handdator

Visa fullständig version : Akne risk vid intag av gainers och proteinpulver?


johnnytex
2004-10-01, 18:38
Hmm, precis som rubriken lyder är det risk för uppblossning av akne vid intag av gainers och proteinpulver? Eller detta är bara ett envist rykte. Jag menar män i 20 års ålder kanske inte drabbs, men pjods som jag (18år) som har anlag för detta. Kommer jag få mer finnar av detta. Många menar ju att det höga GI värdet på tex gainers gör så kroppen ökar talgproduktion osv. Sanning? Någon med erfarenhet som vet?

HenrY
2004-10-01, 18:52
Inte ökat någonting för mej iaf...har inga besvär nu iof då jag fick Roaccutan förut. Men drack det förut innan medicinen och fick inga värra problem än vad jag redan hade...Iof, det kanske inte kunde bli så mycket värre då:(

mystic[-_-]
2004-10-01, 19:01
Jag har haft mycket på ryggen och bröstet sen jag var 14 :P Ingen medicin har hjälpt jag har provat 4 olika :D Alla är självklart receptbelagda. Protein/gainers gjorde det inte värre iaf

johnnytex
2004-10-01, 19:08
För det har liksom varit så nu; ska man våga testa men riskera att få mer akne (går på medicin för tillfället mot detta, antibiotika). Men det verkar alltså som gainers/proteinpulver inte förvärrar det? Då kanske man ska ta och våga köpa sig sitt livs första kosttillskott, utan att vara rädd för akne uppblossning?

ivandrago
2004-10-01, 19:31
testa. Har hört både och. En kompis påstod sig få acne av gainers, men inte av rent proteinpulver.

johnnytex
2004-10-01, 20:40
:( är så rädd för att testa. Vill verkligen inte ha mer finnar, men vill samtidigt, optimera :D , träningen.

Ni som sitter har suttit i samma sits, dela gärna med er av era erfarenheter!

pellepedal
2004-10-01, 21:20
Om man har lätt att få, så kan man få lite mer av drinkarna.
Men teoretiskt sett kan man ju få mer finnar av tung styrketräning med.

johnnytex
2004-10-01, 21:30
Om man har lätt att få, så kan man få lite mer av drinkarna.
Men teoretiskt sett kan man ju få mer finnar av tung styrketräning med.

Ja, vad deprimerad jag blev när jag läste detta. Ibland när aknen var som värst så var det enda som egentligen var kul i mitt liv; styrketräning. Och nu kanske det är så att man får ännu mer akne av tung styrketräning. Men sedan har jag oxå hört att om man tränar så lär sig kroppen bättre att hanterar alla hormoner i kroppen och på så sätt minkas aknen. Jag tror stenhårt på det sist nämnda :(

HenrY
2004-10-01, 22:19
Ja, vad deprimerad jag blev när jag läste detta. Ibland när aknen var som värst så var det enda som egentligen var kul i mitt liv; styrketräning. Och nu kanske det är så att man får ännu mer akne av tung styrketräning. Men sedan har jag oxå hört att om man tränar så lär sig kroppen bättre att hanterar alla hormoner i kroppen och på så sätt minkas aknen. Jag tror stenhårt på det sist nämnda :(

Om styrketräning är det roligaste du vet, så låt inte några förbannade finnar hindra dej! :nono:
Om någon säger att t.ex. styrketräning i sig påverkar finnarna negativt (för dej), så lyssna inte på dom.
Isof, det finns rapporter som visar att finnarna faktiskt minskar ju mindre man tänker på dom, och inte tänker du på dom när du styrketränar??
Är du riktigt besvärad av finnarna så kan du ju alltid testa Roaccutan!
men det är en sista utväg...

Pandrone
2004-10-01, 23:08
Kan det vara bra att träna om man har biverkningar av Roaccutan? De biverkningar jag hade torra läppar, ont som fasen i ryggen (ibland), och ständig värk i musklerna. Dock blev det bättre efter ~3mån. Använde preparatet i runt 6månader, och nu har skiten kommit tillbaka :(.


Funderar på en ny kur, men känns nästan som att det inte är värt det pga biverkningarna.


Svar på tråden: Det känns för mig att jag får mer finnar sedan jag började med vassledrinkar, men det är säkert bara jag som använder det som en ursäkt för att det blommat upp igen :D.

Swede..
2004-10-02, 00:01
ja kan säga att iaf jag får mer finnar när jag styrketränar! kör 5 dagar i veckan nu och då kommer finnarna... i somras så körde jag max 3 gånger i veckan varannan dag lr så.. då hade jag mycket mindre finnar, men nu är de tbax =(

druckit proteindrink i samband med träningen ett tag nu och jag vet inte om acnen blir direkt värre... skulle inte förvåna mej, eftersom det inte är så bra nu... käkar tetralysal oxå, gjort det i en månad lr nåt.. inte märkt av det än direkt =P

men jag kan nästan slå vad om att om jag skulle sluta styrketräna och lägga av med proteindrinkarna så tror ja fan min acne skulle bli mycket bättre! men är nog inte beredd att offra min träning för det ;D

*Flash*
2004-10-02, 01:22
ja kan säga att iaf jag får mer finnar när jag styrketränar! kör 5 dagar i veckan nu och då kommer finnarna... i somras så körde jag max 3 gånger i veckan varannan dag lr så.. då hade jag mycket mindre finnar, men nu är de tbax =(

druckit proteindrink i samband med träningen ett tag nu och jag vet inte om acnen blir direkt värre... skulle inte förvåna mej, eftersom det inte är så bra nu... käkar tetralysal oxå, gjort det i en månad lr nåt.. inte märkt av det än direkt =P

men jag kan nästan slå vad om att om jag skulle sluta styrketräna och lägga av med proteindrinkarna så tror ja fan min acne skulle bli mycket bättre! men är nog inte beredd att offra min träning för det ;D
Personligen tycker jag iaf att jag får mer finnar under vintern än vad jag får under sommaren, antar att det har med solen och sånt att göra.
Så det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att du får mer finnar bara för att du tränar oftare..

OT: Tycker verkligen inte att du borde sluta med träningen eller skippa att dricka prottedrinkar pga finnar :bpump: :cheers:

johnnytex
2004-10-02, 10:39
Man tackar för alla synpunkter :thumbup: Får nog pallrar sig ner till häslokosten sen och köpa ett packe proteinpuvler.

Föresten hur är det med olika smaker? Har hört att vissa tycker tex chokladsmak ger mer finnar än jordgubbssmaken. Skit snack lr?

physique
2004-10-02, 11:33
Föresten hur är det med olika smaker? Har hört att vissa tycker tex chokladsmak ger mer finnar än jordgubbssmaken. Skit snack lr?

låter som skitsnack i mina öron. Däremot tycker jag att chokladsmak smakar bättre än jordgubb :thumbup:

iaf på whey-80 pulver

King Grub
2004-10-02, 13:10
Många tycker att choklad ger finnar (gäller antagligen inte chokladsmak i proteinpulver), men det finns inga vetenskapliga studier som stödjer det.

OggeP
2004-10-02, 13:12
Många tycker att choklad ger finnar (gäller antagligen inte chokladsmak i proteinpulver), men det finns inga vetenskapliga studier som stödjer det.

Luktar lite placeboeffekt.