handdator

Visa fullständig version : Kroppsvikt = muskelvikt eller "totalvikt"


pekka
2004-10-01, 07:41
Jag har ca. 70 kg "muskelvikt" och det står 98 kg på vågen, blir ungefär 30% fettprocent. Det är ju det jag ska minska.
Men jag har lite svårt att förstå när folk skriver att man ska ta t.ex. 2gr protein per kilo kroppsvikt, vilket tar man då? 140 g eller 196 g?

Första träning gick ju bra, 5 veckor, men nu har jag blivit orkeslös och måste tom. minska vikterna :( Jag äter fortfarande 2000 kcal om dagen som från början då jag vägde 106 kg.

Kan någon hjälpa mig med detta?

Ja, jag är en 40 årig 181cm gubbe ifall det är viktigt. Tränar 3 ggr i veckan med vikter och 3 ggr i veckan joggar intervaller, alltid före frukost.

stenis
2004-10-01, 07:48
du ska räkna på totalvikten.. dvs. 2x98.

2000kcal tycker jag är på tok för lite för en hårt tränande (antar att du tränar hårt) man.. du måste få i dig mer mat enligt min mening, annars kommer du inte bara tappa fett, musklerna försvinner nog rätt snabbt också!.. Nu är det så att du nyss börjat tränat, då kan du hålla kvar i de gammla matprinciperna, nu MÅSTE du äta ordentligt, annars orkar inte kroppen med.. (bla. att bygga muskler) Så ät ordentligt.

Här länkar jag till KingGrub (optimal kost "nisse") deff guide. Läs den!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

z_bumbi
2004-10-01, 07:55
Har du 70 kg muskelvikt är du att grattulera, det vill jag också ha nämligen. Mr Olympia here I come. :D

Det är kanske "lean body weight" dvs muskler, skelettet, lungor, lever dvs vill säga allt utom underhudsfettet som väger 70 kg och väger du då 98 kg totalt så skulle jag nog lägga mig någonstans i mitten när jag doserar protein, räkna på 85-90 kg alltså.

Det avgörs hur mycket fett man har vilka siffror man räknar på, de som har tränat ett tag brukar inte ha så mycket fett i förhållande till kroppsvikter att de mycket väl kan använda kroppsvikten medan någon som är väldigt överviktigt får försöka uppskatta en "fettfri kroppsvikt" och utgå från det. Du är ju varken eller ännu men tydligen på god väg åt rätt håll. :thumbup:

Det totala kaloribehovet avgörs däremot av hur mycket man väger då även fett bränner kalorier samt att allt man gör kräver mer kalorier om man t ex väger 20 kg mer.

Btw så tycker jag 2000 kcal låter lite lågt, hur snabbt går du ner i vikt varje vecka?

pekka
2004-10-01, 11:23
Yes, I meant "lean body weight". Sorry about my poor swedish! :em:

Tack för de snabba svaren. Vikt nedgången har varit allt mellan 0,3 till 1,5 kg, median på 0,7 kg under dessa 6 veckor jag hållit på.

Jajamen, jag tränar hårt. Iaf. fram till denna vecka då vikterna blev tyngre och orken försvann. skall nog ta och äta lite mer. Den delen kan jag ju, hehe!
:)

Bigbulka
2004-10-01, 12:02
2000 kcal? lite lite va? Ät lite mer så ska du se att orken kommer tillbaka och att du ändå går ner i vikt.Du ska träna ner dig,inte svälta bort den muskelmassan du har.

Em1l
2004-10-01, 12:21
"ät mer" är lätt det bästa svaret man kan få! :)

pekka
2004-10-01, 13:04
Hm,

nu kan jag börja undra: hur mycket mer?

Om 2000 kcal är "lite lite" som flesta verkar vara överens om, är 2500 kcal bra då?

stenis
2004-10-01, 15:25
som jag tidigare skrev: läs KingGrub's Deffguide!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/...ead.php?t=26881

Läs guiden NU!

mvh stenis

z_bumbi
2004-10-02, 06:05
Hm,

nu kan jag börja undra: hur mycket mer?

Om 2000 kcal är "lite lite" som flesta verkar vara överens om, är 2500 kcal bra då?

Har du tappat 0,7 kg i medelvärde så är det kanske inte så lågt men om du ökar 500 kcal och håller det i två veckor så ser du ju vad som händer. Det kan även bara bra för kroppen att få återhämta sig lite så det är inte bortkastad tid om du nu mot förmodan inte skulle tappa något i vikt under dessa två veckor.