handdator

Visa fullständig version : Lätt och tungt?


Player
2004-10-01, 21:02
Vad har ni för erfarenheter av att köra ett tungt pass (ca 4-6 reps) i veckan och ett lätt pass (12-20 reps) i veckan på samma muskelgrupp?
Jag har enbart tid för ca 2 pass i veckan och funderar på något liknande:
Dag 1: Chins 2-3 sett, chins med handflatorna mot mig 2 sett, bänk 3-4 sett, militärpress 3-4 sett, någon triceps övning 2 sett och hängande benlyft 3-4 sett.

Dag 2: Samma.

Dag 1 tungt, dag 2 lätt. Vad tror ni om något sådant? Skulle det vara bättre med att dela upp kroppen i två delar helt enkelt?

Påpeka inte benen, jag gör lumpen just nu och tränar dem när jag har ork mm. De får sitt ändå, mycket marscherande mm. Jag kan inte göra dips pga. saknad av dipsställning, så ge exempel på bra övningar!
Målet med träningen är att bli allsidigt tränad, både stark och uthållig. Jag tränar även ganska mycket kondis + allt marscherande ger väl sitt det med. Just ja, jag vill bli bra på kroppsövningar (speciellt chins!), alltså vara stark för min vikt.

Synpunkter?

pellepedal
2004-10-01, 21:07
Jag kör både tungt och lätt i samma vecka och det fungerar alldeles utmärkt. Har läst att det är bättre med korta periodiseringar än långa som de flesta kör.
Sen vilka övningar du kör och så kan man ju diskutera.

Player
2004-10-02, 09:48
Jag kör både tungt och lätt i samma vecka och det fungerar alldeles utmärkt. Har läst att det är bättre med korta periodiseringar än långa som de flesta kör.
Sen vilka övningar du kör och så kan man ju diskutera.

Utveckla gärna dina synpunker på övningsvalet, målet är att träna igenom hela kroppen på så få övningar som möjligt.
Marklyft och knäböj är iaf uteslutna, de kör jag när jag tycker passar in pga. hur lumpenveckan ser ut, slitet att både löpträna och marschera med packning med extrem träningsvärk i korsryggen. ;)

Dock så älskar jag chins, vill bli mäkta bra på den (många reps) så den SKA vara med!

aliquis
2004-10-02, 10:56
Jag tror också på flera helkroppspass i veckan istället för split, så jag tycker absolut inte du skall dela upp det. Och att variera så du stimulerar lite olika fibrer och inte samma i varje pass är nog bara en fördel också. Vad gäller övningsvalet tycker jag att det är bra, du kör ju de lite tyngre övningarna, men saknar en ryggövning. Du borde även kunna förbättra resultatet genom att köra superset mellan antagonister för att kunna öka tempot, och dra ner på vilan mellan varje set.

Varför inte ett tyngre pass såsom:
A1) Bänkpress
A2) Hantelrodd
B1) Chins
B2) Militärpress
C1) Dips
C2) Skivstångscurl

eventuellt goodmornings/stela mark o benlyft också.

Och ett lättare med säg:
A1) Lutande hantelpressar
A2) Skivstångsrodd
B1) Latsdrag
B2) Hantelpressar för axlarna
C1) Liggande tricepspress
C2) Omvänd skivstångscurl (eller mage kanske o skita i bicepsträningen men då blire ju inte antagonister...)