handdator

Visa fullständig version : OST= lågt II??


morbror_sven
2004-10-01, 14:15
enligt denna tabell: http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

har ost bara ett II på 45, vilket är relativt lågt. Jag har alltid hört motsatsen, att ost har ett högt II, därför blir jag fundersam..... Finns det någon hake?

EDIT: Om inte, har också mjukost såsom kessella också ett lågt II? Jag vet att det är svårt att säga eftersom det bara finns offentligt II på ett fåtal produkter, men man kan ju alltid spekulera...

King Grub
2004-10-01, 14:17
Till skillnad mot mjölk, yoghurt, fil och keso har hårdost lågt II. Det stämmer. Jag frågade professor Brand-Miller på Sydneys Universitet och fick svaret:

"I honestly don't know why cheese and milk have such different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why."

morbror_sven
2004-10-01, 14:23
Till skillnad mot mjölk, yoghurt, fil och keso har hårdost lågt II. Det stämmer. Jag frågade professor Brand-Miller på Sydneys Universitet och fick svaret:

"I honestly don't know why cheese and milk have such different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why."

Gäller det all hårdost, även de med extremt låg fettprocent?
Så kesella går då under keso? :cryout:

King Grub
2004-10-01, 14:25
Gäller det all hårdost, även de med extremt låg fettprocent?

Ja.

Så kesella går då under keso?

Ja.

Sverker
2004-10-01, 14:38
Är det skillnad på ost lagrad 3 - 4 månader ( smaklös ), 7 - 9 månader ( normal svensk fadd ost ) eller ost lagrad mer än 12 månader ( stark smak ) ?


Det sker ju en sakta nedbrytning av kaseinet i osten under lagringen. Mjölksyrabakterier bryter ned kaseinet till kortare kedjor och omvandlar fett och aminosyror till olika smakämnen.
Det är inte många procent som omvandlas men kan sådant spela roll ?

King Grub
2004-10-01, 14:46
Det kan säkert inverka några procent hit eller dit. Jag har bara värdena på cheddar. :)

morbror_sven
2004-10-01, 14:57
ok... nån som vet om rå hårdost är en hit?? :D

King Grub
2004-10-01, 14:59
Rå?

morbror_sven
2004-10-01, 15:01
Rå?
hehe alltså att äta den som den är.. Kanske jag formulerade mig lite konstigt...

King Grub
2004-10-01, 15:03
Hur äter du hårdosten? Steker du eller kokar du den först?

Sverker
2004-10-01, 15:15
Det kan säkert inverka några procent hit eller dit. Jag har bara värdena på cheddar. :)

Cheddar.....självklart, det var en forskare från Samväldet.
Hade det varit en tysk forskare hade det varit Ementhaler :D

morbror_sven
2004-10-01, 15:15
Hur äter du hårdosten? Steker du eller kokar du den först?
skojar du?? Om inte, vad är poängen med att steka eller koka den? förbättrar det smak/ökar II??
När jag sa rå menade jag som sagt att bara ta ut den ur förpackningen och äta... Om nu det är så gott? ;) (tänkte att du kanske visste, du har ju smakat det mesta grub)

King Grub
2004-10-01, 15:17
När jag sa rå menade jag som sagt att bara ta ut den ur förpackningen och äta...

Det är väl det sättet man äter ost på i 99 av 100 fall, även om man lägger den på bröd? Du ställde frågan som om det vore konstigt att äta ost som den är. Du får i dig vad det står på innehållsförteckningen att den innehåller.

morbror_sven
2004-10-01, 15:19
När jag sa rå menade jag som sagt att bara ta ut den ur förpackningen och äta...

Det är väl det sättet man äter ost på i 99 av 100 fall, även om man lägger den på bröd? Du ställde frågan som om det vore konstigt att äta ost som den är. Du får i dig vad det står på innehållsförteckningen att den innehåller.
jo det har du rätt i, men då som pålägg...

Det här har blivit lite utdraget, varför går jag inte bara till kylskåpet och provar själv? :rolleyes:

flamingeric
2004-10-01, 19:09
Med andra ord så behöver inte en egenihopsnickrad macka av grovt bröd,tomatpure,championer,skinka,oregano och riven hårdost ge ett så speciellt massivt insulinpåslag a la pizzapåslaget?

Vore ju riktigt trevligt att kunna återgå till pizzamackorna igen i så fall! :naughty:

King Grub
2004-10-01, 19:45
Med andra ord så behöver inte en egenihopsnickrad macka av grovt bröd,tomatpure,championer,skinka,oregano och riven hårdost ge ett så speciellt massivt insulinpåslag a la pizzapåslaget?

Vore ju riktigt trevligt att kunna återgå till pizzamackorna igen i så fall! :naughty:

Det beror på det totala energiintaget. Om det blir en 1500-kcalmacka blir insulinpåslaget jättestort oavsett ingredienserna. :)

Hoffa
2004-10-01, 19:50
Vore ju riktigt trevligt att kunna återgå till pizzamackorna igen i så fall! :naughty:

Pizzamackor har lika högt II som Pizza eftersom
dom första fem bokstäverna är lika... :naughty:

Nej, skämt åsido..en macka med dom ingrendienserna
kommer inte i närheten av en pizza vad gäller II.
Jag vågar inte gissa II:et på den "mack-kombinationen"
det överlåtar jag till någon annan, men hellre några sådana
mackor än en pizza helt klart!

Även fast allt bröd har högt II, men jag tycker
man borde göra fler tester för att säkerhetställa det.
Den listan som finns ute, här:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

1.
Där står Whole-Meal Bread har ett II på 96 och ett GI på 97.
Jag har svårt att den brödsorten som är testad är jämförbar
med brödsorter här i Sverige som sägs ha lågt GI.
Det finns brödsorter som har mycket lägre GI än 97 ??
Borde inte II:et vara aningen lägre då också?

2.
Fett sänker ju också GI:et på "måltiden" men om man tar
ett bra lager med "hälsosam" Becel smör på en macka
så borde man få lägre GI på den kombinationen MEN
då får man ju nackdelen att man äter kolhydrater och
fett samtidgt vilket man ska försöka hålla sig i från oftast?

King Grub
2004-10-01, 19:52
Mendosas tabell stämmer inte. Inte ens med den gamla studien han använder som referens. :)

1. Jo, rågbröd med hela korn ligger lite lägre.

2. Alltid skiter det sig någonstans. :D Är man inte proffs spelar det nog ingen roll. Man får prioritera. Och några mängder av matfett lär det väl inte handla om där?

Hoffa
2004-10-01, 19:54
Mendosas tabell stämmer inte. Inte ens med den gamla studien han använder som referens. :)

Finns det nya utlagda på nätet?
Har för mig att det finns i divese kolozzeum
trådar i och för sig..men är det allt ?

Nej, inga mängder, Becel innehåller 35 g fett/100 g
så om man tar 15 g av smöret (det är mycket)
på en macka så blir det inte så mycket fett...

King Grub
2004-10-01, 20:08
Finns det nya utlagda på nätet?

Nej.

morbror_sven
2004-10-01, 20:10
Med andra ord så behöver inte en egenihopsnickrad macka av grovt bröd,tomatpure,championer,skinka,oregano och riven hårdost ge ett så speciellt massivt insulinpåslag a la pizzapåslaget?

Vore ju riktigt trevligt att kunna återgå till pizzamackorna igen i så fall! :naughty:
låter troligt!

EDIT: Prövade äta 70g ost som den var och fick kvävningar innan jag var halvvägs.. Nån som har provat steka??

Saerbo
2004-10-01, 21:51
EDIT: Prövade äta 70g ost som den var och fick kvävningar innan jag var halvvägs.. Nån som har provat steka??

Det finns ju den dära vita grekosten som gnisslar när man äter den som man kan steka och grejer, mycket god. Kan inte komma ihåg vad den heter men god är den. :)

Max
2004-10-02, 10:57
Det finns ju den dära vita grekosten som gnisslar när man äter den som man kan steka och grejer, mycket god. Kan inte komma ihåg vad den heter men god är den. :)Haloumni eller nåt sånt heter den väl? Håller med om att den är riktigt smarrig. Grilla, stek eller kör i micron.

Hoffa
2004-10-02, 11:15
Haloumni eller nåt sånt heter den väl? Håller med om att den är riktigt smarrig. Grilla, stek eller kör i micron.

Den är underbar om man steker den..i olja eller hälsosamt smör..
Tyvärr innehåller den mycket mättat fett så det är ingen
vardagsmat, men det finns en light-version med "bara" 12 % fett i.

morbror_sven
2004-10-02, 12:34
Den är underbar om man steker den..i olja eller hälsosamt smör..
Tyvärr innehåller den mycket mättat fett så det är ingen
vardagsmat, men det finns en light-version med "bara" 12 % fett i.
jag har 5% ost :naughty:

King Grub
2004-10-02, 13:08
jag har 5% ost :naughty:

Västan, eller? Riktigt smakrik, faktiskt.