handdator

Visa fullständig version : kreatin och perioderfråga trots sökning


kal_erixon
2004-10-02, 19:07
trots att jag sökte och läste igenom alla intressanta träffar har jag inte blivit klokare...
jag undrar i hur långa perioder man ska ta kreatinet. dom trådar som fanns förrut var sen -01 och där skrev dom att man inte behövde nå uppehåll alls. men om man nu ska köra uppehåll. hur långa och behövs uppladning efter ett uppehåll eller är de bara första gången man ska ta kreatin som de behövs?

Knäböj
2004-10-02, 23:13
Detta har funkat kanon för mig: De första fem dagarna 25-35g/dygn (lite beroende på vad du väger). Därefter underhållsdosering 5-15g/dygn i 6-8 veckor för att sedan ha ett uppehåll på 4 veckor. Sedan är det bara att börja om...En enkel och bra "cykel" tycker jag.

kal_erixon
2004-10-03, 16:51
men kan man överdosera kreatin då? eller ska man bara tänka på att äta lite extra kolhydrater eller dricka extra vatten eller nått sånt?
eller behövs inget utav de...

z_bumbi
2004-10-03, 17:04
men om man nu ska köra uppehåll. hur långa och behövs uppladning efter ett uppehåll eller är de bara första gången man ska ta kreatin som de behövs?

Efter avslutat omgång av kreatin tar det på ett ungefär 4-5 veckor för nivåerna att sjunka ner till normal nivå.
Om man har uppehåll så länge så kan man för att skynda på det hela ladda igen.

Jag ser dock ingen anledning att göra något uppehåll ur ren hälsosynpunkt och det är väl inte heller någon större mening att försämra sitt utgångsläge för träningen medvetet så jag skulle köra konstant med kreatin om jag kunde.

Knäböj
2004-10-03, 19:04
men kan man överdosera kreatin då? eller ska man bara tänka på att äta lite extra kolhydrater eller dricka extra vatten eller nått sånt?
eller behövs inget utav de...
Knappast någon risk för överdosering med kreatin. Fast det är viktigt att du dricker MER vatten när du käkar kreatin. Ungefär 1dl vätska per gram kreatin är ganska nära sanningen tror jag.

JLL
2004-10-05, 08:59
det är väl inte heller någon större mening att försämra sitt utgångsläge för träningen medvetet så jag skulle köra konstant med kreatin om jag kunde.

Försvinner inte effekten av kreatin om man tar det konstant? Trodde det var som med så mycket annat att kroppen vande sig och att man därför behövde uppehållen?

ceflower
2004-10-05, 09:22
Den här frågan är OT, ni får ursäkta. Hur är det egentligen med kombinationen koffein och kreatin? Vissa säger att man ska undvika det helt, medans andra säger att det inte spelar någon roll om man dricker kaffe/tar koffeintabletter så länge man ser till att alltid ha sina vattendepåer fyllda..?

z_bumbi
2004-10-05, 09:39
Försvinner inte effekten av kreatin om man tar det konstant? Trodde det var som med så mycket annat att kroppen vande sig och att man därför behövde uppehållen?

Du får ingen känsla av att det lyfter träningen som det kan göra i början av en omgång men kreatinet finns ju kvar i kroppen i alla fall och gör det som det ska.

Knäböj
2004-10-05, 19:29
Du får ingen känsla av att det lyfter träningen som det kan göra i början av en omgång men kreatinet finns ju kvar i kroppen i alla fall och gör det som det ska.
Jag läste någonstans att njurarna efter en periods kreatinanvändning "känner igen" det tillsatta kreatinet och således börjar att rensa bort det kreatin man stoppar i sig. Någon som vet mer exakt..?