handdator

Visa fullständig version : Läkemedels påverkan på blodsocker?


Nadja
2004-10-02, 17:39
Hej! vet inte riktigt om jag startar tråden i rätt forumdel..men gör ett försök iaf!

I perioder "tvingas" jag använda läkemedlet "Dulcolax" enterotabletter (alltså sådana man sväljer). Medlet är verksamt mot förstoppning- jag har en del problem med magen av och till. Jag känner till att det är riktigt dåligt att använda laxermedel i längre perioder.

Fråga:
* Kan laxermedel ha någon inverkan på blodsockret? Tabletterna innehåller en liten andel lactos men det verkar ju försumbart! Anledningen till att jag undrar, är att jag kan få riktigt rejäla blodsockerfall i samband med att jag tar tabletterna! Dessutom: de "stör" ju mineralbalansen i kroppen, om än tillfälligt- kan man "känna av" det på liknande sätt som vid blodsockerfall?

Jag har skrivit ett mail till läkenmedelstillverkaren men ej fått något svar ännu .På mitt apotek visste de som vanligt ingenting, så jag blev inte förvånad..... Om ni känner till någonting och/eller har erfarenheter av detta- dela jättegärna med er! MVH Nadja

Sverker
2004-10-02, 17:52
Inte den blekaste.
FASS, som tillhör referensbiblioteket, ger inget svar under " Biverkningar ".

Medelt påverkar ju upptaget av vatten från tarmen.....är det möjligt att du upplever vätskebrist och lägre blodtryck ?

Enklaste tipset är att du dricker rejält med vatten. Det skall i alla fall inte påverka medicineringen.

jakke
2004-10-02, 18:18
Prata med en läkare..Dom har ialla fall en annan version av fass än den på internet som berättar mer..