handdator

Visa fullständig version : Löpning


Zipic
2004-09-30, 20:37
Hej!
Var på väg att börja deffa men det blev inte riktigt så.. Pallar helt enkelt inte med det. Har för mycket i skolan och i huvudet.. Så jag hade tänkt mig att börja springa 1-2ggr i veckan istället och ta deffen till våren.. Mest för att bränna lite fett men även för att få upp flåset lite.

Har tränat aktivt på gym nu i snart ett halvår. Tränar fem dagar i veckan och trivs bra med det. Men därimot har jag varit väldigt slarvig med den aerobiska träningen.. dvs min kondition suger..

Vad jag förståt ska man springa intervaller i 20-30 min för att bränna fett utan någon större muskelförlust. Men jag kanske har fel?
Vad rekomenderas ?

Mvh / Jocke

Johan
2004-10-01, 06:59
Ska du springa intervaller så tycker jag att du kan börja springa 10-15 min HIIT istället, väldigt jobbigt att klara 20-30 min om man ska hålla det tempo som rekommenderas vid HIIT.
Men du känner ju själv hur mycket du orkar.

z_bumbi
2004-10-01, 07:34
Ska du springa intervaller så tycker jag att du kan börja springa 10-15 min HIIT istället, väldigt jobbigt att klara 20-30 min om man ska hålla det tempo som rekommenderas vid HIIT.
Men du känner ju själv hur mycket du orkar.

Men varför skulle man börja med så hårt tempo om man inte är van att springa?


Börja lugnt, 20-30 minuter någon gång i veckan är bra att börja med, öka sen till två pass per vecka. Efter ytterligare ett tag så kan man öka tiden eller farten när man springer, jag skulle ha ett längre pass och ett där man springer fortare men det är mest en smaksak.
När man vant kroppen vid denna belastning så kan man börja köra HIIT dvs korta intervall i mycket hårt tempo varvat med kortare "viloperioder" något av passen och vill man kan man tillsist köra HIIT båda passen men jag tycker fortfarande att man kanske bör köra ett HIIT-pass och ett lite längre pass om man planerar att bara springa två gånger per vecka.

Ett annat snabbt sätt att få kondition är att köra korta pass efter några av styrkepassen t ex 10 minuter i högt tempo i någon konditionsmaskin tar inte så mycket tid, detta naturligtvis efter en period av inkörning på maskinerna i fråga.

Bärs
2004-10-01, 08:26
Att springa intervaller o.dyl. är nog ganska tufft att börja med. Det är också psykologiskt tungt att motivera sig och risken finns att du helt lägger av med löpningen. Dessutom drar du antagligen på dig skador ganska snabbt om du är ovan löpare.

Satsa istället på att orka längre sträckor i ett behagligt tempo. Då blir löpningen rolig och dina ben blir också garanterat starkare med tiden.

Johan
2004-10-01, 08:30
Behöver inte vara så hårt om han bara springer 10min och anpassar återhämtningstiden så han orkar. Behöver ju inte vara 30 sek fullt ös - 30 sek vila, det är ju bara att justera. Jag delar alltid löpningen så at det blir 50% cardio och 50% HIIT. Tycker jag fungerar bra.

Bärs
2004-10-01, 08:44
Behöver inte vara så hårt om han bara springer 10min och anpassar återhämtningstiden så han orkar. Behöver ju inte vara 30 sek fullt ös - 30 sek vila, det är ju bara att justera. Jag delar alltid löpningen så at det blir 50% cardio och 50% HIIT. Tycker jag fungerar bra.

Det fungerar säkert utmärkt. Jag tycker bara personligen att hård intervallträning är psykiskt tung. Inledde själv dagen med intervaller i backe (motlut naturligtvis...) på fastande mage 07.30 och det är alltid veckans värsta träningspass. Sju km jogg i soluppgången är däremot en nästan "andlig" upplevelse, stärkande för både kropp och själ.

Johan
2004-10-01, 08:56
Det fungerar säkert utmärkt. Jag tycker bara personligen att hård intervallträning är psykiskt tung. Inledde själv dagen med intervaller i backe (motlut naturligtvis...) på fastande mage 07.30 och det är alltid veckans värsta träningspass. Sju km jogg i soluppgången är däremot en nästan "andlig" upplevelse, stärkande för både kropp och själ.
Självklart, jag vet inte hur många gånger jag har blivit religös den här sommaren när jag sprungit natusköna sträckor, men om jag jämför mitt senaste löppass, 40 min löpning på gångvägar, snålblåst, lätt duggregn och dimma mot 10 min HIIT inne på gymmet med tillgång till TV och musik så väljer jag nog det sista alternativet.
Visst går det att springa 40 min passet på gymmet också men då börjar det bli rätt tråkigt, 10 min brukar gå rätt snabbt när man HIIT:ar.

Bärs
2004-10-01, 09:23
Självklart, jag vet inte hur många gånger jag har blivit religös den här sommaren när jag sprungit natusköna sträckor, men om jag jämför mitt senaste löppass, 40 min löpning på gångvägar, snålblåst, lätt duggregn och dimma mot 10 min HIIT inne på gymmet med tillgång till TV och musik så väljer jag nog det sista alternativet.
Visst går det att springa 40 min passet på gymmet också men då börjar det bli rätt tråkigt, 10 min brukar gå rätt snabbt när man HIIT:ar.

Håller med. Att springa längre än 30 min på gym är eländigt tråkigt. Tänkte inte alls på att springa HIIT på gym, men där kan det säkert fungera utmärkt när man är uppvärmd.

Snålblåst, regn och dimma låter nuförtiden som ljuv musik i mina öron. Att det blev så beror på att jag köpte en fantastisk löpdräkt: Dobsom R90. Ju sämre förhållanden desto mer eggande är det att trotsa vädret i den dräkten!

Johan
2004-10-01, 09:39
Kan också vara jag som är extra negativ nu till att springa pga. av min benhinneinflammation, men när den är över och nya skor är inköpta så kommer jag nog trotsa snålblåsten minst ett par gånger i veckan, när det inte finns fågelkvitter eller soluppgångar att sporra, så får mp3splelaren göra sitt jobb!

Zipic
2004-10-01, 12:16
Tack för alla svar :)
Kommer nog bli runt 2 gånger i veckan 20-30 min för mig nu i fortsättningen utan intervaller. Så man får upp flåset lite. Sen kan man ju isåfall övergå till intervaller lagom till början av det nya året.
Var ute och sprang senast igårkväll. Sprang 20 min då. Ja har inte sprungit mer än 4-5 gånger nu senaste tiden men man märker redan att man börjar få upp flåset :) Orkar mycket mer.
Sen det med att springa på morronen klarar jag inte. Blir totalt död efter det. Måste vara pigg och mätt, annars går det inte =P

Men det är iaf tur att man har en mp3spelare, annars hade jag nog aldrig fått tillräckligt med motivation för att löpa. Mp3spelaren var verkligen en god investering.. ;)

Mvh / Jocke

Xponent
2004-10-01, 22:46
Jag tycker att du gör rätt i att strunta i intervallerna till en början. Jogga med ett tempo som känns behagligt. Du behöver inte vara slut efter ett konditionspass.
När du får bättre flås, så ersätt inte all konditionsträning med intervaller eller tempoträning. Det är väldigt viktigt att basen i träningen är de "lugna" passen. Dock kommer farten på de "lugna" passen att öka efterhand.

Zipic
2004-10-01, 23:32
Jag tycker att du gör rätt i att strunta i intervallerna till en början. Jogga med ett tempo som känns behagligt. Du behöver inte vara slut efter ett konditionspass.
När du får bättre flås, så ersätt inte all konditionsträning med intervaller eller tempoträning. Det är väldigt viktigt att basen i träningen är de "lugna" passen. Dock kommer farten på de "lugna" passen att öka efterhand.

Okej.
Men hur många gånger i veckan är det lagom att springa? Om man inte vill Tappa muskelmassa?
Grejen är det att farsan började först på gym.. Efter nått år börja han bli rätt biffig men sen börja han springa typ 3-4 gånger i veckan. Långa sträckor. Han höll på så i kanske 3 år.. Nu har han riktig löparkropp. Tappa jättemycket muskelmassa liksom.
Och så vill jag inte ha det ;)

Är mest ute efter att bräna lite fett men även bättra på konditionen (Aldrig fel liksom :))

Cupofcoffee
2004-10-02, 00:31
[...]

Snålblåst, regn och dimma låter nuförtiden som ljuv musik i mina öron. Att det blev så beror på att jag köpte en fantastisk löpdräkt: Dobsom R90. Ju sämre förhållanden desto mer eggande är det att trotsa vädret i den dräkten!

Länk?

weezer
2004-10-03, 18:10
http://www.dobsom.se/produkt/r90.html

googla googla :)...!

Cupofcoffee
2004-10-04, 09:38
Tackar, tackar. :thumbup:

SvenneÅkarp
2004-10-06, 21:56
Självklart, jag vet inte hur många gånger jag har blivit religös den här sommaren när jag sprungit natusköna sträckor, men om jag jämför mitt senaste löppass, 40 min löpning på gångvägar, snålblåst, lätt duggregn och dimma mot 10 min HIIT inne på gymmet med tillgång till TV och musik så väljer jag nog det sista alternativet.
Visst går det att springa 40 min passet på gymmet också men då börjar det bli rätt tråkigt, 10 min brukar gå rätt snabbt när man HIIT:ar.

Haha om du tycker att det är jobbigt att springa ett 40 min löp pass så är du gnällig. Det handlar bara om att bita ihop. Och det verkar inte som att löpning är din grej helt enkelt då.

HIIT är jävligt jobbigt. Jag skulle vilja påstå att folk som inte är vana vid att träna mycket kondition och cardio klarar inte av det. Det kräver för det första en jävla massa självdisciplin för att inte sluta när det börjar bli jobbigt. Och det blir jobbigt direkt! Och man måste ha en bra grundkondition för att orka med det. För har du inte det och ska jobba med 180-190 i puls från första min till sista 10-15 min kanske så ska man vara jävligt seg i psyket för att palla. Risken är också att man tappar sugen fullständigt.

Jag hade inte rekomenderat folk som vill få igång konditionen att köra HIIT. Jag hade rekomenderat att starta med löpning, cyckling, löpband kanske 15-20 min lungt och sedan succesivt öka på det tills dom kör kanske 40 min utan att känna sig nära döden. Sedan kan man testa köra lite mer intervall liknande träning. Och om man tycker det är för jobbigt hade jag sagt till dom att köra 40 min i lugnare tempo. Det ger förmodligen mer om man inte har rätt virke för mjölksyre tortyr.

Johan
2004-10-08, 15:17
Haha om du tycker att det är jobbigt att springa ett 40 min löp pass så är du gnällig. Det handlar bara om att bita ihop. Och det verkar inte som att löpning är din grej helt enkelt då.


Jo skratta du, det gjorde jag också när jag läste vad du skrev.
Spring du 40min med benhinneinflammation och dåliga skor så kan väl du komma tillbaka hit så jag får klaga på dig och din inställning.
Sen att jag har sprungit och hållit på med konditionssporter i 14år, men löpning verkar ju inte vara min grejj..

Tolkia
2004-10-08, 15:50
Det kräver för det första en jävla massa självdisciplin för att inte sluta när det börjar bli jobbigt. ( ... ) ... har du inte det och ska jobba med 180-190 i puls från första min till sista 10-15 min kanske så ska man vara jävligt seg i psyket för att palla. Risken är också att man tappar sugen fullständigt.
Mellanindividvariationen har ju en tendens att vara rätt stor när det gäller just vad man upplever som jobbigt, och framför allt vad man upplever som så jobbigt att man inte står ut med att hålla på med det (både när det gäller mer påtagliga saker som mjölksyretolerans och allmän smärttröskel och när det gäller hur tråkigt/tungt/jobbigt något KÄNNS mentalt). Själv har jag VÄLDIGT svårt att tänka mig ett värre straff än regelbundet löpband resp. motionscykel även i "prat-lugnt" tempo, men jag känner flera som tycker att det är den optimala formen av konditionsträning. Så det är väl bara att acceptera att smaken är som baken - delad (även om man för den skull inte är förbjuden att tycka att en del har smaken i baken ... :D )

SvenneÅkarp
2004-10-08, 17:51
Mellanindividvariationen har ju en tendens att vara rätt stor när det gäller just vad man upplever som jobbigt, och framför allt vad man upplever som så jobbigt att man inte står ut med att hålla på med det (både när det gäller mer påtagliga saker som mjölksyretolerans och allmän smärttröskel och när det gäller hur tråkigt/tungt/jobbigt något KÄNNS mentalt). Själv har jag VÄLDIGT svårt att tänka mig ett värre straff än regelbundet löpband resp. motionscykel även i "prat-lugnt" tempo, men jag känner flera som tycker att det är den optimala formen av konditionsträning. Så det är väl bara att acceptera att smaken är som baken - delad (även om man för den skull inte är förbjuden att tycka att en del har smaken i baken ... :D )

Absolut helt rätt.... det är det jag säger. Man ska göra det som känns roligt och det man kan motivera sig till. Annars kommer man aldrig få ut något av det. Vad är det för kul med att behöva tvinga sig ut på varje pass?

Nej man ska göra det som känns rätt... :)

SvenneÅkarp
2004-10-08, 17:57
Jo skratta du, det gjorde jag också när jag läste vad du skrev.
Spring du 40min med benhinneinflammation och dåliga skor så kan väl du komma tillbaka hit så jag får klaga på dig och din inställning.
Sen att jag har sprungit och hållit på med konditionssporter i 14år, men löpning verkar ju inte vara min grejj..

För det första.... du har inte nämt nått om nån benhinneinflamation.
För det andra.... var det detta ja syftade på

men om jag jämför mitt senaste löppass, 40 min löpning på gångvägar, snålblåst, lätt duggregn och dimma mot 10 min HIIT inne på gymmet med tillgång till TV och musik så väljer jag nog det sista alternativet...

Om man inte klarar av sånt så är nog inte löpning din grej... varför välja att springa på ett löpband 10 min när du kan ut o jogga järnet istället i fin natur... oavsett om vädret är lite dåligt ibland. Och du om du har hållit på med löpning i 14 år. Så tycker jag att du borde kunna köpa löpar skor eller?

Johan
2004-10-08, 18:49
För det första.... du har inte nämt nått om nån benhinneinflamation.
För det andra.... var det detta ja syftade på



Om man inte klarar av sånt så är nog inte löpning din grej... varför välja att springa på ett löpband 10 min när du kan ut o jogga järnet istället i fin natur... oavsett om vädret är lite dåligt ibland. Och du om du har hållit på med löpning i 14 år. Så tycker jag att du borde kunna köpa löpar skor eller?
Alltså jag förstår inte vad du är ute efter?
Varför skulle inte löpning vara min grej?
Bara för att jag föredrar att köra HIIT på gymmet istället för 40min ute i regnet, och dessutom spelar det ingen roll vad jag föredrar, jag kör ändå mina pass fast det regnar och jag inte är speciellt sugen.

Numero1
2004-10-14, 13:06
Vilken söt tjej!

flikkan_helgonet
2004-10-15, 08:06
Vilken söt tjej!

Definitivt logiskt.... :confused:

bear.flowertwig
2004-10-16, 00:11
[QUOTE=Johan]...10 min HIIT inne på gymmet med tillgång till TV och musik...QUOTE]

Djupt imponerad att du pallar att titta på TV när du kör HIIT. För mig tar det inte många intervaller innan världen smalnar, tjurfrustandet sätter in och mjölksyran gör benen till massiva stockar :D

Johan
2004-10-16, 12:43
[QUOTE=Johan]...10 min HIIT inne på gymmet med tillgång till TV och musik...QUOTE]

Djupt imponerad att du pallar att titta på TV när du kör HIIT. För mig tar det inte många intervaller innan världen smalnar, tjurfrustandet sätter in och mjölksyran gör benen till massiva stockar :D
Kan väl inte säga att jag lyckas hänga med i nått program, men under dom 30sek vila(känns som 10) så lyckas man väl uppfatta något lättklädd kvinnokropp från mtv som höjjer motivationen nått snepp.