handdator

Visa fullständig version : Försvinner kapillärerna?


Tanman
2004-10-01, 14:18
Vid långvarig konditionsträning bildas fler kapillärer, försvinner dessa om man slutar att träna?

Big_Vik
2004-10-01, 17:16
Låter konstigt. Det jag vet är att hjärtat har nytta av konditionsträningen även om du skulle bli tvungen att sluta med det av nåt skäl. Så en ganska vild gissning från mig är att kapilärerna borde ju också stanna kvar isf? :)

MasterChief
2004-10-01, 17:52
Kroppen anpassar sig till träning genom att bygga upp...Det den kan bygga upp kan den garanterat demontera vid icke träning.

Xponent
2004-10-01, 21:48
Ja, kapillärtätheten minskar om specifika träningsmängden minskar. Även antalet mitokondrier minskar om du drar ner på träningen.
Dessa effekter får du även om du kör enbart högintensiv konditionsträning (mjölksyratröskelträning).

Tanman
2004-10-01, 22:04
Är det någon som har en referens, källa eller sida på nätet där man kan läsa mer? Jag tar också för givet att den minskar men det är just det där med fördelen av "överblivna" kapillärer vid hjärtinfarkt jag är ute efter..

Xponent
2004-10-01, 22:13
Jag har läst det i en bok, Konditionsträning i teori och praktik, från Idrottens forskningsråd Sveriges Riksidrottsförbund. Artur Forsberg och Bengt Saltin var redaktörer för boken.
ISBN: 91-87154-03-X
Har tyvärr ingen länk om detta.

Sverker
2004-10-02, 07:16
Är det någon som har en referens, källa eller sida på nätet där man kan läsa mer? Jag tar också för givet att den minskar men det är just det där med fördelen av "överblivna" kapillärer vid hjärtinfarkt jag är ute efter..

Även en kapillär ( eller annan kroppsdel ) som inte används måste hela tiden få syre och näring ;)
M a o måste kapilären själv leda förbi blod för att kunna få syre.

Summa: En helt onödig, enerigikrävande belastning som kroppen vill bli av med. Det gäller alltså att hålla sina blodkärlsväggar mjuka och smidiga hela livet så att hjärtat verkligen får allt de syre den behöver.