handdator

Visa fullständig version : Behöver seriös Hjälp =)


Loffee
2004-09-30, 13:22
Hej alla, är ny på detta forum, hittade hit via ett annat.
det är så att jag är lite för fet, är 22 och väger typ 110k, skulle vilja gå ner runt 20 kilo eller så, jag vet att det inte görs på en vecka men tänkte iaf ta steget och börja.
jag har börjat med morgonpromenader nu, läste nånstans att det ska vara bra och jag har nu tänkt köpa ett gymkort och träna 3ggr i veckan. sen har jag iaf försökt tänka på att äta nyttigare.

det jag skulle behöva hjälp med är ett slags schema över hur jag borde äta/träna så att jag har nåt att gå efter, är som sagt helt ny på sånt här så jag har ingen aning om hur mycke man ska äta och hur ofta.
att räkna vad all mat innehåller och hålla en strikt diet hade jag inte tänkt, men att iallafall ha nån slags grundtanke att gå efter skulle vara bra.
så har ni några bra tips om hur man ska gå tillväga så skulle jag vara tacksam för svar =) tänkte köra nu under vintern och se hur det går

King Grub
2004-09-30, 13:23
Hej och välkommen!

Läs gärna mina små tips:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Johan
2004-09-30, 13:26
En bra motivation källa är att ta kort på din kropp nu och jämföra sen längre fram, om du börjar tappa vikt så syns det oftas rätt snabbt och då blir du sporrad att fortsätta osv.
Jag brukar ibland kolla på mina kort från i somras och gråta en skvätt, inte kul att se fettet komma tillbaka :)

Loffee
2004-09-30, 13:28
hittade ett schema över nybörjarträning nånstans som jag tänkte börja med att köra

Dag 1: Bröst, triceps & vader

Bröst:

* Rak bänkpress: 2 set - 10 repetitioner

* Lutande hantelpress: 2 set - 10 repetitioner.

* Nedåtlutande bänkpress: 2 set - 10 reps

Triceps:

* Hantel kickbacks: 2 set - 10 repetitioner

* Pushdowns: 2 set - 10 repetitioner

Vader:

* Stående vadpress: 2 set - 10 repetitioner


* Sittande vadpress: 2 set - 10 repetitioner

--------------------------------------------------------------------------

Dag 2: ben, axlar& traps

Ben:

* Knäböj: 2 set - 10 reps


* Benpress: 2 set - 10 reps


* Benspark: 2 set - 10 reps

Axlar:

* Sittande hantelpress: 2 set - 10 reps


* Hantellyft åt sidan: 2 set - 10 reps


* Framåtböjda hantellyft: 2 set - 10 reps

Traps:

* Hantelshrugs: 2 sets 10 reps

----------------------------------------------------------------------------

Dag 3: rygg, biceps, underarmar & mage

Rygg:

* Latsdrag (framifrån): 2 set - 10 reps


* Enarms hantelrodd: 2 set - 10 reps


* Kabelrodd: 2 set - 10 reps

Biceps:

* Skivstångscurl: 2 set - 10 reps


* Hantelcurl: 2 set - 10 reps

Underarmar:

* Handledscurl: 2 Set - 10 reps

Mage:

* Crunches: 2 set - 15 reps


* Benlyft: 2 set - 15 reps

om ni tycker nåt annat kan ni gära skriva så :)

sen King_Grub så läste jag lite snabbt det där, och verkar va mycke räkna exakt vad man äter osv, vilket är bra, men jag tänkte iaf försöka mjukstarta lite så man kommer in i det, grejen är bara att jag inte har nån aning om var man ska börja =)

Herkulez
2004-09-30, 13:30
grubs tips är super :thumbup:

ett annat tips är att börja försiktigt, lätt att lessna annars och falla tillbaka då man inte gjort det förr.

Börja med att ta bort alla godsaker (godis, skräpmat, kakor osv) och ha 1dag i veckan där du tillåter dig att njuta av det, ta även bort mycket av dom feta såserna. När du lassar på mat på tallriken så ta mer kött och mindre pasta (exempelvist) än vanligt. fortsätt med promenaderna, drick light dricker istället för dom med massa socker. Ät ofta men mindre portioner så du håller blodsockret i balans och inte får sötsuget

det är tipsen jag brukar ge till dom som inte "bantat" (usch va jag hatar det ordet) förr, brukar gå superbra.

Efter ett tag så har din kropp vant sig vid den kosten och då kan du skära ner ytterligare på fettet och kolhydraterna.

lycka till :thumbup:

Johan
2004-09-30, 13:35
Jag klarade mig igenom min deff utan att använda våg, om du vill mjukstarta så kan det räcka med att minska portionerna och äta flera mål per dag jämt utspridda.
Sen går det också att få en ungefär uppfattning hur många kalorier en måltid innehåller genom att läsa forumet, t.ex. vad andra skriver hur många kalorier deras 1.5 portions gröt tallrik innehåller.
Lycka till

Loffee
2004-09-30, 13:36
Herkulez tack för dom tipsen =) är sånt jag letar efter nu ibörjan, klart godis och skräpmat kunde jag ju listat ut själv :P men mer kött och mindre pasta? =) hade jag ingen aning om, vadå är det dåligt med pasta, jag som trodde det va ganska bra, som sagt kan ju inget alls

Herkulez
2004-09-30, 13:42
Herkulez tack för dom tipsen =) är sånt jag letar efter nu ibörjan, klart godis och skräpmat kunde jag ju listat ut själv :P men mer kött och mindre pasta? =) hade jag ingen aning om, vadå är det dåligt med pasta, jag som trodde det va ganska bra, som sagt kan ju inget allsnärå det är bra, men många på det sättet så skär du ner på kolhydraterna och får upp protein nivåerna på ett ganska lätt sätt, sen blir du mätt samtidigt. Försöker bara göra det ganska basic för dig =) Kolisar brukar förvånansvärt ofta vara boven i dramat när det gäller övervikt

Och medans du kör så här så kan du läsa allt du kommer över om näringslära och diet och sen när du är redo att ta ett till steg så har du redan hälften vunnet. Börjar du hård dieta nu så tror jag bara du kommer att lessna.

Som sagt börja försiktigt och låt kroppen vänja sig.

Har hjälp några som varit överviktiga och i samma sits som dig när det gäller kunskap och den här metoden verkar fungera bäst.

Loffee
2004-09-30, 13:48
.Försöker bara göra det ganska basic för dig =)

ja det är bra =)
men tack för svaren iaf, ska börja med att ta det lite lugnt och ändra på det jag direkt vet är dåligt.
sen morgonpromenad är bäst före man äter hörde jag, stämmer det? en kopp kaffe, sen ut och gå 1 timme, sen äta frukosten eller?
ska byta ut min frukost till gröt nu hade jag tänkt, käkar oftas mjukmackor med ost osv nu

Herkulez
2004-09-30, 13:50
ja det är bra =)
men tack för svaren iaf, ska börja med att ta det lite lugnt och ändra på det jag direkt vet är dåligt.
sen morgonpromenad är bäst före man äter hörde jag, stämmer det? en kopp kaffe, sen ut och gå 1 timme, sen äta frukosten eller?
ska byta ut min frukost till gröt nu hade jag tänkt, käkar oftas mjukmackor med ost osv nu
låter super :thumbup: