handdator

Visa fullständig version : Andelen dextrosol före och efter träning


edgen_ÖSD
2004-09-30, 16:05
Just nu kör jag på 30 gram dextro blandat i proteindrinken före träning samt ca 70 gram i den efter.

Är det bra så, eller ska jag öka/ minska dextron någon av gångerna?

väger 87 kilo.


//Erik

LunaSpice
2004-09-30, 16:25
Det låter väl ok. Testa att köra 50/50 före/efter tillsammans med vassleprotein. Ca 1 g kolhydrat och 0,5 g protein. Dela upp drinken, hälften före och hälften efter. Beroende på intensitet och längd på passaet så kan du öka på mängderna en aning.

edgen_ÖSD
2004-09-30, 16:34
Aha, bara så jag har förstått det rätt då; 80 gram dextro 1 servering proteinpulver före träning samt lika mängd efter träning?

//Erik

King Grub
2004-09-30, 16:36
Aha, bara så jag har förstått det rätt då; 80 gram dextro 1 servering proteinpulver före träning samt lika mängd efter träning?

//Erik

Nej, halva före, halva efter. Det krävs inga mängder för att stimulera anabolism. Slöseri med energiintaget att lägga så stor del på energi utan näring.

edgen_ÖSD
2004-09-30, 16:40
Ok, men jag har hört att det ska vara bra att ta en portion vassle före och en efter.

Så om jag tar 1 port vassle +40 gram dextro före samt 1 port vassle +40 gram dextro efter då, eller är det slöseri med vassle?

King Grub
2004-09-30, 16:42
Ok, men jag har hört att det ska vara bra att ta en portion vassle före och en efter.

Så om jag tar 1 port vassle +40 gram dextro före samt 1 port vassle +40 gram dextro efter då, eller är det slöseri med vassle?

Det låter bra, men du skrev ju 80 gram dextro före och efter i förra inlägget.

Du behöver inga mängder protein heller: säg 30 gram före och 30 efter, så är du garanterad på säkra sidan.

Förutsatt att du äter vanlig mat någon timme före och efter passet förstås.

edgen_ÖSD
2004-09-30, 16:48
Ni på det här forumet är ju otroliga :)

På andra ställen är man nöjd om man får svar inom den närmsta veckan, men här väntar man 1 minut så har man ett kvalificerat svar :hbang:

Jo jag sa så förra inlägget Grub, men jag ändrade mig och tänker hädanefter göra som du sa ;)

//Erik

Overload
2004-09-30, 19:19
Det låter bra, men du skrev ju 80 gram dextro före och efter i förra inlägget.

Du behöver inga mängder protein heller: säg 30 gram före och 30 efter, så är du garanterad på säkra sidan.

Förutsatt att du äter vanlig mat någon timme före och efter passet förstås.

Grub: jag har tagit ditt råd att börja med vassle/dextros före träningen istället för vassle/mjölk/havregryn.

Men vassle/dextros shaken dricker jag ca 10 min innan träningen. Målet innan ätre jag 2-3 timmar tidigare. Kommer detta inte att funka? Du skrev nämligen att det bara funkar om man äter ett mål 1 timme innan.
Jag äter dock ett mål mat 30-60 minuter efter "efterträningsdrinken".

Vad funkar egentligen?
tacksam för svar..

King Grub
2004-09-30, 19:43
Grub: jag har tagit ditt råd att börja med vassle/dextros före träningen istället för vassle/mjölk/havregryn.

Men vassle/dextros shaken dricker jag ca 10 min innan träningen. Målet innan ätre jag 2-3 timmar tidigare. Kommer detta inte att funka? Du skrev nämligen att det bara funkar om man äter ett mål 1 timme innan.
Jag äter dock ett mål mat 30-60 minuter efter "efterträningsdrinken".

Vad funkar egentligen?
tacksam för svar..

Funkar och funkar... Bäst är antagligen att ha aminosyror i omlopp från ett mål cirka en timme innan, och sedan fylla på med snabba kolhydrater och protein direkt innan passet. 10 minuter innan är för lång tid; då hinner insulin frisättas och trycka ner blodsockret innan du börjar.

Overload
2004-09-30, 19:46
Funkar och funkar... Bäst är antagligen att ha aminosyror i omlopp från ett mål cirka en timme innan, och sedan fylla på med snabba kolhydrater och protein direkt innan passet. 10 minuter innan är för lång tid; då hinner insulin frisättas och trycka ner blodsockret innan du börjar.

Ok Grub... Så du tycker att man ska ta drinken när man är på gymmet ombytt å klar? Jag trodde proteinet/druvsockret behövde lite tid på sig att bli absorberat så att musklerna kan använda näringsämnena??

Så en drink precis innan man börjar med uppvärmningsseten är optimalt?
Jag brukar köra cykel i 5 min som uppvärmning också...ska jag dricka shaken innan eller efter uppvärmningen?

King Grub
2004-09-30, 19:52
Ok Grub... Så du tycker att man ska ta drinken när man är på gymmet ombytt å klar? Jag trodde proteinet/druvsockret behövde lite tid på sig att bli absorberat så att musklerna kan använda näringsämnena??

Du skall inte hinna absorbera något innan passet. Det skall ske under passet! Även med det snabbaste vasslehydrolysatet toppar inte aminosyreutsöndringen förrän efter en 20 minuter, och det skall du utnyttja genom att ha ett jämnt och kraftigt aminosyreflöde som toppar mitt i (ungefär) passet, inte de första 10 minuterna av det.

Jag brukar köra cykel i 5 min som uppvärmning också...ska jag dricka shaken innan eller efter uppvärmningen?

Efter.

sp33dy
2004-10-01, 17:48
För hur långa/korta pass lämpar sig före-träningsdrinken?

Orm
2004-10-03, 21:45
Runt en timme, fast jag har kört med före/efterdrink på 1½-timmespass och tyckte det funkade bättre än bara efterdrink.