handdator

Visa fullständig version : Ojämna magrutor o lite andra frågor


MAX_muscles
2004-09-30, 15:03
Jo...

Jag har väl aldrig varit något av en träningsperson men alltid hållit mig i någorlunda form med hjälp av den obligatoriska skolgymnastiken och ett regelbundet tennisspelande sedan 8 års ålder. Jag har alltid varit smal och aldrig haft särskilt mycket underhudsfett.

Jag är nu 19 år gammal och har sedan ett år tillbaka börjat bygga på mitt lager av underhudsfett (wey! ;)) till största del tror jag detta beror på att vi inte hade någon gymnastik under sista året i gymnasiet.

Jag har dock börjat intressera mig lite för träning nu det sista halvåret och har försökt göra några enkla övningar för bröst och mage hemma.

Vad jag dock tror mig ha upptäckt är att mina övre magmuskler (vet inte vad de heter på kroppsbyggarspråk :P) är något ojämna. Med stor sannolikhet beror detta på mitt tennisspelande då detta ger en väldigt assymetrisk träning av överkroppen.
Detta stör mig inte särskilt mycket just nu men jag undrar om det kommer fortsätta vara så här i framtiden om jag fortsätter med mina magövningar (situps; lika många åt höger, vänster och rakt fram) eller om jag "automatiskt kommer bli symetrisk.

Ber om ursäkt om det blev ett lite rörigt inlägg!

Zodd
2004-09-30, 15:27
Magrutornas form/placering är genetiskt, går inte att ändra med träning.
Men det kan ju inte bli värre iaf. :)

Sverker
2004-09-30, 15:28
Höger och vänster halva på kroppen är inte identiska.

Du har säkert tränat nhelt jämt på båda halvorna men det kommer alltid att skilja något.

King Grub
2004-09-30, 15:29
Men det kan ju inte bli värre iaf. :)

Härligt uppmuntrande kommentar. :D

Om skillnaden i storlek beror på att du belastat den ena sidan mer genom ensidig träning kommer den att jämna ut sig med tiden om du börjar belasta dem lika mycket. Ingen fara. :thumbup:

MAX_muscles
2004-09-30, 15:45
Tack för de snabba svaren!

Ska fortsätta min magträning, återkommer med bilder om det händer något med den :D

Kan iof fråga en till sak när jag ändå skriver, hur gör jag för att träna den undre delen av magen? Känns som sit-upsen mest tar på de övre regionerna?

King Grub
2004-09-30, 15:47
Kan iof fråga en till sak när jag ändå skriver, hur gör jag för att träna den undre delen av magen? Känns som sit-upsen mest tar på de övre regionerna?

Mycket tyder på att du inte kan prickträna övre eller undre mage specifikt. Muskelfibrerna löper hela vägen... och du kan inte träna en del av muskelfiber. Det är allt eller inget. Däremot kan det samlas mjölksyra på olika ställen, vilket antagligen förklarar varför det "känns" som om det tar mer på övre eller undre magmuskulaturen.

Phys Ther. 2001 May;81(5):1096-101. Quantification of the differences in electromyographic activity magnitude between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during selected trunk exercises.

BACKGROUND AND PURPOSE: Controversy exists around exercises and clinical tests that attempt to differentially activate the upper or lower portions of the rectus abdominis muscle. The purpose of this study was to assess the activation of the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during a variety of abdominal muscle contractions. SUBJECTS: Subjects (N = 11) were selected from a university population for athletic ability and low subcutaneous fat to optimize electromyographic (EMG) signal collection. METHODS: Controlling for spine curvature, range of motion, and posture (and, therefore, muscle length), EMG activity of the external oblique muscle and upper and lower portions of rectus abdominis muscle was measured during the isometric portion of curl-ups, abdominal muscle lifts, leg raises, and restricted or attempted leg raises and curl-ups. A one-way repeated-measures analysis of variance was used to test for differences in activity between exercises in the external oblique and rectus abdominis muscles as well as between the portions of the rectus abdominis muscle. RESULTS: No differences in muscle activity were found between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle within and between exercises. External oblique muscle activity, however, showed differences between exercises. DISCUSSION AND CONCLUSION: Normalizing the EMG signal led the authors to believe that the differences between the portions of the rectus abdominis muscle are small and may lack clinical or therapeutic relevance.

MAX_muscles
2004-09-30, 16:02
Jaha, ser man på. Det var intressant! Dessutom tror jag det kommer hjälpa mig en hel del på det psykiska planet :P

stiffler
2004-09-30, 19:21
Mycket tyder på att du inte kan prickträna övre eller undre mage specifikt. Muskelfibrerna löper hela vägen... och du kan inte träna en del av muskelfiber. Det är allt eller inget. Däremot kan det samlas mjölksyra på olika ställen, vilket antagligen förklarar varför det "känns" som om det tar mer på övre eller undre magmuskulaturen.

Phys Ther. 2001 May;81(5):1096-101. Quantification of the differences in electromyographic activity magnitude between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during selected trunk exercises.

BACKGROUND AND PURPOSE: Controversy exists around exercises and clinical tests that attempt to differentially activate the upper or lower portions of the rectus abdominis muscle. The purpose of this study was to assess the activation of the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle during a variety of abdominal muscle contractions. SUBJECTS: Subjects (N = 11) were selected from a university population for athletic ability and low subcutaneous fat to optimize electromyographic (EMG) signal collection. METHODS: Controlling for spine curvature, range of motion, and posture (and, therefore, muscle length), EMG activity of the external oblique muscle and upper and lower portions of rectus abdominis muscle was measured during the isometric portion of curl-ups, abdominal muscle lifts, leg raises, and restricted or attempted leg raises and curl-ups. A one-way repeated-measures analysis of variance was used to test for differences in activity between exercises in the external oblique and rectus abdominis muscles as well as between the portions of the rectus abdominis muscle. RESULTS: No differences in muscle activity were found between the upper and lower portions of the rectus abdominis muscle within and between exercises. External oblique muscle activity, however, showed differences between exercises. DISCUSSION AND CONCLUSION: Normalizing the EMG signal led the authors to believe that the differences between the portions of the rectus abdominis muscle are small and may lack clinical or therapeutic relevance.

Jag tror dig men har en fråga,
Hur kommer det sig då att flera har så att deras översta rutpar är större än de andra (mig själv inkluderat)?

King Grub
2004-09-30, 19:44
Du är född med senstråken placerade så?

acke_t
2004-09-30, 20:33
sen sätter ju sig fettet runt magen gärna lite längre ned.

ugly_kid
2004-09-30, 20:35
Jag tror dig men har en fråga,
Hur kommer det sig då att flera har så att deras översta rutpar är större än de andra (mig själv inkluderat)?

är ingen expert på det men jag tror att det beror på att dom flesta har mer fett ju längre ner på magen man kommer. även fast man inte har mycket fett så har man oftast lite längst ner på magen och nästan inget på övre delen av magen.

MAX_muscles
2004-10-01, 00:08
En tanke slog mig just: som relativ nybörjare, hur ofta kan man träna magen?

Uppför sig dessa muskler som andra muskelgrupper i kroppen (som bör få vila 72h mellan varje pass har jag hört).

King Grub
2004-10-01, 06:30
En tanke slog mig just: som relativ nybörjare, hur ofta kan man träna magen?

Uppför sig dessa muskler som andra muskelgrupper i kroppen (som bör få vila 72h mellan varje pass har jag hört).

Magmusklerna brukar vara något tåligare än andra muskelgrupper, men samma principer gäller här: överbelastning följd av vila och näring för tillväxt. Någon exakt timangivelse är svår eller omöjlig att ge.

Numero1
2004-10-01, 09:58
Vill påstå att magen bör tränas lika frekvent som alla andra muskler.
Själv kör jag demn 1 gång i veckan som allt annat...

Folk som kör mage varje dag har jag aldrig förstått....

stenis
2004-10-01, 10:05
Folk som kör mage varje dag har jag aldrig förstått....

de är väll olika från person till person dedär, vad som är bäst.. själv kör jag 1-2ggr veckan, tycker de räcker alldeles utmärkt, dock så finns de ju dom som tränat mage varje dag o fått resultat, tex. arnold.

så nog är det lite olika dedär, TROR jag då :):)

mvh stenis

King Grub
2004-10-01, 10:06
DOCK, så finns de ju dom som tränat mage varje dag o fått resultat, tex. arnold.

Han rekommenderade ju punktförbränning medelst hundratals sit-ups på den tiden också. ;)

Numero1
2004-10-01, 10:11
Ehhh....testa och kör ett tugnt magpass för en gångs skull så får vi se hur sugen du är att köra magew dagen efter med :D

Skulle du kunna köra tunga knäböj varrannan dag med?

Jag har träningsvärk i flera dagar när jag kör tugnt....men det är klart, 3x20 situps, skulle jag klara efter varje pass, frågan är vad det ger???

Numero1
2004-10-01, 10:16
hehehe....Arnold var för skön ;)
Punktförbränning :laugh:

stenis
2004-10-01, 11:49
Han rekommenderade ju punktförbränning medelst hundratals sit-ups på den tiden också. ;)

jovisst, men faktum kvarstår ju, arnold tränade mage och vader varje dag, och han hade ju en förbannat fin och vältränad mage samt vader. :) Går ju inte att förklara bort.

Ehhh....testa och kör ett tugnt magpass för en gångs skull så får vi se hur sugen du är att köra magew dagen efter med :D

Skulle du kunna köra tunga knäböj varrannan dag med?

Jag har träningsvärk i flera dagar när jag kör tugnt....men det är klart, 3x20 situps, skulle jag klara efter varje pass, frågan är vad det ger???

men snälla du :) har jag sagt att man SKA köra magpass varje dag? de tror jag inte att jag sa, jag sa att det fanns dom som gjör det! och de gör de, de kan jag fan lova dig!

Läs en gång till vad jag skrev, och uppmärksamma då också att jag skrev att jag körde magpass 1-2ggr veckan, för det TYCKER jag räcker.. Läs igen!

mvh stenis

Numero1
2004-10-01, 11:55
Det är du som behöver läsa en gång till! skrev JAG att du kör varje dag???

Numero1
2004-10-01, 11:57
STENIS: Aldrig tänkt på att Arnold kanske hade haft lika vältränad mage även om han hade kört den lite mer sällan??? Visst det gav resultat men det kanske var slöseri med tid. Med 3% kroppsfett har du rutor utan att behöva träna magen varje dag....

stenis
2004-10-01, 11:57
Det är du som behöver läsa en gång till! skrev JAG att du kör varje dag???

nej men du skrev: "testa att köra ett hårt magpass, så får vi se om du vill göra ett till dagen efter".

kanske jag redan gjort, kanske inte. de spelar la ingen roll, jag har inte sagt att träna mage varje dag är SKITBRA, hade jag sagt de hade jag la tränat så själv, eller hur? sa bara de att jag tror att det för vissa fungerar! inget annat!

mvh stenis

Bigbulka
2004-10-01, 11:59
Ibland får man sig ett gott skratt här på sajten :D

stenis
2004-10-01, 11:59
STENIS: Aldrig tänkt på att Arnold kanske hade haft lika vältränad mage även om han hade kört den lite mer sällan??? Visst det gav resultat men det kanske var slöseri med tid. Med 3% kroppsfett har du rutor utan att behöva träna magen varje dag....

de kan väll mycke väl hända! men de är väll upp till var och en att bestämma det, dom som tror på konceptet och kör på det, ska la fortsätta med det. är ju upp till var och en.

mvh stenis

Numero1
2004-10-01, 12:05
Om det funkar borde ju samma regler gälla för hela kroppen och inte bara magen, så varför kör de inte hela kroppen varje dag om det ger så fantastiska resultat?

Jag tror inte att det finns många (om någon), i dag, seriös byggare som kör tung magträning varje dag.
Sedan att det finns nybörjare som inte vet ett skit om träning är en annan femma.....

stenis
2004-10-01, 12:11
Om det funkar borde ju samma regler gälla för hela kroppen och inte bara magen, så varför kör de inte hela kroppen varje dag om det ger så fantastiska resultat?

Jag tror inte att det finns många (om någon), i dag, seriös byggare som kör tung magträning varje dag.
Sedan att det finns nybörjare som inte vet ett skit om träning är en annan femma.....

ja de är en j*vligt svår fråga, tycker i alla fall jag. King Grub sa ju tidigare här i tråden att magen är lite tåligare än andra muskelgrupper, sen vet inte jag om han har rätt eller fel, kan bara gissa, och då tror jag lika som honom, den är tåligare, TROR jag, inget som jag vet, eller säger att SÅ ÄR DET, absolut inte, bara vad jag själv tror :)

tror inte vi kommer någon vart i denna diskution endå, så vi lägger ner...

I dont hate u Numero1 :love: :kinky: ;)

mvh stenis

Numero1
2004-10-01, 12:35
Jag hatar aldrig någon! :cheers:
Jag tror att magen är tåligare på grund av att den används hela tiden, i vardagen samt när vi tränar, men muskulaturen är av samma natur som största delen av övriga kroppen och magen behöver vila lika mycket som resten.