handdator

Visa fullständig version : bra eller dålig "efterträningsmat"?


Termy
2004-10-02, 13:59
Hej! När jag tränar brukar jag köra med bracketing-metoden, alltså vassle/kolhydrater före och efter träning (AST:s vp2 och Creatine HST).

Cirka en halvtimme efter vassle/kolhydrats drinken som jag tar efter träningen, äter jag en skål med mjölk och cornflakes (snabba kolhydrater, men jag vet inte.. mjölken kanske gör måltiden långsam?).

Cirka en halvtimme-timme efter detta brukar jag ta AST: s Ny Tro Pro 40 (40 gram protein, 22 gram långsamma kolhydrater, osv...) samt en banan. 2 timmar efter detta äter jag middag.

Är detta ett bra/mindre bra sätt att äta på inom denna tidsram? Detta är ungefär de tider som Paul Cribb rekommenderar att man äter inom 3 timmars ramen efter träningen.

King Grub
2004-10-02, 14:32
Det är väl helt okej, men inte är det något måste att ha fyra mål tätt efter passet. Det räcker med drinken före, drinken efter, och sedan middagen någon timme efter. Då har du garanterat tillgång till kolhydrat och protein i tillräckliga mängder, hela tiden och när du behöver det.

Termy
2004-10-02, 14:34
Okej, tack. Ska prova det.

Sverker
2004-10-02, 14:36
Varför inte en rejäl måltid mat efter träningen och efterträningendrinken ?

Mjölk och cornflakes gör väll ingen glad :rolleyes:

Vill du ha mjölk så välj andra flingor som puffat ris eller puffat vete, Special eller något sådant.

Cornflakes är majs och proteinet är undermåligt.
Byter du till ris eller vete så blir proteinet i måltiden mycket bättre :thumbup:

Termy
2004-10-02, 14:37
Sverker, anledningen till att jag äter Cornflakes är att det är snabba kolhydrater.

King Grub
2004-10-02, 15:26
Sverker, anledningen till att jag äter Cornflakes är att det är snabba kolhydrater.

Du har ju redan snabba i efterträningsdrinken. Äter du vanlig mat med långsamma till medelsnabba kolhydrater när du kommer hem från gymmet fyller du ju på med kolhydrater i alla fall. Jag tror inte du behöver tre laddningar med GI 120+ efter varandra.

Termy
2004-10-02, 15:28
Uppfattat :)

King Grub
2004-10-02, 16:06
Det är inga order. ;) Känner du att du behöver det för att återhämta dig skall du naturligtvis fortsätta med det.

Termy
2004-10-02, 16:07
Jadu... har kört med det länge, men det skadar ju inte att försöka med ditt sätt heller.