handdator

Visa fullständig version : Behövs axelträning?


Medusa
2004-09-30, 19:50
Behöver man verkligen träna axlarna separat?

Visst kan det vara svårt att träna sidohuvudet utan speciella övningar, men framsidan får sitt av pressar för bröstet och ryggövningar och baksidan får träning genom diverse roddar.

Känns mest som att axlarna är en alltför stor risk att ta då de är lätta att skada om man tränar ofta och tungt.

Just nu har jag själv skadat dem, (vet inte vad det är ännu) och har börjat fundera på att utelämna axelträningen ett tag och se hur de utvecklas.

morbror_sven
2004-09-30, 19:54
Behöver man verkligen träna axlarna separat?

Visst kan det vara svårt att träna sidohuvudet utan speciella övningar, men framsidan får sitt av pressar för bröstet och ryggövningar och baksidan får träning genom diverse roddar.

Känns mest som att axlarna är en alltför stor risk att ta då de är lätta att skada om man tränar ofta och tungt.

Just nu har jag själv skadat dem, (vet inte vad det är ännu) och har börjat fundera på att utelämna axelträningen ett tag och se hur de utvecklas.
de halkar efter i utvecklingen och blir ännu mer skadebenägna. Det är iallafall vad som har hänt med mina.

Kör några lugna pass några veckor till en början, stärk din muskulatur...
Det skulle jag säga för att vara efterklok...

Karl_alfred
2004-09-30, 20:02
Kan säga som så att om du inte tränar dem hamnar dem väldigt långt efter i styrka i allafall.

Munter
2004-09-30, 20:05
Jag har taggat ner rejält på pressövningar för axlarna sista året, och har sista halvåret bara kört vanliga och framåtlutade sidolyft p.g.r diverse komplikationer. Kommer fortsätta med detta trots att skadorna nu är läkta. Axlarna har i alla fall inte tappat formen eller blivit svagare. Jag tror definitivt du gör ett bra val att ta det lugnt med pressövningar för axlarna, i alla fall under vissa perioder.
Alla här på forumet har väl snart skadat axlarna, jag utesluter inte alls att det är överträning som är boven. Better safe than sorry!

RobbeliRobban
2004-09-30, 20:25
Jag tror att det beror på hur du lägger upp din träning. DINA axlar får säkert aktiveras så gott som konstant utan separat träning med dina täta helkroppspass ändå.

Om jag får bli lite utsvävande flummigt filosofisk? Om man tänker lite mer på varför man styrketränar, och kommer fram till att man styrketränar för att bli stark, vad förutom marklyft är själva grundfundamentet när man definierar styrka? Vad man kan lyfta över huvudet! Om man inte kan stå rakt och pressa jävligt tungt över skallen är man då stark, oavsett vad man än böjer, bänkar, curlar, benpressar, rycker, hackliftar, frenchpressar, pinchar eller ens vad man än drar i v-bar?

Mart|n
2004-09-30, 20:27
Jag tror att det beror på hur du lägger upp din träning. DINA axlar får säkert aktiveras så gott som konstant utan separat träning med dina täta helkroppspass ändå.

Om jag får bli lite utsvävande flummigt filosofisk? Om man tänker lite mer på varför man styrketränar, och kommer fram till att man styrketränar för att bli stark, vad förutom marklyft är själva grundfundamentet när man definierar styrka? Vad man kan lyfta över huvudet! Om man inte kan stå rakt och pressa jävligt tungt över skallen är man då stark, oavsett vad man än böjer, bänkar, curlar, benpressar, rycker, hackliftar, frenchpressar, pinchar eller ens vad man än drar i v-bar?

Man är stark i det mesta förutom att lyfta/pressa grejer över huvudet :P

Knäböj
2004-09-30, 20:40
Jag antar att du tänker stå på scen en dag och då tror jag nog inte att du har något val.
Värm upp axlarna ordentligt,fortsätt att träna dem s t r i k t. Själv kör jag pressövningarna väldigt tungt (4-6reps) och långsamt. Just att köra lite långsammare tror jag är lite säkrare. Känns så iaf.
Kör rotatorcuff i programmet,inte som uppvärmningsövning som många gör. Ligg hellre steget före med axelträningen snarare än att utelämna den,så håller nog axlarna ett tag. ;)

:kickass:

Zakath
2004-09-30, 20:43
Själv har jag sågott som totalt skippat axelträningen, av någon konstig anledning är det ändå den muskelgrupp som växer bäst på mig och ser bäst ut. Tillräckligt starka är dem också.
Tränar jag dem extra blir dem övertränade och jag skadar mig..

Antar att det beror på gener, vissa folk får bra axlar utan extra träning, vissa inte. Precis som att mina vader vägrar växa :cryout:

Knäböj
2004-09-30, 20:50
Själv har jag sågott som totalt skippat axelträningen, av någon konstig anledning är det ändå den muskelgrupp som växer bäst på mig och ser bäst ut. Tillräckligt starka är dem också.
Tränar jag dem extra blir dem övertränade och jag skadar mig..

Antar att det beror på gener, vissa folk får bra axlar utan extra träning, vissa inte. Precis som att mina vader vägrar växa :cryout:
Mina vader "vägrade" också växa innan jag konsulterade experthjälp. Jag lovar dig,vaderna är som vilken muskel som helst. Prioritera dem så växer de...Blev "ordinerad" 5-set stående+5-set sittande vadpress 2ggr i veckan.ALLTID först i resp. pass då energinivån är hög.15-reps i varje set+ytterligare 5 halva reps i respektive ytterläge när jag inte orkar en hel till,samt avsluta med 20sek stretch i bottenläget. ONTONTONT!! Halleluja,fast de har börjat växa. Äntligen...

Testa... :smokin:

Zakath
2004-09-30, 20:54
Mina vader "vägrade" också växa innan jag konsulterade experthjälp. Jag lovar dig,vaderna är som vilken muskel som helst. Prioritera dem så växer de...Blev "ordinerad" 5-set stående+5-set sittande vadpress 2ggr i veckan.ALLTID först i resp. pass då energinivån är hög.15-reps i varje set+ytterligare 5 halva reps i respektive ytterläge när jag inte orkar en hel till,samt avsluta med 20sek stretch i bottenläget. ONTONTONT!! Halleluja,fast de har börjat växa. Äntligen...

Testa...



Jag har inte tillgång till några bra vadmaskiner heller :cryout:
Och tyvärr fungerar inte mina vader så... Dem blir bara starkare o starkare o starkare :furious: Vem vill ha starka vader!? Jag vill ha stora!
Kanske skriver en tråd om det nån gång ;)

Yankeee
2004-09-30, 21:24
Om jag fick säga mitt så skulle jag rekommendera axelträning i början.
Dock utan alla dessa fjantövningar. Kör stående militärpress, och ev drag till hakan. Om du ska stå på scen är det en annan femma, då måste du kanske ta till lite andra övningar för att få till dem perfekt.

Fultjack
2004-09-30, 21:28
jag tycker axlar är så fruktansvärt roligt att träna, kör alltid 1 pressövning (hantlar för tillfället) och några lyft (hantel,kabel,rakt,sida,framåtlutande,till hakan) blir kring 2-4 övningar

ivandrago
2004-09-30, 21:29
Mina axlar växer bra av träning och inget utan träning, precis som alla andra muskelgrupper. Dock har de en benägenhet att övertränas, dvs kännas konstant slitna och skadas lätt, så det gäller att vara på sin vakt och alltid se till att vara varm före man gör något som involverar axlar.

Grahn
2004-09-30, 21:29
Tja problemet tror jag ligger i att man pressar aldelens för ofta och för mycket, man vill bli stark i allt på samma gång och då kan axlarna ta rät mkt stryk.

z_bumbi
2004-09-30, 21:38
Många som börjar träna bryr sig om vad de maxar i bänken, det är det viktigaste av allt och det enda man diskuterar med kompisarna när det gäller träning. "Vad tar du i bänken?" Samtidigt så struntar man totalt i vad man tar i skivstångsrodd och andra roddövningar.
Känns det igen? Jag har varit i den situationen och jag har skadorna som bevisar det. Inget allvarligt men de finns där, tyvärr.
Tunga eller snarare för tunga bänkar utan grundträning är inte bra men alla kör det i alla fall, det första 95% av alla unga killar som kommer in på ett gym gör är att maxa i bänken. Det spelar nästan ingen roll hur hårt man försöker styra dem, de kommer att maxa. Vad gäller tjejer så är det kanske 60-75% som vill maxa på en gång (Brukar dröja några pass till men sen har alla maxar i alla fall.)
Ser man till de något äldre som börjar träna så nog sjutton är bänken där i de flesta fall och även de ska maxa eller köra max antal repetioner för att bräcka arbetskompisen eller vem det nu må vara som de tränar med. Det sker nästan bara i bänken och inte i någon annan övning.

Tittar man på ett gym så är bänkpressarna nästan alltid upptagna medan det oftast är ganska lätt att komma åt en roddmaskin.
Vi har ungefär 8 bänkpressar av olika typer men bara 5 roddmaskiner som jag kommer på, dessutom finns det minst två bröstpressmaskiner, tre smithar, tre cablecross och en bunt pecdecks som också används flitigt för bröstövningar. Jag har inte ens räknat alla bänkar avsedda för hantelövningar där det körs väldigt mycket bröstövningar. (6? 7? 8?)
Det finns ett skäl till denna slagsida och det är att det alltid är ett större sug efter att träna bröst än rygg så bänkar och bröstmaskiner är oftare upptagna så då köper man in mer för att inte orsaka köer.

Hur ser stilen ut på många som kör bänk? Det är tunga vikter, man pressar ut det yttersta genom att skjuta fram axlarna, man har någon som "passar" dvs lyfter stången uppåt och sen släpper ner den (Negativ träning varje pass, året runt och det innan man har lärt sig övningen samt byggt upp någon som helst grundstyrka.) osv.

Om alla alltså slutar vara så bänkfixerade och börjar träna andra delar av kroppen lika mycket är mycket vunnet, har man kört mycket bänk en period så får man dra ner på det och köra axlar och rygg under en tid så man kommer ifatt. Bänken är inget viktig om man inte tävlar i sl eller just bänk och många som sysslar med det skulle må bättre om de var mer allroundtränade från början.

Om alla tar sig tid att grundträna hela kroppen och låter kroppen anpassa sig till träningen så mår även axlarna bättre av det i längden, det är inte tufft att köra svintungt om man inte har tränat ett bra tag så kroppen har hunnit bygga upp sig. Det är bara upplagt för skador och skador är katabolt.

Att köra tung axelträning i vissa perioder varvat med tung bröstträning i andra perioder kan vara en förutsättning för att man axlarna ska tåla träningen. Särskilt om man redan har en skada men även annars då det blir minst dubbelt så mycket pressövningar som någon annan typ av övning man kör.

Rotatorcuffen bör tränas redan från början, mycket riktigt kanske det inte räcker att träna den i uppvärmingen om man redan har fått problem men om alla i alla fall värmer upp den med lätta vikter så har man i alla fall gjort något åt saken. Om man ser till att öka uppvärmingsvikterna vartefter så får man även en styrkeökning och jämfört med någon som inte värmer "cuffen" så är det en enorm skillnad.
Utåtrotation är viktigast men det skadar inte att köra inåtrotation för att också hålla den muskeln lång och mjuk.

Kan säkert komma på fler saker men nu ska jag sova. Godnatt. :)

Medusa
2004-09-30, 21:42
Jag får antagligen fortsätta träna axlar eftersom jag vill stå på scenen som någon sa.
Får väl helt enkelt värma upp bättre, köra striktare och långsammare och dessutom hålla noga koll på vad som händer...

Tack för alla svar :thumbup:

Medusa
2004-09-30, 21:45
Utåtrotation är viktigast men det skadar inte att köra inåtrotation för att också hålla den muskeln lång och mjuk.

Kan säkert komma på fler saker men nu ska jag sova. Godnatt. :)

Mycket bra inlägg bumbi, jag kände tyvärr igen mig där :em:

Bänkpressen har alltid varit prio nr 1, jag har sett dem som min första bröstövning och en rejäl massbyggare.

Det är säkert 10000 gången du får frågan, men hur går utåtrotationen till? Övningen?

Zakath
2004-09-30, 21:46
z_bumbi, om ändå alla förstod att det var så här :(
Bra sagt :thumbup:

"....är bara upplagt för skador och skador är katabolt."
Problemet ligger väl i att de flesta som börjar träna inte ens vet vad katabolt är.. :rolleyes: Kunskapen är det som avgör.

jwzrd
2004-09-30, 21:54
Man ska vara starkare i axlarna än i bröst, rygg och armar osv. Är man stark som fasen i axlarna så klarar man att hamna "fel" eller köra tungt i nån bröstövning bättre, eftersom man fortfarande är en bra bit ifrån max för axlarna.

Ett tips är att alltid köra bröst och axlar samma dag, då får "pressystemet" många fler dagar att vila, än om man har en dag för bröst, en för axlar, en för armar där man kör dips och smalbänk.

Grahn
2004-10-01, 05:57
Mjo Jwzrd har ju rätt i att axelträning är viktig, man får väl helt enkelt variera vilken pressövning man prioriterar främst och variera. Starka axlar ger en fördel i bänken med, speciellt när man inte har massor av fuskiga tröjor på sig. ;)

Numero1
2004-10-01, 10:23
:bow:
På en fest var det en kille som kom fram och frågade vad jag gjorde i bänkpress.

Jag började skratta och gick där ifrån.....
Jag är inte ens bra i bänkpress.

Numero1
2004-10-01, 10:26
På måndagar är det alltid fullt på gymmet för att mattas av senare i veckan.
Jag kör alltid ben på måndagar då alla bänkar är upptagna och det är tomt vid benmaskinerna...

Zera
2004-10-01, 11:33
Det är säkert 10000 gången du får frågan, men hur går utåtrotationen till? Övningen?

Det skulle jag oxå gärna vilja ha ett svar på!

Numero1
2004-10-01, 11:38
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html

Monoxide
2004-10-01, 11:43
Det skulle jag oxå gärna vilja ha ett svar på!


http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBLyingExternalRotation.html


http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBSeatedExternalRotation.html



http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

Herkulez
2004-10-01, 11:47
Jag får antagligen fortsätta träna axlar eftersom jag vill stå på scenen som någon sa.
Får väl helt enkelt värma upp bättre, köra striktare och långsammare och dessutom hålla noga koll på vad som händer...

Tack för alla svar :thumbup:
precis mannen, själv har jag hyffsade axlar, men jag kör aldrig tungt, utan ligger på minst 8reps, kör kontrollerat, är noga med uppvärmningen osv då ska det inte vara problem. Alla som jag känner som har ont i axlarna är pga att dom våldat med tunga vikter i långa perioder

Zera
2004-10-01, 11:51
Danke! :)

Numero1
2004-10-01, 12:46
Mellersta delen av axlarna är svår att få med i den ordinarie träninen...

pellepedal
2004-10-01, 13:08
Bra skrivet Z! :thumbup:

Big_Vik
2004-10-01, 17:40
bra skrivet z-bumbi! :bow:

Tror ni det är dåligt för axlarna att köra såhär: :confused:

Månd. Bröst
Tisd. Rygg, axlar
Torsd. Tricepspressar

blev lite orolig nu ;)

jag prioriterar.... bänk :D :angel:

ang. de där regelerna så är jag nog ett undantag, älskar träna rygg och ryggen verkar gilla min träning också. I bröstövningarna får jag inte samma sköna känsla och kan inte lyta speciellt tungt..ligger en bra bit över bänken i rodden. även om bänkar med axlar tillbakadragna fått mej att öka 10 kg bänk på ganska kort tid.