handdator

Visa fullständig version : Maratonpass


alle
2004-09-30, 21:22
Jag och en polare ska köra ett 5 timmarspass under lördagskvällen och nu undrar jag vad ni har för tips på hur man överlevber ett sådant pass :D

Packlista:
*Mycket vassleprotein
*Dextropur
*Ett antal liter vatten

Zakath
2004-09-30, 21:34
Jag och en polare ska köra ett 5 timmarspass under lördagskvällen och nu undrar jag vad ni har för tips på hur man överlevber ett sådant pass :D

Packlista:
*Mycket vassleprotein
*Dextropur
*Ett antal liter vatten



Jag skulle nog satsat på en något långsammare kolhydratskälla, annars blir det ju runt 5-10 drinkar du måste ta :D
Låter grymt kul ändå, nåt man måste testa, meddela oss efteråt!

alle
2004-09-30, 21:37
Jag skulle nog satsat på en något långsammare kolhydratskälla, annars blir det ju runt 5-10 drinkar du måste ta :D
Låter grymt kul ändå, nåt man måste testa, meddela oss efteråt!
Blir förmodligen armar hela tiden, satsar att vara invalidiserad på söndagsmorgonen :D Vi kanske får med oss en kamera också, men vi är båda ganska taniga så¨blir nog inga mosnterbilder :p

Zakath
2004-09-30, 21:39
Blir förmodligen armar hela tiden, satsar att vara invalidiserad på söndagsmorgonen :D Vi kanske får med oss en kamera också, men vi är båda ganska taniga så¨blir nog inga mosnterbilder :p


Hahaa, tänk att köra tunga knäböj i 5 timmar :hbang:
Fast jag antar att ni redan nu är vana vid långa "maratonpass" varje lördagskväll, endast underarm/handled :D
Funkar bra för mig :thumbup:

z_bumbi
2004-09-30, 21:45
Jag och en polare ska köra ett 5 timmarspass under lördagskvällen och nu undrar jag vad ni har för tips på hur man överlevber ett sådant pass :D

Packlista:
*Mycket vassleprotein
*Dextropur
*Ett antal liter vatten

Lämna vettet hemma.

Spyhink

Ispåsar för lederna.

Ska man göra något vettigt och inte enbart en galen grej så kör hela kroppen med lång vila mellan varje set och övning, upprepa några gånger så har det gått 5 timmar.
Att bara köra armar känns som en beställning på en inflamation någonstans.

negative
2004-09-30, 21:47
Min fråga blir: VARFÖR ?

Låter helknäppt om du vill bygga muskler.


Markus

Zakath
2004-09-30, 21:49
Min fråga blir: VARFÖR ?

Låter helknäppt om du vill bygga muskler.


Markus



För att det antagligen är jävligt kul som omväxling kanske? :thumbup:

alle
2004-09-30, 21:51
För att det antagligen är jävligt kul som omväxling kanske? :thumbup:
Precis :D

Sen så kan det ju faktiskt ge någonting om man kör kosten rätt och vilar ordentligt dagarna efter.

Mart|n
2004-09-30, 22:46
Precis :D

Sen så kan det ju faktiskt ge någonting om man kör kosten rätt och vilar ordentligt dagarna efter.

Hehehe, förhoppningsvis mindre inflammation om du har tränat tillräckligt hårt :P

Numero1
2004-10-01, 10:28
Det låter dumt. Räcker inte tre timmar?

Numero1
2004-10-01, 12:08
Även det låter ju som en extrem överdrift...

pellepedal
2004-10-01, 13:17
Precis :D

Sen så kan det ju faktiskt ge någonting om man kör kosten rätt och vilar ordentligt dagarna efter.


Näääääää!!! Knappast. Bara onödigt slitage. Det ger inget mer än om du kör en timme. :smash:

King Grub
2004-10-01, 13:27
Det ger inget mer än om du kör en timme. :smash:

Inte?

Numero1
2004-10-01, 13:30
Jo, mer förslitning, utmattning och skaderisk....

King Grub
2004-10-01, 13:32
Tro inte att det finns någon klocka som signalerar att det är dags att slå om från anabolism till katabolism efter 3600 sekunders belastningsträning, förutsatt att man skött näringstillförsel och vila.

Därmed INTE sagt att ovan nämnda maratonpass ger mycket av något positivt.

alle
2004-10-01, 13:35
Alltså jag är medveten om att det är jävligt ooptimalt (:D) men samtidsigt kommer det bli riktigt kul att köra slut på sig totalt.

Sen att vi kommer beställa "hem" pizza till gymmet gör ju itne saken bättre :p Vore kul om man kunde få med sig en liten tv+dvd spelare med så kunde man ju titta lite på pumping iron.

Numero1
2004-10-01, 13:45
Nej, men någonstans finns en individuell gräns för hur mycket träning som musklerna tål, sedan om den gränsen går vid 40 min eller 80 min är ganska ointressant om du har planer på att träna i 300 min!

King Grub
2004-10-01, 13:46
Absolut. Det är just tvärsäkerheten över att gränsen går vid prick 60 minuter för alla, vilket många tycks tro, som jag ifrågasätter. :)

Numero1
2004-10-01, 13:49
Där håller jag med dig.
Jag försöker köra 2 muskelgrupper per pass och det brukar ta ca 35 min per grupp. Dryga timmen är allt jag orkar koncentrera mig och hålla mig motivierad!

JustinCredible
2004-10-01, 14:05
jag körde bröst för några dagar sen och hade värsta träningsvärken från det, fast så i förrgår tränade jag med några andra och dom körde bröst och då skulle jag diva mig och hålla på så jag körde hantelpress (med träningsvärk) och det lustiga är att jag orkade 2,5 kg större hantlar (pb) + att jag körde en massa andra bröstövningar efter det, alltså blev det som ett till brötpass.

och igår körde jag bröst igen :D och tog pb i alla övningar och ännu lustigare är att jag inte har ngn träningsvärk alls! den försvann helt efter det andra bröstpasset. typ som att man blir resistant mot träningsvärk i en muskelgrupp om man kör den om & om igen.. och nu inbillar jag mig väl men dom ser seriöst ut att ha växt :)

jag funderar på att göra samma sak med vaderna :thumbup:

Dav0d
2004-10-01, 14:30
Själv så kör jag en muskelgrupp på 1 timme, så jag brukar va i gymmet 3 timmar per dag för jag kör alltid 1 timme simning eller joggning.
(Ja motivationen håller i 3 timmar =)

Men det är väll troligtvis inte slitage ? Eller ?

Big_Vik
2004-10-01, 15:57
jag körde bröst för några dagar sen och hade värsta träningsvärken från det, fast så i förrgår tränade jag med några andra och dom körde bröst och då skulle jag diva mig och hålla på så jag körde hantelpress (med träningsvärk) och det lustiga är att jag orkade 2,5 kg större hantlar (pb) + att jag körde en massa andra bröstövningar efter det, alltså blev det som ett till brötpass.

och igår körde jag bröst igen :D och tog pb i alla övningar och ännu lustigare är att jag inte har ngn träningsvärk alls! den försvann helt efter det andra bröstpasset. typ som att man blir resistant mot träningsvärk i en muskelgrupp om man kör den om & om igen.. och nu inbillar jag mig väl men dom ser seriöst ut att ha växt :)

jag funderar på att göra samma sak med vaderna

Var det inte du som körde 1000 set armar förresten? :D :booty:

OnT: fan vad skoj det där lät. Jag Och x-change har diskuterat det lite löst..tänk att komma till gymmet strax innan det stänger och köra böjar hela natten! :kickass: får dock skjuta upp de eftersom x måste stretcha ett år först =)

pellepedal
2004-10-01, 17:36
Inte?

Har du nån forskarrapport som visar att man växer mer av ett maratonpass än av en timmes träning??? :thefinger

Burger King
2004-10-01, 23:50
Ibland räcker sunt förnuft istället för en forskarrapport. :cool:

z_bumbi
2004-10-02, 06:30
Där håller jag med dig.
Jag försöker köra 2 muskelgrupper per pass och det brukar ta ca 35 min per grupp. Dryga timmen är allt jag orkar koncentrera mig och hålla mig motivierad!

Efter 35 min (5-6 set) brukar jag just ha lämnat knäböjen när jag kör ben. Jag säger inte att det är bättre eller sämre eftersom alla är olika men jag personligen har lättare att vara motiverad när jag inte har en klocka som sätter gränsen. Att jag sen ofta inte kör längre än 1,5 h totalt har mer med min usla kondition att göra även om jag faktiskt körde ett 2 h+ pass i tisdags (Eller när det nu var.)

alla: Vi "kräver" rapport och mycket bilder om detta pass!

Arne Persson
2004-10-02, 08:02
Det verkar finnas en del här som låter sitt psyke begränsa sina framgångar. Man kan inte träna mer än si och så, osv.

Karl_alfred
2004-10-02, 08:32
Absolut. Det är just tvärsäkerheten över att gränsen går vid prick 60 minuter för alla, vilket många tycks tro, som jag ifrågasätter. :)
Det är de jävla Max-ot som lurat folk som fasen. Alla knepiga idéer kommer där ifrån i stort sett.

Karl_alfred
2004-10-02, 08:33
Ibland räcker sunt förnuft istället för en forskarrapport. :cool:
:thumbup:

pellepedal
2004-10-02, 08:34
Ibland räcker sunt förnuft istället för en forskarrapport. :cool:

Och ditt förnuft säger dig att du växer mer av ett pass på fem timmar än av ett på 1 timme?
:rolleyes:

Karl_alfred
2004-10-02, 08:37
Och ditt förnuft säger dig att du växer mer av ett pass på fem timmar än av ett på 1 timme?
:rolleyes:
Kanske inte de dom menar, tror snarare att de menar att man gott och väl kan t ex. köra ett pass runt 2 timmar utan att oroa sig för resultaten.

Örjan
2004-10-02, 08:47
Det verkar finnas en del här som låter sitt psyke begränsa sina framgångar. Man kan inte träna mer än si och så, osv.

Arne, angående det här med att psyket sätter gränsen. Hur ligger det till med historier om t.ex. kvinnor som kan lyfta en bil om deras unge ligger under den (jag syftar på de som inte "kan" dra korken ur en vinflaska annars).

Stämmer dessa historier? Det skulle ju vara intressant isf.

Hehe, var det inte så Hulken-serien började förresten, där dr Banner skulle forska kring detta fenomen.

Big_Vik
2004-10-02, 09:39
Arne, angående det här med att psyket sätter gränsen. Hur ligger det till med historier om t.ex. kvinnor som kan lyfta en bil om deras unge ligger under den (jag syftar på de som inte "kan" dra korken ur en vinflaska annars).

Stämmer dessa historier? Det skulle ju vara intressant isf.

Hehe, var det inte så Hulken-serien började förresten, där dr Banner skulle forska kring detta fenomen.

det där låter minst sagt intressant! någon som har några intressanta rapporter? ;) (och jag pekar inte bara på grub denna gången) :D

Men tillbaka till tråden, Arnold gjorde det ibland och många andra också. Körde maratonpass nån gång ibland, sen vet jag inte om det var för kul eller kanske chocka musklerna (det borde ju göra det iaf?), men de gjorde det iaf hursomhelst. såg en kul artikel om det på BK för ett tag sen.

Alle: today is the day! håll mig uppdaterad här eller via pm. ;)
Har funderat på något liknande som zakaths marklyftpass eller något annat i samma stil.

alle
2004-10-02, 13:54
det där låter minst sagt intressant! någon som har några intressanta rapporter? ;) (och jag pekar inte bara på grub denna gången) :D

Men tillbaka till tråden, Arnold gjorde det ibland och många andra också. Körde maratonpass nån gång ibland, sen vet jag inte om det var för kul eller kanske chocka musklerna (det borde ju göra det iaf?), men de gjorde det iaf hursomhelst. såg en kul artikel om det på BK för ett tag sen.

Alle: today is the day! håll mig uppdaterad här eller via pm. ;)
Har funderat på något liknande som zakaths marklyftpass eller något annat i samma stil.

Förberedelserna ahr börjat :D
Ska blanda till en jätteproteindrink strax :hbang:

pellepedal
2004-10-02, 15:21
Men tillbaka till tråden, Arnold gjorde det ibland och många andra också. Körde maratonpass nån gång ibland, sen vet jag inte om det var för kul eller kanske chocka musklerna (det borde ju göra det iaf?), men de gjorde det iaf hursomhelst.

Och Arnold gjorde allt rätt eller?

Big_Vik
2004-10-02, 15:27
Och Arnold gjorde allt rätt eller?
Men ovanligt att HIT:arna klankar ner på Arnold, bara för att du inte tränar som han (det gör väl ingen) behöver du inte klanka ner på honom. vilkte han säkert skiter i iofs. så då var det jag skrev nu onödigt. :D Utan Arnold vore bodybuildingen begravd och det borde vara lag på att beundra honom och straff på avundsjuka, fast det är ju bara min egen åsikt :)

Han lyckades med allt han tog sig för, ja. :D
Om det var det du menade? Mr.O 7 ggr, världens främste actionskådis under 90-talet, investerade i fastigheter, murarfirman och som grädde på moset guvenörsrollen. Vad var fel i det och vad har du själv gjort i ditt liv? ;)

JustinCredible
2004-10-02, 15:40
Jag slänger en vild gissning på att pelle menade arnolds träningsprinciper

Big_Vik
2004-10-02, 15:45
Jag slänger en vild gissning på att pelle menade arnolds träningsprinciper
okej! (kul att försvara Arnold) :D ja, men då kan vi säga såhär med icke-optimala träningsmetoder nådde han optimala resultat? och sen vara alla glada eller? :cool:

och du JC: hur var det med ditt monster-armpass? :notme:

JustinCredible
2004-10-02, 15:50
okej! (kul att försvara Arnold) :D ja, men då kan vi säga såhär med icke-optimala träningsmetoder nådde han optimala resultat? och sen vara alla glada eller? :cool:

och du JC: hur var det med ditt monster-armpass? :notme:
det gick fortfarande bra

föressten körde arnold aldrig maratonpass. (Enligt hans senaste uttalanden) Det är Joe Weider som hittade på det.

Big_Vik
2004-10-02, 15:52
det gick fortfarande bra

föressten körde arnold aldrig maratonpass. (Enligt hans senaste uttalanden) Det är Joe Weider som hittade på det.
Menar du att du svarat tidigare i tråden och att jag missat? :confused:
okej! är det något du gjort/vill göra om såhär efteråt då?

Beror ju också på vad man räknar som maraton.

JustinCredible
2004-10-02, 16:00
Menar du att du svarat tidigare i tråden och att jag missat? :confused:
okej! är det något du gjort/vill göra om såhär efteråt då?

Beror ju också på vad man räknar som maraton.

nej men jag har sagt det förut tusen ggr. ja dt vill jag.

det stod i en kolumn (lr vad det heter) som arnold skriver i muscle&fitness att han tränade 4 övningar 5 set i varje. sen hittade han och weider på galna historier osv.

jag blev nästan besviken när jag läste det :)

Rockhard
2004-10-02, 16:16
Arne, angående det här med att psyket sätter gränsen. Hur ligger det till med historier om t.ex. kvinnor som kan lyfta en bil om deras unge ligger under den (jag syftar på de som inte "kan" dra korken ur en vinflaska annars).

Stämmer dessa historier? Det skulle ju vara intressant isf.

Hehe, var det inte så Hulken-serien började förresten, där dr Banner skulle forska kring detta fenomen.

Skulle inte det tro det. Om nu av någon okänd anledning de skulle få en ofantlig muskelstyrka och belasta kroppen med en hel bils vikt skulle förmodligen varje led och sena i kroppen falla sönder.

z_bumbi
2004-10-02, 20:04
Skulle inte det tro det. Om nu av någon okänd anledning de skulle få en ofantlig muskelstyrka och belasta kroppen med en hel bils vikt skulle förmodligen varje led och sena i kroppen falla sönder.

Ja men de lyfter bilen och anledningen är inte totalt okänd.

pellepedal
2004-10-02, 20:55
Men ovanligt att HIT:arna klankar ner på Arnold, bara för att du inte tränar som han (det gör väl ingen) behöver du inte klanka ner på honom. vilkte han säkert skiter i iofs. så då var det jag skrev nu onödigt. :D Utan Arnold vore bodybuildingen begravd och det borde vara lag på att beundra honom och straff på avundsjuka, fast det är ju bara min egen åsikt :)

Han lyckades med allt han tog sig för, ja. :D
Om det var det du menade? Mr.O 7 ggr, världens främste actionskådis under 90-talet, investerade i fastigheter, murarfirman och som grädde på moset guvenörsrollen. Vad var fel i det och vad har du själv gjort i ditt liv? ;)

Kallar du mig HIT'are? Jag är så lite HIT som man kan vara! Eftersom HIT var en lögn från början.
Enligt min uppfattning fick inte Arnold nån optimal fysik. Jämför med dagens bodybuilders så ser du skillanden.
Och vad gäller Arnolds andra bedrifter kan man diskutera länge.
Världens främsta zctionskådis på 90-talet? Nääää knappast. Han är och var rätt dålig skådis egentligen.

pellepedal
2004-10-02, 20:56
Beror ju också på vad man räknar som maraton.

I det här fallet ca 5 timmar, eftersom det var den tiden det talades om i början av tråden.

bubbleman
2004-10-02, 21:16
Lördagskvällar är till för antingen två saker:
1. Dricka sprit
2. Överleva baksmällan från igår.

alle
2004-10-03, 02:07
Vi har överlevt kvällen, bilder kommer imorgon eller i övermorgon:D

Snabb överblick över kvällen:
19.50 - Anlände till gymmet
ca 00.00 lämnade gymmet
Åkte till McDonalds köpte två dubbla cheeseburgare. Åkte till parkering och satt där i 2,5 timmar och åt våra cheeseburgare och en påse jordnötter.

Zakath
2004-10-03, 11:50
Vi har överlevt kvällen, bilder kommer imorgon eller i övermorgon:D

Snabb överblick över kvällen:
19.50 - Anlände till gymmet
ca 00.00 lämnade gymmet
Åkte till McDonalds köpte två dubbla cheeseburgare. Åkte till parkering och satt där i 2,5 timmar och åt våra cheeseburgare och en påse jordnötter.


Nu vill vi veta vikter och set m.m. också!!!
Kom igen nu!

alle
2004-10-03, 12:01
Nu vill vi veta vikter och set m.m. också!!!
Kom igen nu!

Set: För många för att kunna räkna :D

Vikter: Började på 18 kg hantlar i bicepscurl, frammåt slutet av passet kändes 10 kg hantlarna jävligt tunga :p

Övningar som vi körde:
Bicepscurl med skivstång
Bicepscurl med hantlar
Hammercurls med hantlar
Koncentrationscurl
Enarmscablecurl

Smalbänk
Sen två olika tricepsövningar till, kan ej namnen på dem.

Underarmscurl
Bicepscurls med omvänt grepp, med skivstång.

Det blev ganska stor variation på övningarna på biceps, sen på triceps o underarmar körde vi samma ungefär hela tiden.

pellepedal
2004-10-03, 12:10
Set: För många för att kunna räkna :D

Vikter: Började på 18 kg hantlar i bicepscurl, frammåt slutet av passet kändes 10 kg hantlarna jävligt tunga :p

Övningar som vi körde:
Bicepscurl med skivstång
Bicepscurl med hantlar
Hammercurls med hantlar
Koncentrationscurl
Enarmscablecurl

Smalbänk
Sen två olika tricepsövningar till, kan ej namnen på dem.

Underarmscurl
Bicepscurls med omvänt grepp, med skivstång.

Det blev ganska stor variation på övningarna på biceps, sen på triceps o underarmar körde vi samma ungefär hela tiden.

Ganska sned fördelning av övningar med tanke på att triceps är ca dubbelt så stor muskel sombiceps. :rolleyes:

alle
2004-10-03, 12:12
Ganska sned fördelning av övningar med tanke på att triceps är ca dubbelt så stor muskel sombiceps. :rolleyes:
Vi körde tricepsövningarna fler gånger ;) Så blev nog ungefär lika många set på båda muskelgrupperna. Detta passet var ju emst för skojs skull och annars kör jag mer triceps än biceps men pga den dåliga variationen på tricepsövningar så blev triceps lite trist igår.

alle
2004-10-03, 20:43
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31127

Bilder kan ni hitta där :)

ugly_kid
2004-10-06, 21:20
har du nån komentar på passet nu ett par dagar senare. hur känns det och hur stora är armarna.