (kanske en lärdom att dela med sig av innan the Grub Fanclub börjar käka direkt ur burken ... :D ).

Jag tuggade i mig en hel kanelstång i skolan när det var risgrynsgröt förra julen och den smaken glömmer jag inte... ;)

Det finns inget godare än att lukta på kanel, nyöppnat kaffepaket och bensin på avstånd.. Två av dom som är nyttiga att äta också..

Ska man äta optimalt 24/7 så kommer man att bli psykotisk och uttråkad för att det finns så lite mat att välja på och man tänker och koncentrerar sig så mycket på maten så att man snart utvecklar mindre ätstörningar..är man bodybuilder eller tävlar i liknande sporter så kan man kanske göra det..
Fast det är upp till var och en vilken nivå man vill lägga sig på, jag tycker bäst om att äta ordentlig mat (mycket) och träna mycket. Desto mer man tränar desto mer utrymme finns det för lite sämre mat (sämre mat i det här avseendet är inte pizza och bullar utan pannkakor och risgrynsgröt)

emlo
2004-10-04, 12:22
Det sänks naturligtvis direkt, och sänkningen är i proportion till dosen.



Tänker du verkligen i sådana banor? :( Då har det gått långt.

Närå, det är ingen fara på taket! Kanelen och kardemumman i morgongröten skall det mycket till innan jag tullar på. "Normala" doser kanel är ju ½ tsk eller liknande medan jag lätt gör av med 100 g/veckan. :eating:

Är väldigt nyfiken av mig och gillar att analysera saker och ting. Och frågar man inte så får man ju heller inte reda på något! ;)

Beast
2004-10-04, 12:26
Några goda tillagnings-sätt på gröt? Käkade det ganska mycke innan men nu har jag typ glömt bort hur man lagar det (+ att bruden fixade det) haha

emlo
2004-10-04, 12:48
Några goda tillagnings-sätt på gröt? Käkade det ganska mycke innan men nu har jag typ glömt bort hur man lagar det (+ att bruden fixade det) haha
Ehh... Du skojar va? Läs på förpackningen. :thumbup:

z_bumbi
2004-10-04, 13:27
Det finns inget godare än att lukta på kanel, nyöppnat kaffepaket och bensin på avstånd.. Två av dom som är nyttiga att äta också..

Är kaffepaket nyttiga att äta? :D

JLL
2004-10-04, 13:28
Men jag trodde man inte kunde sänka II? blodsocker höjs och sänks men II adderas bara på.

Det är bara olika sätt att räkna. Äter du 50 g kolhydrat från nåt med GI 100 och 50 g kolhydrat från nåt med GI 50 så får du ett lägre GI totalt men blodsockerhöjningen blir större än om du bara ätit 50 g kolhydrat från nåt med GI 100.

King Grub
2004-10-04, 13:36
Det är bara olika sätt att räkna. Äter du 50 g kolhydrat från nåt med GI 100 och 50 g kolhydrat från nåt med GI 50 så får du ett lägre GI totalt men blodsockerhöjningen blir större än om du bara ätit 50 g kolhydrat från nåt med GI 100.

Hoffa pratar om GI, du om II. Du kan inte räkna ut något medelvärde på II på det sättet.

Det kan du inte göra med GI heller, förresten, på mixed meals.

"the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI"

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89

JLL
2004-10-04, 13:45
Hoffa pratar om GI, du om II. Du kan inte räkna ut något medelvärde på II på det sättet.

Det kan du inte göra med GI heller, förresten, på mixed meals.

"the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI"

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89

Jag pratar om både GI och II. Hade man räknat GI på samma sätt som II, alltså höjning för ett visst antal kcal så hade man kunnat säga att det inte går att sänka GI heller. Eller? :confused:

Hoffa
2004-10-04, 15:24
Är kaffepaket nyttiga att äta? :D

Självklart, Gevalia Mörkrost slänger jag i mig 2 kg till frukost... :eating:

Nene, men vad skulle hända om man åt kaffebönor eller malet kaffe?
Alltså att man inte kokar det på "vanligt sätt" ?

När man ändå är inne på det här med tillagningsätt och så, GI:et på olika livsmedel kan ju sänkas om man kokar dom rätt tid osv. Men kokar man dom inte alls så får man ju inte i sig någon näring, men blodsockerhöjningen kvarstår väl? Alltså om man tar en brödskiva från något bröd i frysen och äter (tugga mycket) då får man inte i sig näringen i brödet eller? Men blodsockerhöjning får man?

King Grub
2004-10-04, 15:26
Varför får du inte i dig näring från fryst bröd? Smälter det inte i magens värme? När det når tarmarna där näringsupptaget sker kan det väl inte vara en isklump längre? Det borde ju innebära att glass är närings- och energifritt, med andra ord? :D

Frazze
2004-10-04, 15:40
När man ändå är inne på det här med tillagningsätt och så, GI:et på olika livsmedel kan ju sänkas om man kokar dom rätt tid osv. Men kokar man dom inte alls så får man ju inte i sig någon näring, men blodsockerhöjningen kvarstår väl?

Självklart är det ofärandrat mycket näring i maten före och efter tillagning (förutom det som går bort under själva tillagningen, typ brinner upp när jag lagar mat)

mangs
2004-10-04, 15:56
Det borde ju innebära att glass är närings- och energifritt, med andra ord? :D


Jag har för mig att jag har sett en uträkning på det någonstans på Internet att man kan äta obegränsat med glass för att den innehåller ungefär den mängd kcal som man gör av med för att värma upp den och spjälka ner den i mage och tarm. :D

Hoffa
2004-10-04, 16:26
Varför får du inte i dig näring från fryst bröd? Smälter det inte i magens värme? När det når tarmarna där näringsupptaget sker kan det väl inte vara en isklump längre? Det borde ju innebära att glass är närings- och energifritt, med andra ord? :D

Men man borde kunna tillgodo göra sig mer näring från livsmedlet om man värmer det först? Annars finns det ju ingen anledning att tillaga mat om det inte vore för att det är mer lätt tuggat och lite godare. Rått kött och okokt potatis kan ju inte vara lika bra som stekt kött och kokt potatis ur närings synpunkt? Det innehåller exakt lika mycket näring men kroppen borde väl få jobbigare på något sätt att tillgodagöra sig det som inte är tillagat.

morbror_sven
2004-10-04, 16:32
Jag har för mig att jag har sett en uträkning på det någonstans på Internet att man kan äta obegränsat med glass för att den innehåller ungefär den mängd kcal som man gör av med för att värma upp den och spjälka ner den i mage och tarm. :D
baserat på vad? Undersökningar gjorda på hamstrar av gb glass AB på begäran av överviktigas riksförbund??:P

Och om det stämmer kan du inte neka till att den stora insulinutsöndringen.

Frazze
2004-10-04, 16:35
Kan verkligen inte se någon anledning till att det vore lättare för kroppen att ta upp näringen i tillagad mat gentemot rå. Eller på sätt och vis, kokt pasta har ju ett högre gi än okokt, vilket gör att kroppen tar upp den kokta snabbare, men fortfarande, sett rent till näringsämnen tror jag inte på det.

King Grub
2004-10-04, 16:36
Rått kött och okokt potatis kan ju inte vara lika bra som stekt kött och kokt potatis ur närings synpunkt?

Rå potatis stämmer - där tillgodogör du dig inte ett dugg. Men brödet är ju redan "tillagat"; det är fryst, inte "rått".

Frazze
2004-10-04, 16:41
Men varför tar du inte upp näringen i en rå potatis? är det (i okokt form) nån form av kolhydrater som kroppen inte kan ta upp? Eller vad?

King Grub
2004-10-04, 16:44
Men varför tar du inte upp näringen i en rå potatis? är det (i okokt form) nån form av kolhydrater som kroppen inte kan ta upp? Eller vad?

Nahrung. 2000 Feb;44(1):19-22.

Effect of processing on potato starch: in vitro availability and glycaemic index.

The content of digestible starch (DS) and resistant starch (RS) in processed potatoes was assessed. In addition, the effect of domestic cooking on the in vitro digestibility of starch in this tuber, which may influence the glycaemic response, was studied. Resistant starch in raw potato is high, however different RS values were obtained when processed, ranging from 1.18% in boiled potatoes to 10.38% in retrograded flour. In general, cooked potatoes have high levels of DS. Starch digestibility is improved after processing and it is affected by the cooking methods. Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested. The estimated Glycaemic Index (GI) from the degree of starch hydrolysis within 90 min was in accordance with the reported GI values, for potatoes processed in the same way.

Frazze
2004-10-04, 16:58
Okej då :) men på livsmedel utan en massa resistent stärkelse, som det andra exemplet, kött? (förutom vissa uppenbara nackdelar med att trycka i sig rått kött)

Fury
2004-10-04, 18:10
har ju börjat tröttna lite på havregrynsgröt till frukost.. o nu läser man att man kan äta underbart god risgrynsgröt oxå..

Men måste man laga den själv, eller funkar även den färdiga man köper i affären o bara värmer upp?


bump!

King Grub
2004-10-04, 18:25
bump!

Titta på innehållsförteckningen på tuben. Du får i dig vad där står. Är du nöjd med det: ät. Annars: koka själv, så du kan bestämma mjölkens fetthalt och sockermängd, t ex.

CroCop
2004-10-04, 18:41
så man ska med andra ord maxxa på med kanel aså riktigt j*vulskt mycket om man vill få så nyttigt som möjligt? och kan man ha Fruktos som sockerkälla för att få det gott? eller pajjar det bara njurarna å shit?
annars ska jag ha fruktos i allt som jag vill få sötare för socker är ju så dåligt

zam
2004-10-04, 18:47
Jag har för mig att jag har sett en uträkning på det någonstans på Internet att man kan äta obegränsat med glass för att den innehåller ungefär den mängd kcal som man gör av med för att värma upp den och spjälka ner den i mage och tarm. :D


Vill minnas att Roger Stewart brukade deffa på glass och protte-
avd.När Jag blir känd ska också ha roligt i tidningarna. :D

King Grub
2004-10-04, 18:50
så man ska med andra ord maxxa på med kanel aså riktigt j*vulskt mycket om man vill få så nyttigt som möjligt? och kan man ha Fruktos som sockerkälla för att få det gott? eller pajjar det bara njurarna å shit?
annars ska jag ha fruktos i allt som jag vill få sötare för socker är ju så dåligt

Fruktos är ju en ren sockerart utan näring det också! Bara för att den har lågt GI betyder inte att den är nyttig. Dessutom mättar fruktos levern, inte musklerna. Vid behov omvandlas fruktoset till glukos, men nu kan inte levern hålla hur mycket glykogen som helst, och ett överskott vid det tillfället skulle innebära enkel fettinlagring. Svårt att uppnå vid fruktätning, men inte otänkbart om man supplementerar med ren fruktos.