handdator

Visa fullständig version : Proteinintag


Sparrisen
2004-10-01, 17:55
Hej!

Hur mycket protein får ni i er varje dag, på ett ungefär?

Jag har räknat lite och insätt att det nästan är "svårt" att gå under 2g per kg kroppsvikt, om man nu äter så ofta som var 3:e timma. Trots det så finns det ju många studier som pekar på att det är säkrast att inte gå för högt i proteinintag, samtidigt som det finns studier som visar att ett intag på 1,5-2,0g är fullt tillräckligt för muskeltillväxt (om nu tajmingen är bra...).

King Grub
2004-10-01, 17:57
Säkert runt 250 gram per dag eller mer. Jag tycker det är svårt att underskrida 40 gram per mål.

Sverker
2004-10-01, 17:59
220 - 250 g / dag. Räknat på allt protein i maten även från vete, ris, potatis, havregryn, bönor, ärtor.

250 g till 93 kg, vad blir det ? 2.7 g men räknat på 4400 kcal blir det knappt 25 energiprocent.

morbror_sven
2004-10-01, 17:59
Säkert runt 250 gram per dag eller mer. Jag tycker det är svårt att underskrida 40 gram per mål.
Jag också... Och fattar ni vad svårt det är när man väger 61kg??? Det blir inget protein alls!
150g om dagen minst! :rolleyes:.. fast så optimalt är det väl inte...

Sparrisen
2004-10-01, 18:02
Instämmer, det är svårt att underskrida 40g protein per mål (allt protein inräknat). Äter man då 6 mål om dagen så blir det en hel del, och väger man som jag enbart 75 kilo så blir det ganska mycket protein/kg-kroppsvikt.

morbror_sven
2004-10-01, 18:04
220 - 250 g / dag. Räknat på allt protein i maten även från vete, ris, potatis, havregryn, bönor, ärtor.

250 g till 93 kg, vad blir det ? 2.7 g men räknat på 4400 kcal blir det knappt 25 energiprocent.

Det är väl ändå bara det fullvärdiga protienet man kan räkna med?
De flesta vegetabilier har ju en hopplös aminosammansättning, inga essensiella alls. Man kan väl knappast räkna med att de bli särskilt fullvärdiga för att man kombinerade dem med kött??

Sparrisen
2004-10-01, 18:05
Anledningen till att jag drog upp ämnet är min "protein-nojja" som satt sig i huvudet de senaste dagarna. Det hela började när jag iaktog hur mitt urin skummade som jag-vet-inte-vad, ett tecken på onödigt högt proteinintag?

Sparrisen
2004-10-01, 18:06
Det är väl ändå bara det fullvärdiga protienet man kan räkna med?
De flesta vegetabilier har ju en hopplös aminosammansättning, inga essensiella alls. Man kan väl knappast räkna med att de bli särskilt fullvärdiga för att man kombinerade dem med kött??


Det är väl när man kombinerar protein från spannmål med protein från tex kyckling som det sedan blir fullvärdigt?

King Grub
2004-10-01, 18:08
Det är väl ändå bara det fullvärdiga protienet man kan räkna med?
De flesta vegetabilier har ju en hopplös aminosammansättning, inga essensiella alls. Man kan väl knappast räkna med att de bli särskilt fullvärdiga för att man kombinerade dem med kött??

Nej, du kan räkna allt! Förutsatt att du äter någorlunda vettigt sammansatt kost. Aminosyreprofilerna kompletterar varandra, t o m från mål till mål.

morbror_sven
2004-10-01, 18:13
Nej, du kan räkna allt! Förutsatt att du äter någorlunda vettigt sammansatt kost. Aminosyreprofilerna kompletterar varandra, t o m från mål till mål.
Jo jag vet att de "kombinerar ut" varandra, men många vegetabilier innehåller ju i stort sett inga essensiella aminosyror. Det proteinet är väl knappast något att ha?

Fast å andra sidan kanske jag gör upp en teori som passar mig själv bäst nu :rolleyes:

Sparrisen
2004-10-01, 18:16
mitt urin skummade som jag-vet-inte-vad, ett tecken på onödigt högt proteinintag?

Någon som vet?

ivandrago
2004-10-01, 18:19
Blir väl runt 250g.. 6 måltider som alla innehåller minst 30g protte, vissa mycket mer.. Växer iaf bra på det och hoppas att man inte får njurproblem..

King Grub
2004-10-01, 18:28
Jo jag vet att de "kombinerar ut" varandra, men många vegetabilier innehåller ju i stort sett inga essensiella aminosyror. Det proteinet är väl knappast något att ha?

Fast å andra sidan kanske jag gör upp en teori som passar mig själv bäst nu :rolleyes:

De kompletteras upp! Du tillgodogör dig alltså de vegetabliska livsmedlens protein också, om du inte enbart äter en måltid bestående av dessa.

Sparrisen
2004-10-01, 18:48
hehe... danskarna har samma iaktagelser... ;)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=17237

morbror_sven
2004-10-01, 18:50
De kompletteras upp! Du tillgodogör dig alltså de vegetabliska livsmedlens protein också, om du inte enbart äter en måltid bestående av dessa.
ok så förutsatt att man äter någorlunda väl sammansatt kost i övrigt blir alltså vegetabilierna fullvärdiga? Självklart tror jag dig, men oundvikligen har väl

32g protein från 100g pasta och 100g nötfärs

en sämre sammansättning än

32g protein från bara nötfärs

King Grub
2004-10-01, 18:52
ok så förutsatt att man äter någorlunda väl sammansatt kost i övrigt blir alltså vegetabilierna fullvärdiga? Självklart tror jag dig, men oundvikligen har väl

32g protein från 100g pasta och 100g nötfärs

en sämre sammansättning än

32g protein från bara nörfärs

Nej. :) Kött, fisk och fågel har ett biologiskt värde på mellan 80-90. Kombinerar du får du ofta högre BV.

Potatis och ägg tillsammans t ex är ett bra exempel, där potatis i sig är tämligen värdelöst, medan ägg ligger på 100 i BV. Tillsammans blir det 137!

Sverker
2004-10-01, 19:46
ok så förutsatt att man äter någorlunda väl sammansatt kost i övrigt blir alltså vegetabilierna fullvärdiga? Självklart tror jag dig, men oundvikligen har väl

32g protein från 100g pasta och 100g nötfärs

en sämre sammansättning än

32g protein från bara nötfärs


Tveksamt, hugget som stucket.

Uppriktigt så blir det nog ungefär samma. Nötköttet är inte helt perfekt och vetet kompletterar bra upp i första exemplet

Castro
2004-10-01, 19:51
Själv siktar jag på cirka 4-5 g protein per kilo kroppsvikt. Tycker inte alls att det är några jätteproblem att komma upp i det och det känns som det rätta för mig. Äter hellre protein än kolhydrater och ligger inte så högt på fettet.

Hades
2004-10-01, 22:06
Runt 2g/kg kroppsvikt. Tycker det blir dyrt att ligga högre.

MyKee
2004-10-01, 22:17
...iaktog hur mitt urin skummade som jag-vet-inte-vad, ett tecken på onödigt högt proteinintag?

Ja, är det någon som vet? Har också iaktagit detta den senaste tiden...

aliquis
2004-10-01, 23:22
Det är väl ändå bara det fullvärdiga protienet man kan räkna med?
De flesta vegetabilier har ju en hopplös aminosammansättning, inga essensiella alls. Man kan väl knappast räkna med att de bli särskilt fullvärdiga för att man kombinerade dem med kött??
än en gång skitsnack.

aliquis
2004-10-01, 23:24
ok så förutsatt att man äter någorlunda väl sammansatt kost i övrigt blir alltså vegetabilierna fullvärdiga? Självklart tror jag dig, men oundvikligen har väl
32g protein från 100g pasta och 100g nötfärs
en sämre sammansättning än
32g protein från bara nötfärs
Hur det är i just det fallet vet jag inte, men exempelvis ägg och potatis har ju högre än bara ägg.

menvafasiken, även här var grub före :/

Har förövrigt funderat på att byta proteinpulver, har sett att en del veganer använder risprotein istället. Låter ju helgalet då sojabönor har bättre protein än ris, men så kom jag att tänka på att äter jag sojaprotein blandas det bäst med sädesslag (eller behöver inte blandas alls)... alternativt att jag vid andra måltider äter sädesslag + baljväxter, i vilket fall som helst blir det sädesslag med väldigt lite protein och mycket kolhydrater. Om man då har ett pulver med risprotein kan man äta ENBART baljväxter och alltså få mycket schysstare protein:kolhydrater-ratio ;D

aliquis
2004-10-01, 23:28
Potatis och ägg tillsammans t ex är ett bra exempel, där potatis i sig är tämligen värdelöst, medan ägg ligger på 100 i BV. Tillsammans blir det 137!
Uhm? Potatis innehåller väl protein av ok kvalite? Väldigt lite protein, men ok kvalite som sagt.

King Grub
2004-10-02, 06:33
Uhm? Potatis innehåller väl protein av ok kvalite? Väldigt lite protein, men ok kvalite som sagt.

Vad menar du med okej? Det är inte fullvärdigt i alla fall.

morbror_sven
2004-10-02, 09:01
Uhm? Potatis innehåller väl protein av ok kvalite? Väldigt lite protein, men ok kvalite som sagt.
Du kan ju räkna ut det själv.... För att ett protein ska bli fullvärdigt måste det innehålla alla essensiella aminosyror...
Då tar du typ vita bönor och kollar vilka aminos. som saknas. Sen letar du upp något som innehåller just de aminosyror som saknas och kombinerar....

Men i grunden är det väl: baljväxter blir fullvärdiga av ris, pasta, sädesslag....

Rataxes
2004-10-02, 09:09
Potatis och ägg tillsammans t ex är ett bra exempel, där potatis i sig är tämligen värdelöst, medan ägg ligger på 100 i BV. Tillsammans blir det 137!
Betyder detta att normalt värdelöst protein, som typ det i godis, skulle kunna bli helt fullvärdigt om man kombinerade snasket med några ägg lr en köttbit?

King Grub
2004-10-02, 09:28
Betyder detta att normalt värdelöst protein, som typ det i godis, skulle kunna bli helt fullvärdigt om man kombinerade snasket med några ägg lr en köttbit?

Nej, inte något med BV 0, som kollagen eller gelatin. De essesiella aminosyrornas halter är extremt låga och det är för många det är lite av för att det skall gå att komplettera upp dem.

emlo
2004-10-02, 09:28
Minst 2 g/kg, dvs 140 g protein. Äter minst 5 ggr/dag och nästan alltid över 30 g protein varje gång. Så lägre är det svårt att hamna. Oftast blir det dock en bit över 200 g protein, dvs närmare 3 g protein/kg.

Rataxes
2004-10-02, 09:30
Nej, inte något med BV 0, som kollagen eller gelatin. De essesiella aminosyrornas halter är extremt låga och det är för många det är lite av för att det skall gå att komplettera upp dem.
Ok ;) Äter väl visserligen knappast godis för att få i sig protein.

Gudfadern
2004-10-02, 12:08
Blir runt 300gram protein dagligen, 3-4g/kg.

HarD
2004-10-02, 19:56
Jag ligger på 220-250 gram. Ca 2.5-2.9 g/kg.

Joachim B
2004-10-02, 20:30
Försöker få närmare 5g protein per kg/kroppsvikt. Ligger runt 420-480g per dag. :eating: :thumbup:

abjorn
2004-10-02, 21:00
Ligger på runt 275 gram från vanlig mat. Sen slinker det ner en 2-3 prottedrinkar per dag också.