handdator

Visa fullständig version : Kommentera mitt kostschema!


vega
2004-10-03, 12:26
Hej!
Är en tjej på 21 år som tränar cirka 6-7 dagar iveckan. Ungefär 3 st body-pumppass, resten step-up. Försöker gå ner ca 7 kg (väger nu ca 63 kg, skulle vilja gå ner till ca 55 kg)
Min kost ser ut såhär:

Frukost: 2 st protec-proteindrinkar
Lunch: Sallad med kött (ca 150 gr)
Middag: Wokgrönsaker(ca 300-400 gr) med kött (ca 150gr)
Mellanmål: 2st till protecdrinkar

Jag är medveten om att det är lite energi och inte mycket kolhydrater. Jag är mycket mycket känslig för kolhydrater, och detta upplägg fungerar för mig när det kommer till hungerskänslor, sam att jag orkar träna trots det låga kolhydratintaget.
Men jag verkar inte förlora vikt, vad kan det vara för fel?
Hoppas få bra feed-back! :bow:

King Grub
2004-10-03, 13:32
vad kan det vara för fel?

Du äter alldeles, alldeles för lite och fel, så din förbränning är strypt i botten och kroppen inte vågar släppa ifrån sig kroppsfettet.

Mina råd hittar du här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

vega
2004-10-03, 14:05
Att äta mer tror jag inte på. Jag är svår att övertyga där, eftersom jag har en enormt låg ämnesomsättning.Och det är inget jag inbillar mig.
Jag vet att den här kosten innehåller mycket protein, det kan inte vara det som hindrar viktnedgång?

Trance
2004-10-03, 14:09
Ärligt nu

Småäter du något?
Dricker du alkohol regelbundet?
Dricker du sötad läsk?
Äter du kött med mycket fett?

vega
2004-10-03, 14:34
Nej, jag småäter inte, dricker ej alkohol, inget godis, inga sötsaker alls, dricker vatten, the, och lightdrycker (dock inga stora mängder). Det kött jag äter är oftast kycklingfilé, lövbiff, samt nötfärs och fisk. Tycker att det är ganska exemplariskt... Men någonstans måste det ju vara något fel eftersom jag inte förlorar i vikt. :insane:
Äter jag över 1500-1600 kcal per dag går jag upp i vikt, därför ligger min "diet" så lågt i energi.
Det är inte så att jag inte har några muskler och att all min vikt är "fettvikt".

King Grub
2004-10-03, 14:43
Tycker att det är ganska exemplariskt...

Exemplariskt? Det är en ren katastrof. :)

Äter jag över 1500-1600 kcal per dag går jag upp i vikt, därför ligger min "diet" så lågt i energi.

Och du lär bli tvungen att sänka mer och mer, ju mer du sänker din egen ämnesomsättning, om du inte tar dig ur den onda cirkel du verkar befinna dig.

vega
2004-10-03, 16:40
Nja, jag menade inte att min diet är exemplarisk,jag menade snarare att det är ju inget "onyttigt" kött jag äter...

King Grub
2004-10-03, 16:45
Du verkar inte äta mycket fett alls, och det är rena döden för förbränningen.

vega
2004-10-03, 20:23
OK, hur otroligt det än låter vet jag ändå ganska mycket om att äta rätt och bra, men det är en sak att veta och en att göra. Och jag vet att detta inte är bra, och jag har hamnat i den här situationen eftersom jag inte får resultat.
Men, vad sägs om att lägga in mer förbränningsträning samtidigt som man ökar på kosten?
Har läst nånstans om nån som tränade upp sin förbränning ganska bra, genom mer förbränningsträning och tyngre styrketräning.
Ska försöka mig på detta.

Har dock en fråga till dig KingGrub, hur är det med insulinutsöndringen när det kommer till protein? Påverkas insulinet av protein utan några kolhydrater alls?

King Grub
2004-10-03, 20:32
Men, vad sägs om att lägga in mer förbränningsträning samtidigt som man ökar på kosten?[quote]

Om det sägs att det låter som en bra idé. :)

[quote]Har dock en fråga till dig KingGrub, hur är det med insulinutsöndringen när det kommer till protein? Påverkas insulinet av protein utan några kolhydrater alls?

Det beror, precis som vad gäller kolhydrater, på vilket protein det handlar om. Kasein, vassle och mjölkprotein (v+k tillsammans) ger massivt insulinpåslag, medan t ex rött kött ger lägre. För att ta ett annat exempel ger både pasta och havregrynsgröt lägre insulinpåslag än t ex fisk, fågel och kött, och bara hälften av insulinutsöndringen av samma mängd energi från mjölkprodukter (som dock har fördelen att de är kraftigt fettförbränningsstimulerande å andra sidan).

Sverker
2004-10-04, 06:55
Du har målat in dig i ett hörn vega :nono:

Du tränar för mycket. 7 pass i veckan hinner du aldrig återhämta dig ifrån. Step-up sliter rejält ( om du ger järnet alltså, Senior-gympa kan du köra ).

- Ge kroppen en veckas vila och du kommer garanterat att vara sugen på att träna.

- Skicka ut vågen genom fönstret.
Du får skilja på fett och kroppsvikt !
Med den dieten du har plus träningsmängden så ligger du med konstant tomma glykogenreserver. Självklart kommer du att gå upp 2 kg ifall du äter.
Det är inte 2 kg fett som valkar sig under naveln utan 2 kg energi och vatten inuti musklerna :nono:
Energi som du kommer att förvandla till rörelseenergi nästa träningspass.

Skippa träningen en vecka och ät lite mer så kroppen får fart på ämnesomsättningen. Titta i spegeln och följ din utveckling.

Linusen
2004-10-04, 07:34
Din kropp har klart satt in sig på "svält" , äter du såhär kommer du möjligen gå ner i vikt? Men denna kost kan du inte fortsätta med en längre tid, och när du sedan börjar äta som vanligt igen så kommer det säga POFF så har du gått upp allt igen!

Mitt råd, vila iallafall 2 dar i veckan och ät mer mat helt klart :)

Mvh Lina

Cilia
2004-10-04, 17:50
usch, jag hamnade i det läget för typ ett drygt halvår sedan
eller jag var iaf rädd för att jag hade gjort det.

Jag gjorde som pojkarna här föreslog dig.
jag började äta mer men började samtidigt att köra intervall träning på cykel.
(nu tränade jag inte lika mycket som du innan).

Men det gjorde att jag gick ner men väldigt långsamt fast åt väldigt mycket mer. Jag tolkade det som om jag ökade min förbrukning radikalt iaf kändes det som det.

Du har ju kommit fram till att alternativet är inte att fortsätta som du gör nu för då hade du ju inte ställt frågan här till att börja med. Så ngt måste du ju göra.

vega
2004-10-04, 18:05
Ja, Cilia, jag har ju kommit fram till att det inte funkar, eftersom jag vet vad andra tjejer som tränar äter och de ligger ganska mycket över min nivå.

Har sakta börjat öka lite på maten, och börjat med promenader samt lite intervaller på cykel innan body-pump passen. Känner dock ingen hunger än, men jag började ju med det idag så det är lite tidigt för kroppen att komma igång kanske.

Kul att höra att det fungerade för dig Cilia! Ger mig mer motivation att försöka!

Solle
2004-10-04, 19:21
Ännu mer träning? :eek:

vega
2004-10-04, 20:44
Mer träning, ja, mer mat, ja. Men det är ju inga mängder träning. Promenader på 40 minuter ca 5 ggr/vecka och kanske 20 minuters intervaller på cykel max 2-3 ggr /veckan.
Om ni nu inte har några andra bra tips på att öka förbränningen?

Tolkia
2004-10-04, 22:19
... väger nu ca 63 kg, skulle vilja gå ner till ca 55 kg

Samvetsfråga: Hur lång är du? Det har ju viss betydelse för vilken vikt som är lämplig att rikta in sig på.

TommyBoy
2004-10-04, 22:38
Lyssna på Sverker!
Dra ner på träningen, ät oftare och betydligt mer fett.

Ett gammalt uttryck sa " Fettet brinner i kolhydraternas låga" numer vet man att det inte stämmer, det borde däremot stå "Fettet brinner i sin egen låga".
För att bli av med "fel" fett måste du inta "rätt" fett.
- Ta omega 3 tillskott morgon och kväll och byt ut den magra fisken mot fet fisk som lax.
- Ät 6-7 måltider per dag, sprid ut ditt kaloriintag över fler tillfällen.
- Se till att din förbränningsträning sker på tom mage.

vega
2004-10-05, 16:28
Tolkia: Jag är 170 cm lång.Vikten är inte det viktiga, använder det mer som ett uttryck för en vilja att förlora fettmängd. Skulle vilja bli av med runt 5 centimers omkrets på underkroppen. Sen så märks det ju snabbast på vikten när man går ner.

Cilia
2004-10-06, 17:55
Vega jag tror du missförstod mig
jag började inte träna mer utan annorlunda
och innan tränade jag inte till närmelsevis lika mycket som du gjorde.
Jag menade inte att det var rätt melodi för dig att träna ännu mer utan det var bara en redogörelse för att börja äta mer fick igång min förbränning i komb men en annan förändring