handdator

Visa fullständig version : kessella ok till kvälls???


morbror_sven
2004-10-02, 09:04
Brukar ta en burk kessella som "kvällsmål". Gi:t är ju bra, men II lär ju vara ganska högt.
Jag måste säga att det är väldigt enkelt att bara slänga i sig burken, men hur bra eller dåligt är det egentligen??

King Grub
2004-10-02, 09:05
Utmärkt protein med väldig långsam aminosyreutsöndring. Högt II, men magra mjölkprodukter har å andra sidan en kraftigt fettförbränningsstimulerande effekt. Och insulin är anabolt vid vila.

Rataxes
2004-10-02, 09:24
Så vilken effekt tar egentligen överhanden här vad gäller fettförbränning, den gigantiska insulinutsöndringens fettinlagrande effekt, eller mjölkkalciumets fettförbrännande effekt? Jämför en person som konsumerar väldigt lite mjölkprodukter, kanske på sin höjd 200-300 kcal mjölk/fil/yoghurt/kesella till frukosten och sen inget annat, med en som har mjölkprodukter som huvuddel i minst två andra stora måltider under dagen, säg att han får i sig 800-900 kcal från mjölkprodukter varje dag. Båda två kör regelbundet tunga gympass, så risken för att utveckla insulinresistans borde vara minimal.

Vem har då bäst förutsättningar för fettförbränning?

King Grub
2004-10-02, 09:25
Vem har då bäst förutsättningar för fettförbränning?

Jag gissar på den som använder mer mjölkprodukter, magra sådana.

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

Utdrag ur fullängdsstudierna:

"Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."

"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."

morbror_sven
2004-10-02, 09:27
Utmärkt protein med väldig långsam aminosyreutsöndring. Högt II, men magra mjölkprodukter har å andra sidan en kraftigt fettförbränningsstimulerande effekt. Och insulin är anabolt vid vila.
ok, så kesella är alltså relativt positivt? Det är alltid lika härligt när man får höra det man vill höra :)

Rataxes
2004-10-02, 09:49
Jag gissar på den som använder mer mjölkprodukter, magra

Trevligt, lättyoghurt med musli och nötter är ju smarrigt som få, kan lätt sluka flera stora skålar om dan :eating:

Skulle det se likadant ut om man drev upp intaget ännu mer? Säg att mjölkprodukter utgjorde en stor del av alla måltider under dagen (förutom efterträningsdrinken givetvis). Man skulle ju gå omkring med kraftigt förhöjda insulinnivåer hela dagen, och är inte fettförbränningen väldigt låg någon/några timmar efter en måltid där mjölkprodukter ingick. Även detta kanske kontras av ett ännu kraftigare kalciumintag, men det borde ju finnas någon gräns där ännu högre dagligt mjölkkalciumintag inte längre har samma fettförbrännande effekt och börjar tappar mark mot insulinutsöndringens motsatta effekt?

Bara en rent hypotetisk fråga, inte ens jag skulle vilja käka lättyoghurt hela tiden, faktiskt :D

King Grub
2004-10-02, 10:00
Nej, ständigt förhöjda insulinnivåer skulle leda till ständigt sänkt fettförbränning. 1 liter mjölk varannan timme än nog inte att rekommendera. Att koncentrera intaget till ett par större tillfällen däremot tror jag på. Men det är skillnad på livsmedel och livsmedel. Insulintoppar från minimjölk kan inte jämföras med att sitta och äta druvsocker med sked.

HenrY
2004-10-02, 19:30
Utmärkt protein med väldig långsam aminosyreutsöndring. Högt II, men magra mjölkprodukter har å andra sidan en kraftigt fettförbränningsstimulerande effekt. Och insulin är anabolt vid vila.

Så då kan man säga att det faktiskt är bra att äta mjölkprodukter innan läggdags??

King Grub
2004-10-02, 19:44
Så då kan man säga att det faktiskt är bra att äta mjölkprodukter innan läggdags??

Absolut. Proteinmässigt är det det bästa alternativet, eftersom kasein ger den längsta aminosyreutsöndringen (jag har sett siffror på upp till sju timmar, under optimala förhållanden), vilket skulle betyda tillgång till protein och byggstenar nästan hela natten. Till skillnad från ett par timmar, om man till äventyrs skulle basera proteinintaget på kvällskvisten på vassle.

Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur innehåller också långsamt protein, så man behöver inte fixera sig vid en viss proteintyp heller, om man inte vill.

Och är man den som mer eller mindre utesluter kolhydraterna innan sängdags behöver man ju inte välja mjölk eller yoghurt, utan kan använda sig av keso, kesella eller, i synnerhet, Valio Grynost.

Matte_Maiden
2004-10-02, 19:50
Absolut. Proteinmässigt är det det bästa alternativet, eftersom kasein ger den längsta aminosyreutsöndringen (jag har sett siffror på upp till sju timmar, under optimala förhållanden), vilket skulle betyda tillgång till protein och byggstenar nästan hela natten. Till skillnad från ett par timmar, om man till äventyrs skulle basera proteinintaget på kvällskvisten på vassle.

Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur innehåller också långsamt protein, så man behöver inte fixera sig vid en viss proteintyp heller, om man inte vill.

Och är man den som mer eller mindre utesluter kolhydraterna innan sängdags behöver man ju inte välja mjölk eller yoghurt, utan kan använda sig av keso, kesella eller, i synnerhet, Valio Grynost.

Jag lånar lite... 200 gram Valio Cottage Cheese + 55 gram jordnötter är alltså ett helt okej kvällsmål?

HenrY
2004-10-02, 19:51
Absolut. Proteinmässigt är det det bästa alternativet, eftersom kasein ger den längsta aminosyreutsöndringen (jag har sett siffror på upp till sju timmar, under optimala förhållanden), vilket skulle betyda tillgång till protein och byggstenar nästan hela natten. Till skillnad från ett par timmar, om man till äventyrs skulle basera proteinintaget på kvällskvisten på vassle.

Kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur innehåller också långsamt protein, så man behöver inte fixera sig vid en viss proteintyp heller, om man inte vill.

Och är man den som mer eller mindre utesluter kolhydraterna innan sängdags behöver man ju inte välja mjölk eller yoghurt, utan kan använda sig av keso, kesella eller, i synnerhet, Valio Grynost.

Vad säger du om insulin utsöndringen då, om man äter t.ex. en hel lättostkaka innan läggdags?

King Grub
2004-10-02, 19:51
Jag lånar lite... 200 gram Valio Cottage Cheese + 55 gram jordnötter är alltså ett helt okej kvällsmål?

Jajamen.

King Grub
2004-10-02, 19:55
Vad säger du om insulin utsöndringen då, om man äter t.ex. en hel lättostkaka innan läggdags?

Den är okej, men jag vet inte om det är perfekt nattmat. Nära 50 procent av kolhydraterna kommer från sockerarter, och även om mjölk är största ingrediens tror jag inte jag skulle klassa ostkaka som en av mjölkprodukterna med de positiva egenskaperna som nämns ovan. Det bör nog vara så "rena" mjölkprodukter som möjligt. Men Lättostkakan passar fint som mellanmål och liknande. Jag vet inte om den ger så gigantisk insulinutsöndring heller; fruktos är inte speciellt insulinogent, och mjölkproteinet kan inte utgöra så väldigt stor del av de 420 kcal den innehåller.

Matte_Maiden
2004-10-02, 19:59
Jajamen.

Haha dom borde skippa alla fina stämplar på mat som visar hur bra dom är, räcker med en: King Grub recommends!

HenrY
2004-10-02, 20:13
Haha dom borde skippa alla fina stämplar på mat som visar hur bra dom är, räcker med en: King Grub recommends!

Haha jupp! Oså en figur, liknande den här :thumbup:
:D

Whey
2004-10-02, 20:32
Är det enbart magra mejeriprodukter som är bra för fettförbränningen?

Yankeee
2004-10-02, 20:40
Är det enbart magra mejeriprodukter som är bra för fettförbränningen?

Det är väl inga mejeriprodukter som är bra för fettförbränningen?

King Grub
2004-10-02, 20:45
Är det enbart magra mejeriprodukter som är bra för fettförbränningen?

Nej, det är kalciumet i just mjölkprodukter som har effekten, men ur fettsynpunkt kan man hitta bättre källor. Feta mjölkprodukter ser jag ingen anledning att välja, annat än ur smaksynpunkt.

King Grub
2004-10-02, 20:46
Det är väl inga mejeriprodukter som är bra för fettförbränningen?

Jo, ALLA! Kolla upp referenserna på förra sidan. D

Yankeee
2004-10-02, 20:50
Jaha, såg inte att det var två sidor :)

kampsporttjej
2004-10-03, 09:18
"kesella-och-grynost-bojkotten-pga-högt-II" är alltså över?

King Grub
2004-10-03, 09:36
"kesella-och-grynost-bojkotten-pga-högt-II" är alltså över?

Har det pågått någon sådan så har jag missat den.

Matte_Maiden
2004-10-03, 09:48
Har det pågått någon sådan så har jag missat den.

Exakt! Jag äter minst 400 gram Valio Cottage Cheese om dagen just nu... Och tänker fortsätta med det :)

Slartibartfast
2004-10-03, 10:12
Utmärkt protein med väldig långsam aminosyreutsöndring. Högt II, men magra mjölkprodukter har å andra sidan en kraftigt fettförbränningsstimulerande effekt. Och insulin är anabolt vid vila.

Så det skulle vara ok att dricka en halvliter mjölk till äggen innan man går och lägger sig?

Rataxes
2004-10-03, 10:17
Har det pågått någon sådan så har jag missat den.
Går väl inte att förneka att mjölkprodukter hade ett rykte om sig som "mindre optimala" för en tid sen innan dessa rapporter om mjölkkalciumets fettförbrännande effekter såg dagens ljus. :) II-nojan fick ju många att helt strypa konsumtionen av mjölk och yoghurt.

King Grub
2004-10-03, 10:21
II-nojan fick ju många att helt strypa konsumtionen av mjölk och yoghurt.

Ja, det är ju synd att många inte kan hantera information utan att automatiskt ta den till dess yttersta spets och bara agera på en aspekt av den.

JLL
2004-10-03, 10:39
Glass måste väl också räknas som mjölkprodukt? :eating: :)

King Grub
2004-10-03, 10:43
Glass måste väl också räknas som mjölkprodukt? :eating: :)

Ja, men återigen kan du inte jämföra något med relativt mycket och halvtaskig fettsammansättning och hög andel socker med något som minimjölk eller grynost.

Yankeee
2004-10-03, 12:14
Går väl inte att förneka att mjölkprodukter hade ett rykte om sig som "mindre optimala" för en tid sen innan dessa rapporter om mjölkkalciumets fettförbrännande effekter såg dagens ljus. :) II-nojan fick ju många att helt strypa konsumtionen av mjölk och yoghurt.

Personligen så bryr jag mig inte om II. Jag tycker att jag får betydligt sämre reslutat ju mer mjölkprodukter jag äter. Därför är jag ingen fan av mjölkprodukter, och dessutom så tror jag inte att det är speciellt bra för människan att inta mjölkprodukter i vuxen ålder. Alltså, jag är negativt inställd, dock inte pga II.

Rataxes
2004-10-03, 12:55
Personligen så bryr jag mig inte om II. Jag tycker att jag får betydligt sämre reslutat ju mer mjölkprodukter jag äter. Därför är jag ingen fan av mjölkprodukter, och dessutom så tror jag inte att det är speciellt bra för människan att inta mjölkprodukter i vuxen ålder. Alltså, jag är negativt inställd, dock inte pga II.
Köper det, men mjölkprodukter fick ändå ett väldigt skamfilat rykte när II kom upp på tapeten, och väldigt många gick ju från flitiga mjölkdrickare till att nästan helt strypa intaget enbart pga II-noja. De flesta påstod ju också att de tyckte att de fick märkbart bättre resultat sen de gjorde så. Själv tror jag att det till störst del handlade om en placebo-effekt :)

King Grub
2004-10-03, 13:04
II från snabba kolhydrater och raffinerad skräpmat är mer berättigat att jaga. ;)

HenrY
2004-10-03, 14:14
Fan va skönt, nu är det plötsligt mycket lättare att fixa kvällsmålet!:)

Whey
2004-10-12, 13:07
Nej, det är kalciumet i just mjölkprodukter som har effekten, men ur fettsynpunkt kan man hitta bättre källor. Feta mjölkprodukter ser jag ingen anledning att välja, annat än ur smaksynpunkt.
Eller för att någon annan står för inköpen. Sen så vet jag inte riktigt var gränsen till "magra" mejeriprodukter går. Med icke-magra tänkte jag på standardmjölk och naturell yoghurt.

HenrY
2004-10-12, 14:51
Ett bra kvällsmål torde väl vara Keso med youghurt isof??

Yankeee
2004-10-12, 15:19
Tyvärr, måste jag erkänna. Köpte en burk lätt kesella förra veckan och blandade med fun-light, och gott var bara förnamnet. Nu är jag fast, blir iaf 2-3 burkar om dagen. Fan ta er :thefinger

Davil
2004-10-12, 21:16
Hmm.. Ursäkta men...Vad är Valio Cottage Cheese för något?Finns det i alla mataffärer?
Sen undrar jag om man kan finna kesella i större förpackningar än de 250g-burkar jag köper? Eller andra likvärdiga varor. Bra att byta ut ägg,keso& kesella mot lite andra smakupplevelser ibland kanske...

mvh // David

The_RobRoy
2004-10-13, 00:09
Hmm.. Ursäkta men...Vad är Valio Cottage Cheese för något?Finns det i alla mataffärer?
Sen undrar jag om man kan finna kesella i större förpackningar än de 250g-burkar jag köper? Eller andra likvärdiga varor. Bra att byta ut ägg,keso& kesella mot lite andra smakupplevelser ibland kanske...

mvh // David

Valio är finska motsvarigheten till arla, i finland har dom vart väldigt tidiga med fettsnåla mejeriprodukter o så, valios cottage cheese är helt enkelt valios keso, som innehåller 0.4% fett jämfört med arlas 4%..

..tyvärr är ofta utbudet av valios produkter väldigt begränsat här i sverige :cryout:

Du får leta lite bland mejerihyllorna heltenkelt!

King Grub
2004-10-13, 07:49
Hmm.. Ursäkta men...Vad är Valio Cottage Cheese för något?Finns det i alla mataffärer?
Sen undrar jag om man kan finna kesella i större förpackningar än de 250g-burkar jag köper? Eller andra likvärdiga varor. Bra att byta ut ägg,keso& kesella mot lite andra smakupplevelser ibland kanske...

mvh // David

Kesella Lätt finns i 2- och 10-kilosförpackningar. Keso Naturell inns i 3-, 9- och 18-kilosförpackningar.

Valio Cottage Cheese ser ut så här:

Davil
2004-10-13, 08:27
Jösses...Jag har aldrig sett så stora förpackningar på keso eller kesella i vanliga matbutiker, man kanske kan beställa hem om man pratar med en butikschef på en matbutik...Hmm...Det måste jag kolla upp :cool:

King Grub
2004-10-13, 08:46
Jösses...Jag har aldrig sett så stora förpackningar på keso eller kesella i vanliga matbutiker, man kanske kan beställa hem om man pratar med en butikschef på en matbutik...Hmm...Det måste jag kolla upp :cool:

Det är återförsäljare till restaurang och storkök som har dessa, inte din kvarterskonsum.

mangs
2004-10-13, 08:53
Skulle vara intressant att komma i kontakt med en sådan återförsäljare.

Jag antar att priserna då lär bli mycket lägre. :eating:

King Grub
2004-10-13, 09:02
Skulle vara intressant att komma i kontakt med en sådan återförsäljare.

Jag antar att priserna då lär bli mycket lägre. :eating:

Arla Foods restaurang & storkök

Torsgatan 14
S-105 46 Stockholm
Telefon: 08-789 50 00
Fax: 08-789 54 90

E-post: info@arla.se

Mac
2004-10-13, 09:03
nån som har köpt typ en 3kgs burk keso? kostnad?

nån som vet vart i Västerås man kan hitta de?

King Grub
2004-10-13, 09:33
nån som har köpt typ en 3kgs burk keso? kostnad?

nån som vet vart i Västerås man kan hitta de?

Fråga Arla ovan.

The_RobRoy
2004-10-13, 11:16
Jag har inte hittat större förpackningar av valios cottage cheese nånstans här i sverige..

..men det finns i Finland

Phoku
2004-10-13, 14:33
Rätt så gott att man knäcker extra på Arlas lager. ;)

The_RobRoy
2004-10-13, 17:42
Rätt så gott att man knäcker extra på Arlas lager. ;)

as :thefinger

negative
2004-10-14, 00:22
Rätt så gott att man knäcker extra på Arlas lager. ;)

Är det en 18 kg lättkeso du har innanför brallan eller är du bara glad att se mig :D