handdator

Visa fullständig version : Lumpen, bra eller dåligt??


mister_power
2004-10-03, 10:17
Hej

Jag gör nu lumpen, som ni kanske förstår.

Det jag undrar är om kalorieintaget är tillräckligt, när man samtidigt styrketränar och "leker" krig om dagarna? :bpump: :whipped:

Man får ju bara fyra måltider om dan. :eating:

Hoppas nån har svar på min fråga!

Hades
2004-10-03, 10:22
Hej

Jag gör nu lumpen, som ni kanske förstår.

Det jag undrar är om kalorieintaget är tillräckligt, när man samtidigt styrketränar och "leker" krig om dagarna? :bpump: :whipped:

Man får ju bara fyra måltider om dan. :eating:

Hoppas nån har svar på min fråga!
Det beror på hur mycket du äter.

Om du ökar i vikt så är det tillräckligt.

Slartibartfast
2004-10-03, 10:25
Hur kan man gå upp i vikt i lumpen? Jag gick ner 4 kilo på lika många dagar då jag ryckte in. Efter det vågade jag inte kolla vikten längre.

reaper
2004-10-03, 10:26
Beror på hur mycket du ligger i fält, hur långa marscher ni går etc. Man bränner en hel del kalorier när man går på 4 timmar långa marscher med 40kg packing :) Se till att få i dig så mycket du kan helt enkelt men räkna inte med att lumpen är nåt optimalt ställe för muskelbyggning. Ett tips är att ta med nåt ut i fält som man kan äta på. Själv brukade jag blanda nötter och russin, nötter ger fett och russin sockerenergi, nåt som det är lätt att få brist på ute i fält. Lycka till med byggningen!

Rataxes
2004-10-03, 10:28
Är väl bara att slafsa i dig så mycket att du ligger o kvider på marken sen när det blir dags för övning. Får i dig mer mat + mindre aktivitet på köpet :D

Men seriöst, på fyra måltider ska det väl ändå vara möjligt att få i sig en hel del kcal om man verkligen vill. Får du inte ha med dig lite bärbart tugg när ni är ute på övning?

blekfet2
2004-10-03, 10:39
men det beror på var du är placerad...om du är på trossen eller signal mm så är det jävla lökeri....då behöver du knappt äta någonting med tanke på hur lökit dom har det...värre om du är på stridvagn..

Karl_alfred
2004-10-03, 10:49
gick inte upp ett smack på 10 månader i lumpen, trots att jag åt väldigt mycket.

Jakobbus
2004-10-03, 11:07
värre om du är på stridvagn..
YEAH! jag låg på stridsvagn i Boden!

Prankie
2004-10-03, 11:43
Min kompis gick upp i vikt. Men då åt han mycket mat, drack två gainer om dag och en hel del godis. :D

Yankeee
2004-10-03, 12:09
Jag lyckades att inte gå ner något i lumpen. Förmodligen tack vare det förråd av "king size" chockladbitar jag hade mig med i fält.

Jag tycker att det var riktigt lite med käk under GSU:n. Nattskaffningen var ju bara ett skämt, en fralla och saft.

Karl_alfred
2004-10-03, 14:09
Ja man kan ju sammanfatta det hela med att man gör det bra om man inte går ner i vikt. Jag lyckades genom genom att äta enorma portioner till frukost lunch och middag, och då menar jag verkligen enorma, samt en gainer om dan + 3 portioner kvällsfika.

Trance
2004-10-03, 14:13
När man var hemma på kasernerna tyckte jag man fick helt ok med mat(Halmstad), bra och med mycket variation. Samt så mycket man ville oftast.

Dessutom kan man ju beställa pizza med hemkörning

Ute i fält är det oftast värre..om man inte sover i samma tält som kockarna och alltid får dubbla potioner :thefinger

Men det beror på vad du har för tjänst, en del har kostant guldburksätande medans hos oss var kockarna också tvungna att öva på att laga mat till stora grupper så vi fick oftast lagad mat.

Spiffy
2004-10-03, 14:18
Gick upp minst 5 kilo under lumpen, antagligen lite mer.
Men så var jag flygmeck också :D

Zodd
2004-10-03, 14:20
Jag gick upp ett par kg i lumpen, fick synligt mer muskler på vader, axlar, mage m.m :cool: Jag var helt otränad innan iofs.

sp33dy
2004-10-03, 18:06
Tillåter alla befäl att man tar med sig mat ut på fält?
Ska rycka in som fallskärmsjägare eller jägarplutonchef, någon som har några erfarenheter från jägarbefattningar?

Yankeee
2004-10-03, 18:11
Tillåter alla befäl att man tar med sig mat ut på fält?
Ska rycka in som fallskärmsjägare eller jägarplutonchef, någon som har några erfarenheter från jägarbefattningar?

Förmodligen inte, ska du göra som fj eller jägare så lär du inte få ta med dig.
Kan hända att de söker igenom väskor och sådant, Beror helt på vilket ebfäl.

reaper
2004-10-03, 20:29
Tror inte de bryr sig om det rör sig om en vanlig fältövning, är det däremot baskerprov eller liknande så räkna med att bli visiterad. Gjorde själv lumpen som amfibiesoldat.

muddler
2004-10-04, 01:20
ett tips är att ta med dig protein pulver lr gainer, själv lyckades jag med konststycket att gå upp 5-6 kilo muskler under lumpen tiden, men annars är väl stalltipset att käka så mkt du bara kan!! säger som min gamle kapten sa: I tjänst kan du aldrig äta för mycket! kloka ord

Tolkia
2004-10-04, 03:24
Lillebror gick upp en hel del under sina 15 månader; jag vet i och för sig inte exakt hur mycket, men det både syntes och märktes på klädstorleken. Och det var helt klart inte många gram som var fett. Å andra sidan fick jag också intrycket att de inte gjorde mycket annat än att springa, klättra och krypa omkring i skogen med full packning med en och annan matpaus (utom under vinterhalvåret då, då de inte gjorde mycket annat än att åka omrking på skidor med full packning istället). Nu var han visserligen inte Hulken när han ryckte in, men han var ingen spagettistrimla heller; snarare en rätt normalbyggd 20-åring.

blekfet2
2004-10-04, 05:22
äntligen en vettig person...låg själv på strv i boden åren 2002-2003

Em1l
2004-10-04, 07:22
sp33dy - jag låg som jägarplutonbefäl på K3 2003-2004..

under GSU'n blir de nog lite liv i luckan om du smugglar med dig egen mat i fält, men efter gsu'n är debara tuta o köra skulle jag tro..

innan baskerprovet som är efter 3 månader på K3 så är det enbart konugens matriel som gäller! i ditt fall, frystorkad oxragu :)

powerbars är klockrent att ha med sig för övrigt.

laktosintolerant
2004-10-06, 01:02
Tillåter alla befäl att man tar med sig mat ut på fält?
Ska rycka in som fallskärmsjägare eller jägarplutonchef, någon som har några erfarenheter från jägarbefattningar?
Det är inget fel på kronans käk, torrskaffningen var under all kritik; ett rör nickelkarameller, en burk lapskojs och kanske nån torr fralla stoppar man ju inte en hungerepedemi med precis.

Ska du harva i Karlsborg? Då får du fylla magen med kottar ibland :) finns en bra pizzeria där om du tröttnar. Lycka till

Tolkia
2004-10-06, 09:50
Det är inget fel på kronans käk, torrskaffningen var under all kritik; ett rör nickelkarameller ...
He he; brorsan brukade gilla "Nickel"; nu kan han knappt se dem ... :D

Vir
2004-10-06, 15:31
Själv tänker jag köpa mängder med fairings recovery bar och smussla med mig ut i fält. Polaren som gjorde sin fältvane vecka under 5 dagar fick typ äta en potatis en morot och en skriva leverpastej, varje dag i 5 dagar. Under den tiden sov de inte mycke mer än ett par timmar.

Sånt kallar jag för dumheter, även om man härdas psykiskt så är det mera destruktivt fysiskt.

userfriendly
2004-10-08, 18:02
Har en vän som gick upp 10 muskler under lumpen. Från otränad till nästan lika tränad som elitskidåkarna som gjorde lumpen samtidigt. Du får äta mkt, lassa på extra proteiner o kolhydrater vid maten.

Yankeee
2004-10-08, 18:58
Sånt kallar jag för dumheter, även om man härdas psykiskt så är det mera destruktivt fysiskt.

Du tror att man bryr sig om sådant när det krig? Som det trots allt är det man tränas för. Sen så spelar knappast 5 dagar med lite sömn någon roll, visst skaderisken blir högre, se första meningen.

slakker
2004-10-08, 22:43
Känner en kille som gick ner en bra bit över 10 kg när han låg i lumpen, och där av en hel del muskler.

Zonyk83
2004-10-09, 20:36
Har en vän som gick upp 10 muskler under lumpen. Från otränad till nästan lika tränad som elitskidåkarna som gjorde lumpen samtidigt. Du får äta mkt, lassa på extra proteiner o kolhydrater vid maten.

10 kg muskler, lycka till :booty:

Edit->Jag tror dig om han gjorde lumpen i 10 år förvisso

kal_erixon
2004-10-09, 21:43
10 kg muskler från otränad ska väll inte vara nå problem. men har inte gjort lumpen än så jag vet inte hur de är men... ska mönstra snart ;)

Zonyk83
2004-10-09, 23:10
10 kg muskler från otränad ska väll inte vara nå problem. men har inte gjort lumpen än så jag vet inte hur de är men... ska mönstra snart ;)

10 kg muskler går man upp om man tränat seriöst i 7-8 år, lumpen är inte ens optimalt och om det är under ett år så går man upp 1-2 kg muskler max...Så ser verkligheten ut, inga fantasisiffror

Edit->Resten man gått upp i vikt av (om inte fett) är vatten eftersom musklerna till största del består av detta

kal_erixon
2004-10-10, 09:08
första halvåret jag började träna gick jag upp säkert 5 kilo. (inget fett) och efter de har jag haft svårt att gå upp men om jag försökt varit riktigt seriös och sluppit alla förkylningar och...bakfyllor så kanske jag hade gått upp 5 till på ett år.
de tycker jag inte låter som några fantasisiffror

edit -> ja men man måste ju ha nånstans att lagra vattnet :D

Zonyk83
2004-10-10, 09:34
första halvåret jag började träna gick jag upp säkert 5 kilo. (inget fett) och efter de har jag haft svårt att gå upp men om jag försökt varit riktigt seriös och sluppit alla förkylningar och...bakfyllor så kanske jag hade gått upp 5 till på ett år.
de tycker jag inte låter som några fantasisiffror

edit -> ja men man måste ju ha nånstans att lagra vattnet :D

Okej, jag ger upp, tro vad du vill men man brukar räkna med 1-2kg/år i rena muskler sedan om du vill tro på dina siffror eller mina är upp till dig, tänker inte älta detta mer...

kal_erixon
2004-10-10, 09:37
hehe ne de är säkert så att man går upp sakta i muskler men inte när man är otränad. då går man upp ganska snabbt. så de är skillnad på år och år där tror jag. sen vet vi ju inte hur länge han låg inne, han kan ju ha legat 15 månader.
:D

Zonyk83
2004-10-10, 09:40
hehe ne de är säkert så att man går upp sakta i muskler men inte när man är otränad. då går man upp ganska snabbt. så de är skillnad på år och år där tror jag. sen vet vi ju inte hur länge han låg inne, han kan ju ha legat 15 månader.
:D

2-3 första året, 1-2 följande åren (beroende på hur seriös man är)

King Grub
2004-10-10, 09:41
Okej, jag ger upp, tro vad du vill men man brukar räkna med 1-2kg/år i rena muskler sedan om du vill tro på dina siffror eller mina är upp till dig, tänker inte älta detta mer...

Det som inte går upp mer än ett kilo muskler det första året, om han tränar seriöst, gör antingen något fundamentalt fel eller har urusla gener.

Zonyk83
2004-10-10, 09:48
Det som inte går upp mer än ett kilo muskler det första året, om han tränar seriöst, gör antingen något fundamentalt fel eller har urusla gener.

Om du ser senaste inlägget, 2-3kg, huvudsaken är att det inte är 10kg

SeWs
2004-10-10, 14:41
Jag har legat inne som fjälljägare i 5 månader nu, jag har gått upp en kanske 5 kilo eller nåt hittils, det är lungt med att ta med sig käk ut i fält om det inte är nån speciell övning typ överlevnad(inget käk på 4 dar :S), men annars kan man ju alltid bara käka massa när man är inne på kasern, man får lite mer muskler men tappar lite muskler, ja har typ ökat 100 kilo i benpress på 5 månader... men tappat lite bicep och bröst, inte så konstigt kankse med tanke på tjänsten

elstot
2004-12-08, 16:56
Tjena alla. Ny på forumet.

Jag gjorde FJS (fallskärmsjägarskolans) förtest i torsdags och fredags och blev godkänd (obs, inte antagen ännu, det beslutet får vi den 17e), och jag räknar med att bli antagen. :whipped:

Hursomhelst. Givetvis tränar jag mycket. Mest är det löpning, simmning, styrka med kroppen som vikt, marschträning och diverse annat.

Nu har någon påpekat för mig att jag kanske borde ta å se över mina kostvanor. Inte för att jag äter så onyttigt, men för att jag möjligen kan öka mina resultat lite. Hur mycket påverkar egentligen kosten på min träning?

Vad kan ni rekomendera mig att äta? jag vet att frågan är stor, men vafan, jag vill påbörja en diskussion :booty:

Såååå, någon som har något stort och bra kostråd åt mig?

Johan
2004-12-08, 17:02
Tjena alla. Ny på forumet.

Jag gjorde FJS (fallskärmsjägarskolans) förtest i torsdags och fredags och blev godkänd (obs, inte antagen ännu, det beslutet får vi den 17e), och jag räknar med att bli antagen. :whipped:

Hursomhelst. Givetvis tränar jag mycket. Mest är det löpning, simmning, styrka med kroppen som vikt, marschträning och diverse annat.

Nu har någon påpekat för mig att jag kanske borde ta å se över mina kostvanor. Inte för att jag äter så onyttigt, men för att jag möjligen kan öka mina resultat lite. Hur mycket påverkar egentligen kosten på min träning?

Vad kan ni rekomendera mig att äta? jag vet att frågan är stor, men vafan, jag vill påbörja en diskussion :booty:

Såååå, någon som har något stort och bra kostråd åt mig?
Om du vill börja äta bättre så står det mesta du behöver veta här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) om inte så är det bara att skapa en ny tråd.
Och ja, du kommer troligtvis få bättre resultat om du förbättrar dina kostvanor.

Jakobbus
2004-12-09, 01:44
Om du vill börja äta bättre så står det mesta du behöver veta här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) om inte så är det bara att skapa en ny tråd.
Och ja, du kommer troligtvis få bättre resultat om du förbättrar dina kostvanor.
Fast det dar var vall en lank till en deffguide...
Du far nog en battre uppfattning om du bara letar runt lite allmant...

Prowler
2004-12-09, 08:41
Som någon sa tidigare: Vem fan bryr sig om kroppsvikten när man har fullt sjå med att hålla värmen, orka ta sig fram dem all packning, torka strumpor i armhålorna, försöka att inte få matförgiftning, bli väckt av "besätt eldställningarna!!!!", tejpa jägarmag, ha fånghuva på skallen och bli hotad med fångförhör mm mm? När du är i fält försöker du hålla dig någorlunda vaken och i bra psykiskt skick. När du är hemma på logementet så försöker du vårda kropp och själ. Däremellan finns inte så mycket tid att lägga på träning och kcal-räkning. Ät så mycket du kan varje gång du får mat, man vet aldrig när nästa tillfälle kommer!
Beror ju såklart på vad du har för befattning, men räkna med att bli visiterad varje gång du ska ut i fält. För varje medsmugglad matvara blir du "belönad"

Johan
2004-12-09, 11:38
Fast det dar var vall en lank till en deffguide...
Du far nog en battre uppfattning om du bara letar runt lite allmant...
Japp, i deffguiden står det väldigt mycket om bra nyttig mat som funkar lika bra under deff som när man vill bygga muskler.
Han åt ju redan hyffsat skrev han, vill han bli lite mer "optimalare", så med hjälp av deff guiden kan han bli det.

Chandler
2004-12-09, 12:35
Hur kan man gå upp i vikt i lumpen? Jag gick ner 4 kilo på lika många dagar då jag ryckte in. Efter det vågade jag inte kolla vikten längre.

-2kg på 2 veckor, -4kg på 4 veckor... -ytterligare 4kg under 3-veckors lapplandsläger.. -->69,5kg.. :cryout:

Men nu börjar man vara tillbaka igen, med "stadiga" 82kg :cool:

henke_in_training
2004-12-09, 12:43
gick upp 12 kg på 10 månader under min värnplikt, iofs var jag bevakninssoldat eller "mazarin-jägare" som det kallas.

Mat är tjänst!

Jakobbus
2004-12-10, 00:51
Japp, i deffguiden står det väldigt mycket om bra nyttig mat som funkar lika bra under deff som när man vill bygga muskler.
Han åt ju redan hyffsat skrev han, vill han bli lite mer "optimalare", så med hjälp av deff guiden kan han bli det.
MEN hela den texten lutar ju at att minska sitt BF%. Vilket jag inte skulle rekomendera om man ska rycka in som jagare.
Har man inte sa mycket koll pa naringslara sa vet jag att det kan forvirra.

Johan
2004-12-10, 00:54
MEN hela den texten lutar ju at att minska sitt BF%. Vilket jag inte skulle rekomendera om man ska rycka in som jagare.
Har man inte sa mycket koll pa naringslara sa vet jag att det kan forvirra.
JO men det är ju fortfarande bra mat som jag tror många här på forumet äter enligt, inkl. mig själv, även när vi vill öka i muskelmassa.
Jag rekommenderade han bara att läsa delen om mat, inte de andra tipsen hur man går ner i fettvikt.

Jakobbus
2004-12-10, 01:02
JO men det är ju fortfarande bra mat som jag tror många här på forumet äter enligt, inkl. mig själv, även när vi vill öka i muskelmassa.
Jag rekommenderade han bara att läsa delen om mat, inte de andra tipsen hur man går ner i fettvikt.
Du lankade bara honom till en guide om hur man blir av med fett.
MVH Jakob

Johan
2004-12-10, 01:17
Du lankade bara honom till en guide om hur man blir av med fett.
MVH Jakob
Ja det stämmer, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tipsade jag han bara att läsa den delen om maten, inte själva fettviktnedgången.
Läs själv om du inte tror mig.
Visst kan man "släppa tynglarna lite lösa" när man inte deffar och äta lite onyttigheter, men jag tycker fortfarande man kan hålla en bra kost, och bra kost står det om i Deff - guiden.
Känns som jag bara upprepar mig själv.

Jakobbus
2004-12-10, 06:35
Ja det stämmer, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tipsade jag han bara att läsa den delen om maten, inte själva fettviktnedgången.
Läs själv om du inte tror mig.
Visst kan man "släppa tynglarna lite lösa" när man inte deffar och äta lite onyttigheter, men jag tycker fortfarande man kan hålla en bra kost, och bra kost står det om i Deff - guiden.
Känns som jag bara upprepar mig själv.
Jag haller absolut med dig att man ska skota sin kost aven under byggnadsperioder!

MEN du tipsade honom inte rent ut att: "LAS BARA MAT DELEN"
Du sa att han skulle lasa dar om han vill fixa sin kost.
Nu orkar jag inte snacka mer om det har, vi ar nog ganska overens egentligen anda tror jag..! Ha en bra dag!//Jakob

elstot
2004-12-10, 19:14
OK, tack för tipsen, jag ska läsa matdelen i deffguiden. Sen får vi se om jag pallar följa den.

Ska upp å käka nu. Ha det gott alla!