handdator

Visa fullständig version : Hur fixar jag energiförbrukningen?


baldrick
2004-10-03, 16:53
Hoppas Grub eller någon annan av stjärnorna här har något tips.

Bestämde mig för att gå ner i vikt för 3 år sedan, eftersom jag vägde för mycket.
Har sedan dess tränat cirka 3-4 styrkepass i veckan. 2-3 konditionspass i veckan. Ligger enligt uppladdningen någonstans runt 3700-4000 kcal per dag.

Kunde mycket lite om kost. Lärde mig massor. Fast bommade 2-3 väsentliga saker. Jag drog ner energiintaget mer än 500 kcal. Emellanåt så lågt som 1200 kcal. Jag drog ner fettintaget extremt lågt. Sen har jag kört på ren disciplin. Kan säga att det har fungerat riktigt dåligt.

Visst.. jag har fått mer muskler. Men inte till när så lätt som jag fick det innan jag började den här "vansinnesdieten" ;) Det går segt, och jag är typ alltid trött och får skador hela tiden. Inte heller går jag ner i vikt.

Om jag nu börjar äta normalt så går jag upp i vikt ruggigt snabbt. När jag insåg att jag nog gjort riktigt fel, så provade jag återgå till en mer normal kost, men som sagt, jag ökade enormt i vikt. Så normalt nu så ligger jag någonstans runt 2000 kcal. Blir inte mycket starkare och går inte ner i vikt.

Om jag har förstått de pålästa killarna här rätt, så bör jag försöka äta mer - men hur ända in i bänkens löser jag det när jag direkt lägger på mig allt jag äter? Och nej, jag lovar.. jag har inte räknat fel. Har kört dietprogram, bok och vägt maten under långa perioder.

Jag har läst def guiden, men där står inte mycket om hur man kan bryta en dålig trend och vända upp förbränningen.

Har lagt upp en ny diet nu utifrån guiden här.
2700 kcal:
100g fett 1g x kropsvikt
300g protein 3g x kroppsvikt
150g kolhydrater

kolisar & protein: morgon, efter träning, lunch
fett & protein: mellanmål, kvällsmat
protein: läggdags

protein: kyckling, nötfärs, lättfil, makrill i tomatsås, ägg
kall potatis & grönsaker är kolhydraterna + maltodextrin efter träning, müsli
fett: det som finns i maten + raps, linfrö och olivolja.

Kan jag få kroppen att gå ner på detta? Eller hur gör jag för att fixa problemet?

z_bumbi
2004-10-03, 17:07
Hur mycket går du upp och hur länge fotsätter du gå upp när du ökat intaget?

Gissningvis så tar uppgången stopp efter en tid och då ligger du kvar på dem nivån för att bli "stabil" sen kan du testa och att följa deffguiden men du bör alltså normalisera din kost och din förbränning innan du fortsätter försöka gå ner i vikt.

Mindek
2004-10-03, 17:07
Längd, vikt, ålder, motionsvanor, bf-nivå?

baldrick
2004-10-03, 18:14
Hur mycket går du upp och hur länge fotsätter du gå upp när du ökat intaget?

Gissningvis så tar uppgången stopp efter en tid och då ligger du kvar på dem nivån för att bli "stabil" sen kan du testa och att följa deffguiden men du bör alltså normalisera din kost och din förbränning innan du fortsätter försöka gå ner i vikt.

Jag har inte provat den bortre gränsen. Efter 2-3 veckor så har jag fått nippran och skurit intaget igen. Men 6-7 kg har jag gått upp på den perioden.

Så vad du säger är, att jag inte skall ligga på 2700, utan istället gå efter det värdet som uppladdningen gav? Tror nog du har rätt - det är dock lite av ett "leap of faith" för min del.

Har du något koncept om hur lång tid det kan ta att "normalisera" förbränningen?

baldrick
2004-10-03, 18:26
Längd, vikt, ålder, motionsvanor, bf-nivå?

1.85cm , 29 år, 105 kg
BF: runt 25% skulle jag gissa. Dvs jag tror jag bör väga någonstans
runt 85-90kg

motion: jag skrev lite innan men mer distinkt;
4 styrkepass á 60-90 minuter per vecka. Dessa tror jag är rätt tunga. Kompisarna har provat men pallar oftast inte med. Kan ju iofs vara sällskapet. :cool:

3 st 50 minuters konditionspass. Oftast med i alla fall 10 minuter intervall.

Rätt ofta kör mer motion utöver detta, men de är mer "spontanmotion".
Joggar en halvmil kanske var tredje vecka.
Går en och halvmil kanske 3 gånger i veckan.

I övrigt är jag ganska inaktiv pga kontorsarbete. :(

z_bumbi
2004-10-04, 07:32
Ät upp dig.

1 Om du ligger så lågt med kalorierna med den kroppsvikten så har du omöjligt chans att fylla kolhydratlagren i kroppen.
När du börjar äta mer normalt för din vikt så laddar kroppen in stora mänger kolhydrater och binder även då vatten till de kolhydraterna = stor viktuppgång men allt detta är absolut inte fett.
Du kommer antagligen lägga på dig lite fett också men det viktiga när man kollar på vågen är att veta att allt inte är fett.

2 Det tar säkert minst en månad innan ökningen tar stopp om du äter enligt vad du bör förbruka. Inte underskott utan +/- noll enligt uppladdningen t ex. Om du känner efter hur träningen känns under tiden så är det inte så jobbigt, man brukar få "tryck" i träningen då musklerna är fyllda med kolhydrater och man ökar mycket lättare i styrka.

3 Även fast det kanske borde vara bättre för kroppen om du äter mycket mer på en gång så skulle jag i alla fall öka med en bestämd mängd per vecka, säg 500 kcal elller så. Ditt psyke kommer att tacka dig då du inte kommer att rusa upp i vikt på samma sätt som förra gången du försökte äta mer.

1+2+3 => Det kommer antagligen att ta minst två månader innan du känner att du ligger något så när still i vikt.

Efter den perioder skulle jag även ligga still minst en månad i kroppsvikt utan att försöka gå ner något för att sen köra en lugnare deff och se vad som händer.

Nu kommer vi in på överkursen.
Ska vi gå in på planeringsbiten vad gäller när allt sker så är vi frame i slutet på januari efter den sista lugna perioden men sommaren börjar inte innan slutet av juni alltså kör du en månad till med vanlig träning.
Första mars är det dags att börja sommardeffa (om det nu är målet) men vänta dig inte att du kommer att bli stenhård eller liknande denna gång utan se det som en fettminskning som kommer att leda till en bra kroppsvikt och hyfsad form samt en bra erfarenhet till nästa gång.
Nästa år när du styrketränat och ätit bra i ett antal månader till så har du mycket större chans att tappa så mycket fett som du vill.

baldrick
2004-10-04, 17:20
Ät upp dig.
Nu kommer vi in på överkursen.

Ska vi gå in på planeringsbiten vad gäller när allt sker så är vi frame i slutet på januari efter den sista lugna perioden men sommaren börjar inte innan slutet av juni alltså kör du en månad till med vanlig träning.
Första mars är det dags att börja sommardeffa (om det nu är målet) men vänta dig inte att du kommer att bli stenhård eller liknande denna gång utan se det som en fettminskning som kommer att leda till en bra kroppsvikt och hyfsad form samt en bra erfarenhet till nästa gång.
Nästa år när du styrketränat och ätit bra i ett antal månader till så har du mycket större chans att tappa så mycket fett som du vill.

Tack för tipsen. :thumbup: Jag tycker det du skriver låter sunt i mina öron. Det är ju inte direkt det jag ville höra - ;) - ville hellre höra att det gick att göra klart dieten först så att jag sedan kunde fokusera 100% på muskeltillväxt ( det är ju den roliga biten ).

Skall nu försöka hitta ett bra sätt att stegvis komma upp i att äta 3500 nyttiga kalorier.

Återigen tack så mycket. Hoppas kunna återkomma med resultaten över tiden.

pekka
2004-10-24, 09:41
Tjena baldrick

Jag är i samma situation som du, kusligt lik faktiskt.
Skurit ned fettintaget, ätit för lite kalorier under flera års tid och rent av gått upp i vikt (bakisdagar = ätardagar, fast inga bakisdagar numera).

Men eftersom jag ligger ett par veckor efter dig så är jag nyfiken hur det ligger till för dig idag? Jag bl.a. ökade fettintaget till 90g från 40-50g, proteinet hade jag redan på 2,5g. Efter denna första vecka +1,8kg vilket är ju lite irriterande när man måste öka bältomfånget, men jag ska kolla några veckor till. Jag som trodde bli färdig för beach -05 :insane:

Vilodagsförbrukning (enl. uppladdningen) 2600 kcal och träningsdagar vid 3000 kcal. Studerar för närvarande och hinner inte röra mig så mycket som jag borde förutom träningen mellan kl.0500-0600 må-lö ;) 3 dgr styrketräning och 3 dgr 20 min intervallscardio.

baldrick
2004-10-28, 22:52
Tjena baldrick
Men eftersom jag ligger ett par veckor efter dig så är jag nyfiken hur det ligger till för dig idag?

Hej Pekka.

Vore det inte en så pisstrist situation så skulle jag säga att det är roligt att höra att någon annan har samma problem. Ofta när man pratar om det här så säger folk typ:


Du "fuskar" när du räknar energiintag
Du "fuskar" när du skriver hur mycket du rör dig.


Och sedan får man inte så mycket tips hur man skall lösa situationen.

Hur det går?
- Jo, jag har lagt av med dieten och försöker äta vanligt. Har ökat intaget till ungefär normala portioner av normal mat. Går fortfarande upp i vikt, men inte fort. Men nu är jag i praktiken uppe på den vikten som jag var innan jag började dieta för någon gång för 3 år sedan. Så det känns ganska ruttet.

Träningen fungerar grymt mycket bättre och det är ju bra. Mer ork, mindre skador, bättre styrka, bättre motivation.

I övrigt så är det inte så roligt, eftersom jag inte vet om detta kommer att lösa upp problemet. Men men, jag tror z_bambi eller va han nu hette, har rätt.

Hör av dig och berätta hur det går för dig senare.

Jag tar fortfarande emot tips från andra också, om det är någon som har något att tillägga till Pekka och mig.