handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar en fasta kroppen?


Saerbo
2004-09-30, 02:30
Jag har försökt att hitta information om det genom att söka här på forumet men jag har tyvärr inte hittat mycket som kan hjälpa mig. För övrigt med fasta menar jag att inte äta något som helst, bara dricka vatten och kanske en light läsk ibland.

Anledningen till att jag undrar är att min värd-mor (är utbytesstudent just nu i Amerikatt) bestämde sig för att fasta en vecka. Inte för att hon är fet, trots att hon är amerikan ;), utan för att hon vill "rena sin kropp".

Jag sade att jag absolut inte trodde det var någon bra idea och erinrade mig om att jag hade läst något om att det absolut INTE renade kroppen. Dock ville jag inte säga för mycket om saken och sade att jag skulle återkomma med mer fakta om det.

Alltså, kan någon men mer kunskap än min hjälpa mig att finna referenser och information om vad som händer när man fastar. Om inget annat är det intressant att veta mer om det då det verkar vara en vanlig metod här...

Funderade även ett tag på att posta den här tråden under diet forumet istället, hoppas jag valde rätt :)

Doctor Snuggles
2004-09-30, 03:47
Av vad jag minns så ökar fastan tillväxthormonet i kroppen, vilket kan resultera i vissa positiva hälsoeffekter.
Kanske är det sviten av detta människor upplever?
För subjektivt sett så är verkar det vara väldigt många som både ser och känner sig friskare efter en fasta, i min erfarenhet.
Kanske kroppens sätt att anpassa sig, typ: "Nu verkar det inte finnas någon mat, så jag måste optimera mina resurser så jag kan vara så effektiv som möjligt för att hitta mat"?
Eller nåt.


http://serendip.brynmawr.edu/biology/b103/f02/web1/wcarroll.html
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=329619
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed&cmd=Link&dbFrom=PubMed&from_uid=3127426

King Grub
2004-09-30, 06:36
Man renar inte sin kropp. De gifter som utsöndras var inte gifter innan fastan, utan muskelmassa som brutits ned!

Saerbo
2004-09-30, 22:03
Av vad jag minns så ökar fastan tillväxthormonet i kroppen, vilket kan resultera i vissa positiva hälsoeffekter.
Kanske är det sviten av detta människor upplever?
För subjektivt sett så är verkar det vara väldigt många som både ser och känner sig friskare efter en fasta, i min erfarenhet.
Kanske kroppens sätt att anpassa sig, typ: "Nu verkar det inte finnas någon mat, så jag måste optimera mina resurser så jag kan vara så effektiv som möjligt för att hitta mat"?
Eller nåt.


http://serendip.brynmawr.edu/biology/b103/f02/web1/wcarroll.html
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=329619
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed&cmd=Link&dbFrom=PubMed&from_uid=3127426

Det står i den första länken:
"Fasting technically commences within the first twelve to twenty-four hours of the fast. A fast does not chemically begin until the carbohydrate stores in the body begin to be used as an energy source. The fast will continue as long as fat and carbohydrate stores are used for energy, as opposed to protein stores. Once protein stores begin to be depleted for energy (resulting in loss of muscle mass) a person is technically starving"

Under fastan tar kroppen energi från kroppsfettet när kolhydraterna är slut, vilket borde gå ganska snabbt. Varför bryter den också ned musklera då, det är i alla fall vad jag har hört och förstått händer när man fastar. Jag menar, det finns ju energi från fett tilgängligt redan.

Tacksam för svar.

Johan1986
2004-09-30, 22:13
Ju mer muskler man har desto mer energi behöver man. Genom att bryta ner muskler behövs inte lika mycket energi. SKulle tro att kroppen försöker antagligen gå in i nånslags överlevnadsfas.

King Grub
2004-10-01, 06:22
Fettet är viktigare än muskelmassa för kroppen i svältsituationer. Gissa vilket som ryker först?

Styx
2004-10-01, 07:24
Kroppen bryter först ner stora mängder protein från musklerna men musklerna är trots allt ganska viktiga för att vi ska kunna skaffa mat i en svältsituation (evolutionärt sett). Därför stryps proteinnedbrytningen från musklerna gradvis när svälten börjar. Proteinnedbrytningen är störst första dygnet på en svält. Sedan lär sig kroppen att utnyttja ketonkropparna som fettet kan bilda istället för att använda glukos som går "utvinna" ur proteinets aminosyror.

Max
2004-10-01, 15:18
Hur lång tid efter en måltid börjar "svält"?

Saerbo
2004-10-01, 21:44
Fettet är viktigare än muskelmassa för kroppen i svältsituationer. Gissa vilket som ryker först?

Jag betvivlar inte på något sätt dina kunskaper men det känns lite underligt att kroppen bryter ned musklerna innan fettet. Jag menar, poängen med fettlagringar i kroppen är väl att det ska finns extra energi i nödsituationer som när maten är slut.

Finns det några forskningsrapportet och referenser om detta?

aliquis
2004-10-01, 22:54
Jag betvivlar inte på något sätt dina kunskaper men det känns lite underligt att kroppen bryter ned musklerna innan fettet. Jag menar, poängen med fettlagringar i kroppen är väl att det ska finns extra energi i nödsituationer som när maten är slut.
Finns det några forskningsrapportet och referenser om detta?
kika på folk som bantar stup i kvarten?

gosh
2004-10-01, 23:26
Hjärnan måste ha glukos (ketonkroppar), därför bryter kroppen ner protein vid fasta. Får inte hjärnan glukos så dör man inom några minuter. Det går inte att bilda glukos av fett.
Det är också så att citronsyra cykeln som tillverkar ATP inte kan gå enbart på fett och syre, det måste till lite glukos där med vilket tas från proteinet om kolhydraterna är slut.
ATP är den molekyl så får oss att "fungera". Alla celler använder det för att "driva" deras kemiska reaktioner.

Saerbo
2004-10-01, 23:58
Hjärnan måste ha glukos (ketonkroppar), därför bryter kroppen ner protein vid fasta. Får inte hjärnan glukos så dör man inom några minuter. Det går inte att bilda glukos av fett.
Det är också så att citronsyra cykeln som tillverkar ATP inte kan gå enbart på fett och syre, det måste till lite glukos där med vilket tas från proteinet om kolhydraterna är slut.
ATP är den molekyl så får oss att "fungera". Alla celler använder det för att "driva" deras kemiska reaktioner.

Aha, nu förstår jag, tack!
Så om man tränar hårt och fastar kommer kroppen bryta ned en sjuhelsikes massa muskler för att få ketonkroppar, riktigt?

gosh
2004-10-02, 00:08
Aha, nu förstår jag, tack!
Så om man tränar hårt och fastar kommer kroppen bryta ned en sjuhelsikes massa muskler för att få ketonkroppar, riktigt?
japp men du bör öka på proteinet (i kosten) en del så blir det inte lika mycket nedbrytning.

Saerbo
2004-10-02, 00:25
japp men du bör öka på proteinet (i kosten) en del så blir det inte lika mycket nedbrytning.

Heh, jag tänker inte prova utan var mer intresserad av effekterna av någon som provar. Tilläggas bör också att jag med fasta menar INGEN mat alls, svält alltså. :smash:

Sverker
2004-10-02, 07:02
Aha, nu förstår jag, tack!
Så om man tränar hårt och fastar kommer kroppen bryta ned en sjuhelsikes massa muskler för att få ketonkroppar, riktigt?


Mer rätt är att ketonkropparna bildas från fettet i koppen.

För att kunna förbränna ketonkropparna behövs glukos som kroppen bildar från protein/muskelmassan.

gosh
2004-10-02, 13:44
Mer rätt är att ketonkropparna bildas från fettet i koppen.

För att kunna förbränna ketonkropparna behövs glukos som kroppen bildar från protein/muskelmassan.

hej och hå!
Sverker har rätt angående ketonkropparna (det var för sent för mig... :rolleyes: ).

För att vara mer specifik.
Det som krävs för att mitokondrier skall kunna tillverka ATP är "acetyl-CoA" och "oxaloacetate". Fett omvandlas till acetyl-CoA och oxaloacetate kommer från glukos. Om det inte finns tillräckligt oxaloacetate så kan det bli överfullt med acetyl-CoA. Överskottet av acetyl-CoA bildas det ketonkroppar av.
Ketogenesis (http://www.aw-bc.com/mathews/ch18/c18kg.htm)

Mirre
2004-10-02, 15:00
Jag har försökt att hitta information om det genom att söka här på forumet men jag har tyvärr inte hittat mycket som kan hjälpa mig. För övrigt med fasta menar jag att inte äta något som helst, bara dricka vatten och kanske en light läsk ibland.

Anledningen till att jag undrar är att min värd-mor (är utbytesstudent just nu i Amerikatt) bestämde sig för att fasta en vecka. Inte för att hon är fet, trots att hon är amerikan ;), utan för att hon vill "rena sin kropp".

Jag sade att jag absolut inte trodde det var någon bra idea och erinrade mig om att jag hade läst något om att det absolut INTE renade kroppen. Dock ville jag inte säga för mycket om saken och sade att jag skulle återkomma med mer fakta om det.

Alltså, kan någon men mer kunskap än min hjälpa mig att finna referenser och information om vad som händer när man fastar. Om inget annat är det intressant att veta mer om det då det verkar vara en vanlig metod här...

Funderade även ett tag på att posta den här tråden under diet forumet istället, hoppas jag valde rätt :)

Att fasta är galet anser jag! :smash: Nu har jag inte läst hela tråden men vill påpeka att de flesta miljögifter mm är fettlösliga. De trivs i ditt fett. De gör ingen större skada om de ligger kvar där. Om du då börjar med frivillig galen svält frigörs dessa föroreningar i en oerhört mycket större omfattning och är skadligt för din kropp och framförallt för dina njurar.
Det här med att känner sig så mycket "piggare o friskare" när man fastar beror på att kroppen får signaler om att ut och leta mat...Inget annat!!!
Dieta "normalt" istället och ät rena råvaror. Förstör inte din naturliga förbränning kan du gärna hälsa din värdmor om hon nu vill ner i vikt.
Hälsn
Mirre

Saerbo
2004-10-02, 17:09
Att fasta är galet anser jag! :smash: Nu har jag inte läst hela tråden men vill påpeka att de flesta miljögifter mm är fettlösliga. De trivs i ditt fett. De gör ingen större skada om de ligger kvar där. Om du då börjar med frivillig galen svält frigörs dessa föroreningar i en oerhört mycket större omfattning och är skadligt för din kropp och framförallt för dina njurar.
Det här med att känner sig så mycket "piggare o friskare" när man fastar beror på att kroppen får signaler om att ut och leta mat...Inget annat!!!
Dieta "normalt" istället och ät rena råvaror. Förstör inte din naturliga förbränning kan du gärna hälsa din värdmor om hon nu vill ner i vikt.
Hälsn
Mirre

Ja, att dieta på det här viset är galenskap, helt klart! :smash:

Funderingar kring det med miljögifter i fettet. Om inte jag minns fel byts allt kroppsfett ut inom en tid på c:a 3 månader hela tiden, annars riskerar det att härskna. Om så är fallet kommer mijögifterna som är lagrade i fettet komma ut ändå, helt naturligt utan en fasta.