handdator

Visa fullständig version : Energiintag vs. viktförändring


jim
2004-10-02, 20:27
Finns en sak jag funderat på ganska länge.. har lärt mig här på Kollozzeum att man påverkar sin viktförändring framförallt med att öka/minska mängden energi man tillsätter kroppen..

Ett klassiskt exempel är att man ska äta ca 500 kcal mindre än mna förbränner en dag för att förlora vikt i runda tal kring 0.5kilo / vecka..

Själv äter jag +500 kcal om dagen ungefär och det ger mig en positiv tillväxt!

Nu till frågan! En tjejkompis till mig äter (som så många andra) aldelles för lite. normalt äter hon 900-1000 kcal per dag och oftast bara 2-3 mål.. Hon tränar lite till och från men borde även utan träning ha ett energibehov på iaf kring 1500 kcal.. varför tappar hon inte vikt? överlag ligger hon på samma kroppsvikt +- 1-2kg alltid.. borde hon inte rasa i vikt? please enlighten me :)

Hades
2004-10-02, 23:35
Kan det kanske vara så att kroppen gärna sparar in och drar ner förbränningen vid energiunderskott, som en försvarsmekanism? Och på motsvarande sätt gärna lägger på sig fett vid energiöverskott. Det krävs ju ofta att man "sparkar igång" förbränningen på olika sätt vid deff (t ex mer cardio, och även ätardagar sägs ju kunna få igång förbränningen) för att kunna gå ner i vikt.

Så min gissning är att hon helt enkelt inte har särskilt hög förbränning, och att hennes kropp ligger på sparlåga för att förhindra svält.

King Grub
2004-10-03, 06:54
Plus sänkta leptinnivåer genom ständigt energiunderskott.